Fjordhästavel 2009

Sv: Fjordhästavel 2009

Om du hjälper mig att fylla i papprena så det blir rätt :bow:, ska jag minsan gå ut och lugga :devil:honom ögona böj för det kostade ju inte så mycket om jag nu inte mins helt fel.
:bump::banana:

Om du hjälper mig att fylla i papprena så det blir rätt :bow:, ska jag minsan gå ut och lugga :devil:honom ögona böj för det kostade ju inte så mycket om jag nu inte mins helt fel.
:bump::banana:

Eftersom Brynje redan har lämnat musblack så räcker det ju med ett test. Det går på cirkus 200 kr, beroende på hur valutakursen står. Jag ryckte mantagel eftersom det är kortare och därmed lättare att hantera. Ryck 20-30 hårstrån och kolla så rötterna verkligen hänger med. Stoppa håren i en ren plastpåse och undvik kontakt med rötterna. Glöm inte att försluta påsen. :laugh:

Såg att det pratats om bilder på bl. a Lindon 90 som är far till min vallack.
Har det kommit fram några bilder?:) Vore jättekul att se i så fall:D

Har någon här en bild på en gammal känd hingst vid namn Ljosen 145?

Han är nämligen pappa till många hästar på Taffsnäs gård(utanför gnesta) och om någon vet ett ställe där det finns bilder på han så är jag väldigt tacksam :D

Bättre sent än aldrig och bilden är urkass, men bättre ä'n ingen alls kanske...

28902573.jpg
[/url][/IMG]

:devil:Har luggat Brynje nu, om jag mailar dig hjälper du mig så det blir rätt ifyllt på pappret så jag kan få iväg detta till labbet fort, e ju nyfiken !:D

Kul med bild på Ljosen! :) Vet du hur gammal han är på bilden? Ljosen är Charlies mormors far.

Jag vet bara att den är ur stamboken, scannad, därav kvaliteten. Han borde alltså vara ganska ung på bilden. Någon annan blid har jag inte lyckats få fatt på... Tro mig, jag har letat.

Myckle är helt återställd,:bump: haft ett fölsto som varit riktigt riktigt dålig i samma mystiska sjukdom och stått på dropp i 5dgr! är dock mkt bättre nu och slipper alla mediciner! Alla fått nya hagar, Resväskan packad i morgon så bär det av till Tunisien! Känns lite tvetydigt när man haft 2 så sjuka hästar:crazy: Men jag har bästa tänkbara hjälp av Fia och Åsa:banana: och dom vet vad som ska göras vid ev "bakslag"!!

Hmm... väääääldigt länge sen jag skrev i fjordtråden! :o

Är i betäckningstankar inför nästa år..... inte bestämt vem som ska betäckas än, men det lutar åt ett håll.....så jag tänkte höra om habina (eller någon annan för all del) har några tips på vad som skulle matcha rent stammässigt? :laugh:
Stoets stam:
e: Lysluggen 194
u: Rosalinda
ue: Hegg 128
uue: Frejman 71

Förslag? :)

//Camilla

Haha, jag är URUSEL på just sådana saker. :p Men om du säger vad du är ute efter lite mer exteriört kan kanske någon annan i tråden hjälpa dig?

Själv har jag nästan gett upp hingstvalet till nästa år. Jag har bestämt mig för att Ariel skall betäckas, men jag hoppas verkligen att någon vill låna mage på henne så jag slipper välja själv. :o

Har precis tillbringat tre underbara dagar på Gotland där jag frossat i Ariel-släktingar och även sett en drös med fantastiskt trevliga Ringo-Hugo-kombinationer. Det har INTE gjort valet lättare kan jag säga. :crazy:

Drömmen för mig vore att använda en hingst ifrån samma stofamilj som Ariel, men den enda som finns är Anar Frö och han har ju Knast i tredje led. :grin:

Aargh! Jag som tänkte få lite sållat!
Okej, har några krav då.. inget Knast och inget Dalar :grin:
Stoet är 137cm bara, så lite höjd kanske inte vore tokigt, en fint litet huvud och bra ben... Kanske litet längre hals än vad damen har...

Förslag? :laugh:

Senast ändrad:

Hingstar utan knast och dalar i dag i avel är
Almin 153, Gjöstein 171, Bross 172, Vilje 175, Hugo 179, Ringo 184, Assar Nusebo 188,Hajums Tullman 190, Mysingen 192, Lysluggen 194, Botvid 196, Torps Gusten 197, Allman 204, Cheen Femtio 207, Furubäcks Io 210, Sindarve Hillding 212, Fyndig Salut 216, Brynje 218, Kim Hero 221, Minos 224, Solhems Myckle 225, Temprament 227, Bellman 230, Ronjas Ben Hur 232, Romeos Cabri 238, Emil 243, Indro 246, Isidor 249,Caspian 258, Mykletind 261, Lexus 264, Lyckängs Rex 265.
Men ska du sedan se över mödenet så kan vi säkert sålla fler!

Du kan ju köpa Asterix av mig så får du ta igenom honom som hingst, sen kan du betäcka med Ariel. Asterix har ju samma stofamilj som Ariel och Brynje som fader, han är hemskt fin och rör sig så jäkla väl.

Ja, Lysluggen går ju bort direkt eftersom det är pappa. ;) Sedan räknar jag bort Mykletind också eftersom han flyttar söderut. :(

Ja, eftersom jag är miljonär med milsvida hagar på min egen gård så är det en utmärkt idé. :angel::rofl::p

Det vore verkligen DRÖMMEN rent stammässigt om Asterix gick igenom. Du har inga planer på att själv behålla honom? :love:

Skall vi vara petiga och rensa ut hästar med Heiden i stammen också, eftersom stoet har Heiden i femte led eller känns det okej ändå?

Ja det är ju det här med storleken på gården, jag får ju f......n inte plats med hur många som helst annars hade jag gjort väldigt anorlunda i betäckningar och val i år med ston och hingstar, hade nog behållt Alfa och inte haft Bjåhli till försäljning utan betäckt henne med Melvin samt hennes mamma och så Betäckt Alfa med Assar Nusebo och Timma med Brynje som är gjort. Kanske ev Alva med Brynje men hon e mest rädd för hingstarna och vet inte varför hon brunstar så det får stå över. Ev, lånat magen på några ston med intressant stam.
Men det är drömmar just nu.
Vi får se vad som händer !

Haha, skall vi drömma så så hade jag köpt Zari som jag rider nu, sedan hade jag stoppat in Ariel i avelsboxen för gott... Betäckt med Ringo, Allman, Cheen Femtio, Melvin, Fyndig, Isidor, och en drös till. :rofl: Plus att jag givetvis köpt ett avelssto från Lenes linje och lånat ett connemarasto för betäckning (för att få en ridhäst när Zari är för gammal). :rofl:

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 411
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Parasport, det viktiga värdskapet och nya Fritidskortet är tre teman när vi välkomnar dig som är ridlärare, tränare eller ledare i våra...
Svar
0
· Visningar
32
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Parasport, det viktiga värdskapet och nya Fritidskortet är tre teman när vi välkomnar dig som är ridlärare, tränare eller ledare i våra...
Svar
0
· Visningar
54
Senast: Gunnar
·
Hästvård Inspirerad av bukes tråd kring Atletix-dupe hade det varit kul med en tråd för hemmagjorda hästvårdsprodukter. Och jag kunde inte hitta...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 935
Senast: EZMK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka