Fjordhästavel 2009

Sv: Fjordhästavel 2009

Jag kniper ihop tummarna allt jag kan! Måtte han piggna på sig! Grattis till andra fina pållar.

Du håller oss informerade om Myckle hoppas jag... Måtte han piggna på sig!

Grattis till avelsdiplomet och håller med...klart att hon ska till Vetlanda!

Håller alla tummar för Myckle! Oroligt att inte veta vad det är.

Han är lite bättre:bump: Druckit lite och ätit 1 hel skiva hö i natt!!!!

Grattis till fina resultat!
Extra kul med bra resultat för Temperaments avkommor. Tyvärr hade inte min lilla skrutta samma resultat....Men hon är mattes älskling ändå!:love::p

28779329.jpg

En bild på Fröken Smillas vackra huvud.
Nu är hon drygt 2 månader!

Grattis till avelsdiplomet.Hoppas Myckle kryar på sig.

28790928.jpg

Tänkte lägga ut en bild på två sööta fölungar.Ett shettisföl och ett fjordföl.:love:

Tack för att ni höll tummarna, Myckle är mkt bättre:bump: Både ätit och druckit rejält och sluppit dropp och bra blodvärde:banana:

Åh, vad skönt, har vankat omkring här och gruvat mig.

Blev fundersam i dag då jag fick bilder på Brynjes sist födda hingstföl för detta året (Brosa) han är väldigt ljus samt en svag strimma med ljusrött i man, ser även ut att ha ärvt faster Ninas ljusbruna ögon.
Ska försöka få in bilder på han men behöver lite hjälp.

Vilka söta föl. Jag skulle också vilja ha en shettis med den färgen :love:

Ett tips vad gäller färg är ju att gräva i man och svans. Hittar man ett enda litet svart strå, då är det ljusbrunblack som gäller. Finns där bara röda och bruna, då har man en rödblack.

Ljass var ljus som föl, man kunde lätt misstänka rödblack. På premieringe i Arvika kom Leirdals Odins ägare fram och undrade om han var rödblack, men så var det inte. Han har en fin rödton idag dock.

Här är en bild från när han var liten. Ljus som du kan se...

16491541.jpg
[/url][/IMG]

En till...

16491542.jpg
[/url][/IMG]

Hittar man ett enda litet svart strå, då är det ljusbrunblack som gäller. Finns där bara röda och bruna, då har man en rödblack.

Behöver inte vara så. Koncentrerad röd färg kan se svart ut för det mänskliga ögat. Förhoppningsvis är det rödblack och då kommer det märkas tydligt när fölungen blivit äldre.

Nä, behöver inte alls vara svårt. De flesta id-kontrollanter är riktigt kunniga, tack och lov. :laugh:

Habina du som har koll, om Brosa nu blir rödblack så måste det ju betyda att Brynje lämnar både grått och rött vidare, Hur många hingstar gör det och ändå är Ljbrbl ??? och hur stor % är det att det sto som nu är rött och betäckt med Brynje får en röd ??

Nu verksamma i avel finns det ingen som man säkert vet, men om hingstarna dna-testades. :angel: *drömmer sig bort*

Ett enkelt korsdiagram visar att det är 75 % chans för rödblack om Brynje nu har den genen. Lite förenklat skulle man kunna säga att ju fler röd- och musblacka ston som betäcks med brunblacka, desto lättare skulle det vara att få fram vilka gener hingstarna har. Dock är det ju ännu enklare att bara ta ett dna-prov. :cool:

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 411
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Parasport, det viktiga värdskapet och nya Fritidskortet är tre teman när vi välkomnar dig som är ridlärare, tränare eller ledare i våra...
Svar
0
· Visningar
32
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Parasport, det viktiga värdskapet och nya Fritidskortet är tre teman när vi välkomnar dig som är ridlärare, tränare eller ledare i våra...
Svar
0
· Visningar
54
Senast: Gunnar
·
Hästvård Inspirerad av bukes tråd kring Atletix-dupe hade det varit kul med en tråd för hemmagjorda hästvårdsprodukter. Och jag kunde inte hitta...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 935
Senast: EZMK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka