Fjordhästavel 2009

Sv: Fjordhästavel 2009

Du som har öga för föl, vad tror du om Ala? Du har bilder längre upp...

Jag tror, rätta mig om jag cyklar, grova ben, vackert huvud, feminin, kort hals, kort rygg, bra kors, något lite häng kvar i knäna.

Alla andra här inne får givevis tycka också! Bara kul med tyck! ;)

Oj det är alltid svårt att bedömma efter bilder. Och speciellt föl, alla är ju så söta:love:
Vackert huvud
Bra ledgångar, grova ben, hänger som sagt något i knäna fortfarande, men det växer bort.
Bra överlinje, något kort i kroppen, men ser ju väldigt välfödd ut och då blir dom ju lite kompakta.
Ser i dagsläget ut att bli lik sin mamma (och det är ju inte fy skam);)

Oj det är alltid svårt att bedömma efter bilder. Och speciellt föl, alla är ju så söta:love:
Vackert huvud
Bra ledgångar, grova ben, hänger som sagt något i knäna fortfarande, men det växer bort.
Bra överlinje, något kort i kroppen, men ser ju väldigt välfödd ut och då blir dom ju lite kompakta.
Ser i dagsläget ut att bli lik sin mamma (och det är ju inte fy skam);)

Då var jag inte helt ute och cyklande alltså. ;) Tack!

Jag tycker det där med rygg och kors är svårast, resten har jag nog lite koll på... Lik mamma? Ja tack!

Hej! En liten fråga av en som inte kan mycket om avel, kanske dum fråga men frågar man inte så lär man sig inte.....:o:o:o
Finns det fjordston i Sverige som själva är klass II som fått bra klass I avkommor? Nu kanske man inte ska avla på klass II ston, kan tänka mig att åsikterna säkert går isär där men jag är som sagt okunnig inom denna biten och därför tar jag chansen att ställa denna kanske dumma fråga.......:o:D:o

Finns det fjordston i Sverige som själva är klass II som fått bra klass I avkommor?

Javisst, hade jag bara mer tid hade jag säkert kunnat vaska fram någon klass III som fått klass I. Men som exempel på ovanstående hämtar jag Mimmi 2141 som fick 37 poäng som treåring, sedermera elitpremierad eftersom hon lämnat:

Priffe 161 - Godkänd hingst
Disa 2883 - Diplomsto
Mida - Diplomsto
Mitra 2985 - Riksetta
Mimer 200 - Godkänd hingst

:D

Ett annat exempel är ju Bibbi 2748 som fick 37 poäng och lämnat:
Ritva - Diplomsto
Björg 3131 - Diplomsto

I min diplomstatistik kan jag dock se att det är "lättare" att få diplom om även mamma fått det. Bra avelsmaterial lönar sig, men det behöver absolut inte vara kört bara för att man har en klass II.

Läste igår i en tidning som heter "Moderna hästkrafter" rekommenderar den varmt! mycket trevlig och intressant läsning om hästar som används i det moderna samhället, gräsklippning skogskörning osv. i bägge tidningarna som jag läste så fanns det fjordhästar med! bra reklam!

Jag som då äger Björg 3131 kan intyga att hon verkligen är värd sitt diplom på alla sätt och vis underbarare sto får man leta efter.:)

Sedan bör man ju hålla i minnet att ett sto som fått 37 poäng som treåring till exempel kan ha varit sent utvecklad och blommat upp senare i livet.

Som alltid tycker jag psyket är viktigare än poäng, men det tror jag de flesta utav oss är överens om. :D

Så rätt så!:bow::bow::bow:
Men vad jag var rädd för var att man drog linjen så hårt i all hästavel inte bara fjordhästar så att man "kasserade" det som inte var klass I. Det glädjer mig verkligen att man inte är så trångsynt;). Förresten pettersborg, grattis till Björgs diplom :laugh: Hoppas att min kompis häst också kan ge bra avkommor trots att hon inte blev klass I...

Senast ändrad av en moderator:

Har någon här en bild på en gammal känd hingst vid namn Ljosen 145?

Han är nämligen pappa till många hästar på Taffsnäs gård(utanför gnesta) och om någon vet ett ställe där det finns bilder på han så är jag väldigt tacksam :D

Har någon här en bild på en gammal känd hingst vid namn Ljosen 145?

Han är nämligen pappa till många hästar på Taffsnäs gård(utanför gnesta) och om någon vet ett ställe där det finns bilder på han så är jag väldigt tacksam :D

Jag har letat rumpan av mig efter bilder på samma häst. Hoppas du lyckas bättre än jag gjort, för jag har en riktigt dålig bara. Tagen från stamboken med kamera... På den bilden är han inte ens snygg... Jag kan lägga ut den här sen.

Funderat lite allmänt på det där med kort på hingstar, jag själv skall fråga Fru Tollesson om det finns några kort på Lindon 90 & Cesar 84 då de ägde dessa hingstar sist som man kan få komma över, jag min tok missade att ta med kameran sista året Lindon visades på sommarpremieringen i Dingle. Är det någon mer som har kontakter med gamla hingstägare så man kanske kan komma över kort på fler hingstar, vore lite kul att ha kort på hästarna på www.haststam.com jag försöker att fota hästar så gott jag kan inte alltid lätt men kul.
Mer foton !

Vill också gärna se bild på Lindon 90!:) oops det blev två...sorry.....

Ska försöka ordna detta, märks att det varit mycket fjordhästfolk borta :bump: är ju inte SM/NM för inte som sagt, farit en fröjd att se alla dessa hästar live.
Ska nu krypa i bingen och sova några timmar!

Hejsan! Är ny här. Har sökt på googel efter vår gamla häst misty som nog numera heter misty flinga e: myklar u: molly.
Det hade varit så roligt om det är någon här som vet någonting om henne och vart hon befinner sig i världen nu någonstans!
Jag är jätte tacksam för svar
Mvh Johanna:)

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 409
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Parasport, det viktiga värdskapet och nya Fritidskortet är tre teman när vi välkomnar dig som är ridlärare, tränare eller ledare i våra...
Svar
0
· Visningar
32
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Parasport, det viktiga värdskapet och nya Fritidskortet är tre teman när vi välkomnar dig som är ridlärare, tränare eller ledare i våra...
Svar
0
· Visningar
54
Senast: Gunnar
·
Hästvård Inspirerad av bukes tråd kring Atletix-dupe hade det varit kul med en tråd för hemmagjorda hästvårdsprodukter. Och jag kunde inte hitta...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 935
Senast: EZMK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit