Sv: Fjordhästavel 2009
Jag letade reda på storeglementet för fjordhäst och citerar därifrån.
Det vill säga, mamman måste inte vara stamboksförd så länge hon har godkänd härstamning.
Som jag skrev ovan är det SH som håller i sommarpremieringarna, så SFF behöver inte alls vara arrangör. På premieringarna brukar det vara en salig blandning av hästraser, men mest nordsvensk och ardenner därifrån jag kommer.
Sedan kan jag inte låta bli att citera stycket som vi var osäkra på ovan:
Är det så att jag inte kan premiera ett 3 års sto om inte mamman är stamboksförd ?
Och måste det vara premeringar som SFF håller i kan det inte vara för andra raser med ?
Jag letade reda på storeglementet för fjordhäst och citerar därifrån.
För avelsvärdering krävs att stoet har full stam motsvarande grönt hästpass och bör vara chipsmärkt.
Det vill säga, mamman måste inte vara stamboksförd så länge hon har godkänd härstamning.
Som jag skrev ovan är det SH som håller i sommarpremieringarna, så SFF behöver inte alls vara arrangör. På premieringarna brukar det vara en salig blandning av hästraser, men mest nordsvensk och ardenner därifrån jag kommer.
Sedan kan jag inte låta bli att citera stycket som vi var osäkra på ovan:
Stoet har visats med föl av godtagbar kvalitet vid sidan eller med äldre avkomma visad vid samma tillfälle, eller veterinärintyg om levande avkomma, eller intyg om tidigare avkommas meriter vid tidigare premiering, tävling eller dylikt.