Fjordhästavel 2009

Sv: Fjordhästavel 2009

Är det så att jag inte kan premiera ett 3 års sto om inte mamman är stamboksförd ?
Och måste det vara premeringar som SFF håller i kan det inte vara för andra raser med ?

Jag letade reda på storeglementet för fjordhäst och citerar därifrån.

För avelsvärdering krävs att stoet har full stam motsvarande grönt hästpass och bör vara chipsmärkt.

Det vill säga, mamman måste inte vara stamboksförd så länge hon har godkänd härstamning.

Som jag skrev ovan är det SH som håller i sommarpremieringarna, så SFF behöver inte alls vara arrangör. På premieringarna brukar det vara en salig blandning av hästraser, men mest nordsvensk och ardenner därifrån jag kommer. ;)

Sedan kan jag inte låta bli att citera stycket som vi var osäkra på ovan:

Stoet har visats med föl av godtagbar kvalitet vid sidan eller med äldre avkomma visad vid samma tillfälle, eller veterinärintyg om levande avkomma, eller intyg om tidigare avkommas meriter vid tidigare premiering, tävling eller dylikt.

Pratar du om premieringarna här uppåt? :eek:
Är ju knappt någe mycket Ardenner heller.
Visst en del Nordsvenskar ja, men jag tycker nog det varit en drös med med Shettisar, Welsh och en hel del Hbl faktiskt :laugh:
Eller kanske snarare en salig blandning,
inte så mycket av något, men mest Shettis :p
Fast då pratar jag Sundsvall alternativt Nordvik när det begav sig där.

Fast just blandningen av hästar är ju iof tjusningen.

Tackar :bump:

Kanske blev jag lite klokare.
Men för att en hingst ska godkännas så måste mamman vara stamboksförd ?

Men för att en hingst ska godkännas så måste mamman vara stamboksförd ?

Nä, man kan söka dispens i vissa fall. Om till exempel stoet dött (Björkhems Fafner 153 fick dispans), men lever stoet så får man tjata på ägaren att visa. Eller så får man göra som Ljulius och åka till stoet och visa själv. :p

*kl*

Jag upptäckte idag att det står i Charlies ägarbevis att han har Knast Halsnaes som farmors far och Myrna som farmors mor.. Mystiskt!

Sen några till;
Henja Kry

Desolett Kry

Muska

Hangvar Kry

Fler bilder imorgon!

Senast ändrad:

Nä, man kan söka dispens i vissa fall. Om till exempel stoet dött (Björkhems Fafner 153 fick dispans), men lever stoet så får man tjata på ägaren att visa. Eller så får man göra som Ljulius och åka till stoet och visa själv. :p

Ja tänkte väl att det borde vara någon nytta med att stamboksföra.
Inte för att det gör mej nått, men jag undrar bara lite varför ?
Men då vet jag, tack.

Lilla Ala är riktigt fin!
Roligt att se bilder på Stuteri Krys andra hästar också.
Lite speciellt för mig då, Henja, Hangvar och den underbart vackra Muska :love:!
Tack Ljossa för att du delar med dig!

Självklart gör man det! Heja är fantastiskt vacker, lik din vackra Humira!
Ala blir säkert en toppenhäst!

Nu har jag laddat ur de sista bilderna från Stuteri Kry,

Finja Kry

Haldol Kry

Ala Kry (igen, det blev många bilder på henne)

Henja Kry

Haldol Kry

Nu har jag nog inga fler bra bilder, ingen vart väl tiptop av de här heller, men de fick duga. Det hade regnat hela förmiddagen, så bara uppehåll var en bonus!

Om allt följer regelboken hämtar jag hem henne i början av jullovet. Då är hon drygt 7 månander. Det känns som att föl i hagen och jullov passar bra tillsammans. Känns som en evighet bara...

Äsch, bilderna vart väl inget speciellt, lite vanliga inte något jag är supernöjd med, men det får duga. Jag fick en bra på Ala, det var vikigast!

Oho många fina där :love:
Söt bild på Ala bakifrån :D
Hur kommer sig namnet?
Tänkte på deras tidigare tema,
tänkte om det var något nytt tema nu eller?

Habina
Aha Wången kan jag tänka mig är lite mer Nordisar.
Mer erfarenhet av västernorrland :D

ELIGIBLE: Detstämmer ju inte alls! skicka in det och be om ett nytt hos registratorn, givetvis bör det ju inte kosta dej något! farmors far är ju Drago99 och farmorsmor är ju Tina 2198 och ingenting annat!
ANG PREMIERING:
Så funkar det så här i skåne. Ansvarig för genomförandet av premieringarnas genomförande är: Länskommiten för häst i skåne län i egenskap av fält huvudman. Inom de olika områdena svarar resp förening för det praktiska arrangemangen. Föreningarna här i Skåne är: Österlens hästvänner, Nordöstra Skåneshästvänner, NordvästraSkånes hästvänner, Sydvästraskånes hästvänner och Föreningen nordsvenska hästen i Skåne. Representanter för dessa föreningar, jämte lantbruksenheten och hushållningssällskapet bildar den sk Länskommiten för häst i Skåne län.
4 premplatser finns det, Bjärsjölagård, Önnestad, Bollerup och Hjärnarp samt uppsamlingspremieringen i Åstorp.
Detta var lite om uppbyggnaden kring en premiering. Reglementet har ni fått reda på innan! Givetvis börska man vara medlem i någon av dessa för att få lov att ta del av premieringen och andra aktiviteter som arrangeras!

GRATTIS GRATTIS till ägaren 3årsstoet Cia e Temperament 227 u Cizka ue Alexander Lucas. Cia visades som enda fjordhäst i Önnestad i lördags och fick AVELSDIPLOM med poängen 88898, 41p. Cia är betäckt med Cirkus!

Myckle: Jag har kontaktat registratorn som lovat ändra det så fort jag skickar in det! :) Jag har inte tänkt på det innan, men såg det när det var dags för vaccination. Knast Halsnaes kändes liksom bara fel.. ;)

Namna har de bytt från läkemedel, Helena tyckte de börde bli för engelska, till svenska (?) ortsnamn. Ala ligger Halland tror jag...

Japp, många fina där... det äknns lite som vinst på lotteri att få köpa en Kry-häst!

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 409
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Parasport, det viktiga värdskapet och nya Fritidskortet är tre teman när vi välkomnar dig som är ridlärare, tränare eller ledare i våra...
Svar
0
· Visningar
32
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Parasport, det viktiga värdskapet och nya Fritidskortet är tre teman när vi välkomnar dig som är ridlärare, tränare eller ledare i våra...
Svar
0
· Visningar
54
Senast: Gunnar
·
Hästvård Inspirerad av bukes tråd kring Atletix-dupe hade det varit kul med en tråd för hemmagjorda hästvårdsprodukter. Och jag kunde inte hitta...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 934
Senast: EZMK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda -21