Fjordhästavel 2009

Sv: Fjordhästavel 2009

Ja, det svenska bruksprovet kan ju i princip vilken fjordhäst som helst ta sig igenom... Kanske inte med skyhöga poäng, men ändå så att dem klarar sig.. Visst är det väl så att nordis hingstarna visas på våren som 3åringar?
Jag tycker att man ska våga satsa mer på att anordna ex. 3års test för fjordhästar - det ger ju jättebra reklam! Och ofta hör man "det är så dyrt" om allting som tas upp som förslag, men om man ska "hänga med", så måste man ju våga satsa. Hur ska folk annars få upp ögonen för denna underbara ras??

*delvis kl*

I fjordhästvärlden har jag en känsla av att skulle bara klass 1 ston "godkännas" för avel, så skulle det bli ännu färre betäckta ston än vad det är nu, eftersom dessutom flertalet fertila klass 1 ston inte är i avel..

Det som du säger med t ex benen har jag också funderat på, och det faktum att jag fått kritik för att jag velat välja hingstar med "bra ben" till mitt sto. Jag kan ju själv se att hennes benstatus inte är perfekt, men inte heller urusel, men vem är det då som bedömmer det? För att se till min egen häst är hon, samma år, bedömd en gång med 6a på benen och en gång med 9a, med bara några månaders mellanrum, det är milsvid skillnad! Jag tycker dessutom att en sån sak som benen borde vara hyfsat konstant, självklart beroende på skoning/verkning och till viss del av hästens form, men ändå inte lika mycket "för dagen" som t ex gångarterna, som måste kunna skifta ganska mycket om hästen har en "bra" eller "dålig" dag.
Jag vill inte heller sätta ett dåligt sto i avel, därför har jag också sagt att min treåring inte kommer att gå i avel åtminstone inte på länge. Hon är i år bedömd med 37 resp 35 p vilket alltså är urkass - å andra sidan kommer hon från en stam med idel A-prem, AB-prem, ELIT och SuperELIT ston, som vad jag vet inte själva alla varit klass 1? Jag betäckte mitt A-premierade sto (som då iofs bara var AB-prem ext) med den hingst som året innan gått som årgångstvåa - och ut kom en 35-poängare... "Det bästa med det bästa" är ju inte heller alltid gott nog. I mitt fall har det visat sig vara helt kört.
Tävlingsresultat säger heller inte nåt direkt om vad hästen nedärver, en medioker häst kan ha bra tävlingsresultat med en skicklig ryttare/kusk - medan en riktigt bra häst kanske inte ens kommer till tävlingsbanan?

Framförallt så är vi ju där igen... Vad är det egentligen som är viktigast, och vem är det som bestämmer det? Är det exteriören, är det temperamentet, är det sammarbetsviljan eller?

Jag kan hålla med dig om att bruksprovet i Sverige är väldigt förenklat, ännu värre när det diskuterades att ston skulle få stamboksföras utan att göra bruksprov ( :crazy: ), men i Norge tycker jag å andra sidan att det känns lite väl tufft. Hur bra är det egentligen för så unga hästars psyke med sådan påfrestning?

Men är målet bara betäckningssiffror? Oberoende allt annat?

Som jag skrev innan så är ju inte avel ngn exakt vetenskap, vilket inte gör det så enkelt som att 1 + 1 = 2. MEN för att få bäst FÖRUTSÄTTNINGAR, så borde det bästa med det bästa bli bäst?

Självklart inte - men var tar rasen vägen när inga nya individer föds???!!

Jag är inte främmande för att "utrota" en dålig ras - men jag tror att det skulle bli liv i luckan om dte slutade födas nya fjordingar, med tanke på att det redan nu klagar på för dåliga siffror.

Jag tycker också att hingstar över en viss ålder som inte haft ston på ett visst antal år ska tas ur avel, för vi behöver inte ha så många hingstar till så få ston, men det tycker inte heller andra. Eftersom vi har hingstpremiering så går det i ganska hög grad att påverka vilka hingstra som släpps i (laglig) avel, men precis som du själv konstaterat, svårare att påverka stona.

Senast ändrad:

Kanske borde man i första hand satsa på att få en större efterfrågan på fjordhästen, sen koncentrera aveln på att betäcka "det bästa med det bästa"? Precis som du skriver, så kan det ju nedkomma precis vad som helst, men även som Ljulius skriver så ökar ju oddsen för en bra avkomma om man väljer att betäcka det bästa med det bästa..

Men måste lägga till en sak, som datorn bestämde sig för att radera för ett par inlägg sedan!

Att en häst med mindre god exteriör ur avelsperspektiv kan vara en underbar brukshäst och kompis, OCH en häst med utomordentlig exteriör kan även den vara en mkt trevlig bruksindivid och inte bara en vacker hagprydnad som inte går att använda.
Känns som om tongången lutar lite åt att en vacker häst INTE går att använda, vilket definitivt inte var vad jag menade, snarare tvärtom!

Men måste lägga till en sak, som datorn bestämde sig för att radera för ett par inlägg sedan!

Att en häst med mindre god exteriör ur avelsperspektiv kan vara en underbar brukshäst och kompis, OCH en häst med utomordentlig exteriör kan även den vara en mkt trevlig bruksindivid och inte bara en vacker hagprydnad som inte går att använda.
Känns som om tongången lutar lite åt att en vacker häst INTE går att använda, vilket definitivt inte var vad jag menade, snarare tvärtom!

Ja, absolut!

Nepp, 45 p är väl mycket "krom" (ibland blir poäng löjligt högt satta) 38-39p är en jättebra häst,tro inget annat.37 p är en god medelmåtta osv.
Färre hingstar stryper avelsbasen och tvingar fram släktskapsavel och nehej vi har inte ett stort problem med hingstar som är släkt med varann,jfr Danmark. Stoägarna tar gamla hingstar ur avel automatiskt genom att inte använda dem.

Håller man inte uppe betäckningssiffrorna tryter utbudet av hästar som är möjliga att köpa och vi kan alltså inte erbjuda nya intresserade några hästar.Inte jättemånga fjordisar ute på annons nu, eller hur?

Inget hindrar att man betäcker sitt sto med 5:a på ben(mer än möjligen en nitisk hingsthållare som inte tar emot henne) Men vad beror 5:an på? genetiskt?felaktigt fosterläge?dåligt påläst domare?
Jag tror inte på att en häst som får 6 på ben vid ett tillfälle och 9 vid ett annat är "rätt" bedömd,en av domarna har begått ett misstag.Frågan är ju bara vilken av dem?

Håller med om att KBI är ett bra sätt att "marknadsföra".Där når man publiken på premiering som kanske inte hade kommit till ett internt fjordarrangemang.Det är tillåtet för fjord att delta i KBI däremot får vi inte pengar för att vi gör det som nordsvensk och ardenner får.

Och de som verkligen marknadsför vår härliga ras är alla ni som tävlar eller bara använder hästarna "till vardags" sen kan det va hur som helst med "högpoängare" i avel. Givetvis är skönhet och andvändbarhet optimalt. Men det är väl den som tittar som bestämmer om hästen är vacker inte en domare.Smaken är ju olika.

Nu drar jag mig ur debatten. Tack allihop för ett spännande åsiktsbollande .

Oh vilken rolig diskussion jag missat här!
Jag tycker inte att unga ston ska in i avel så tidigt som möjligt, "risken" blir ju då att dem får ett fint föl efter det andra och aldrig blir utbildade, då visar stona aldrig sina användbarhets-egenskaper...
Redan nu utbildas för få fjordhästar ordentligt från början, fram för allt inom ridgrenerna, just för att ingen vågar!
Varför inte låta alla ston göra ett 3årstest exempelvis och SEN bedömma om dem ska in i avel eller ej? Då har man fått lite nys om användbarhet...

SEDAN så KRÄVER jag nästan att vi satsar allt vi kan för att bli lagligt insläppta i 3årstest, kvalitetstävlan mm, och det snart! För visst är det bra med SM för fjord osv, men utomstående får ju aldrig se oss då om vi inte är på dem mer "offentliga" evenemang?

Då måste jag ju vända på det hela och undra hur många som skulle vilja att vi släpper in hingstar med 35 poäng exteriört och med en 5a på benen? Vad är det vi eftersträvar om vi betäcker med en sån? För betäcker vi såna ston så är det ju ingen skillnad att ha en sån hingst i avel.
Och benpoäng kan man aldrig vara säker på hursomhelst, eftersom INGEN vad jag vet rapporterar in att ens häst tex var windswept som föl, eller ballerina föl eller vad det nu må vara. Veterinärer och hovslagare kan göra underverk, men detta syns aldrig i statistisken.

*kl*

Kastar mej in här, med några tankar.

Har ett sto då som kanske några vet, fick 32 poäng när hon visades i Brunnstorp i år.
Henne är det kasseringsvärde på.

Men om jag glömmer dom.
Och tänker på att hon som 3 åring fick 38 poäng.
Det är ju ändå inte så högt.

Dock är hon jättelätt att jobba med har ett superlynne (mycket därför vi valde att ta ett föl efter henne)

Alla som ridit henne säger att hon är mycket mjuk och följsam.
Hon var lätt att få dräktig och fölningen gick som en dans.
Har varit en bra mamma och mjölkar bra.
Håller hullet som fölsto mer än vad hon borde.
Men tyvärr då så fick hon inga bra poäng i år, så henne avlar vi inte på igen eller ?

Jag för min del tycker att det är bra gener att föra vidare, och vi får inte glömma att det också är viktigt för att rasen inte ska dö ut.
Att vi har bra fertila ston menar jag.

Oj vilken debatt jag missat bara för att jag älskar mitt jobb. :D Måste dock kommentera nedanstående.

Inte jättemånga fjordisar ute på annons nu, eller hur?

När jag letade foderhäst och helst ville ha fjordhäst fick jag ungefär 5 svar med fjordhäst, allihop utom en handlade om unghästar som inte var utbildade utan mest åkta på i skogen. Det är verkligen hopplöst att hitta RIDNA och UTBILDADE fjordhästar nu. Det kryllar av 1-3 åriga fjordhästar, men inget annat. :crazy: Här ser jag kostnadsfrågan som en stor bov. Lägger du ned 2-3 år på att utbilda en häst har den kostat mycket mer än du någonsin får ut vid försäljning. Alltså behåller du den hellre.

Amen! Och varför är det så? För att man inte vågar att utbilda hästen och vid försäljning kräva det den faktiskt är värt (dvs mer än 25000kr!)

Ibland undrar man, jag har en nu nyligen inriden 4 åring och hade en köpare som skulle komma och titta men hon köpte en 7 årig fjording jag antar att det inte skiljde mycket i pris.
Så vad gör man då ?

Inget, står på sig (om man kan ha kvar hästen), vidareutbildar, kanske försöker visa på enskild tävling så den får meriter, priset måste höjas med utbildning och det är VIKTIGT att inte låta dem stå och skräpa. Ni har ju så fina hästar, i värsta fall lämna iväg den hos någon som kan tävla den och visar hästen.
Tyvärr vill många inte ha så unga hästar utan vill hellre ha något liiite äldre. Har du en 4åring och en 7åring och båda är nyss inridna kan man ge f*n på att dem hellre tar den äldre, då tänker många att det är "bara tuta o köra" (vilket det ju uppenbarligen inte heller är).

SEDAN så KRÄVER jag nästan att vi satsar allt vi kan för att bli lagligt insläppta i 3årstest, kvalitetstävlan mm, och det snart! För visst är det bra med SM för fjord osv, men utomstående får ju aldrig se oss då om vi inte är på dem mer "offentliga" evenemang?

Men den debatten kommer aldrig nånstans känner jag - för då kommer jag som tävlingsryttare och KRÄVER att vi ska gå med i SvRF för att jag ska slippa betala dubbla medlemsavgifter och ja, det är teoretiskt möjligt för fjordhästföreningen att gå med i SPAF och SvRF men medlemsavgiften skulle bli hutlöst dyr, åtminstone för dem som inte är intresserade av t ex treårstest eller tävlar aktivt, och då tappar vi medlemmar.. Hur vi än vänder på det där så kommer det ingenstans...

*kl*

Jag har funderat en del på det där att vi bara bör ha "högpoängare" och perfekta hästar i avel.. I den perfekta världen - ja - självklart, men det är inte där vi lever tyvärr.
Vi måste marknadsföra fjordingen som den mångsidiga och bra ras den är och jag själv som tävlar tycker självklart att det är kul när folk uppmärksammar en på tävling men, ser man på "icke fjordhäst-folk" så blir de sällan mer imponerade över lag över en som jag hade sagt "wow"-häst, än en "vanlig" fjording, så länge den är snäll, lydig och välriden. För börjar i prata gångarter så jämför halvblodsfolken med Briar, däremot är de djupt imponerade över att jag har min treåring lös (jaja, under uppsikt) när jag gör henne i ordning inför träning. Hittills alla jag träffat "ser" psyket långt före gångarterna t ex, vilket är det som jag kanske tittar på..

Ser man på hästar som säljs så är det också som ni säger mestadels unghästar, det är inte jättemånga väl utbildade fjordingar jämfört med hur många som t ex tävlar, så som nån sa, har man en sån, så behåller man den.
Tittar man på folk som skaffar sin första fjording, så är det sällan man hör någon som skaffar fjording för att tävla, oftast har de snubblat över en trevlig häst, och sen väl inne i "fjord-svängen" vill de gärna ha en häst som de kan tävla med. Men fokuserar man tävling från början väljer de flesta, särskilt vuxna, en annan ras från början.
Alltså måste det viktigaste väl vara att vi utbildar de hästar som finns och de nya individer som föds, inte att de nödvändigtvis tävlar eller har gångarter som Tortilas.. Sen att man inte avlar på "vad som helst" men vi har redan en ganska liten ras med relativt smal avelsbas, vilket innebär att hur bra det än låter så kan man inte bara avla med mål att få världsklass-hästar, för då får vi ännu färre fjordingar som visar upp sig och ännu mindre folk som är intresserade..
Det kvittar om en hingst (eller ett sto) har 45 poäng exteriört om den lämnar skräp efter sig, och det vet man ju inte förrän man provat, likasant kan en lågpoängare ge bra avkommor, men givetvis känns det tryggare med en bättre.

Vi har avelsvärdering och avkommebedömning just för att bedömma vad hingstarna/stona har gjort för aveln, hittills har vi väl ett fåtal (eller kanske bara en?) hingst som blivit kasserad på förvärvningen? På grund av få avkommor är det svårt att ge en helt korrekt bild, men hyfsat i alla fall?
Mitt sto är själv en 37-poängare. Hennes mamma är A-premierad, hennes mormor super-elit, morfar AB, morfars far A, morfarsmor Elit och tre av fyra efterkommande hästar elit (den fjärde A), hon har alltså ganska skapliga avelsgener, men har ändå bara 37 poäng - men vad ger hon då? Ingen aning om jag inte provar. Nu är hon ju inte det, men om hon hade varit enda stofölet så hade moderns gener dött ut med henne, utan att nån vet vad hon hade kunnat göra? Bra, eller dåligt?

Fast egentligen ska jag inte lägga mig i avelsbiten. Min avelsmärr är sannolikt på väg härifrån, o då bryr jag mig faktiskt inte om vart aveln går.. Passar inte hästarna mig så letar man upp nåt annat, precis som alla andra.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 413
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Parasport, det viktiga värdskapet och nya Fritidskortet är tre teman när vi välkomnar dig som är ridlärare, tränare eller ledare i våra...
Svar
0
· Visningar
32
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Parasport, det viktiga värdskapet och nya Fritidskortet är tre teman när vi välkomnar dig som är ridlärare, tränare eller ledare i våra...
Svar
0
· Visningar
54
Senast: Gunnar
·
Hästvård Inspirerad av bukes tråd kring Atletix-dupe hade det varit kul med en tråd för hemmagjorda hästvårdsprodukter. Och jag kunde inte hitta...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 958
Senast: EZMK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka