Fjordhästavel 2009

Sv: Fjordhästavel 2009

Jag måste göra ett litet inlägg. Jag är en av de människor som haft väldigt mycket fördomar om fjordingar. Det är slöa , lata och feta hästar som står och hänger i en hage för det mesta. Eller så harvar enstaka runt på en ridskola. Där är det den envisaste hästen i stallet. Möter man de ute så hanteras de av människor som inget kan om hästar. :o.
MEN så är ju inte fallet. De är helt underbara hästar. En utmärkt allround häst för hela familjen. De kan gott tävla upp till Lätt A i de flesta dicipliner. Högre än så tävlar inte de flesta hästar eller ponnysar. Problemet är att de räknas som ponny. För fjordingar är ingen barnponny som enbart ska ridas av barn. Det är en mycket klurig och smart häst. Behöver man inte göra något så gör man inte det men måste man så är man sammarbetsvillig till tusen. Det är en häst som kräver sin ryttare eller kusk. Men hålls det efter så är det underbara.
Min Allyson är en sådan häst. Han testar nya som håller på med honom. Kollar hur långt man kan gå. När han vet var gränsen går så är han helt underbar att ha med att göra. Just nu är han utlånad då hans blivande ryttare inte vuxit i honom ännu. För att sälja honom är uteslutet. Min Allyson är den ultimata hästen. Dessutom föddes han inriden och inkörd ;). Det här kanske inte har med fjordavel att göra men Allyson ska ut på tävlingsbanorna och ta bort lite flera människors fördomar.

Bra där! Precis dessa fördomar måste vi få bort och tyvärr tyvärr kommer dem ofta ifrån insiders, för har man sin häst lat, fet och tråkig så syns ju det utåt också!

Fast måste vi göra så mycket reklam då? Vi som pysslar med dem vet att de är underbara. Smaken är ju som baken, även i hästvärlden, somliga gillar våra gula andra föredrar stora bruna eller något annat. Så är det ju med allt.

Jag har hittat min ras, men rider gärna annat då och då. Jag har egentligen inget behov av att öppna andras ögon, även om det alltid var lika kul när någon kom fram och tyckte att jag hade en jättefin fjordhäst.

Eftersom vi ändå inte kan få fram så många individer per år och det inte är överfullt med fjordhästar till salu kanske vi skulle luta oss lite bakåt och själva nuta av det vi har, eller är jag helt galet ute och cyklar nu?

Senast ändrad:

Näe Ljossa nu har du gjort det igen. Slagit huvudet på den berömda spiken!

Håller med dig!

Du är klok som en bok:laugh:

Men då kan vi likaväl sluta jobba framåt med aveln? Fortsätta med materialet som finns och skippa både PRgruppen, avelsarbetet osv? Och det är väl inte heller tanken antar jag...

Tror väl att det mer menades att allt inte bara behöver gå ut på att göra reklam... Det låter på vissa som om vi ska ändra totalt på rasen för att den ska "duga" till nån annan, istället för att de som redan tycker om rasen ska fortsätta med det..
Självklart ska man göra reklam och visa hästen från sin bästa sida, men inte till vilket pris som helst. Världen kommer inte att omvändas så att alla människor vill ha fjording så är det bara, man måste ha realistiska mål o avla för de som är intresserade. Som nån redan konstaterat så är inte "tävlingsfjordingarna" så attraktiva på marknaden som vi tycker att de borde vara - det är kanske inte det som folk i allra första hand vill ha? Det handlar ju om tillgång o efterfrågan, precis som med allt annat..

Jag uppfattade Ljossa sinlägg som dig!

Klart man ska visa upp våra vackra, kloka hästar! Men vi ska inte ändra på rasen för någon som ändå inte vill ha en gul häst.

Som Ljossa skrev, vissa vill ha bruna andra röda och vi.. Vi gillar de gula:love:

Kloka ord Mumin;)
Vi behövs alla för att avlen och tävlingen ska bli komplett. Vi behöver den energiska tävlingsmänniskan som lägger enormt med tid på träning och tävling (Karin B) Eller alla som tränar och tävlar till SM/NM, eller alla som tävlar på "klubben"
Men vi behöver också familjen som älskar sin häst "hemma" på skogsturen körd/riden
Alla ni ovan gör ju en jättebra reklam för rasen bara genom att synas och älska er häst.
Och framförallt så behövs ju uppfödarna som ska försöka att tillgodose allas behov av häst;) Stor, liten, finlemmad, grov osv osv.

Hur många tror ni skulle "nappa" om det så ut så här?
Språngavgift 7 000 +moms. ultraljud och dygnsavgift tillkommer
(tor jag ska testa till nästa år;))
1årssto 20 000
2årssto 25 000
3 årigt diplom sto 35 000
4 åring grundkörd grundriden 45 000
4 årshingst, godkänd gjort "test" och "avancerat" bruksprov 55 000.
Visst är det en dröm men är den realistisk?:bow:

Dessutom har vi ju inga EU pengar till betäckning och föl, som vissa andra bevarande raser har( ard, russ vet ej om nordis) ej helt säker på belopp tror att det är 1000+ 500. Dessutom betalas väl en kör premie på 1000 kr ut om du kör din ard 3åring?

Då beror det på vad du har gjort med ditt 3åriga diplomsto exempelvis. Lägger gärna 35000kr om hon är inkörd, grundriden och börjar arbetar i rätt form. Hur många 3års-, 4års- eller till och med 5årsston är det??
Även om hästarna bara ska skogsmulla så ska dem arbeta i en bra form för att vara hållbara. Allt hänger ihop med träningen, och det har inte ett dugg att göra med att vara tävlingsmänniska eller ej, vem pratar om att slänga allt och bara behålla tävlingshästarna lilksom.

Men dem som VILL kunna visa sina hästar mer måste likförbaskat få chansen att göra det. Känns som vissa bara kan se svart eller vitt, varför inte blanda in lite grått och jobba för en modern ras UTAN att tappa ursprunget? Det är inte rasen som behöver ändras utan fjordfolket kanske behöver bli lite mer öppna för hur hästvärlden egentligen ser ut. Vi behöver inte själva sätta stopp för våra hästar bara för att det alltid har varit så...

Nope, vi jobbar ju framåt för vår egen skull. Vi som redan är frälsta vill ju också ha bra individer!

Klok som en bok ;) Tack, fast du skulle bara veta... Jag är inte klok som en bok, snarare helt galen! :)

Men dem som VILL kunna visa sina hästar mer måste likförbaskat få chansen att göra det. Känns som vissa bara kan se svart eller vitt, varför inte blanda in lite grått och jobba för en modern ras UTAN att tappa ursprunget? Det är inte rasen som behöver ändras utan fjordfolket kanske behöver bli lite mer öppna för hur hästvärlden egentligen ser ut. Vi behöver inte själva sätta stopp för våra hästar bara för att det alltid har varit så...

Bra skrivet!

En annan baksida med stor efterfrågan är också det som produceras av den anledningen. Stor efterfrågan blir ofta lägre kvalitet... Dit vill inte jag heller...

Visst menade jag inte heller att allt vi gör för att synas, tävlar, PR-gruppen osv inte ska får fortgå, utan mer att just marknadsföring för att "övertala" känns onödig, vem vet var det slutar om helt plötsligt en hel massa människor vill ha fjordhäst och vi inte kan möta efterfrågan med det vi gjort reklam för?

Då beror det på vad du har gjort med ditt 3åriga diplomsto exempelvis. Lägger gärna 35000kr om hon är inkörd, grundriden och börjar arbetar i rätt form. Hur många 3års-, 4års- eller till och med 5årsston är det??
Även om hästarna bara ska skogsmulla så ska dem arbeta i en bra form för att vara hållbara. Allt hänger ihop med träningen, och det har inte ett dugg att göra med att vara tävlingsmänniska eller ej, vem pratar om att slänga allt och bara behålla tävlingshästarna lilksom.

Väldigt kloka ord! Jag håller verkligen med!

Habina gör du lista på de hingstar som e kollade med DNA prov ang färg?
Har du listan som fanns förut på sff hemsida med vad hingstarna gett ?
Jag skulle vilja ha den mailad om du har den.

Nu närmar sej Vetlanda:banana: Ska hämta hem Afrodite på Torsdag för 2 veckors träning och bantning;) Hade tänkt att njuta av alla hingstar men ska hjälpa till vid 1 bruksprov och 2 visningar 1 äldre och 1 2åring, himla kul att bli tillfrågad:bump:, men njuter säkert lika mkt ändå:rofl:

Du är för bra för att bara få gå där och njuta. Du gör dig bäst med en gul vid sidan! :)

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 411
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Parasport, det viktiga värdskapet och nya Fritidskortet är tre teman när vi välkomnar dig som är ridlärare, tränare eller ledare i våra...
Svar
0
· Visningar
32
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Parasport, det viktiga värdskapet och nya Fritidskortet är tre teman när vi välkomnar dig som är ridlärare, tränare eller ledare i våra...
Svar
0
· Visningar
54
Senast: Gunnar
·
Hästvård Inspirerad av bukes tråd kring Atletix-dupe hade det varit kul med en tråd för hemmagjorda hästvårdsprodukter. Och jag kunde inte hitta...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 958
Senast: EZMK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka