Fjordhästavel 2009

Sv: Fjordhästavel 2009

Dessutom finns det Dölöhäst i våra fjord och den får vi aldrig bort :grin: därifrån kommer troligen de vita små tecknen...

Sitter på jobbet och hinner inte skriva ett uttömmande svar (kommer ikväll), men vad har du för källa på detta? I Rimfaksestriden avlades döleblodet bort, däremot var fjordhästen inte homozygot för black i början av 1900-talet och den haft många olika färger. Vita tecken är inget bevis för "fel" blod, även blacka hästar kan ha tecken, rödblacka ofta större än brun- och musblacka.

Sitter på jobbet och hinner inte skriva ett uttömmande svar (kommer ikväll), men vad har du för källa på detta? I Rimfaksestriden avlades döleblodet bort, däremot var fjordhästen inte homozygot för black i början av 1900-talet och den haft många olika färger. Vita tecken är inget bevis för "fel" blod, även blacka hästar kan ha tecken, rödblacka ofta större än brun- och musblacka.

en viss herre som vi emellanåt ser bedöma våra fina djur... sen den tiden kommer det inte bort, innan dess fanns det inte. Enligt honom...

en viss herre som vi emellanåt ser bedöma våra fina djur... sen den tiden kommer det inte bort, innan dess fanns det inte. Enligt honom...

Ja herregud... :grin: Låt mig göra det enkelt och citera Bo Furugren i hans fantastiska bok Hästens färger (sid. 46f):

I södra Norge, dvs de delar som kallas Östlandet och Vestlandet, fanns det fram till början av 1700-talet en ganska homogen hästtyp. Den liknade mycket den nutida fjordhästen och färgen var mest black. Svarta, bruna och fuxfärgade hästar var sällsynta.
En viss införsel av främst danska hästar hade skett tidigare, men under 1700-talet ökade importen. De infördahästarna kom mest att användas i Östlandet och inledde en förändring av hästmaterialet från den äldre typen till det som nu är dölehästen.
I Vestlandet kom den gamla typen att leva kvar relativt opåverkad, men korsningar mellan öst- och vestlandshästar förekom då och då. Vid en viss tidpunkt var t o m fyra dölehingstar stationerade som statshingstar i Vestlandet. Denna korsningsavel gav bl a upphov till hingsten Rimfakse, en 148 cm hög, välbyggd, vacker fux med vita skyddshår. Hans avkommor var omtyckta och han lämnade 20 stamboksförda söner. Många menade att rimfaksetypen var den rätta att bygga vidare på. Andra menade att den gamla, blacka vestlandstypen skulle hållas ren från inkorsningar. Detta ledde till en strid, den s k rimfaksestriden, som pågick mellan de båda falangerna 1900-1910. När andra generationens avkommor efter Rimfakse började komma segrade den gamla vestlandstypen och de icke-blacka färgerna började avlas bort.

Vidare s. 119:

Vita tecken hör till tamhästens färgmönster och finns inte hos vildhästen. Hos raser med färger som står nära vildhästen t ex fjordhsäten, är vita tecken ovanliga.

I boken Fjordingen - arvet från vikingarna går författaren Elin M. Ellingsen lite djupare in på vad som egentligen hände efter rimfaksestriden. Från sid. 55:

I Nordfjord och Sunnmöre började man försöka få bort allt döleblod i hästarna. Man undersökte stamböckerna och granskade hästarna kritiskt. Fanns det en aldrig så liten misstanke om att det kunde finnas döleblod i en häst, togs den ur aveln direkt. Det nya avelsmaterialet hittade man hos rasens eldsjälar och på gårdar som låg ensligt till och som inte hade fallit för Rimfakses charm. Som tur var hade en vacker hingst som hette Njål använts en del i aveln. Hans avkommor hade sålts till Sunnmöre, eftersom ingen i Nordfjord ville ha dem. Nu fick man köpa tillbaka dessa avkommor igen. Det var en tuff tid för uppfödarna och utrensningen var hård, men fjordhästen räddades som ras i sista stund.

Det vill säga, andra färger (och tecken!) fanns innan rimfaksestriden, men i och med att man avlat bort döleblodet valde man att även avla rent den blacka färgen, förmodligen för att den var ovanlig hos dölehästen. :laugh:

Men går man tillbaka på de flesta svenska hästar så hittar man tillslut botten där det inte är någon känd stam vidare, vissa har fler generationer än andra med godkända hingstar/stamboksförda ston än andra. Detta kan ju bero på bla att ett sto betäcktes en gång och sedan tog det massa år innan den avkomman betäcktes osv osv. De första fjorden kom till sverige på mitten av 1900-talet (om jag minns rätt ;)) och vissa hade inte känd stam men avlades på ändå...

Ja, skall man vara så sträng så är det ju nästan enbart arabiskt och engelskt fullblod som kan räknas som "riktig" ras. Men eftersom dna-tester inte fanns förr i tiden kan vi aldrig vara 100 % säkra på att den hingst som står som fader faktiskt var rätt pappa.

Däremot kan vi till exempel bestämma att från och med första januari 2010 stängs stamboken, så enbart hästar som kan härledas till stamboksförda hästar får räknas som fjordhästar. Är man riktigt snäll kan man dessutom sätta datumet på så sätt att de ston med något för kort stam (tre generationer) hinner få ett föl och bli stamboksfört. :grin:

När jag var ung (ja yngre);) så var min stora passion att släktforska på hästar och kor, kanske därför jag är så stam nördig som jag är:confused: Och då vet jag att jag hittade långt bak i stammen på ett av våra ston, "Gul hoppe e dölehingst" så alla blev nog inte bort gallrade, eller så ansåg man att dom var "renrasiga" tyvärr hittar jag inte dom papperna nu så jag har inget exakt årtal, men har för mej att det rör sej om över 100år. Så det har förkommit/ förekommer LÅNGT bak i vissa stammar. men så långt bak är ju inget att "hänga läpp" för!

Så det har förkommit/ förekommer LÅNGT bak i vissa stammar. men så långt bak är ju inget att "hänga läpp" för!

Nu när du säger det kunde jag ju inte låta bli att leta lite i databasen. Och vad hittar jag?! :angel: Hingsten Mikkel/Mickel född 1926 som är pappa till stoet Lis Möllegård D 347 har en mamma som är dölehäst. :eek: Stoet ifråga är svart, så Mikkel/Mickel har bara ett anlag för black. :crazy:

Lis Möllegård D 347 är mamma till Gulla Pia 40 D 3909, så alla hästar som har henne i härstamningen har alltså lite döleblod. :grin:

Jag är också ganska övertygad att allt döleblod inte försvann (tydligen gick det till danskarna :angel: ) men den lilla % som eventuellt finns kvar är ju försumbar.

Ett exempel är Sintro 24-01-1054 som kommer från Gulla-Pias stofamilj. Han har döleblodet i sjunde led och alltså 0,78 % döleblod i sig.

Hm... Nu måste jag sätta mig på tåget och kartlägga Gulla-Pias stofamilj. Hon har inte någon godkänd hingst efter sig än. :p

och sintro är en av de där hingstungarna jag talar om... varav lillebror är finfin =) Han var min fram tills jag sålde honom i våras....men om nu lille Solero istället blivit ett sto skulle "hon" i sin tur kunna få godkända barn... vi skulle helt enkelt avlat på i ett snabbare tempo oc fått fram fler generationer på kortare tid...

jag tror att alla hästar från bröderna bengtsson i ätran härstammar från just gulla-pia och dom är inte få... ex Sefir som varit med på RIKS/Sm flera år på raken... de avlade väldigt mkt förr...

och sintro är en av de där hingstungarna jag talar om... varav lillebror är finfin =) Han var min fram tills jag sålde honom i våras....men om nu lille Solero istället blivit ett sto skulle "hon" i sin tur kunna få godkända barn... vi skulle helt enkelt avlat på i ett snabbare tempo oc fått fram fler generationer på kortare tid...

Nu hänger jag inte riktigt med... Sintro har väl inte för kort stam? :confused: Enligt dagens regler går det utmärkt, eftersom han har stamboksförd mamma (fyra generationer). Sedan krävs det 5 generationer dvs pappa Furubäcks Inter 191, morfar Gjöstein 171, mormors far Sölve 43, mormors morfar Håvang 3 och mormors mormors far Nordalsön f. 1950.

nja sintro är valack så där e det kört ;) men lillebrorsan är 1år i år och vad jag fattat det som ska det inte räcka tills nästa år med 4 generationer i stostammen utan längas till 5 som det är utomlands?!?! Vet att ägaren kollat upp detta och det är lika bra att kastrera den lille guldklimpen då han inte kommer kunna gå igenom iaf...

Jag är verkligen inte emot att "länga" stammen, tvärt om men det var lite kort tid mellan beslut och verklighet... hade man kunnat vänta något år till hade uppfödarna hunnit tänka efter och inte betäcka de ston som inte skulle räcka till istället för att få fram avkommor som inte är värda ett dugg rent avelsmässigt.

Jag visste att det fanns med någonstans, men vet ej om det var via Gulla Pia, har ej kollat bland mina papper, men jag hade ju rätt;)

Jag är verkligen inte emot att "länga" stammen, tvärt om men det var lite kort tid mellan beslut och verklighet... hade man kunnat vänta något år till hade uppfödarna hunnit tänka efter och inte betäcka de ston som inte skulle räcka till istället för att få fram avkommor som inte är värda ett dugg rent avelsmässigt.

Där kan jag verkligen hålla med dig! Jag skulle bara bli lycklig om stamboken stängdes, men nog sjutton skulle jag vilja ha en förvarning i god tid, så personer som hemskt gärna vill ha in vissa individer i stamboken skulle hinna ta föl och stamboksföra. Nu verkar det här beslutet mest ha ramlat över oss. :crazy:

Jag visste att det fanns med någonstans, men vet ej om det var via Gulla Pia, har ej kollat bland mina papper, men jag hade ju rätt;)

Lova att kolla ändå! Det kan ju vara i andra härstamningar också, och det är ju intressant! Jag har ju bara tillgång till norska stamboken på nätet och den är verkligen inte komplett. :grin:

*KL*

Insåg precis hur fort tiden går! Imorgon bär det av österut, destination Vetlanda med en mellanlandning i månstad för byte av bil och resesällskap =) Det ska bli så otroligt härligt att få se så många år av fjordhästavel på samma gång, dessutom 5 generationer (4+1) godkända hingstar! Lite häftigt....:d

*KL*

Lycka till alla som ska till Vetlanda och visa häst i helgen :laugh:.
Jag håller tummarna för er alla och hoppas på att ni uppdaterar här på Buke så fort ni har en möjlighet så att vi andra som får stanna hemma får reda på resultaten, bra eller dåliga.

Ska försöka rapportera, eller iaf rapportera via ngn så ni får info :) Vem var det som var så duktig och rapporterade på SM/NM? *dåligt minne*
Hoppas den personen är på Vetlanda oxå!

Pst ,det var jag som aktiverade mitt veckosurf(mobilt internet), laptop och kamera med och lade in lite bilder Nu inför Vetlanda känns det inte lönt eftersom nästan alla "resultat" kommer på söndag och då är man ju strax hemma igen.
Nu kommer jag knappt hinna ta en enda bild dessutom.

Om du messar lovar jag att lägga ut! Jag har ju ett speciellt intresse i en liten grå import så jag hoppas ni kommer iväg! ;)

Antar att det är att det är min pojk ni pratar om, Solero e. Roar 245. Känns faktiskt väldigt tråkigt. Om man hade vetat om att reglerna skulle ändras hade jag nog aldrig betäckt stoet (Sandora 3166). Solero har Sakarina 1263 som mormors mor, hon är elitpremierad och även mor till Sandorina 1782 (riksetta 1981). Soleros mormor Sativa 1970 är diplomsto. Gulla-Pia 40 är mamma till Sakarina 1263, Gulla-Pia är även stamboksförd i danmark. Br. Bengtsson är min pappa och farbror, jag har fortsatt med en liten avelsverksamhet med deras sista sto de hade kvar, Sandora 3166 och hann ta ett föl innan hon såldes. De har nu inga hästar kvar. Stostammen är ju inte dålig, utan har flera bra hästar efter sig. Är inte så mkt att göra åt att reglerna ändras. Solero kommer antagligen kastreras i höst och ev. säljas. Men inte för inte man känner sig lite lurad. Tror inte att jag är ensam om det?

Hm, började tänka lite, vad jag vet om min stostam, Habina du får rätta mig om jag har fel. Gulla Pia 40 e. Nordalsön f.6/5 1950 eu. Fanny D566 ee. Nordalsön D52

Gulla Pia 40 u. Lis Möllegård D347 ue. Mikkel f.-26 uu. Lise Veddum D151 uue. Rytter D17-E4. Stämmer det? I så fall har man ju lite koll ändå! Tycker att det är lite konstigt att de kunde stamboksföra både Lis Möllegård och Gulla Pia i danmark då, om inte stammen efter flera generationer är godkänd nu?

Habina? Har du någon mer info om fler generationer i stostammen?

Lycka till nu på resan till vetlanda, kör försiktigt allihopa! Jag dyker upp på söndag en stund i alla fall.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 411
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Parasport, det viktiga värdskapet och nya Fritidskortet är tre teman när vi välkomnar dig som är ridlärare, tränare eller ledare i våra...
Svar
0
· Visningar
32
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Parasport, det viktiga värdskapet och nya Fritidskortet är tre teman när vi välkomnar dig som är ridlärare, tränare eller ledare i våra...
Svar
0
· Visningar
54
Senast: Gunnar
·
Hästvård Inspirerad av bukes tråd kring Atletix-dupe hade det varit kul med en tråd för hemmagjorda hästvårdsprodukter. Och jag kunde inte hitta...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 953
Senast: EZMK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mata småfåglarna
  • Valp 2025