Fjordhästavel 2009

Sv: Fjordhästavel 2009

Iaf inte helt dåliga alternativ ;)

Kankse kan ni låna upp en hingst ngt år? Det är ju inte helt omöjligt :D

Låna hingst skulle ju också kunna gå :D.

Skulle vara roligt att veta hur många här uppe i Norrland (norr om Östersund) som avlar på fjordhästar och hur de har löst det hela.
Habina du kanske känner till några?

Ja det verkar ju inte krylla av uppfödare här uppe. Dax att ändra på det tycker jag :laugh:.

Gustav Gustavsson ja, han slutade väl för en härrans massa år sedan? Om han ens lever. Jag träffade han och Fafner -94 och då tyckte jag han såg gammal ut.

Gustav Gustavsson ja, han slutade väl för en härrans massa år sedan? Om han ens lever. Jag träffade han och Fafner -94 och då tyckte jag han såg gammal ut.

Jag var på betäckning med Habina 1996 och då hade han några ston dräktiga vet jag. Men det var i samma veva som han sålde Allman också, så det var ju verkligen länge sedan. :p

Hej på er alla! Brukar vara härinne o kika emellanåt men blir aldrig av att man skriver nåt. Jag är/var ägare till den nästan världsberömde hingsten Kenzo (åtminstone i hela Vetlanda) :grin:

Såg att flera skrivit en massa fina ord om honom och att ngn undrat om han går till Danmark el ej. Jag fick mkt intresse för honom men bestämde inget under Vetlanda helgen. Jag hade två planer för honom: kort o gott att han antingen skulle gå i avel el kastreras, att sälja hade jag inte ens funderat på. (Å andra sidan hade jag inte räknat med att han skulle få lokalt hjärnsläpp heller...) Jag och min man diskuterade fram o tillbaka, han ville inte sälja, jag övervägde det. Vi bor nämligen på en gård där han tillsammans med en anställd driver nötköttsproduktion m 300 djur samt maskinstation. Jag jobbar heltid som hovslagare och i mitt företag ingår oxå 9 hästar, varav 5 är unghästar. Dessutom har det slumpat sig så att jag väntar vårt första barn i januari, alltså är det inte optimalt att än en gång försöka matcha en hingst. Jag bedömde att Kenzo får så mkt större chans till ston i Danmark att jag sålde, men ni ska veta att det skär i hjärtat...:cry: Han har varit en dröm att jobba med och ingen är gladare än jag om han går igenom där! Eftersom jag har hästarna i företaget och inte kan byta varor hur som helst fick vi lösa det med att han såldes tillbaka till fam Nord som sedan gjort ett utbyte med Danmark. Men Christina kommer säkert att berätta om detta på sin hemsida.

Detta blev ett väldigt långt inlägg men till sist vill jag bara passa på att gratulera alla som klarade "nålsögat" i Vetlanda, samt riksetta m fl o önska alla lycka till m sin avel! Hoppas ngn orkar köra över till Danmark! :)

Hej!

Roligt att du tittade in och orkade berätta lite! (även om jag personligen hört historien). Alltid skönt att berätta så slipper folk gå och klura, fundera och undra och så blåses saker och ting upp och blir ngt helt annat än det var från början.
I detta så förstår jag ditt val och jag förstår även hur svårt det måste vara! och måste ju även passa på att gratulera till tillskottet! GRATTIS!

Hoppas att vi får uppdateringar om hur det går för Kenzo i Danmark.

Välkommen hit! och *kram*

Senast ändrad:

Jag bara måste säga wow !
Förstår dig jobbar också med att försöka driva hästarna innom företaget har just nu 8 unghästar i åldern 5år till 5 mån samt 3 vuxna hästar varav en av dem hingst. Det är ett jäkla slit, men kul. Hoppas det går vägen i danmark och lycka till med den i magen !
Många hälsningar från oss alla på Pettersborg

Säger som Ljulius, kul att du tittade in här! Jag förstår helt och hållet ditt val och jag förstår att det skär i hjärtat.... För vilken :love: han är!

både trist och roligt att ni tog besutet att sälja honom! Fast som sagt är danmark inte långt borta och skulle han gå igenom blir det nog en färd med båt för oss om något år =)

Tack alla! :)
Kenzo är en riktigt fin häst och jag kommer säkert ångra mig i ett halvår för att jag inte fick sitta på den ryggen, för jisses vad den kan jobba mjukt och fint! :love: Har tjatat länge om att jag längtar efter att få rida in honom och så blev det inte så... Men det är som sagt nya projekt på G. Känns bara så tråkigt att inte fler än "de närmaste" fick se honom "in action", så som han är i vardagen.:(

Sedan kan jag ju inte låta bli att rangera dem efter höjd också, eftersom det var ett krav. :angel:

139
Ronjas Ben Hur 232

140
Gjöstein 171
Mysingen 192
Botvid 196
Torps Gusten 197
Caspian 258

Du kan placera Ben Hur bland 140 hästarna ;) Haha.. Blev mätt på sundhetskontrollen i somras..

*KL*

Äntligen finns lite bilder från Vetlandahelgen uppladdade....Här kommer en bildbomb....:D

Fellina - ett fantastiskt sto!

Grynet, SUPERELIT, m sin unge handler

Magne 228

"4 generationer och en sladd"

Magne 228 poserar!

Björkhems Arn

Dålig bild på Knast Halsnaes

Björkhems Ässa-Mi m sitt BIS-täcke och glada ägarinna.

Ett kort som jag faktiskt blev nöjd med, pristyngd Ässa!

Björkhems Ässa-Mi, riksetta och BIS 2009

Ni får ursäkta den dåliga bildkvalitén men det fanns inte riktigt tid till fotografering och när det väl skedde så kör mamsen stenhårt på AUTO-läget, oavsett väder....:angel:

Vilka fina kort! Grattis till framgångarna i Vetlanda! Tyvärr kunde jag inte vara med pga ett bröllop!

Fina fina Ässa, fast jag muttrar fortfarande för mig själv att Malva e bäst =P Skämt å sido så kan jag inte förstå hur bra och jämna hästar de är! Ojojoj =)

Nu laddar jag med dagdrömmar om lika fina framgångar om några år igen... den som lever få se! Celine har iaf lovat mig minst en riks-etta och en årgångsetta bland hingstarna :angel: det sa hon senast idag...:D

*kl*

Janina (argus matte) har startat en väldigt intressant diskussion på sin hemsida/blogg. Kika in och kom med egna åsikter och kommentarer! :)

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 411
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Parasport, det viktiga värdskapet och nya Fritidskortet är tre teman när vi välkomnar dig som är ridlärare, tränare eller ledare i våra...
Svar
0
· Visningar
32
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Parasport, det viktiga värdskapet och nya Fritidskortet är tre teman när vi välkomnar dig som är ridlärare, tränare eller ledare i våra...
Svar
0
· Visningar
54
Senast: Gunnar
·
Hästvård Inspirerad av bukes tråd kring Atletix-dupe hade det varit kul med en tråd för hemmagjorda hästvårdsprodukter. Och jag kunde inte hitta...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 936
Senast: EZMK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Annonsera mera hundar 2