Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag har aldrig påstått att en högställd fjordhäst är det bästa, men jag själv vill ha fjordhästar av den modellen! Dem passar mig och till mina användhets områden. Sen undrar jag om det inte är så att dem går att använda till div. körning också? Det var alltså en fråga som jag ställde...
Jag har själv haft en lågställd fjordhäst tidigare, som ändå ansågs att ha bra gångarter (han har fått 39p på premiering, men han är gammal, född -88), dock inget rolig alls att rida.. Han hade inget "krut" att komma med, och han var väldigt markbunden (enligt mig)... Därför letade jag efter nåt helt annat innan jag köpte Charlie!
Oh så trevligt! Sådana uppdateringar tycker jag om.
Jag måste göra ett litet inlägg. Jag är en av de människor som haft väldigt mycket fördomar om fjordingar. Det är slöa , lata och feta hästar som står och hänger i en hage för det mesta. Eller så harvar enstaka runt på en ridskola. Där är det den envisaste hästen i stallet. Möter man de ute så hanteras de av människor som inget kan om hästar. .
MEN så är ju inte fallet. De är helt underbara hästar. En utmärkt allround häst för hela familjen. De kan gott tävla upp till Lätt A i de flesta dicipliner. Högre än så tävlar inte de flesta hästar eller ponnysar. Problemet är att de räknas som ponny. För fjordingar är ingen barnponny som enbart ska ridas av barn. Det är en mycket klurig och smart häst. Behöver man inte göra något så gör man inte det men måste man så är man sammarbetsvillig till tusen. Det är en häst som kräver sin ryttare eller kusk. Men hålls det efter så är det underbara.
Min Allyson är en sådan häst. Han testar nya som håller på med honom. Kollar hur långt man kan gå. När han vet var gränsen går så är han helt underbar att ha med att göra. Just nu är han utlånad då hans blivande ryttare inte vuxit i honom ännu. För att sälja honom är uteslutet. Min Allyson är den ultimata hästen. Dessutom föddes han inriden och inkörd . Det här kanske inte har med fjordavel att göra men Allyson ska ut på tävlingsbanorna och ta bort lite flera människors fördomar.
Dagen efter var det dags för vårt andra 3-åriga sto; Björkhems ÄSSA-MI (Hauk Thun - Bj. Tessa-Mi), hon fick 99988 = 43p!
Hon är sin mor upp i dagen, måste få visa jämförelsebilder! Tessa stambokfördes ju själv för några veckor sedan med en liknande poängrad!
Vem är vem!?
Habina, kan du lägga ut listan på vilka föl som har fötts i år, lite nyfiken!
Tintin Grönkulla hingst u. Hilde 3304 - Furubäcks Io 210 heter Bubbarps Tintin!
Sorry att jag inte kan lägga allihop i samma inlägg!
Ronjas Ben Hur 232
Gandalf Grå hingst u. Vallis 3020 - Rimbo 178.
Otto hingst u. Nanette 2868 - Solhems Nalle 127.
Yxnavalls Cinnamon hingst u. Colombia 3183 - Botvid 196.
Han heter Bubbarps Tintin, han är ingen Grönkulla