Fjordhästavel 2009

Sv: Fjordhästavel 2009

HABiNA jag kommer att maila dej (igen) för ytterligare planering inför 2010 års säsong! Jag gillar verkligen dina funderingar :love:och du får mej att tänka på ett annat sätt ibland

Haha, vad snäll du är. "Ett annat sätt" låter så mycket snällare än sanningen "ett galnare sätt". :rofl:

Men visst, den lille är ju härstamningsmässigt lite mindre hopplös att hitta hingst till men, hon är likväl en 37-poängare (eller 35) - ska man avla på såna?

Tja, med tanke på hennes härstamning skulle jag åtminstone testa med 1-2 föl innan jag bestämmer mig. Precis som Myckle säger så kan det ha kommit över en hel del smaskigheter från föräldrarna som inte syns i dottern. Det är ju inte så att du förstör hela fjordaveln om du tar några föl på ett sto, med så härligt temperament blir det ju dessutom fölungar som folk vill ha. :love:

Varför ? är alltid frågan, mitt diplomsto Björg 3131 har en mor med 37p och hon var ingen vacker häst, såg ut som en mini ardenner med fjordhäst färg, men med rätt hingst vart det bra avkommor. Rimbo lättar upp ett sto som henne,samt ger bättre huvud och steg. men glöm inte att titta vad som finns bakåt.
Jag kan inte ta för stora hingstar på mitt sto samt släppa på för mycket mat i slutskedet av dräktigheten, då får fölen inte plats utan ligger trångt sista tiden vilket inte är bra, men en mindre hingst och lagom med käk så kommer det ändå stora kraftiga föl och storleken är något som går i hennes stostam vad jag förstått.
Jag skulle vilja testa hingsten Leo 220 på min Björg då han har nästan samma stam som Brynje på mödenet men en annan stam på fädenet och det är på fädenet som Björg och Brynje är släkt, en kombination av de två hästarna oj så mysigt.
Nä, nu har jag svamlat klat, ut och jobba !

Mumin hon är ingen extriör katastrof, och som jag och Habina säger så finns det mkt bra i stammen att försöka ta till vara på, Hoppas att du ser möjligheter och inte hinder, efter motvind kommer medvind.:) Du såg väl att min Afrodite fick lämna 3års ringen först med 38p, men jag skulle inte vilja byta henne mot en enda av de andra!!

Fina bilder på en fin hingst :love:.

*kl*

Jag blir mer och mer sugen på att skaffa mig ett sto :laugh: Men man måste tänka lite extra på stammen om man inte vill åka jättemånga mil för att betäcka. Närmsta hingst idag är Fundig Saluut och dit är det 21,5 mil och om Aslan åker tillbaka till Skogstomten får vi 21,5 mil dit också. Sedan ligger det runt dryga 40 mil till nästa hingst.

Synd att det inte verkar vara så mycket avel här i norrland. Varför är det så tror ni?

synd kan även jag tycka, ni som har så mycket plats! Men det är ju långt ifrån resten av "världen" ;)

Det går ju att ta vissa hingstar på semin, Norge har ett par varje år coh finns säkert några till :) Blir det liiiite fler. Bara en tanke...

Det går ju att ta vissa hingstar på semin, Norge har ett par varje år coh finns säkert några till :) Blir det liiiite fler. Bara en tanke...

Ja semin är väl en av mina tankar för Lärka.
Jag var ju jätte på G i våras,
men dotterns kolik tog ner energi nivån så pass att jag orkade inte ro iland med fixet runt det hela.

Just nu svär jag rejält över att jag var för lat.
De kunnig underbara seminstationen som fanns i stan ska flytta :(
Hel tråkigt, nu blir det bra många fler mil till nästa seminstation.

Ja det är tråkigt, men vi får väl hoppas att det kan bli mer liv om några år.
Annars får man väl hoppas att det kan komma fler hästar på semin.

Även om jag tror att Pärk helst hade gått på bete med hingsten så hon fick gulla med honom :D

Ja det får väl bli semin här kanske, har ju en seminstation bara 9 mil från där jag bor och det är ju inte så långt ;).

Får väl köpa ett sto som redan är betäckt så löser sig ju första fölet i alla fall. Fast jag vill ju gärna ha hästen från föl också och då spricker ju det.

Får kolla på semin tror jag. Fast om Aslan kommer hem löser det ju sig ganska lätt ;). Gillar ju typen på honom.

synd kan även jag tycka, ni som har så mycket plats! Men det är ju långt ifrån resten av "världen" ;)

Hmm, jag bor faktiskt mitt i Sverige ;). Kollade hur långt vi har till Alvedon Kry och det är 62 mil norr om oss :eek:! Snacka om att ha långt till Vetlanda.

Tycker även att det kan vara premiering på åtminstone två platser i vårt avlånga land eller att man kan få dispens att få visa på premiering med andra raser också. Tror att det skulle gynna aveln då fler kanske åker och visar sina hästar. Många drar sig nog att åka den långa resan med en unghäst och väljer att stanna hemma.

Du får köpa ett sto så kan vi brumma till Alvedon ihop ;)
Norska hingstarna för at se vad det fanns för utbud norröver,
men de flesta var en bra bit söderut tyvärr.

Så antingen blir det resa av = underbara bensinkostnader :angel:
Eller semin då.

Typiskt! Man ska sko medans järnet är varmt!

Hur långt har ni till Norska gränsen och Norska hingstar?

Hur länge blir Tiger borta hemifrån=? *viskar*

Typiskt! Man ska sko medans järnet är varmt!

Hur långt har ni till Norska gränsen och Norska hingstar?

Hur länge blir Tiger borta hemifrån=? *viskar*

Japp, ska man lägga till lite komiskt i det hela så åkte svärmor i samma tågkupe i natt med kvinnan på seminstationen. :p

VA? menar du att jag skulle ha koll på hur långt vi har dit?
Det skulle innebära at jag var tvungen att äga en hjärna :eek:
Till Östersund har vi väl ca 22 mil eller det är från min gamla hemstad,
men det är väl något liknande tvärs över Sverige här.
_Andersson hur långt är det från Östersund vidare till gränsen?
*senil*

Ja du tar jag hem honom så kanske nästa höst skulle jag tro.

:rofl: Vad rolig du är! Du måste ju hålla koll vart snyggingarna finns jue ;) Ni kan ju ha egen seminstation, kan ju vara enklare om det blir lååååångt till en. Bara att ansöka, minns inte priser och så men antagligen betydligt billigare än stationsavgift, bensin osv...

*tipsar*

Ska du ner och hälsa på honom nånting? *viskar igen*

Hihi, vad pinsamt då. ahja är ingen exeprt på geografin :P
Men semin borde ju ändå vara en bra lösning!

Så hjärnan i huset befinner sig brevid nu!
Enligt honom är det ca 27 mil till Östersund från Övik.
Sen därifrån till Åre ca 10 mil och då är det ju en bit kvar ;)

Jae, alltså såååå långt är det inte till seminstation,
men de vi hade var både kunniga och fasligt trevliga :idea::bow:

Jag menar, dom stog ju ut med oss två knasbillar :rofl:

_Andersson hur långt är det från Östersund vidare till gränsen?
*senil*

Kollat upp var det finns intressanta hingstar i Norge och i Møre og Romsdal (kollar i Norges hingstkatalog) så finns det just nu ganska många hingstar och om jag kollar på norska gule sider så är det "bara" 21 mil från Trondheim till Molde (finns några hingstar i detta området) och från Trondheim till Östersund är det ungefär 25 mil och jag har 7,5 mil till Östersund. Alltså blir det 54 mil till hingst i Norge.

Får nog bli semin, dyr bensinräkning eller Tiger :love: (eller egen hingst :angel:)

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 411
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Parasport, det viktiga värdskapet och nya Fritidskortet är tre teman när vi välkomnar dig som är ridlärare, tränare eller ledare i våra...
Svar
0
· Visningar
32
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Parasport, det viktiga värdskapet och nya Fritidskortet är tre teman när vi välkomnar dig som är ridlärare, tränare eller ledare i våra...
Svar
0
· Visningar
54
Senast: Gunnar
·
Hästvård Inspirerad av bukes tråd kring Atletix-dupe hade det varit kul med en tråd för hemmagjorda hästvårdsprodukter. Och jag kunde inte hitta...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 939
Senast: EZMK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka