Finsk Lapphund

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Eccentric
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 7 290
E

Eccentric

Är inte på väg att skaffa hund än på ett tag, men tittar runt på lite olika raser!
Har fastnat för Finsk Lapphund. Ni som har erfarenheter av rasen får gärna berätta om den. Vad kräver den av en?
Vill höra både positiva och negativa grejer, helst negativa faktiskt för positiva kan hitta överflöd av på olika hemsidor. Är det många som har problem med att de skäller mycket?
Skriv ner allt som är värt att veta.

Tacksam för svar:bump:

Sv: Finsk Lapphund

Är inte på väg att skaffa hund än på ett tag, men tittar runt på lite olika raser!
Har fastnat för Finsk Lapphund. Ni som har erfarenheter av rasen får gärna berätta om den. Vad kräver den av en?
Vill höra både positiva och negativa grejer, helst negativa faktiskt för positiva kan hitta överflöd av på olika hemsidor. Är det många som har problem med att de skäller mycket?
Skriv ner allt som är värt att veta.

Tacksam för svar:bump:

Har en Finsk lapphunds hane på 3 år (kastrerad). Han är otroligt snäll och glad, JÄMT. Aldrig gjort något elakt mot något. Han funkar kanon med andra hundar/katter/hästar. Kanske lite korkad i bland då han lekt med olika hundar och ettriga terriers har hängt i pälsen/strupen på honom och bara morrat.. då har han bara stått där och tittat, vet inte om han skulle komma på tanken att säga ifrån :crazy: Han är så extremt godtrogen.

Han älskar att bara luffsa runt i skogen eller ta en promenad i bostadsområdet, tror han är nöjd med det. Gillar att spåra i bland, vilket vi ska lägga ner lite mer tid på snart, men han kommer nog aldrig å bli riktigt riktigt bra, märks skillnad på schäfervalpen å honom.. men han finner sig i allt så otroligt go helt enkelt, alla som träffat honom älskar honom :love:

Blev varnad innan jag skaffade honom för att spetsar skäller så mkt.. samma människor har många ggr frågat om han ens kan skälla? :D
det kan han, när han leker, annars är han knäpptyst, säger inte ett knyst.
Han har hela tiden haft lättskött päls tills nu i sommar, men det tror jag beror på nån rubbning efter kastrationen, han fällde inte som han skulle och fäller förra årets vinterpäls nu.. pga det så har det blivit tovor och jag får nu borsta mer än någonsin.. innan har jag inte behövt borsta alls, har aldrig blivit tovor och pälsen har alltid varit blank och mjuk, och sett nyborstad ut iaf :D
hmm.. nått mer du vill veta så är de bara å fråga :)

Åh, låter ju som en underbar hund! Jag är förvånad över att det är så pass lite jobb med pälsen, för dom ser ju ganska så lurviga ut ändå:) Drar dom inte in mycket smuts? (min pedanta sida funderar;))

Åh, låter ju som en underbar hund! Jag är förvånad över att det är så pass lite jobb med pälsen, för dom ser ju ganska så lurviga ut ändå:) Drar dom inte in mycket smuts? (min pedanta sida funderar;))

Kan ju inte säga att det är så med alla lapphundar.. har ju bara haft en.. men hans päls är jätte bra iaf :)
smuts ja.. hehe :angel: det är ju mkt päls som sagt... och mkt päls på benen så har man varit ute och gått i skogen så lossnar det ju massa grus/pinnar när pälsen torkat.. skulle helt klart va praktiskt med en grovingång där man kunde spola av benen.. (bor i lägenhet) :D sen är det både + och - med pälsen när det är blött ute eller när de ska badas.. regnar det ute så blir de ju aldrig blöta in till huden då de har mkt ull.. men ska du däremot bada hunden så tar det ett tag innan den torkar.. om hunden inte gillar hårtork.. :angel:
Vore ju bra om de andra här med finsk lapphund oxå kunde skriva.. vet iaf två som har de.. ;)

Okejdå!
Ja, ni andra är också välkomna att skriva såklart!:P

Jag har en finsk lapphundstik och jag kommer aldrig att byta ras!

Har skrivit lite innan om Finsk lapphund innan:

FINSK LAPPHUND

Användningsområden?
Samerna har redan under århundraden använt finsk lapphund liknande hundar till att valla och vakta renar i norra delen av Fennoskandien och Ryssland. Utgående från dessa hundar fastställde Finska Kennelklubben lapska vallhundens första rasstandard år 1945. Namnet ändrades till lapphund år 1967. Rastypen och rasbilden utkristalliserades under 1970-talet, standarden har modifierats flera gånger. Namnet ändrades vidare till finsk lapphund år 1993. Rasbilden har stabiliserats snabbt och idag är rasen mycket populär främst som familje- och hobbyhund i hela Finland.

Specifikt för just denna ras?
Intelligent, modig, lugn och villig att lära sig. Vänlig och tillgiven. Aktiv vid arbete, lugna och fina när det behövs. Fint och härligt humör! Älskar att arbeta och lära sig nya saker. Oftars är de svarta med ljusa täcken eller gråa. Min hund tillhör den lite mer ovanliga färgen brun med ljusa tecken. Alla färger är dock tillåtna, vit är inte så vanligt eftersom samerna hade svårt att se hunden i snön så de föredrog hund med lite mer färg. Lapphunden är en medelstor hund som är ca 44 cm (hane 49) i mankhöjd, plus minus tre cm. De är något längre än var de är höga. Lapphunden är kraftigt byggd med en rejäl benstomme och stora söta tassar.

Aktivitetsnivå?
Det är en aktiv sällskapshund som hänger med på allt ifrån ridturen till stadens aktiviteter. Perfekt agility hund eftersom lapphunden älskar fart och är orädda.

Kännetecken?
En lapphund kännetecknas av det oerhört vackra huvudet och den vackra pälsen och svansen som ringlar sig över ryggen när hunden är aktiv. Ett av lapphundens mest negativa rykte är att de kan vara skälliga vilket jag kan hålla med om efter lapphundsutställingarna. Men vi har jobbat mycket med det redan från början så nu har vi en "stum" hund!

Pälsvård?
Valppälsen måste man ofta borsta och hålla i god trim. Annars tovar den mjuka ullen ihop sig, framförallt i armhålor och bakom öronen. När hunden fäller valppälsen får de lite grövre strån (fortfarande mjuk och fin päls) som gör det lättare med pälsskötsel. Men en gång i veckan går jag genom min hunds päls med en karda.

Obs! Kolla din ev blivandes hundssläkts HD, så att alla har A (eller B) höfter.

Bild min lilla Nala:

5913516.jpg

Jag har också en finsk lapphundstik som är två år gammal i december. Jag kommer heller aldrig byta ras, och känner verkligen igen mig i det Kiowa_ skriver. Hon är otroligt godtrogen, positiv och man ser verkligen på henne att hon är glad! Även mycket lättlärd.

Skäller gör hon också endast när hon leker. Skäller aldrig på folk som kommer och heller inte på hundar som man möter (även om de skäller på henne). Detta är inget vi jobbat med, utan hon är helt enkelt ganska tyst från början :)

Finska lapphundar är ju också väldigt kända för sin on-off knapp, och det stämmer verkligen. Full rulle - till lugnt och stilla på några få sekunder.

Pälsen är inte så farligt som man kan tro, men självklart fäller de lite. Borstar igenom pälsen ungefär varannan vecka, nu när hon fäller lite extra så blir det ca 2 ggr / vecka.

Det är min första hund, och jag är så otroligt nöjd. Om du vill kan jag rekomendera en uppfödare i ett pm som snart ska ha några kullar efter fina hundar och som jag fått ett stort förtroende för.

Lycka till i hundköpet, och åk gärna och hälsa på någon uppfödare och se hurdana hundarna är!

dimpen.jpg

Senast ändrad:

Min moster har två stycken. Trevliga båda två, men varandras raka motsatser. Den ena gillar att jobba och de håller på med agility, viltspår och lydnad. Den andra vill inte göra någonting - hon har inget intresse liksom. Men de är glada och positiva, den första är kanske lite väl vek ibland. Men det vet inte jag om det är något speciellt för rasen.

*kl*

Jag har åxå en Finsk Lapphund.

Inte haft nå problem med att han skäller mycket alls.
Han gillar att vara med överallt och han kräver lite aktivering under dagen annars blir han meegabusig på kvällen. :D
Den negativa sidan han har är han är väldigt dominant mot andra hanhundar, har vart väldigt framåt och orädd sedan jag fick honom vid 8v. En riktig alfahanne skulle jag nog kunna säga..

Vid ruskväder drar han med sig vääldigt mycket grus och skit in så då blir det duschen så fort vi kommer innanför dörren..
Annars tycker jag det inte är så mycket jobb med pälsen.

Mvh Therese och Zack.

zack108.jpg

*delvis kl*

Tack så mycket för alla svar!! Tror detta kan vara en hund för mig.

Nemo: Hundköp är inte aktuellt ännu på ganska länge tror jag, så jag ligger nog lite lågt! Men tack i alla fall:)

Har precis köpt en finsk lapphundsvalp och han är underbart go och snäll och väldigt lugn med underbar personlighet.
Skäller det gör han ibland men inte så ofta att det skulle bli störande på något sätt.
Tittade oxå på en del raser innan jag bestämde mig och nu känns valet självklart.
En mysig hund att gå promenader i skogen med och vi kommer även gå på brukshund och eventuellt gå inriktning spår sen.
En hund som kan användas till mycket anser jag
:)

Vad kul, ännu en som är nöjd med rasen :)

Nu vill jag höra med er alla (som har lite mer hunderfarenhet än jag), det är så att det är två raser som jag är lite extra fäst vid. Det är då finsk lapphund och den andra är dvärgschnauzer. Nu vet jag inte om ni har erfarenhet av dvärgen, men är det någon som skulle kunna uttala sig om de största skillnaderna mellan de hundarna? Om de ens går att jämföra alltså!
Antar att ni röstar på finsk lapphund om ni får välja, men jag har som inte bestämt mig!

Kan tillägga att hundköpet inte kommer än på säkert ett eller ett par år, men jag vill vara säker på att jag valt rätt ras när det väl är dags.

*kl*
Puffar upp denna tråd, då jag liksom TS har fastnat för både Dvärgschnauzer och Finsk Lapphund av vad jag läst.

Som förstahund, vilken vore lämpligast?

Jag har ingen större erfarenhet av Finsk lapphund så tänker inte uttala mig om den rasen.

Men i februari i år hämtade jag hem en liten underbar dvärgschnauzertik :love:
Hon är min första egna hund, har dock en hel del hunderfarenhet då vi under hela min uppväxt hade schäferhundar inom familjen och släkten (alla har varit inbitna schäferfantaster inom släkten ;)).
Min lilla dvärg har hela tiden varit oerhört okomplicerad, hänger gladeligen med på ALLT!
Inte alls skällig (som jag fått höra att många dvärgar kan vara), hon säger hittills iaf ingenting när det plingar på dörren eller dylikt.
Tycker storleken på dvärgarna är helt perfekt, så lätt att ha med precis överallt. Nu i somras var hon med ute och åkte båt, när vi skulle kliva ombord så bara tog jag henne under armen och lyfte upp henne på båten.
Min dotter på fyra år kan hålla kopplet och lyckas gå riktigt bra med vovven (de får självklart dock inte gå ut helt själva).
Dvärgen är en pigg och glad liten hund helt enkelt, absolut ingen mesig hund! Heeeeeeelt underbara anser jag :love:. Skulle lätt kunna tänka mig en till :angel:

vackra-nellie_14494517.jpg

Mina erfarenheter av rasen har jag fått från grannens hund som envisas med att alltid rymma hemifrån för att leka i våra rabatter, barnens pool m.m... :grin:
En himla glad och trevlig hund iofs, men verkar totalt oemottaglig för fostran (eller så är hundägarna okapabla att fostra en hund)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 858
Senast: Maniac123
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 176
Senast: valpköpare
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 804
Senast: fixi
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 511
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippa hund
  • Valp 2025