Finns min ras?

Lejonelle

Trådstartare
Jag letar nästa hund och behöver lite nya infallsvinklar. Vilken ras tänker du på när jag beskriver mina önskemål:

- ideal storlek 50-55 cm. Lite mer eller mindre spelar ingen roll.
- lättskött päls, helst kort, så lite pälsvård som möjligt
- ska se ut som en hund och klara att föda normalt. Frisk och sund.
- lättfostrad, förig och samarbetsvillig. Ej jakt.
- ska vakta lite lagom, inte älska allt och alla
- inte alltför självständig, ska hålla sig på tomten och inte dra iväg

Jag är en aktiv hundvan och hundintresserad vuxen som gärna tränar lydnad och är mycket ute i skogen men ingen träningsnarkoman. Jag har ingen lust att ändra på mig så jag vill att hunden ska vara som jag. Som förare är jag lugn och konsekvent och har lätt för att anpassa kraven till individen.

Jag har naturligtvis kollat på ett antal raser redan men inte riktigt fått bingo. Därför vore det kul att få lite input från andra. Vilken ras kommer du att tänka på när du läser min lista? Finns rasen som uppfyller alla mina krav?

Sv: Finns min ras?

Kom självklart att tänka på Ridgeback när jag läste din lista.

Iofs är de något större än 50-55cm (om man inte får en minivariant som jag 56cm) och har extremt lättskött päls. Ett bad varannan -var tredje månad har funkat för mej;)
Kanske inte kända för att va extremt will-to-please men föriga tycker jag nog allt att de är. Om inte annat förarbundna.
Min har iaf varit väldigt lättfostrad och hyffsat sammarbetsvillig ;) Gillar man utmaningar så är träningen bara rolig att hålla på med.
Du skriver att du är konsekvent och lugn vilket jag tror är ett måste med RR's. Iaf så har det varit det med Ebun.

Vaktig -japp!
Inte älska allt och alla -står till och med i rasstandarden om jag inte har helt fel
Inte allt för självständig -visst tar hon en runda i skogen för sig själv men hon kommer ALLTID tillbaka och kollar läget, går aldrig längre än att vi har koll på varandra. Det var rikitigt länge sen hon stack utanför tomten och då är hon bara 16mån.

Tror nog att en RR är vad du söker:D

Kom självklart att tänka på Ridgeback när jag läste din lista.

Vilken lycka att få tips på en ras som jag inte tänkt på över huvud taget :bow: :bow: Utseendet och många av egenskaperna är verkligen helt rätt utifrån vad jag söker. Men du, är det inte mycket jakt i RR? Vi har mycket vilt här och jag gillar att gå i skogen.

Gärna fler tips på alla möjliga och omöjliga raser!

Det finns en del jakt i dem ja. Mer eller mindre beroende på vilka linjer det handlar om.
Men skillnaden från många andra raser är att de ändå helst håller sig nära. Och det går relativt enkelt att träna så att de kan gå lösa utan problem.

Min RR går lös varje dag, vi går massor i skogen.
Hon springer omkring och kollar läget men håller sig alltid inom synhåll.

Men skillnaden från många andra raser är att de ändå helst håller sig nära. Och det går relativt enkelt att träna så att de kan gå lösa utan problem.

Det låter nästan lite för bra för att vara sant... :angel:
Jag har läst i er RR tråd också och sett på alla fina bilder.
Kom igen nu, finns det inte några nackdelar med RR?
Var ärliga nu. Någon baksida måste det väl finnas ;)

Även jag tänkte på RR när jag läste listan, med viss reservation för jakten.

Mentaliteten är dessvärre svajjig. Jag tror att det är lite bättre nu än för 15-20 år sedan, i alla fall verkar uppfödarna mer medvetna om problemet.
Men det gäller att se till att hundarna är ointresserade av folk, inte reserverade i betydelsen rädd/osäker.
Rasen är ganska ojämn, en del är ganska okomplicerade hundar men motsatsen finns också. Ffa tikarna kan vara lite jakttokiga, i synnerhet när de är yngre men det finns ju undantag. Man skall i vilket fall vara noggrann med kontakt- och inkallningsträning redan från början!
Däremot brukar de som sagt inte sticka långt men en liten bit är ju illa nog.

De kan vara lite frusna så man får vara beredd på att slänga på ett täcke vinterhalvåret. Å andra sidan kräver de ingen större pälsvård, gummikarda under fällperioden.

Man skall absolut vara NOGA om man köper RR, det gäller väl iofs de flesta raser, men en dålig RR är inte någon särskilt trevlig hund. Rädsla + skärpa är ingen bra kombination.
Å andra sidan är en bra RR en modig och vacker vän för livet, en mycket tillgiven vän dessutom.

Nu får jag väl på moppo av RR-älskarna här på forumet men det är min uppfattning om rasen:).

Pinscher kanske?

Övertala mig gärna men pinscher, terrier och schnauzer finns just nu inte på min lista. Jag gillar verkligen utseendet på både mellanpinscher och doberman men har trott att temperamentet inte är så rätt för mig. Det är självständigheten och envisheten hos dessa raser som jag inte tror passar mig riktigt. Men jag kanske har fel? Vad är din erfarenhet?

Denna RR -älskare kommer inte ge dej på moppo för du har het rätt;)

TS
Det finns linjer och individer där mentaliteten inte är den bästa och som det alltid tjatas om här, och det kan inte upprepas nog så många gånger, var noga när du letar uppfödare!
Nackdelar.. hmm.. var tvungen att tänka länge och det enda jag kan komma på just nu är att de är svårmotiverade. Man får kämpa på lydnadsplanen men å andra sidan när det funkar är lyckan så mycket större:)

Och som någon annan skrev, många är frusna. Så täcke på!

Vad det gäller jakt så är min dam så gott som ointresserad. Har aldrig haft problem med att ha henne lös och då bor ja mitt i skogen i skogen med väldigt mycket rådjur i närheten. Nu med all snö så ser man juh också hur mycket rådjur här verkligen finns. Ebun luktar lite i var tionde spår sen hittar hon på något annat. Skulle aldrig följa upp nåt spår eller sticka iväg efter nåt djur.

Nackdelar.. hmm.. var tvungen att tänka länge och det enda jag kan komma på just nu är att de är svårmotiverade. Man får kämpa på lydnadsplanen

Ja, på lydnadsplanens konstgjorda värld gör det mig varken till eller från om jag får en tia eller en tvåa för ett moment, men i det verkliga livet måste lydnaden fungera. Säger jag "Stanna" så måste hundfan stanna, om den vet vad ordet betyder. Oavsett vad den själv tycker, utan bara för att matte vet bäst.

Eftersom detta är viktigt för mig har jag mest funderat på olika vallare innan ditt förslag dök upp. Jag är beredd att jobba för en bra vardagslydnad men ständiga diskussioner vill jag inte ha, speciellt inte i skarpa lägen.

Kommentarer till det? Är RR fortfarande rätt ras för mig?

Vardagslydnaden anser jag själv inte att jag har några större problem med. Finns visserligen alltid saker att fila på men det "viktigaste" funkar så gott som alltid.
Som du nämnde, Stanna och Inkallning måste liksom funka och det har jag inte haft några problem med. Heller inte att hon sticker ifrån mej på promenaderna eller när hon är med på ridturer.

Tror nog att du skulle bli väldigt nöjd om du skaffa dej en RR.
Men det vore kul om du kunde få lite fler tips om andra raser för även om jag inte tänker skaffa en hund till just nu (och nästa hund blir antagligen också en RR) så är det alltid intressant att höra vilka raser som påminner om RR (eller i själva verket uppfyller din lista;)).

Det låter nästan lite för bra för att vara sant... :angel:
Jag har läst i er RR tråd också och sett på alla fina bilder.
Kom igen nu, finns det inte några nackdelar med RR?
Var ärliga nu. Någon baksida måste det väl finnas ;)

Haha jo det finns nackdelar.
RR är totala monster under sina första år. De mognar väldigt sent och kan verkligen vara hemska i sina tonårsperioder.

Jag har en RR som är väldigt framåt och terroristaktig. Hon älskar att tugga sönder saker, och det sker speciellt när hon är ensam hemma och uttråkad. Vi låser in vår i köket och försöker se till att det inte finns något tuggvänligt framme. Så det funkar bra ändå.

Hon är även supersmart och väldigt påhittig. Hon öppnar dörrar (klarar även av vissa typer av låsta dörrar) och ger sig ut på egna äventyr då och då. Dock håller hon sig hemma. Hon har aldrig sprungit typ ut i skogen eller så på egen hand.
Eller hemma och hemma. Hon har på något sätt upptäckt att en av våra grannar lägger ut slaktafall (ben och sånt med kött på) till fåglarna så dit springer hon så fort hon har chansen. Stackars fåglarna får ingen mat :rofl:

Ska man skaffa RR så måste man nog uppskatta dem ändå, trots galenskaperna. De är mycket påhittiga men ack så underbara :love:
Jag älskar min Camaro hur mycket som helst, trots att jag ibland inte riktigt vet vad jag ska göra med henne. För det mesta skrattar jag bara åt hennes upptåg :D

Ang vardagslydnaden så har jag aldrig sett det som ett direkt problem. Och jag tänker tävla lydnad med min (någon gång) så jag ska minsann få den delen att funka också. :)

Det sägs att de lugnar sig och blir lite mindre monsteraktiga med åldern. Min är nu 16 månader och är nog i sin värsta period hittills. Men ärligt talat, jag skulle inte ha några problem om hon fortsatte så här hela livet. ;)

Senast ändrad:

Hovawart tycker jag stämmer ganska bra. Lite större dock och så är dom långhåriga men kräver trots det inte en massa pälsvård. Borsta nån gång då och då och ett bad i mellan åt.

Beauceron skulle kunna stämma hyfsat, dock inte när det gäller storleken. ;)

Ja, det är en av de raser jag har funderat på. Andra raser är korthårig collie, vit herdehund, groenendal och givetvis schäfer. Jag vill ha vallarens följsamhet och lyhördhet men jag kan inte riktigt erbjuda den perfekta aktivitetsnivån. Det är lika bra att vara ärlig mot sig själv och inse att jag inte kan skaffa en hund som är träningsnarkoman när jag inte är det själv.

Berätta gärna mer om beauceron.

Hovawart tycker jag stämmer ganska bra. Lite större dock och så är dom långhåriga men kräver trots det inte en massa pälsvård. Borsta nån gång då och då och ett bad i mellan åt.

Igen en ras jag inte har funderat på. De exemplar jag har träffat har varit helgalna och hyperaktiva. Kanske jag har haft otur? Berätta gärna mer!

Korthårig collie kan funka om du lägger lite tid på att få tag på en från mentalt stabila linjer. Dock ska de inte vara reserverade men jag tycker inte att det är något problem att ha en hund som gillar människor(och min GILLAR verkligen människor), det har varit en fördel i alla träningssammanhang och även i umgänge, när jag behövt lämna honom på hunddagis, pensionat mm men däremot har det inte varit det minsta svårt att få honom att förstå att man inte måste hälsa på alla. Det de kan brista på är att min inte vaktar för fem öre men det kan nog också vara en träningssak, eftersom jag hela tiden bott i lägenhet så har jag redan från början lärt min hund att det inte är ok att skälla för att det t ex går någon i trapphuset.

Korthårscollien nog mer förig och samarbetsvillig än RR medan RR har mer vakt så det är en prioriteringsfråga.

Då har du nog haft otur eller så har dom varit understimulerade. En "normal" hoffe är varken helgalen (lite clown finns det ju i dom) eller hyperaktiv.

Hovawarten är en livlig och intelligent hund. De är lättlärda men man får inte bli tråkig i träningen för då tröttnar dom ofta. Hoffen är en ras med humor och humör. Dom har bra av och på knappar och inomhus märks dom knappt om det inte kommer nån eller något förändras till det onormala för då talar dom om det.

Du beskriver att du är en lugn och konsekvent förare och det är vad de flesta uppfödare säger att en hoffe behöver och det märker jag funkar bäst på min. Blir jag irriterad och försöker träna blir han en clown och ska få mig på bättre humör. :)

Dom är ofta unga långt upp i åldern och hänger med på allt. Vad gäller hälsa så är det höfterna man ska tänka på och så drabbas dom i lite högre grad av sköldkörtelrubbning än andra raser.

Dom är envisa hundar och det kan ju vara både positivt och negativt. Dom kräver samarbete för att jobba bra, du kan inte tvinga dom till något. (Vilket jag tycker är bra ;))

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 816
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 943
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 443
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 536
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattungen på Ölandsbron
  • Uppdateringstråd 30