Finns liten hund som inte skäller?

Sv: Finns liten hund som inte skäller?

Min Bostonterrier är väldigt tyst. Han kan skälla till någon gång, men det är sällan.

KL
Jag har en fralla som är väldigt
tyst och lätt att ha att göra med.

Är min första hund och jag är helt fast
Ville nog egentligen ha en större hund
Men du är det frallor sim gäller så blir nog
En till snart :)

Kl

Kinesisk nakenhund då? Inget jakt, skäller inte, bra sällskapshund som man kan vara aktiv med ena veckan för att ta semester andra veckan och hunden tycker det är lika skönt? De finns ju både naken och hårig men hårig kräver ju pälsvård men inte dem nakna. Jag tycker det är en underbar ras! Min följer ut på fjället, fiske turer och rid turer.

Har fått för mig att västgöten inte skäller så mycket?

Jag har en västgöte och han har nära till skall. Han skäller inte jämt och inte hysteriskt, men han är lätttriggad. Ska man träna, leka, vara med på jobbet, gå ut - ja då måste man liksom inleda med lite skällande. Detta min första hund, så jag kanske missade lite i träningen där, och nu är han 10 år, så det känns som att det kan kvitta. Det stör mig inte nämnvärt.

Däremot är han väldigt bra på att vara lös, han drar inte efter vilt, han är självständig men vill hålla koll på matte. Han är inte särskilt social, han gillar sin flock och en del andra personer, resten skiter han högaktningsfullt i och det passar mig utmärkt.

Pälsen är både superpraktiskt och inte. "Inte" betyder han han fäller underull, men däremot behöver man inte hålla på med annan pälsvård. Han varit ute i lera så torkar det och rinner av. Det fastnar aldrig något.

Jag passade en Prazsky krysarik åt en kompis under några månader. Hon sa aldrig ett ljud, hon är nog bland de snällaste och lojala hunden jag träffat. Hon gick alltid lös, höll sig alltid i närheten. Lättlärd och en mycket rolig hund.

Om man jag någon gång skulle skaffa mig en liten ras, så skulle denna vara mitt första handsval :)

313_30766121926_3031_n.jpg

Jag har en 10 månaders DSG och sällar mig till skaran som säger att deras hundar inte sticker. Har haft henne lös i skogen och på ridturer sen hon var liten valp och i stallet där vi står nu så strövar hon runt på egen hand med sin kompis. Hon skulle aldrig få för sig att gå utanför stallområdet, för det mesta är hon inte ens utomhus vintertid då det är för kallt, utan hon väljer att hålla sig till kontorsdelen.
Över lag är hon tyst men det är en gårdshund vilket märks så till vida att hon larmar när någon okänd kommer, detta gör hon både hemma och i stallet.

Svarar båda:

DSG går tyvärr bort då det står på deras ras-sida att alla inte går träna till att ha lösa. Om det till och med står så uttalat där kan har jag antagit att det är ett ganska utbrett problem. Känns som att det inte är det bästa som nybörjare...:crazy: Annars verkade rasen passa mig.

Cavalieren går bort pga hälsan. Även om det finns friska hundar så känns det svårt att som nybörjare hitta rätt uppfödare, och förutom att jag vill ha en frisk hund själv så vill jag inte bidra till avel som ger sjuka hundar.

Håller med om att man som förstagångs ägare till hund borde skaffa en ras som är så frisk som möjligt.
Jag hittade en uppfödare som hade/har friska linjer och det minskar ju riskerna för dom rasbundna sjukdomar som finns. Jag hade själv aldrig köpt en valp vars föräldrar varit hjärtsjuka. Valparnas föräldrar var kollade över 5 års ålder och friska och även några linjer bakåt. Annars hade jag valt hundras nr 2 på listan.

När jag letade hund hittade jag valpar vars ena förälder hade hjärtfel och även valpens farfar. Hade aldrig stöttat upp en sån avel.

Kl

Kinesisk nakenhund då? Inget jakt, skäller inte, bra sällskapshund som man kan vara aktiv med ena veckan för att ta semester andra veckan och hunden tycker det är lika skönt? De finns ju både naken och hårig men hårig kräver ju pälsvård men inte dem nakna. Jag tycker det är en underbar ras! Min följer ut på fjället, fiske turer och rid turer.

Jag skulle säga att det är en väldigt skällig ras, i alla fall de jag träffat.

Shipperke verkar trevliga på pappret, men jag vet inte hur det är med skall? Har också hört (på avvägar, inga direkta erfarenheter) att det är mycket varierande med mentaliteten. Då det verkar vara en liten ras (antalsmässigt) har jag inte hittat någon vare sig i verkligheten eller på nätet som har egna erfarenheter.

Italiensk vinthund ska jag titta närmare på. Är förstås beredd att lägga ner jobb på både inkallning och skall, men skulle vara skönt om det inte är alltför svårt.

Vad gäller bostonterrier så har jag räknat bort trubbnosarna generellt på hälsan/andningen (och lite pga ev dregel).

Kinesisk nakenhund tilltalar mig tyvärr inte alls.

Cavalier går bort som jag sagt tidigare, och tänker mig inte en blandras.

Vilken ras är "fralla"?

Prazsky krysarik har jag aldrig hört talas om, får kolla upp den. Vill helst inte ha en för liten ras (antalsmässigt i Sverige), då jag kommer behöva planera ledighet för valpen långt i förväg och om det då inte blir en valp av planerad uppfödare kan man kanske med lite större raser hitta en lämplig valp hos en annan vid ungefär samma tid. Sedan vill jag inte behöva åka alltför långt för att hämta hem en valp (för valpens skull).

Shipperke verkar trevliga på pappret, men jag vet inte hur det är med skall? Har också hört (på avvägar, inga direkta erfarenheter) att det är mycket varierande med mentaliteten. Då det verkar vara en liten ras (antalsmässigt) har jag inte hittat någon vare sig i verkligheten eller på nätet som har egna erfarenheter.

Italiensk vinthund ska jag titta närmare på. Är förstås beredd att lägga ner jobb på både inkallning och skall, men skulle vara skönt om det inte är alltför svårt.

Vad gäller bostonterrier så har jag räknat bort trubbnosarna generellt på hälsan/andningen (och lite pga ev dregel).

Kinesisk nakenhund tilltalar mig tyvärr inte alls.

Cavalier går bort som jag sagt tidigare, och tänker mig inte en blandras.

Vilken ras är "fralla"?

Prazsky krysarik har jag aldrig hört talas om, får kolla upp den. Vill helst inte ha en för liten ras (antalsmässigt i Sverige), då jag kommer behöva planera ledighet för valpen långt i förväg och om det då inte blir en valp av planerad uppfödare kan man kanske med lite större raser hitta en lämplig valp hos en annan vid ungefär samma tid. Sedan vill jag inte behöva åka alltför långt för att hämta hem en valp (för valpens skull).

http://www.spkk.se/

Prazsky krysarik rassida :) Jag vet inte hur "stor" rasen är än. Den har nog inte vart i Sverige allt för länge, min kompis som började med att ta in dom i Sverige om jag inte minns fel... Men en jätte trevlig liten hund!! :)

Heelers skäller, oavsett om det är västgöte, corgi eller annan heller. Jag, som är van med mycket tysta hundar, kan bli galen ibland på min corgi. Hon har så nära till skall och det skälls mest hela tiden i mina ögon. Det är skall varje dag, flera gånger, trots idog träning.

Annars kanske corgi kunde passa?

Heelers skäller, oavsett om det är västgöte, corgi eller annan heller. Jag, som är van med mycket tysta hundar, kan bli galen ibland på min corgi. Hon har så nära till skall och det skälls mest hela tiden i mina ögon. Det är skall varje dag, flera gånger, trots idog träning.

Precis vad jag tänkte, om man oroar sig över skällande är nog corgi helt fel ras. :D

"Min" uppfödare har fött upp Shipperke tidigare, fick avliva sin sista för 2-3år sedan. Det jag hört från henne var precis det där med mentaliteten "nu för tiden", men mer än så vet jag inte (då rasen inte tilltalar mig för fem öre, jag har knähundar av en anledning :D). Är du intresserad kan jag pm-a en mailadress eller ett telefonnummer, hon tycker det är jätteroligt att prata hund och känner ju till rasen sedan 80-talet.

Vill slå ett slag för Powder puffar. Min tjej säger inte mycket, och då enbart vid lek :) Upplever dem som ganska tystlåtna, men självklart finns det säkert pratglada sådana också!

http://www.spkk.se/

Prazsky krysarik rassida :) Jag vet inte hur "stor" rasen är än. Den har nog inte vart i Sverige allt för länge, min kompis som började med att ta in dom i Sverige om jag inte minns fel... Men en jätte trevlig liten hund!! :)

Och jag har träffat flera stycken livrädda som ångestbiter hej vilt omkring sig. (Senast igår) Dessutom ganska gapiga.

är det inte bättre att du skaffar en katt, den skäller garanterat inte?

De shipperke jag har träffat på, de skällde! Mycket.

Laa; har hon fött upp pappan till din(a) hund(ar)?

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej, Vi är en barnfamilj som planerar att köpa en hund och skulle vilja ha tips på raser att titta på. Jag har själv växt upp med...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 341
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 172
Senast: Kajsalisa
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 469
Senast: Bulldoozer
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 109
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Mata småfåglarna