Finns liten hund som inte skäller?

Sv: Finns liten hund som inte skäller?

Ojdå. Tur ingen talat om det för mina hundar. Det är inte ofta vi använder koppel. Extra tur att den jag tävlade lydnad med aldrig såg det. Hur hade det gått?

Vilken sida hittade du det på? Jag kanske kan lära mig något nytt, jag har ju bara haft dsg i 17 år.

Rasen är ju ohomogen (vilket man vill att den ska vara, det är ju en del av charmen!). Därför gissar jag att rasklubben skriver så på sin sida, individerna inom rasen skiljer sig en hel del både till temprament och utseende, därför kan man aldrig säga att en gårdshund är "si eller så", för det är inte alls säkert att bara för att en gårdshund kan gå lös så kan en annan det också. Min gårdshund var en riktig jaktidiot (och är till viss del fortfarande) och stack mer än gärna iväg på egen tass när han var ung. Vet många andra gårdshundar som är som han, medan jag vet andra som är mer som de du har erfarenhet av.

Och jag har träffat flera stycken livrädda som ångestbiter hej vilt omkring sig. (Senast igår) Dessutom ganska gapiga.

Okey, jag har träffat några stycken... Min kompis hade 2 och båda var helt underbara hundar. De andra jag träffat har vare sig varit rädda eller gapiga..

På mitt jobb blir vi mest förvånade om vi träffar en som är trevlig.

Svarar båda:

DSG går tyvärr bort då det står på deras ras-sida att alla inte går träna till att ha lösa. Om det till och med står så uttalat där kan har jag antagit att det är ett ganska utbrett problem. Känns som att det inte är det bästa som nybörjare...:crazy: Annars verkade rasen passa mig.

Nu läste jag bara fram till detta men känner att jag måste uttala mig lite.
Min moster köpte en DSG som sin första hund nånsin när hon gick i pension, vilket jag faktiskt inte riktigt trodde på, men härligare hund får man ju leta efter. Och han är alltid lös och har stenkoll på sin matte.

Då vet jag precis....där har jag också blivit "utskälld".
...av alla raser som då fanns....

...slutkapat tråden.....

är det inte bättre att du skaffar en katt, den skäller garanterat inte?

Så om man inte vill ha en skällig hund så ska man skaffa en katt?

Jag kan säga att jag verkligen INTE tycker det är trevligt med skälliga hundar (jag får supersnabbt huvudvärk av hundskall), ändå älskar jag att vara omringad av hundar och skulle aldrig skaffa katt istället för hund. Gärna katt också, men inte bara. Trots det så finns det massor av olika hundraser att välja på.
Det finns ändå ca 300 (eller är det 400?) hundraser, att samtliga av dem skäller lätt är väldigt långt från sanning.

är det inte bättre att du skaffar en katt, den skäller garanterat inte?

Nej, jag vill ha ett djur jag kan göra något tillsammans med. Har nu en (gammal) häst och kommer inte skaffa en till när han är borta, utan tänker mig då en hund. Vill ha lite av en "partner" att träna med och ha mål med. Har ännu inte hört talas om en katt som tränar agility...

Är ju inte helt emot skall, men vill inte ha en hund som skäller "hela tiden". Enstaka vaktskall eller liknande helt ok.

Vill slå ett slag för Powder puffar. Min tjej säger inte mycket, och då enbart vid lek :) Upplever dem som ganska tystlåtna, men självklart finns det säkert pratglada sådana också!

Hittar inte Powder puff på skk:s rassida. Heter rasen något annat?

Powder Puff är Kinesisk nakenhund med päls. Jag hade en innan och både hon och alla hundarna hos uppfödaren skällde konstant :crazy: Det var faktiskt hon som fick mig att vilja ha en tystare ras som nästa hund...
Men finns väl dom som är tysta oxå.

Italiensk vinthund tycker jag också du kan kolla på. De flesta är väldigt fästa vid matte/husse och kan vara med lösa.
Min italienare säger inte ett knyst. Fast kan "buffa" lite när han vill leka med min andra hundar..

Jag upplever att alla corgi har väldigt nära till skall. Inte så konstigt i och med att det är en heeler, men absolut ingen ras man ska skaffa om man vill ha en tyst hund. Som tyst hund räknar jag hundar som kanske skäller ett skall eller två i veckan, om ens det. Min Corga skäller varje dag.

Vad gäller bostonterrier så har jag räknat bort trubbnosarna generellt på hälsan/andningen (och lite pga ev dregel).

Min kille dregglar inte och han har inga som helst andningsproblem. Han följer glatt med på 2-timmarsturer när jag rider och sen fortsätter han att leka i stallet med stallhunden och leker den hunden trött. Men smaken är ju olika så om man inte gillar utseendet så väljer man en annan ras. Det finns ju massor med olika raser:)

DSG går tyvärr bort då det står på deras ras-sida att alla inte går träna till att ha lösa. Om det till och med står så uttalat där kan har jag antagit att det är ett ganska utbrett problem. Känns som att det inte är det bästa som nybörjare...:crazy: Annars verkade rasen passa mig.

Jag har min DSG i stort sett jämt lös, är hon kopplad är det egentligen mest för syns skull. Brukar allt som oftast glömma kopplet när jag åker iväg och ska promenera någon annanstans, jag behöver det egentligen inte. Men sen är hon ganska feg och väldigt fäst vid mig, hon skulle aldrig drömma om att dra iväg. Men jag vet att det finns andra med DSG som har problem med att dom sticker på vilt så det är nog lite varierande från hund till hund.

Dock skäller min ganska mkt hemma p.g.a att hon larmar när hon hör något. Aldrig vid träning och väldigt sällan vid lek med undantag för när hon är väääääääldigt uppspelt.

Senast ändrad:

Skälliga eller inte är ju också väldigt mycket en individ sak. Till och med kullsyskon kan skilja sig där + naturligtvis uppfostran.
Om du börjar direkt att anti skall träna så fort du får hem valpen, finns ju chans att just din hund inte blir så skällig.
Spetsar är dock kända för att vara väldigt skälliga så de ska kanske undvikas.
Föreslår att när du hittar en ras du tycker om, så kontakta någon/några uppfödare i din närhet och fråga om du kan få komma och titta, du märker ju direkt när du knackar på dörren om det är onormalt mycket skällande. Och så har du ju en person som har rasen och förhoppningsvis kan svara på frågan!

Basenji borde ju va det ultimata angående skall ;)

Men jag tolkar dom som mycket egna och inte speciellt träningsbara

Rasen rekommenderas till stadsboende pga av att de är väldigt svåra att träna :D

Basenji är jättetrevliga hundar och jag kan ha mina lösa på gården för jag bor mitt i urskogen utan trafik mm men jag skulle aldrig i livet våga ha dem lösa någon annanstans. :D

Till TS

Har flera med DSG runt omkring mig och inte upplevt dem värre än någon annan ras gällande inkallning/ha lösa

Tänkte rekommendera Dvärgschnauzer men har bara min att gå efter som skäller när det kommer folk hem på besök så det går nog bort också :D

Det är ju jättemärkligt. Min kompis har alltid sin lös och hon tränar lydnad med den. Mycket smart och trevlig hund.
Jag hade en Shiba när jag var liten och den skällde en gång varje gång det ringde på dörren. De är också rätt egna av sig precis som basenjin men vi hade vår lös jämt. Hon jagade inte.

kl
King charles spaniel.
Vår är en blandning mellan peke o king charles, ser ut som en peke men är som en spaniel i sättet.
Han är väldigt tyst o avskyr själv hundar som skäller.
Skäller två gånger om det knackar på dörren. Kan skäll/yla lite när han är riktigt, riktigt glad. Kan även bli ett skall när han tagit en leksak o hoppat upp i sängen med, skäller en gång, kom o lek med mig!
Det är allt, väldigt skönt.

Är fem år o har varit hos veterinären för vaccinering, kastrering o en gång för att skölja ett öga efter idogt rullande o gnidande på nysladdad ridbana...
Ingen andningsproblem o inget dreggel.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej, Vi är en barnfamilj som planerar att köpa en hund och skulle vilja ha tips på raser att titta på. Jag har själv växt upp med...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 341
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 172
Senast: Kajsalisa
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 469
Senast: Bulldoozer
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 109
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka