Finns det ångerrätt på kontrakt på boxplats?

Sv: Finns det ångerrätt på kontrakt på boxplats?

Yes, så är det. Jag tycker det har funkat bra. Aldrig vart några problem hittills. Tror stallägarna är nöjda med det också, annars hade de ju inte haft det så. Här är det snarare svårt tycker jag att få stallplats med uppsägningstid, etc.

Tycker att det är oseriöst att inte ha uppsägningstid åt båda håll! Vad står det i kontraktet, eller har du inget sådant heller!?

Säger som Grängesberg, om nu osämja skulle uppstå och hyresvärden bad dig packa och dra på dagen, hur skulle du lösa detta? Samt att jag åxå finner det tämligen osannolikt att det skulle vara så svårt att hitta stallägare som har uppsägningstid!

Kicki :)

Senast ändrad av en moderator:

Jag sa: Det är snarare åt andra hållet, att de är svårare att hitta en plats med uppsägningstid. Har vart och tittat på 2 stall där de hade uppsägningstid.(sen jag fick häst, har tittat på relativt många stall) Sen säger jag likväl inte att det är något fel att ha uppsägningtid, skulle mycket väll kunna stå i ett stall som hade det. Men nu är det inte så, som tur var hade inte förra stallet uppsägningstid heller eftersom jag av olika anledningar var tvungen att flytta därifrån, ganska snabbt. Eftersom jag känner dessa människor väldigt väl som jag står hos nu, tycker jag inte det är oseriöst. Dom har ett eget mindre stall som dom har sina tre hästar i. Restrerande är vi inackorderade...

Jag sa: Det är snarare åt andra hållet, att de är svårare att hitta en plats med uppsägningstid. Har vart och tittat på 2 stall där de hade uppsägningstid.(sen jag fick häst, har tittat på relativt många stall) Sen säger jag likväl inte att det är något fel att ha uppsägningtid, skulle mycket väll kunna stå i ett stall som hade det. Men nu är det inte så, som tur var hade inte förra stallet uppsägningstid heller eftersom jag av olika anledningar var tvungen att flytta därifrån, ganska snabbt. Eftersom jag känner dessa människor väldigt väl som jag står hos nu, tycker jag inte det är oseriöst. Dom har ett eget mindre stall som dom har sina tre hästar i. Restrerande är vi inackorderade...

Ja?

Jag tror fortfarande att det är mycket ovanligare att inte ha uppsägningstid!

VAD du skulle göra om du blev ombedd att ta din häst ur stallet samma dag?

Oavsett om man känner varandra eller ej så kan en sådan situation uppstå.

Däremot kan det inte stämma att stallägaren får MINDRE pengar om denne har enbart egna hästar och låter bli att ha inackorderingar. Utan det blir då minskade intäkter... Ska stallägaren dessutom fylla upp stallet med fler egna hästar ökar kostnaderna åxå. Det blir dyrt!

Klart det blir mindre pengar! Om jag låter bli att ta betalt för det jobb jag gör, är snäll och reparerar stall/hagar utan att stallhyran täcker delar av det för att undvika att höja hyran eller låter inackorderingarna få mitt egetskördade hö/havre till ett pris som bara knappt täcker dieselkostnaderna för sådd, gödsling och skörd (för att inte tala om elen som går åt för torken, slitage på maskiner osv) så är det ju väldigt enkel matematik som säger att jag får mindre pengar och tid (och tid är i förlängningen pengar, för hade jag inte lagt en timme varje vardagmorgon/middag på att fodra, täcka och släppa ut inackorderingarna plus ett gäng dagar för att skörda hö och havre hade jag kanske hunnit med att reparera bilen själv istället för att lämna in den och liknande) än jag hade haft kvar om jag bara haft mina egna.

Det är ju bara i det fall där intäkterna från stallhyran till fullo täcker de kostnader som inackorderingarna för med sig som det inte kostar mig något att ha inackorderingar. Allt jag gör gratis eller som jag tar underbetalt för är ju pengar som kommer från min egen ficka och som jag sponsrar inackorderingarnas hästägande med. Och ärligt talat tror jag faktiskt många hästägare, särskilt ute på landet, är ganska sponsrade av sina stallägare även om stallägarna inte vågar räkna på det...

Och vem säger förresten att stallet måste vara fullt? Även om man har ett stall för 10 hästar behöver man ju inte ha fler än sina egna tre i det om man inte har lust...

Senast ändrad:

Ser inte att man är oförskämd för att man anser att någon inte har "torrt på fötterna" när den gör vissa uttalanden! Att du hittar på "rena fablerna" är något som jag aldrig har skrivit!? Men nu gör jag det, p.g.a. just detta uttalandet, för DET är rena fablerna! :smirk:

De som har hästar hos mig är sådana som har råd med sin hästhållning och på intet vis förväntar sig att jag ska sponsra den! Hurvida dom är rika eller inte låter jag vara osagt eftersom jag inte sett deras deklaration!

Du har alltid haft svårt att hålla rätt på vad du skriver... För du har visst skrivit att jag hittat på rena fablerna tidigare, se inlägg 226 i tråden "Gör jag rätt? Avliva frisk häst!". Hur blir din förklaring nu då?

Det framgår mellan raderna att dina hyresgäster har gott om pengar, det vet du säkert mkt väl, inget du behöver hymla om.

Klart det blir mindre pengar! Om jag låter bli att ta betalt för det jobb jag gör, är snäll och reparerar stall/hagar utan att stallhyran täcker delar av det för att undvika att höja hyran eller låter inackorderingarna få mitt egetskördade hö/havre till ett pris som bara knappt täcker dieselkostnaderna för sådd, gödsling och skörd (för att inte tala om elen som går åt för torken, slitage på maskiner osv) så är det ju väldigt enkel matematik som säger att jag får mindre pengar och tid (och tid är i förlängningen pengar, för hade jag inte lagt en timme varje vardagmorgon/middag på att fodra, täcka och släppa ut inackorderingarna plus ett gäng dagar för att skörda hö och havre hade jag kanske hunnit med att reparera bilen själv istället för att lämna in den och liknande) än jag hade haft kvar om jag bara haft mina egna.

Det är ju bara i det fall där intäkterna från stallhyran till fullo täcker de kostnader som inackorderingarna för med sig som det inte kostar mig något att ha inackorderingar. Allt jag gör gratis eller som jag tar underbetalt för är ju pengar som kommer från min egen ficka och som jag sponsrar inackorderingarnas hästägande med. Och ärligt talat tror jag faktiskt många hästägare, särskilt ute på landet, är ganska sponsrade av sina stallägare även om stallägarna inte vågar räkna på det...

Och vem säger förresten att stallet måste vara fullt? Även om man har ett stall för 10 hästar behöver man ju inte ha fler än sina egna tre i det om man inte har lust...

Jag anser att du har fel då jag ser det som ett sätt att om inte tjäna pengar så åtminstone sänka kostnaderna. Tänk dig in i följande exempel: du är arbetslös utan a-kassa eller annan inkomst. Ja det förekommer faktiskt numera. Hagen ska du reparera ändå eftersom du har egen häst i den och då spelar det ingen roll att det går några inackorderingar där med. Stallägaren står inte för något foder alls till inackorderingarna så detta faller bort helt. Stallägaren har stora lån på stallet då det är ganska nyköpt. Hur ska stallägaren finansiera sitt stall/sina lån och sina hästar om inte genom att ha hyresgäster? Förutsättningen är att här är det svårast i landet att få jobb så att jobba är inte något alternativ i nuläget för stallägaren. Desto fler hyresgäster, ju blilligare blir det för stallägaren eftersom kostnaderna för inackorderingarna inte är i närheten av stallhyran man betalar. Är du med?
Att ha ett stall stå nästan tomt är ju slöseri med resurser. Vad man som stallägare har lust med är något helt annat...

Underbetalt arbete för stallägaren är pengar som kommer från stallägarens ficka??? skriver du. Men det är ju marknaden som sätter priset. Anta att det inte går att sätta marknadsmässiga priser och att det inte går att leva på inackorderingar enbart. Du får jämföra med att inte få in några pengar alls på inackorderingar för väldigt få vill ha hästen där det är dyrt. När det är gott om stallplatser så blir det så. Istället kan inackorderingarna sponsra stallägarens hästägande inte tvärtom som du menar. Om stallägarens 2 hästar kostar låt oss säga 2000 kr i drift/mån.(vet att det är lågt räknat) och stallhyran är 1000 kr/mån för hyresgästerna så täcker ju 2 st inackorderingar upp driftskostnaderna för stallägarens hästar. Om det skulle stå ytterligare 2 st inackorderingar i stallet så kan dessa 2000 kr betala en del av lånet på stallet osv.;)

moiran skrev:
Det är ju bara i det fall där intäkterna från stallhyran till fullo täcker de kostnader som inackorderingarna för med sig som det inte kostar mig något att ha inackorderingar.

Och du räknar helt knasigt om du tror att det inte kostar
stallägaren något extra att ha två extra hästar (och deras två ägare) i stallet. Tror du verkligen att de där två tusenlapparna i stallhyra i ditt exempel går till att täcka stallägarens egna hästkostnader?? Om det vore så väl. Men de där extra hästarna bajsar också gödsel som måste tas om hand, de dricker vatten, tuggar på boxväggar, springer genom staket, trampar sönder hagen vid grindhålet, betar slut på gräset så alla måste stödutfodra tidigare, rider andra tider på den upplysta ridbanan, knäcker hinderbommar, värmer mat i sadelkammaren, glömmer stänga dörren till den upplysta sadelkammaren, sliter på mockredskapen (måste kanske köpa dubbla uppsättningar av dem för att folk inte ska gnälla över att de får vänta)... De kostar, de där extra hästarna också...

Och jag pratar inte om att kunna leva på att ha inackorderingar. Jag tror faktiskt att det är helt omöjligt.

Att marknaden (läs: hästägarna) inte är villiga att betala något för att få sina hästar fodrade, täckade och utsläppta på vardagar säger mer om hästägarna än stallägarna tycker jag. Är det inte värt något för hästägarna tycker jag gott att de kan köra ut själva och göra det. Får man ut såpass mycket vinstmarginal på stallhyran när alla kostnader för inackorderingarna är betalda att det kan tänkas täcka det arbete man lägger ner så är ju arbetet betalt, men jag tror nog att många stallägare gör mycket arbete helt gratis eller helt fantastiskt underbetalt...

Om stallägarens 2 hästar kostar låt oss säga 2000 kr i drift/mån.(vet att det är lågt räknat) och stallhyran är 1000 kr/mån för hyresgästerna så täcker ju 2 st inackorderingar upp driftskostnaderna för stallägarens hästar. Om det skulle stå ytterligare 2 st inackorderingar i stallet så kan dessa 2000 kr betala en del av lånet på stallet osv.;)

Men nu ser du nog inte längre än vad näsan räcker, faktum är oavsett vad du tycker att 4 hästar sliter mer på stall och hagar än vad 2 hästar gör. Ska man se till de faktiska kostnaderna så krävs ju även avsättning för slitaget, i annat fall har man ju in princip avkrävt stallägaren på att utföra reparationer som ens egen häst har varit med och bidragit till och då talar vi ju om ren sponsring.
Fakta är också att vissa hästar utövar ett större slitage än vad andra hästar gör, men detta kan man ju aldrig veta på förhand utan först när man står där med facit i hand och ett uppgrävt boxgolv och sönder sparkade plankor. Vem ska betala det då? Hästägare eller stallägare?

Jag är en av dessa stallägare, här kostar en stallplats 2700 kr för en ponny, 3200 kr för stor häst. Vi sköter om allt på vardagar, och under helgerna får våra inackorderingar göra stallpass, mocka själva samt göra sitt kraftfoder. Vi har totalt 22 boxar, vilket kan låta som om vi tjänar storkovan på detta. Det är fel, jag sköter detta på heltid och min man jobbar utanför hemmet på heltid men måste även bidra med en arbetsinsats i stallet förutom det. Jag har för egen del inte ens en månadslön som andra heltidsanställda, skulle man jobba som jag gör för de pengar som bli över kan man vara säker på att den personen hellre valde A-kassan.

Jag förstår inte varför och hur man kan tro att en stallägaren får enorma pengar över, att ha inackorderingar är inte inkomstbringande i den utsträckningen utan vi måste dryga ut kassan med annat såsom kursverksamhet etc. Men allt detta medför kostnader, och intäkterna är inte stora någonstans. Du har rätt i det avseendet, marknaden sätter priset men kostnaderna är stora och blir större ju fler hästar man har i stallet. Ju fler hästar som finns i stallet, desto större slitage blir det. Hagarna slits oerhört, vi har tur som har mycket hagmark men det krävs vård av den mark som vilar och det kostar pengar. Det är alltså inte helt kostnadsfritt att lägga en eller flera hagar i vila, kanske kan man tro det men dessvärre är man då fel ute. Det innebär att hagen inte är inkomstbringande, utan endast kostnads krävande.

Du har alltid haft svårt att hålla rätt på vad du skriver... För du har visst skrivit att jag hittat på rena fablerna tidigare, se inlägg 226 i tråden "Gör jag rätt? Avliva frisk häst!". Hur blir din förklaring nu då?

Det framgår mellan raderna att dina hyresgäster har gott om pengar, det vet du säkert mkt väl, inget du behöver hymla om.

Nej det har jag inte, blandar INTE in i denna tråd saker som varken jag själv ELLER du/andra har skrivit i andra trådar!! Så håll dig till den här tråden och vad som skrivs här, för det är det som jag svarar på! :smirk: Finner du i övrigt ett intresse att gå igenom alla andra trådar och kolla igenom vad som är skrivit, så är det upp till dig. ;)

Vad du läser mellan raderna får stå för dig! Och det du anser är "gott om pengar" behöver ju inte betyda att jag tycker detsamma! Allt ligger i betraktarens öga som bekant!

Vi lär ju knappast komma längre i denna diskussion, för vi har likt många andra gånger åsikterna alldeles för långt ifrån varandra! Det enda som vi kan enas om är nog att vi aldrig kommer att bli eniga!

Senast ändrad av en moderator:

Men nu ser du nog inte längre än vad näsan räcker, faktum är oavsett vad du tycker att 4 hästar sliter mer på stall och hagar än vad 2 hästar gör. Ska man se till de faktiska kostnaderna så krävs ju även avsättning för slitaget, i annat fall har man ju in princip avkrävt stallägaren på att utföra reparationer som ens egen häst har varit med och bidragit till och då talar vi ju om ren sponsring.
Fakta är också att vissa hästar utövar ett större slitage än vad andra hästar gör, men detta kan man ju aldrig veta på förhand utan först när man står där med facit i hand och ett uppgrävt boxgolv och sönder sparkade plankor. Vem ska betala det då? Hästägare eller stallägare?

:bow::bow::bow::bow: Kan inte annat än instämma!

Ja?

Jag tror fortfarande att det är mycket ovanligare att inte ha uppsägningstid!

VAD du skulle göra om du blev ombedd att ta din häst ur stallet samma dag?

Oavsett om man känner varandra eller ej så kan en sådan situation uppstå.
Precis! Har ju kollat på en del stallplatser i år, och ingen verkade ha noll uppsägningstid, och hade en stallplats haft det hade jag inte ens brytt mig om att åka och kolla på den.
Jag vill då inte hitta en lapp när jag kommer till stallet där det står att jag ska vara ute innan kvällen.. tror nog att det är många fler som tycker som jag också! Det är ju alldeles för osäkert! Då skulle jag inte kunna sova om nätterna..

Huruvida någons inackorderade har gott om flis eller inte är väl inget alls som varken angår stallägaren eller för den delen aktiva på ett internetforum! Eller?

Sedan så spelar det väl ingen roll alls om man har mycket pengar eller ej när det gäller frågan om uppsägningstid.?

En uppsägningstid är ju en säkerhet för båda parter, nu har jag förvisso eget stall men när jag var inackorderad så hade jag också en uppsägningstid, vilket verkar vara helt normalt och även det allra vanligaste i all form av hyra.

Och du räknar helt knasigt om du tror att det inte kostar
stallägaren något extra att ha två extra hästar (och deras två ägare) i stallet. Tror du verkligen att de där två tusenlapparna i stallhyra i ditt exempel går till att täcka stallägarens egna hästkostnader?? Om det vore så väl. Men de där extra hästarna bajsar också gödsel som måste tas om hand, de dricker vatten, tuggar på boxväggar, springer genom staket, trampar sönder hagen vid grindhålet, betar slut på gräset så alla måste stödutfodra tidigare, rider andra tider på den upplysta ridbanan, knäcker hinderbommar, värmer mat i sadelkammaren, glömmer stänga dörren till den upplysta sadelkammaren, sliter på mockredskapen (måste kanske köpa dubbla uppsättningar av dem för att folk inte ska gnälla över att de får vänta)... De kostar, de där extra hästarna också...

Och jag pratar inte om att kunna leva på att ha inackorderingar. Jag tror faktiskt att det är helt omöjligt.

Att marknaden (läs: hästägarna) inte är villiga att betala något för att få sina hästar fodrade, täckade och utsläppta på vardagar säger mer om hästägarna än stallägarna tycker jag. Är det inte värt något för hästägarna tycker jag gott att de kan köra ut själva och göra det. Får man ut såpass mycket vinstmarginal på stallhyran när alla kostnader för inackorderingarna är betalda att det kan tänkas täcka det arbete man lägger ner så är ju arbetet betalt, men jag tror nog att många stallägare gör mycket arbete helt gratis eller helt fantastiskt underbetalt...

Håller med i precis vartenda ord du skriver.

Det jag fetstilade vill jag svara på.

Tror att man som stallägare kan tjäna på att ha konvalescenter åt någon travtränare på fullskötsel, dom hästägarna verkar ha vett nog att förstå att arbete med hästar faktiskt kostar pengar och om man inte vill/kan göra det själv, då får man betala någon annan att göra det.

Så, travare, det tror jag skulle kunna löna sig lite, i alla fall så pass att man skulle kunna ha det som en persons inkomst och arbete, då förutsatt att man har ett antal lediga boxar, kanske 6-8 stycken eller så.

Men ridhästar, NEJ, där får man nog vara glad om det gåt på ett ut.

Och du räknar helt knasigt om du tror att det inte kostarstallägaren något extra att ha två extra hästar (och deras två ägare) i stallet. Tror du verkligen att de där två tusenlapparna i stallhyra i ditt exempel går till att täcka stallägarens egna hästkostnader?? Om det vore så väl. Men de där extra hästarna bajsar också gödsel som måste tas om hand, de dricker vatten, tuggar på boxväggar, springer genom staket, trampar sönder hagen vid grindhålet, betar slut på gräset så alla måste stödutfodra tidigare, rider andra tider på den upplysta ridbanan, knäcker hinderbommar, värmer mat i sadelkammaren, glömmer stänga dörren till den upplysta sadelkammaren, sliter på mockredskapen (måste kanske köpa dubbla uppsättningar av dem för att folk inte ska gnälla över att de får vänta)... De kostar, de där extra hästarna också...

Det är klart att något kostar det alltid men om man är smart behöver det kanske inte överstiga intäkterna i form av stallhyrorna. Vips har man då en liten vinst. Verkligt exempel: gödseln hämtas gratis av bonde, ingen hyra el. inköpskostn. för containern, ingen vattenkostn pga egen brunn, hästarna inne minimalt (22-05) med mkt god tillgång på grovfoder både ute o inne medför lugna hästar som inte sliter speciellt mkt varken på stall eller staket. Stora marker gör att betet räcker länge och marken inte blir söndertrampad, man växlar vinter- o sommarhagar. Ingen ridbana och inget hindermaterial, ingen micro, alla mockgrejer följde med vid köpet av gården. Dock går det lite mera el åt men om någon grep går sönder, vattenkopp eller liknande så får hyresgästen köpa nytt eller ersätta detta med pengar, en självklarhet tycker jag. Elen blev den enda merkostnaden och den uppgår INTE till stallhyran. Nu förstår ni hur det kan gå till...

Det är klart att stallägarens tjänster på vardagmornar kostar. Vi betalar ca 200-300 kr i månaden för detta. Det går ju tyvärr inte att sätta en riktig timlön på detta arbete utan du skulle väl kalla det sponsring av hyresgästernas hästar. Men det beror på vad man jämför med. Att jämföra med ett "riktigt" jobb - då har du rätt men man kan även jämföra med att inte tjäna en enda krona - då har stallägaren trots allt gått med vinst och jag har rätt.

För mig är det självklart att man hjälper till att reparera och betala det som ens egen häst ställt till med. Så har det åxå varit på flera stall jag haft häst i. Vi hyresgäster har själva t ex fått spika plankor och både laga hagar och dra ny tråd till nya hagar.

:bow::bow::bow::bow: Kan inte annat än instämma!

Blir bara så trött på alla dina bugningar o bockningar överallt i tid och otid. Det tar upp onödig plats i trådarna och tillför inte alls speciellt mycket. Trådarna är så långa ändå många gånger... Diskussioner är väl en sak men detta?

Sedan så spelar det väl ingen roll alls om man har mycket pengar eller ej när det gäller frågan om uppsägningstid.?

Jo det gör det. Ofta blir det nog så att man behöver flytta sin häst ganska snabbt och då åker man på dubbla stallhyror pga lång uppsägningstid och det är där den ekonomiska frågan kommer in. Om du har gott om pengar spelar det ingen roll medan det kan bli VÄLDIGT kärvt för t ex en student, en arbetslös eller en sjukskriven hästägare alt. annan människa som har dåligt med inkomst.

Jo det gör det. Ofta blir det nog så att man behöver flytta sin häst ganska snabbt och då åker man på dubbla stallhyror pga lång uppsägningstid och det är där den ekonomiska frågan kommer in. Om du har gott om pengar spelar det ingen roll medan det kan bli VÄLDIGT kärvt för t ex en student, en arbetslös eller en sjukskriven hästägare alt. annan människa som har dåligt med inkomst.

Det är en av anledningarna till att jag faktist (ve och fasa hemska jag!) tycker det är helt ok att stå i ett stall utan uppsägningstid. Har vart perfekt nu när jag förra månaden var tvungen att flytta snabbt från förra stallet. Annars hade jag stått där med dubbla stallhyror, vilket hade vart katastrofalt för min ekonomi (är studerande) För stallägare som behöver ha sina boxar uthyrda förstår jag dock att det är bättre med uppägningstid. Dom får god tid på sig då att hitta någon ny som kan flytta in. Och gör dom det inte på en gång har dom iaf 3 månader eller vad det nu kan vara, att få in hyran på. Så jag förstår det resonemanget också.

Vi hade tidigare 3 mån uppsägningstid från båda håll vilket ändrades till 1 månad i god demokratisk anda mellan stallägare och stallgäster.;)
Anledningen var att det upplevdes som onödigt lång och orättvis tid att betala hyra vid hastig avlivning av häst o.s.v.
Nog har jag förståelse för att man som stallägare vill säkra sig genom att binda upp sina hyresgäster men för mig ger det ett mervärde att ha en stallägare som även kan sätta sig in i hyresgästens ekonomiska situation.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej, liten fråga. Jag har hyrt ett stall där jag haft 2 månaders uppsägningstid med inackorderade, men sedan blivit uppsagd med...
2
Svar
33
· Visningar
5 468
Senast: ameo
·
Ekonomi & Juridik Hej Jag skulle behöva lite råd. Jag blev tvungen att lämna min häst till ett försäljningstall efter att jag blivit arbetslös och...
2 3
Svar
41
· Visningar
7 252
Senast: ajdidodii
·
Gnägg Jag har av personliga skäl lånat ut min prins på foder. Körde iväg honom torsdags förra veckan, jag ville verkligen inte låna ut honom...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
7 761
Senast: Squie
·
Ekonomi & Juridik Jag behöver lite hjälp. De är så att jag har min ponny uppstallad på en ridskola, vi har skrivit kontrakt på pris och allt som ingår. I...
2
Svar
21
· Visningar
3 178
Senast: alltidhvit
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar