Finns det ångerrätt på kontrakt på boxplats?

Sv: Finns det ångerrätt på kontrakt på boxplats?

skaffa ett par stora vattenkannor som du ställer fyllda utanför boxen. Då är det lätt att bara fylla på hinkarna till kvällen.

Äsch såg nu att du inte skulle vara där dagligen... hmm men vattenkannor kan vara bra ändå när du ska övertala någon att fylla på hinkar.

Nej de gjorde dem ju inte. :) Ska kolla upp om det går att göra. Tack för tipset :bow:
om du byter vattenkopp så köp en fetingstor flottörkopp..

vet inte om det finns men flottörmunstycke att montera i hink bör ju finnas.. hmm.. det skulle isådanfall alltid ge en fylld hink så hästen kan dricka 15 liter på raken medans det ändå fylls på 4½l per min.. så då bör hästen kunna dricka sig helt otörstig..

Anledningen till att jag tycker att det är mycket med 3 månader är exempelvis, att även om man har bestämt sig för att flytta vet man ju ändå inte när en passande stallplats dyker upp. Den kan ju dyka upp efter en månad efter att man sagt upp kontraktet, då får man betala dubbelt för stallplats i 2 månader. Eller så dyker den inte upp alls, ska man ta upp hästen i lägenheten då?
Det kanske är så att de flesta stall har 3 månaders uppsägningstid i vissa städer och då funkar det ju men jag tror knappast att den som har en ledig stallplats väntar på en i 3 månader när den kan få in en annan hyresgäst mycket snabbare.
Sen som i det här fallet, om det nu inte går att lösa problemet, ska jag då gå och hoppas i 3 månader att min häst har fått vatten även om jag inte kunnat åka ut.

Tack för alla svar! :bow:
Ska prata med stallägaren igen idag och hoppas att det löser sig på något sätt.. Usch vilken besvärlig hyresgäst jag är :crazy:

som gammal koägare och "rutinerad vattenkoppsskötare " är det ventilen eller lednings flödet som begrensar . Börja med och titta om ventilen är begränsad eller silen igensatt kanske byta ventil till en med bättre flöde.

Ja egentligen tycker jag nog att 3 mån. är mycket även för en lägenhet. Men det är ju praxis där så det blir en helt annan sak än en stallplats anser jag. Lägenheter hyrs ju ut av näringsidkande ftg medan nästan inga stallägare kan leva på att ha inackorderingar. Om man säger så här: En lgh (någonstans att bo) måste alla ha medan häst måste man inte ha, utan blir det för dyrt så gör man sig av med hästen. Däri ligger den stora skillnaden.

Tydligen är det väldigt olika vad gäller stallplatser beroende på var man bor. Här skulle man inte få några inackorderingar med 3 mån. upps.tid och det finns alltid stallplatser lediga lite varstans så det är inga problem att hitta ny stallplats på 1 månad kan jag säga.

Klart man försöker planera stallplatsbyte men det går inte alltid. Exempel 1. Ridklubben håller på att bygga nya boxar och vet inte när dom blir klara, det har redan blivit uppskjutet i ett år. När det väl är klart vill man ju flytta dit så fort som möjligt för att kunna nyttja ridhuset och slippa transportera och då vill man inte sitta fast med 3 mån. uppsägningstid. Då knakse någon annan får stallplatsen som kan flytta in snabbare...

Exempel 2. Plötsligt blir man osams med stallägaren om någonting eller med någon annan i stallet som gör att man vill därifrån omedelbart, det är antagligen dålig stämning då åxå. Ska man tvingas kvar i 3 mån. till då?

Vare sig man är näringsidkare eller inte så har man ju faktiskt omkostnader för det stall och de boxar man byggt. Så bara för att branchen är så dålig att ingen i princip kan leva på den fullt ut, så ska man göra den ändå sämre i det syftet att gynna hyresgästerna ytterligare!?

Sedan vill man vill ju inte ha ett glapp i uthyrningen, vilket det lättare blir vid en månad. Får man en hyresgäst inom den tiden så betalas ju återstoden tillbaks till tidigare hyresgäst. Samt att man har ju som skyldighet att annonsera ut boxen omedelbart som hyresgästen meddelat sin uppsägning. Däremot anser jag inte att man är skyldig att ta in första bästa hästägare om man inte känner att det känns bra!

Tycker att det är ett konstigt resonemang att hyresvärden ska ha full förståelse för alla hyresgästens ev. uppkomna situationer, men hyresgästen behöver inte ta samma ansvar gentemot hyresvärden!? :confused:

Kicki :)

Anledningen till att jag tycker att det är mycket med 3 månader är exempelvis, att även om man har bestämt sig för att flytta vet man ju ändå inte när en passande stallplats dyker upp. Den kan ju dyka upp efter en månad efter att man sagt upp kontraktet, då får man betala dubbelt för stallplats i 2 månader. Eller så dyker den inte upp alls, ska man ta upp hästen i lägenheten då?
Det kanske är så att de flesta stall har 3 månaders uppsägningstid i vissa städer och då funkar det ju men jag tror knappast att den som har en ledig stallplats väntar på en i 3 månader när den kan få in en annan hyresgäst mycket snabbare.
Sen som i det här fallet, om det nu inte går att lösa problemet, ska jag då gå och hoppas i 3 månader att min häst har fått vatten även om jag inte kunnat åka ut.

Nej men du måste ju trots detta ta ditt ansvar som hyresgäst! Vänd på det, tror du att hyresvärden har någon som kan flytta in med så kort varsel!? Blir ju ett glapp i uthyrningen med allt vad det kan innebära. Som jag har skrivit i tidigare inlägg så återbetals ju kallhyra iom. att ny hyresgäst tillträder. Hur ska man kunna driva något på ett ekonomiskt vis när boxplatser ska ha en egen undantagsklausul vad gäller just ekonomi!?

Jag har ju t.ex. min kallhyra baserad på årsbasis, så iom. att jag inte säkerställer uppsägningen så bjuder jag ju automatiskt även på procentuell kallhyra under tidigare månader. Något som jag verkligen inte har lust med.

Det finns ju för och nackdelar med att båda ha och inte ha uppsägningstid. Är det ett bra stall så flyttar ju inte hyresgästerna speciellt ofta och det är kö för att få komma in i stallet.
Flyttade från det förra stallet pga att jag flyttat (vill krympa Sverige :cry:). Där sa jag upp stallplatsen en månad i förväg och ringde den som jag visste stod på kö in så att hon skulle kunna säga upp sin plats om hon hade uppsägningstid eftersom hyresvärdarna var bortresta. Hade inget kontrakt alls där men man gör ju sitt bästa på ett bra ställe.

Men hur skulle du göra om hyresgästen som har sagt upp sig inte har hittat ett nytt stall tills kontraktet gått ut? Man kanske vet att hyresgästen inte hittat något den vill flytta till när det är ca en månad kvar men den kan ju flytta vilken dag som helst. Får den stå kvar efter att kontraket gått ut eller slänger du ut den? Hade det inte varit bättre om den kunnat flytta efter en månad istället om den hade hittat en plats redan då?

Det finns ju för och nackdelar med att båda ha och inte ha uppsägningstid. Är det ett bra stall så flyttar ju inte hyresgästerna speciellt ofta och det är kö för att få komma in i stallet.

Det är sant, men fortfarande så så kan ju det finnas ett annat system där den tilltänkta hyresgästen står, det måste finnas en övergångstid för alla parter. Uppsägningstiden är inte enbart av ondo, den ger även hyresgästen en trygghet genom att denne inte kan bli utkastad hur som helst. Inte så kul att komma till stallet och se sin häst uppbunden vid en bom, och en lapp på skåpet att man inte har tillträde mer i stallet. Detta har iofs inte hänt mig, men dessvärre en bekant.

Åter till problemet, det finns vattenkoppar med sådana avkännare och koppens utförande är stor och rymmer några liter vatten. Dessa är inte helt avhängda på tillströmningen, eftersom vattnet fylls på direkt när de sjunker till en nivå. De kostar säkert en slant, så det beror ju på vad du tycker att det är värt.

Det är sant, men fortfarande så så kan ju det finnas ett annat system där den tilltänkta hyresgästen står, det måste finnas en övergångstid för alla parter. Uppsägningstiden är inte enbart av ondo, den ger även hyresgästen en trygghet genom att denne inte kan bli utkastad hur som helst. Inte så kul att komma till stallet och se sin häst uppbunden vid en bom, och en lapp på skåpet att man inte har tillträde mer i stallet. Detta har iofs inte hänt mig, men dessvärre en bekant.

Oj, det är ju helt galet! :eek: Det finns ju både för- och nackdelar som sagt med uppsägningstid. Det bästa är ju om både hyresgäst och stallägare kan få referenser på varandra eller om man hittar platsen genom kontakter. Av någon anledning tycker jag att det känns jobbigt att be stallägaren om referens fast jag erbjuder det på mig själv självmant..
Men kan man ju ändå inte veta att allt passar en till 100% förrän man har flyttat in. Krångligt..

Har fått veta nu att det inte går att göra något åt vattenflödet även med annan kopp då det är för dåligt tryck i vattenledningarna. Och det ligger inte i stallägarens intresse överhuvudtaget att ändra på något. Känns inte så kul att köpa något till någon annans stall och rätt mycket krångel om man skulle byta box helt plötsligt.
Har inhandlat fler hinkar idag så att vattnet förhoppningsvis ska räcka två nätter och så får jag hoppas att dem fyller på ifall jag inte kan åka ut (som nu i jul då jag åker till mina föräldrar i gamla staden).
Står kvar i stallet tills vidare nu iallafall och får hitta en annan lösning efter att fölet kommit om det inte känns bra då.

Vare sig man är näringsidkare eller inte så har man ju faktiskt omkostnader för det stall och de boxar man byggt. Så bara för att branchen är så dålig att ingen i princip kan leva på den fullt ut, så ska man göra den ändå sämre i det syftet att gynna hyresgästerna ytterligare!?

Sedan vill man vill ju inte ha ett glapp i uthyrningen, vilket det lättare blir vid en månad. Får man en hyresgäst inom den tiden så betalas ju återstoden tillbaks till tidigare hyresgäst. Samt att man har ju som skyldighet att annonsera ut boxen omedelbart som hyresgästen meddelat sin uppsägning. Däremot anser jag inte att man är skyldig att ta in första bästa hästägare om man inte känner att det känns bra!

Tycker att det är ett konstigt resonemang att hyresvärden ska ha full förståelse för alla hyresgästens ev. uppkomna situationer, men hyresgästen behöver inte ta samma ansvar gentemot hyresvärden!? :confused:

Jag är övertygad om att hyresvärden inte kommer att anstränga sig för att snabbt hitta en ny hyresgäst när det är 3 mån. uppsägn.tid. Allra helst som många hästägare säkert flyttar omgående av olika skäl och hyresvärden då kan håva in hyran utan någon som helst arbete med att fodra häst, fylla på vatten, byta täcken, ta av lindor, sätta på och ta av grimma, leda häst till och från hagen och allt som nu kan tänkas ingå. Det blir ju mumma för hyresvärden att i hela 3 månader få in hyra utan att behöva anstränga sig det minsta. Nej i mitt stall där betalar man för den tid hästen står uppstallad, inte en dag mer eller mindre och det finns ingen uppsägningstid. Vet fler som har det så. Hyresgäster: Stå på er! Ner med uppsägningstiderna. Är det ett bra stall och framförallt en bra hyresvärd så är det attraktivt att stå i stallet och inga problem att hitta ny hyresgäst.

Om hyresvärden har egna hästar så finns de flesta omkostnaderna för stallet ändå, med eller utan hyresgäster. Det är enbart ett ekonomiskt resonemang du för, som jag inte alls köper. Det finns inte många människor som kan ha häst inackorderad om man skulle betala en riktig lön till hyresvärden samt allt annat som kan tänkas kosta i sammanhanget. Tycker att hyresvärden borde vara lika glad för varje hyresgäst den kan få som tvärtom. När hyresvärden ändå har ett stall så kan man få ner kostanderna för lån etc. genom att ha hyresgäster men att tro att man ska kunna gå med vinst är inte realistiskt.

en annan lösning som jag använt är att instalera en trycktank från en vatten pump med rund tank under som utjämning /vattenreserv alt hela pumpen .har haft 600 m 15 mm slang och en stor tank (35)loch 25 nöt och det har fungerat bra.

Senast ändrad:

Men hur skulle du göra om hyresgästen som har sagt upp sig inte har hittat ett nytt stall tills kontraktet gått ut? Man kanske vet att hyresgästen inte hittat något den vill flytta till när det är ca en månad kvar men den kan ju flytta vilken dag som helst. Får den stå kvar efter att kontraket gått ut eller slänger du ut den? Hade det inte varit bättre om den kunnat flytta efter en månad istället om den hade hittat en plats redan då?

Nej det hade inte varit bättre, för är det "lågsäsong" så har jag en box tom! Vissa perioder ligger ju folk lite lågt med ev. flytt. Så då är en månad på tok för lite! Och jag tror att få personer säger upp sig utan att ha något på lut. Och som jag sagt tidigare, när en ny hyresgäst flyttar in så återbetalas resterande kallhyra till tidigare hyresgäst. Inom 3 månader så är det inga problem här där jag bor att hitta en boxplats, inte heller att få ny hyresgäst. Men på en månad är det svårare om man inte ligger i en bra period vid uppsägningsögonblicket. Samt att man ska inte som hyresvärd behöva ta in "vem som helst"!

Och rent hypotetiskt, har jag inte hyrt ut boxen och hyresgästen inte hittat en ny stallplats så visst får den stå kvar. MEN då skrivs ett nytt kontrakt!

Jag är övertygad om att hyresvärden inte kommer att anstränga sig för att snabbt hitta en ny hyresgäst när det är 3 mån. uppsägn.tid. Allra helst som många hästägare säkert flyttar omgående av olika skäl och hyresvärden då kan håva in hyran utan någon som helst arbete med att fodra häst, fylla på vatten, byta täcken, ta av lindor, sätta på och ta av grimma, leda häst till och från hagen och allt som nu kan tänkas ingå. Det blir ju mumma för hyresvärden att i hela 3 månader få in hyra utan att behöva anstränga sig det minsta. Nej i mitt stall där betalar man för den tid hästen står uppstallad, inte en dag mer eller mindre och det finns ingen uppsägningstid. Vet fler som har det så. Hyresgäster: Stå på er! Ner med uppsägningstiderna. Är det ett bra stall och framförallt en bra hyresvärd så är det attraktivt att stå i stallet och inga problem att hitta ny hyresgäst.

Om hyresvärden har egna hästar så finns de flesta omkostnaderna för stallet ändå, med eller utan hyresgäster. Det är enbart ett ekonomiskt resonemang du för, som jag inte alls köper. Det finns inte många människor som kan ha häst inackorderad om man skulle betala en riktig lön till hyresvärden samt allt annat som kan tänkas kosta i sammanhanget. Tycker att hyresvärden borde vara lika glad för varje hyresgäst den kan få som tvärtom. När hyresvärden ändå har ett stall så kan man få ner kostanderna för lån etc. genom att ha hyresgäster men att tro att man ska kunna gå med vinst är inte realistiskt.

Här pratar du ju utan att ha torrt på fötterna! Om man bara hade egna hästar i stallet så hade man ju knappast byggt FLER boxar än antalet hästar man själv har!? Kallhyran beräknas ju per BOX, dessa boxar inkl. hage har jag inga som helst omkostnader för om jag inte byggt dom! Varför ska man bedriva sponsring av andras hästhållning!? Pratar här utifrån mitt eget stall. Och jo, det är realistiskt att gå med vinst! Och är stallet färdigt när man köper huset så finns det ju fortfarande ingen som helst orsak till varför man ska hålla allt i princip gratis.

Och varför blandar du in täckesbyten, ut och insläpp, fodringar o.dyl. i kallhyran!? Kallhyra är precis som det låter, kallhyra! Här hos mig är det kostnad för box, hage, bana, sadelkammare, täckestork, fikarum och toa. Varken mer eller mindre. Och varför ska man behöva ta in första bästa i stallet!? Det ska ju kännas rätt med den hyresgäst som man tar in!

Tycker att när man resonerar som du gör så borde man ta och prova på och ha ett eget stall med allt vad det innebär!!

Så till alla hyresvärdar, stå på er!! Ge inte bort bra boxplatser och era tjänster till folk som inte uppskattar detta! Samt se om ert hus och ha 3 mån. uppsägning, ni som inte har det redan!

Senast ändrad av en moderator:

Vill du ha fler källor som backar upp informationen är det bara att hojta till!

om du byter vattenkopp så köp en fetingstor flottörkopp..

vet inte om det finns men flottörmunstycke att montera i hink bör ju finnas.. hmm.. det skulle isådanfall alltid ge en fylld hink så hästen kan dricka 15 liter på raken medans det ändå fylls på 4½l per min.. så då bör hästen kunna dricka sig helt otörstig..

Jag håller med. En stor flottörkopp måste vara det absolut bästa. Då är inte vattenflödet så viktigt heller för det finns stor volym hela tiden när hästen vill dricka. Finns det någon som ha förslag på en sådan kopp? Jag tycker det saknas på marknaden

Att montera flottör i en hink låter farligt. Det får ju inte vara en anordning som hästen kan komma åt så att vattnet börjar rinna konstant.

Här pratar du ju utan att ha torrt på fötterna! Om man bara hade egna hästar i stallet så hade man ju knappast byggt FLER boxar än antalet hästar man själv har!? Kallhyran beräknas ju per BOX, dessa boxar inkl. hage har jag inga som helst omkostnader för om jag inte byggt dom! Varför ska man bedriva sponsring av andras hästhållning!? Pratar här utifrån mitt eget stall. Och jo, det är realistiskt att gå med vinst! Och är stallet färdigt när man köper huset så finns det ju fortfarande ingen som helst orsak till varför man ska hålla allt i princip gratis.

Och varför blandar du in täckesbyten, ut och insläpp, fodringar o.dyl. i kallhyran!? Kallhyra är precis som det låter, kallhyra! Här hos mig är det kostnad för box, hage, bana, sadelkammare, täckestork, fikarum och toa. Varken mer eller mindre. Och varför ska man behöva ta in första bästa i stallet!? Det ska ju kännas rätt med den hyresgäst som man tar in!

Tycker att när man resonerar som du gör så borde man ta och prova på och ha ett eget stall med allt vad det innebär!!

Så till alla hyresvärdar, stå på er!! Ge inte bort bra boxplatser och era tjänster till folk som inte uppskattar detta! Samt se om ert hus och ha 3 mån. uppsägning, ni som inte har det redan!

:bow:

Mycket bra inlägg, håller helt och fullt med dig!

Det måste ju vara nervöst att ha sin häst uppstallad med kontrakt utan uppsägningstid. Hur lätt är det att hitta en ny stallplats om stallägaren säger upp stallplatsen samma dag?

Uppsägningstiden är inte bara till för stallägaren. Den är minst lika viktigt för hyresgästen.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej, liten fråga. Jag har hyrt ett stall där jag haft 2 månaders uppsägningstid med inackorderade, men sedan blivit uppsagd med...
2
Svar
33
· Visningar
5 468
Senast: ameo
·
Ekonomi & Juridik Hej Jag skulle behöva lite råd. Jag blev tvungen att lämna min häst till ett försäljningstall efter att jag blivit arbetslös och...
2 3
Svar
41
· Visningar
7 252
Senast: ajdidodii
·
Gnägg Jag har av personliga skäl lånat ut min prins på foder. Körde iväg honom torsdags förra veckan, jag ville verkligen inte låna ut honom...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
7 761
Senast: Squie
·
Ekonomi & Juridik Jag behöver lite hjälp. De är så att jag har min ponny uppstallad på en ridskola, vi har skrivit kontrakt på pris och allt som ingår. I...
2
Svar
21
· Visningar
3 178
Senast: alltidhvit
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar