Finns det ångerrätt på kontrakt på boxplats?

Sv: Finns det ångerrätt på kontrakt på boxplats?

varför inte bara ställa in två hinkar istället för en?
två hinkar vatten + vattenkoppen som förhoppningsvis inte frusit borde väl räcka?

ja hade in 2 hinkar till min gamla när hon drack mycket.

Svarar till alla i samma inlägg, blir lite mycket annars ;)

Jag vill såklart helst kunna åka ut till min häst varje dag men det är en lite speciell situation just nu (dräktig) så därför valde jag detta stallet fast det egentligen är för långt bort för det lät väldigt bra. Helinackordering och sårtvätt och sådant (visitation antar jag ioch med att sår skulle upptäckas) skulle ingå.
Har sagt hela tiden att hon ska ha vattenhink. Den är på 20 liter och är slut varje morgon. Var där en kväll i veckan några timmar efter att hästarna hade kommit in och då var hinken inte påfylld. Hade hästen stod på gången när jag fyllde på den och hästen började steppa runt som om det var kraftfoder jag kom med ungefär. Släppte in henne i boxen och då drack hon en hel del.
Så jag ska hänga in en till hink alt. balja så att jag är säker på att det finns. Dock vill de helst inte att jag har någon hink överhuvudtaget för att vattenkopparna inte ska frysa till de andra hästarna. Så just eftersom att de helst inte vill att hon ska ha det känns det ju inte som att det är garanterat att hon får tillräckligt med vatten om jag tex skulle resa bort några dagar.
Och är det helinackordering så tycker jag att det borde ingå att vattet fylls på, annars är det ju inte helinackordering..
Frågade om ångerrätt nu för att ifall om det hade vart så med stallplatser också så är det ju innan 14 dagar man ska ångra. Vill ju helst att det ska fungera att stå kvar såklart för i övrigt är allt jättebra men vill inte riskera att hästen mår dåligt.

Glömde: Har mätt vattenflödet själv och det går inte att justera.

Nej de gjorde dem ju inte. :) Ska kolla upp om det går att göra. Tack för tipset :bow:

Var där en kväll i veckan några timmar efter att hästarna hade kommit in och då var hinken inte påfylld. Hade hästen stod på gången när jag fyllde på den och hästen började steppa runt som om det var kraftfoder jag kom med ungefär. Släppte in henne i boxen och då drack hon en hel del.

Tycker att det är konstigt att hästen är SÅ enormt törstig när hon trots allt har en vattenkopp! Även om det flöde som du mätat är 4½ liter per minut så är det ju inte så lite att hon inte inom rimlig tid kunde dricka sig otörstig! På några extra minuter så har hon ju faktiskt fått i sig samma mängd.

Med ett flöde på 4½ liter/minut så har man ju drygt 40 liter på 10 minuter, så även om det är mindre än vad det bör vara så är det ju inte någon evighet för hästen att få i sig 20-30 liter.

Blir ju så åxå, att om hästen är van att kunna klunka i sig vattnet ur hink så föredrar hon ju det och tycker att det är jobbigt med vattenkoppen, kan ju faktiskt bli lite bortskämd!

Kicki :)

Det kan ju vara så med TS häst precis som med vår ponny, att hon inte vill dricka alls i vattenkopp för att det t ex låter obehagligt enligt henne. Våran blir rädd av ljudet. Tror oxå att det är bekvämare för hästar att dricka ur hink och då vet man hur mkt dom dricker. Det är klart, inte tror jag dom törstar så dom mår dåligt om dom har vattenkopp men det kan vara ett känsligt dilemma.

Angående uppsägningstiden anser jag att 3 månader är bedrövligt länge och något jag aldrig råkat ut för på sex stall. Aldrig hört talas om ens! Nej 1 månad är praxis häromkring i alla fall. Vissa har ingen uppsägningstid alls. En stallägare hade 2 mån. på förslag men det strök jag direkt och fick ner det till 1 månad på en gång.

Till TS: Synd att du skrev på kontraktet när det var så lång uppsägningstid, det hade jag aldrig gjort. Antingen ska uppsägningstiden ner eller så väljer man ett annat stall. Gör vad du kan i vattenfrågan men jag tror inte att du behöver vara rädd att din häst mår dåligt om hon har vattenkopp som reserv. Har hon vatten i hagen?

Så jag ska hänga in en till hink alt. balja så att jag är säker på att det finns. Dock vill de helst inte att jag har någon hink överhuvudtaget för att vattenkopparna inte ska frysa till de andra hästarna.

fryser dom andra vattenkopparna för att du har två hinkar?

Tycker att det är konstigt att hästen är SÅ enormt törstig när hon trots allt har en vattenkopp! Även om det flöde som du mätat är 4½ liter per minut så är det ju inte så lite att hon inte inom rimlig tid kunde dricka sig otörstig! På några extra minuter så har hon ju faktiskt fått i sig samma mängd.

Med ett flöde på 4½ liter/minut så har man ju drygt 40 liter på 10 minuter, så även om det är mindre än vad det bör vara så är det ju inte någon evighet för hästen att få i sig 20-30 liter.

Blir ju så åxå, att om hästen är van att kunna klunka i sig vattnet ur hink så föredrar hon ju det och tycker att det är jobbigt med vattenkoppen, kan ju faktiskt bli lite bortskämd!

Forskningen säger så vitt jag vet att hästar inte dricker sig otörstiga om vattenkoppen inte levererar tillräckligt flöde (minst 8 l/min - 4½l/min är alltså inte särskilt mycket att hänga i julgranen). De står inte ett par minuter extra för att få i sig vatten om det skulle behövas, utan struntar i så fall i det. Det är hästens natur att dricka mycket och fort, inte stå och sörpla och slafsa i minut efter minut. Det är jättevanligt att hästar inte äter sitt foder ordentligt bara för att de inte får i sig tillräckligt med vatten för att äta det torra foder vi ger dem = vätskebrist. För vissa kan det till och med gå så långt som till foderförstoppning eller kolik.

Enligt doktorsavhandlingen "Water intake and fluid regulation in the horse" är det inte ovanligt att hästar som vattnas i hink dricker 30-40% mer än om de måste dricka ur vattenkopp med halvtaskigt flöde. Det kanske ger en hint.

Prata med stallägaren först, det kan ju vara lättlöst, så du inte behöver ta ut i förskott ;)

Detta har jag hört också! Djurskyddsmydigheterna föredrar vattenhink då ägaren kan se hur mycket vatten hästen kan få i sig, vilket kan vara viktigt i ex. sjukdomsfall!

Mkt intressant information med hänvisning till reliabel bra källa.:smirk:

Angående uppsägningstiden anser jag att 3 månader är bedrövligt länge och något jag aldrig råkat ut för på sex stall. Aldrig hört talas om ens! Nej 1 månad är praxis häromkring i alla fall. Vissa har ingen uppsägningstid alls. En stallägare hade 2 mån. på förslag men det strök jag direkt och fick ner det till 1 månad på en gång.

Tycker du det om uppsägning för en lägenhet åxå!? Är som jag ser det ingen som helst skillnad! Är ju en trygghet åt båda håll, annars så kan man ju åxå som hyresgäst bli uppsagd på en månad och ha duktigt lite tid att hitta stallplats. Och som jag skrev tidigare, planerar man sin flytt så har man ju inte några problem rent ekonomiskt som hyresgäst. Tycker att man har ett ansvar både som hyresvärd OCH hyresgäst!

Har ju själv 3 mån. från hyresgäst, samt 9 mån. från mig som hyresvärd. Detta gäller ju givetvis inte om hyresgästen inte betalar för sig eller på annat vis bryter mot kontraktet.
Anser att om man som hyresgäst har problem med uppsägningstid på 3 mån. då är det en hyresgäst som jag inte är intresserad av att hyra ut till! Ej förhadlingsbart! Har aldrig mött någon som ifrågasatt mina 3 mån. Samt att det är fler än jag här där jag bor som har den tiden, dessa verkar då heller aldrig ha blivit ifrågasatta.

Jag tycker att du ska prova med en balja, alternativt hänga upp 2 hinkar.
Min häst är också svår att få att dricka ur vattenkoppen, hemma var det för att det rann för sakta, gick inte att ändra då det hade med nått tryck i nån pump eller vad det var som var för dåligt enligt pappa. Så hemma hade han hink.
När jag flyttade honom drack han första veckorna ur vattenkoppen. Sen slutade han med det. Vet faktiskt inte varför? Så nu har jag en liten balja, tar väl lika stor plats som 2 hinkar ungefär, men den räcker hela natten.
Nu flyttar vi ju till nytt stall imorgon, så vi får väl se hur han tänker göra där. Förhoppningsvis vill han dricka ur vattenkoppen! :)

Ångerätt på kontraktet har jag aldrig hört talas om, det har man väl inte på lägenhets kontrakt heller?

Tycker du det om uppsägning för en lägenhet åxå!? Är som jag ser det ingen som helst skillnad! Är ju en trygghet åt båda håll, annars så kan man ju åxå som hyresgäst bli uppsagd på en månad och ha duktigt lite tid att hitta stallplats. Och som jag skrev tidigare, planerar man sin flytt så har man ju inte några problem rent ekonomiskt som hyresgäst. Tycker att man har ett ansvar både som hyresvärd OCH hyresgäst!

Har ju själv 3 mån. från hyresgäst, samt 9 mån. från mig som hyresvärd. Detta gäller ju givetvis inte om hyresgästen inte betalar för sig eller på annat vis bryter mot kontraktet.
Anser att om man som hyresgäst har problem med uppsägningstid på 3 mån. då är det en hyresgäst som jag inte är intresserad av att hyra ut till! Ej förhadlingsbart! Har aldrig mött någon som ifrågasatt mina 3 mån. Samt att det är fler än jag här där jag bor som har den tiden, dessa verkar då heller aldrig ha blivit ifrågasatta.

Ja egentligen tycker jag nog att 3 mån. är mycket även för en lägenhet. Men det är ju praxis där så det blir en helt annan sak än en stallplats anser jag. Lägenheter hyrs ju ut av näringsidkande ftg medan nästan inga stallägare kan leva på att ha inackorderingar. Om man säger så här: En lgh (någonstans att bo) måste alla ha medan häst måste man inte ha, utan blir det för dyrt så gör man sig av med hästen. Däri ligger den stora skillnaden.

Tydligen är det väldigt olika vad gäller stallplatser beroende på var man bor. Här skulle man inte få några inackorderingar med 3 mån. upps.tid och det finns alltid stallplatser lediga lite varstans så det är inga problem att hitta ny stallplats på 1 månad kan jag säga.

Klart man försöker planera stallplatsbyte men det går inte alltid. Exempel 1. Ridklubben håller på att bygga nya boxar och vet inte när dom blir klara, det har redan blivit uppskjutet i ett år. När det väl är klart vill man ju flytta dit så fort som möjligt för att kunna nyttja ridhuset och slippa transportera och då vill man inte sitta fast med 3 mån. uppsägningstid. Då knakse någon annan får stallplatsen som kan flytta in snabbare...

Exempel 2. Plötsligt blir man osams med stallägaren om någonting eller med någon annan i stallet som gör att man vill därifrån omedelbart, det är antagligen dålig stämning då åxå. Ska man tvingas kvar i 3 mån. till då?

Eller ställ in en - om boxstorleken tillåter - större balja. Finns ju t ex 90 liters svarta vattenbaljor som inte tar så fasligt stor plats. Och om hästen inte tänker ösa strö i den har den ju vatten flera dagar då.

Men bäst är ju om du kan få stalläg att göra ren och fylla på hinken varje dag. Men det går ju att lösa annars, fler hinkar, större hinkar, vattenbalja etc.

Och kolla upp djurskyddsföreskrifterna, jag har för mig att nu i nya reglerna finns det omnämnd vad flödet på vattenkoppen ska vara..

Bätter med två 20 liters hinkar i så fall. Tvivlar på att någon bär ut och tömmer 90 liter vatten om hästen råkar skita i den.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej, liten fråga. Jag har hyrt ett stall där jag haft 2 månaders uppsägningstid med inackorderade, men sedan blivit uppsagd med...
2
Svar
33
· Visningar
5 468
Senast: ameo
·
Ekonomi & Juridik Hej Jag skulle behöva lite råd. Jag blev tvungen att lämna min häst till ett försäljningstall efter att jag blivit arbetslös och...
2 3
Svar
41
· Visningar
7 252
Senast: ajdidodii
·
Gnägg Jag har av personliga skäl lånat ut min prins på foder. Körde iväg honom torsdags förra veckan, jag ville verkligen inte låna ut honom...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
7 761
Senast: Squie
·
Ekonomi & Juridik Jag behöver lite hjälp. De är så att jag har min ponny uppstallad på en ridskola, vi har skrivit kontrakt på pris och allt som ingår. I...
2
Svar
21
· Visningar
3 178
Senast: alltidhvit
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar