Finns det ångerrätt på kontrakt på boxplats?

Sv: Finns det ångerrätt på kontrakt på boxplats?

:bow::bow: Tack! :)

Kicki :)

:bow::bow: Så sant!

Det måste ju vara nervöst att ha sin häst uppstallad med kontrakt utan uppsägningstid. Hur lätt är det att hitta en ny stallplats om stallägaren säger upp stallplatsen samma dag?

Uppsägningstiden är inte bara till för stallägaren. Den är minst lika viktigt för hyresgästen.

Jag tycker inte att det är ett dugg nervöst eftersom när man sköter sig så är risken i det närmaste obefintlig att man blir uppsagd på stående fot. Min hyresvärd skulle aldrig agera så mot någon tror jag. Hästens bästa kommer ju i första hand. Om det ändå skulle hända att man blir uppsagd på studs så finns det lediga stallplatser på många ställen häromkring. Antar att det är lika på många andra ställen oxå. Vi hyresgäster ser det som en stor fördel i vårt stall att inte ha någon uppsägningstid. Hyresvärden är heljysst så omsättningen på stallplatser är inte speciellt stor. :smirk:

Här pratar du ju utan att ha torrt på fötterna! Om man bara hade egna hästar i stallet så hade man ju knappast byggt FLER boxar än antalet hästar man själv har!? Kallhyran beräknas ju per BOX, dessa boxar inkl. hage har jag inga som helst omkostnader för om jag inte byggt dom! Varför ska man bedriva sponsring av andras hästhållning!? Pratar här utifrån mitt eget stall. Och jo, det är realistiskt att gå med vinst! Och är stallet färdigt när man köper huset så finns det ju fortfarande ingen som helst orsak till varför man ska hålla allt i princip gratis.

Och varför blandar du in täckesbyten, ut och insläpp, fodringar o.dyl. i kallhyran!? Kallhyra är precis som det låter, kallhyra! Här hos mig är det kostnad för box, hage, bana, sadelkammare, täckestork, fikarum och toa. Varken mer eller mindre. Och varför ska man behöva ta in första bästa i stallet!? Det ska ju kännas rätt med den hyresgäst som man tar in!

Tycker att när man resonerar som du gör så borde man ta och prova på och ha ett eget stall med allt vad det innebär!!

Så till alla hyresvärdar, stå på er!! Ge inte bort bra boxplatser och era tjänster till folk som inte uppskattar detta! Samt se om ert hus och ha 3 mån. uppsägning, ni som inte har det redan!

Nu börjar du bli oförskämd som vanligt! Jag kan förstå hur du tänker och räknar eftersom du enbart är ute efter vinst på dina inackorderingar. Men du måste åxå inse att det finns dom som tänker och tycker annorlunda än du i denna fråga.:devil:

Jag VET att det är många som fyller ut stallet med inackorderingar i andra syften än rent ekonomiska. Skälen varierar och är ganska många. Jag vet att det är mkt jobb med att ha eget stall med massa hästar då jag under en period skötte hela ruljansen mot att få kraftigt sänkt hyra.

Berätta hur du ska kunna gå med vinst som stallägare med 3 mån. uppsägningstid när du inte skulle få in en enda hyresgäst i stallet häromkring i så fall?:confused: Den ekvationen går ju inte ihop... Om man höjer hyrorna så blir det färre som kommer att kunna ha häst=färre inackorderingar som betalar hyra.

Att jag blandar in fodring, utsläpp, täckesbyte etc i kallhyran är för att i mitt stall m fl stall här så ingår dessa tjänster i kallhyran på vardagmorgnar eftersom det inte skulle vara många som kan komma ut till stallet på morgonen innan man ska till jobbet. Vet även stall där maten ingår i en högre hyra och det är 1 mån. uppsägn.tid, då betalar man fullt (äv. för maten) under uppsägningstiden.:eek:

Jag skulle aldrig våga ha min häst i ett stall utan uppsägningstid. Tänk om stallägaren hittar en ny häst och måste slänga ut en av sina hyresgäster för att få plats med den nya. Eller om man skulle bli osams av någon anledning. Även om man sköter sig exemplariskt kan man ju bli osams med en människa. Det är ont om bra stallplatser där jag har hästen och skulle min stallägare skaffa en till häst och vilja att min häst (som kom till stallet senast) ska flytta behöver jag verkligen 3 månader för att hitta ett bra alternativ. Som jag ser det är det därför minst lika viktigt för mig som för stallägaren att uppsägningstid finns.

Att stallägaren behöver 3 månader för att hitta en ny hyresgäst som hon trivs med har jag också förståelse för. Skulle någon av oss hyresgäster bara försvinna en dag och hon blir utan hyrespengar tills en ny häst flyttar in försätts ju hon i en jobbig situation.

Nej, jag vill ha 3 månaders uppsägningstid för att känna mig trygg både för min lägenhet och för min stallplats.

Om jag skulle flytta hästen till ett nytt stall skulle jag givetvis åka dit och prata med de som redan har sina hästar där för att få "referenser".

Men det ÄR ju inte kallhyra om fodring, utsläpp, täckesbyten etc ingår. Även om det kanske finns folk runt Gävle som arbetar gratis och bara tar betalt för el- och vattenförbrukning samt slitage på stallet (och som kanske till och med sponsrar delar av detta för sina inackorderingar).

Och hur du än räknar när du tycker att stallägarna inte ska höja hyran, ta betalt för sitt arbete eller ha 3 månaders uppsägningstid "för att de inte får hyresgäster annars" så blir det ju förr eller senare (troligen förr) en förlustaffär för stallägaren. Tar stallägaren bara ut kallhyra och väljer att fodra, täcka och släppa ut sina inackorderingar gratis så *vips* går stallägaren back på att ha inackorderingar. Dvs den sponsrar de hästägare som är inackorderade hos denne, och stallägaren får mer arbete och mindre pengar än om denne valt att bara ha sina egna hästar i stallet. Det får man ju göra om man tycker det är kul, men att försöka få det till att vara stilmall för hur alla stallägare ska uppföra sig är ju bara absurdt.

Jag skulle förövrigt aldrig stå i ett stall utan uppsägningstid - för min egen/hästens del. För det första skulle det nog inte hända att jag flyttar en häst så brådstörtat att jag inte hinner säga upp boxen i tid. För det andra vill jag ha den säkerheten att så länge jag inte missköter mig grovt så kan stallägaren inte säga upp mig med mindre än ett visst antal månaders förvarning så jag hinner hitta ett nytt bra stall. Att betala foder under uppsägningstiden funkar väl också, även om jag helst skulle undvika det.

Nu börjar du bli oförskämd som vanligt! Jag kan förstå hur du tänker och räknar eftersom du enbart är ute efter vinst på dina inackorderingar. Men du måste åxå inse att det finns dom som tänker och tycker annorlunda än du i denna fråga.:devil:

Jag VET att det är många som fyller ut stallet med inackorderingar i andra syften än rent ekonomiska. Skälen varierar och är ganska många. Jag vet att det är mkt jobb med att ha eget stall med massa hästar då jag under en period skötte hela ruljansen mot att få kraftigt sänkt hyra.

Berätta hur du ska kunna gå med vinst som stallägare med 3 mån. uppsägningstid när du inte skulle få in en enda hyresgäst i stallet häromkring i så fall?:confused: Den ekvationen går ju inte ihop... Om man höjer hyrorna så blir det färre som kommer att kunna ha häst=färre inackorderingar som betalar hyra.

Att jag blandar in fodring, utsläpp, täckesbyte etc i kallhyran är för att i mitt stall m fl stall här så ingår dessa tjänster i kallhyran på vardagmorgnar eftersom det inte skulle vara många som kan komma ut till stallet på morgonen innan man ska till jobbet. Vet även stall där maten ingår i en högre hyra och det är 1 mån. uppsägn.tid, då betalar man fullt (äv. för maten) under uppsägningstiden.:eek:

Jo, det brukar du ju tycka när man anser att du har fel! :devil:

:rofl: Går inte med förlust, och jo, vinst, men tror du att det är storkovan!?

Men nu var det ju inte med dessa som du tog denna frågeställning utan med mig, så då blir det ju vad jag tycker! :angel:

Och nu bor jag ju inte där du bor, så förutsättnibgarna ser ju eljest ut! Och de hyresgäster som ser vitsen med att ha 3 mån. uppsägning själva samt att jag har 9 mån från mitt håll, det är sådana hyresgäster jag vänder mig till och även har, stallet är fullt! Övriga göre sig icke besvär! Så även vad gäller stallhyran, jobbar inte gratis och har ett mycket fint stall, bra foder samt bra service där utsläpp vardagar samt fodringar alla dagar ingår, något som mina hyresgäster värdesätter och gärna betalar för!

Fodringar, utsläpp o.dyl. har jag likt foder och spån som fristående kostnad eftersom kallhyra är just kallhyra och skall inte blandas ihop med annat, isynnerhet vid uppsägningstid, då det blir allt annat än rättvist!

Men det ÄR ju inte kallhyra om fodring, utsläpp, täckesbyten etc ingår. Även om det kanske finns folk runt Gävle som arbetar gratis och bara tar betalt för el- och vattenförbrukning samt slitage på stallet (och som kanske till och med sponsrar delar av detta för sina inackorderingar).

Och hur du än räknar när du tycker att stallägarna inte ska höja hyran, ta betalt för sitt arbete eller ha 3 månaders uppsägningstid "för att de inte får hyresgäster annars" så blir det ju förr eller senare (troligen förr) en förlustaffär för stallägaren. Tar stallägaren bara ut kallhyra och väljer att fodra, täcka och släppa ut sina inackorderingar gratis så *vips* går stallägaren back på att ha inackorderingar. Dvs den sponsrar de hästägare som är inackorderade hos denne, och stallägaren får mer arbete och mindre pengar än om denne valt att bara ha sina egna hästar i stallet. Det får man ju göra om man tycker det är kul, men att försöka få det till att vara stilmall för hur alla stallägare ska uppföra sig är ju bara absurdt.

:bow::bow::bow::bow: Bockelibock!

Nu börjar du bli oförskämd som vanligt! Jag kan förstå hur du tänker och räknar eftersom du enbart är ute efter vinst på dina inackorderingar.

Har man ett företag så är väl knappast ambitionen att driva den ideellt, vem är så dum att man arbetar gratis? I vårt stall som drivs på kollektiv basis har vi 3 månaders uppsägning, men skulle det då komma in någon hyresgäst innan uppsägningen är klar så övertar personen kostnader och uppgifter som ingår med boxplatsen.

Har aldrig stått i ett stall med uppsägningstid. Då har det vart kollektiv, och jag tycker det har funkat väldigt bra att inte ha uppsägningstid. Häromkring är det nästan aldrig svårt att hitta stall. De enda stallen omkring mig som jag vet har uppsägningstid är de större stallen där det oftast är helinackordering.

Men det ÄR ju inte kallhyra om fodring, utsläpp, täckesbyten etc ingår.

Och hur du än räknar när du tycker att stallägarna inte ska höja hyran, ta betalt för sitt arbete eller ha 3 månaders uppsägningstid "för att de inte får hyresgäster annars" så blir det ju förr eller senare (troligen förr) en förlustaffär för stallägaren. Tar stallägaren bara ut kallhyra och väljer att fodra, täcka och släppa ut sina inackorderingar gratis så *vips* går stallägaren back på att ha inackorderingar. Dvs den sponsrar de hästägare som är inackorderade hos denne, och stallägaren får mer arbete och mindre pengar än om denne valt att bara ha sina egna hästar i stallet.

Håller med om att det inte riktigt är kallhyra. Hyran är åxå lite högre än ren kallhyra brukar vara häromkring. Däremot kan det inte stämma att stallägaren får MINDRE pengar om denne har enbart egna hästar och låter bli att ha inackorderingar. Utan det blir då minskade intäkter... Ska stallägaren dessutom fylla upp stallet med fler egna hästar ökar kostnaderna åxå. Det blir dyrt!

I mitt stall finns 21 boxar och det är bara 13 boxar uthyrda så det finns ingen risk att hyresvärden hittar en ny hästägare som ska in med sin häst och då måste slänga ut ngn annan. Hyresvärden har ingen egen häst. Hon provade i över ett år att ha helpension med "höga hyror" med det gick inte, det blev så himla få hästar i stallet så det gick inte att leva på eller ens i närheten av. Det blev mkt jobb för lite pengar. Nu går det ju lite bättre i alla fall. Stallägaren har stora lån på stallet som hon behöver täcka med stallhyror från oss inackorderade. Inte skulle hennes ekonomi bli bättre om hon lät bli att ha inackorderingar och istället hade egna hästar. Nej nej det skulle aldrig funka ekonomiskt.

Nu svarar jag eftersom jag inte heller har någon upps.tid. Men i och med att man betalar hyran i förskott kan man ju förlora lite om man får ett ryck och flyttar hästen omgående. Då får man inte tillbaka några pengar. Om man däremot vet om i förväg att man bara ska stå i stallet halva månaden så betalar man bara för halva månaden.

Så hade jag ALDRIG velat ha det i ett kollektivstall!

Från en vecka till en annan (eller en dag till annan!) kan jag ju få överta sysslor från tre av mina tidigare stallkamrater som huxflux väljer att flytta. Mardröm!

Och som stallägare kan jag heller inte förstå hur man kan föredra detta alternativ, hur räknar man med praktiska ting som strö, foder etc?

Jo, det brukar du ju tycka när man anser att du har fel! :devil:

:rofl: Går inte med förlust, och jo, vinst, men tror du att det är storkovan!?

Nej det har absolut ingenting att göra med att man har annan åsikt än vad jag har. Däremot hur man uttrycker sig... t ex att jag inte skulle ha torrt under fötterna eller hitta på rena fablerna:eek::eek::eek:

Varför tror du att jag tror att du blir rik på stallhyrorna???:confused: Om det finns ngn som blir det så är jag förvånad. Är det bara rika människor som har häst hos dig? Den uppfattningen får jag. Det är ju tur att det finns andra stall för alla oss som inte är rika.

Nej det har absolut ingenting att göra med att man har annan åsikt än vad jag har. Däremot hur man uttrycker sig... t ex att jag inte skulle ha torrt under fötterna eller hitta på rena fablerna:eek::eek::eek:

Varför tror du att jag tror att du blir rik på stallhyrorna???:confused: Om det finns ngn som blir det så är jag förvånad. Är det bara rika människor som har häst hos dig? Den uppfattningen får jag. Det är ju tur att det finns andra stall för alla oss som inte är rika.

Ser inte att man är oförskämd för att man anser att någon inte har "torrt på fötterna" när den gör vissa uttalanden! Att du hittar på "rena fablerna" är något som jag aldrig har skrivit!? Men nu gör jag det, p.g.a. just detta uttalandet, för DET är rena fablerna! :smirk:

De som har hästar hos mig är sådana som har råd med sin hästhållning och på intet vis förväntar sig att jag ska sponsra den! Hurvida dom är rika eller inte låter jag vara osagt eftersom jag inte sett deras deklaration!

Skulle hellre uttrycka mig så här, det är ju tur för dom som har häst utan att egentligen ha råd, att det finns folk som av någon underlig anlednig vill betala för andras hästar! :cool:

Ger hellre pengar till Röda Korset eller Barnbyar än hjälper folk med stallhyran!

Att jag blandar in fodring, utsläpp, täckesbyte etc i kallhyran är för att i mitt stall m fl stall här så ingår dessa tjänster i kallhyran på vardagmorgnar eftersom det inte skulle vara många som kan komma ut till stallet på morgonen innan man ska till

Men då är det ju inte KALL hyra!

Då kallas det ju stallhyra, i alla fall enligt mitt sätt att se det.

I KALLhyra ingår inget annat än själva boxen, hagar m tillhörande stängsel etc, el, gödseltömning och sådana kostnader.

Ingen skötsel, foder eller annat alls.

Menar du att det bara är att flytta sin häst imorgon?

Yes, så är det. Jag tycker det har funkat bra. Aldrig vart några problem hittills. Tror stallägarna är nöjda med det också, annars hade de ju inte haft det så. Här är det snarare svårt tycker jag att få stallplats med uppsägningstid, etc.

Yes, så är det. Jag tycker det har funkat bra. Aldrig vart några problem hittills. Tror stallägarna är nöjda med det också, annars hade de ju inte haft det så. Här är det snarare svårt tycker jag att få stallplats med uppsägningstid, etc.

Men är det inte hemskt osäkert?

Tänk om din stallägare i morgon ber dig att omgående flytta din häst för att den ska ha boxen själv tex?

Vad gör du då, förutom att lasta hästen såklart?

Vore det då inte bättre att ha tid på sig att fixa ny plats innan man får ställa hästen i garaget?

Att det ska vara svårt att få stallplats MED uppsägningstid har jag som stallägare mycket svårt att tro på!

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej, liten fråga. Jag har hyrt ett stall där jag haft 2 månaders uppsägningstid med inackorderade, men sedan blivit uppsagd med...
2
Svar
33
· Visningar
5 468
Senast: ameo
·
Ekonomi & Juridik Hej Jag skulle behöva lite råd. Jag blev tvungen att lämna min häst till ett försäljningstall efter att jag blivit arbetslös och...
2 3
Svar
41
· Visningar
7 252
Senast: ajdidodii
·
Gnägg Jag har av personliga skäl lånat ut min prins på foder. Körde iväg honom torsdags förra veckan, jag ville verkligen inte låna ut honom...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
7 761
Senast: Squie
·
Ekonomi & Juridik Jag behöver lite hjälp. De är så att jag har min ponny uppstallad på en ridskola, vi har skrivit kontrakt på pris och allt som ingår. I...
2
Svar
21
· Visningar
3 178
Senast: alltidhvit
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar