I
Invinciblestables
Sv: Finns det ångerrätt på kontrakt på boxplats?
Tack!
Kicki
Tack!
Kicki
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det måste ju vara nervöst att ha sin häst uppstallad med kontrakt utan uppsägningstid. Hur lätt är det att hitta en ny stallplats om stallägaren säger upp stallplatsen samma dag?
Uppsägningstiden är inte bara till för stallägaren. Den är minst lika viktigt för hyresgästen.
Här pratar du ju utan att ha torrt på fötterna! Om man bara hade egna hästar i stallet så hade man ju knappast byggt FLER boxar än antalet hästar man själv har!? Kallhyran beräknas ju per BOX, dessa boxar inkl. hage har jag inga som helst omkostnader för om jag inte byggt dom! Varför ska man bedriva sponsring av andras hästhållning!? Pratar här utifrån mitt eget stall. Och jo, det är realistiskt att gå med vinst! Och är stallet färdigt när man köper huset så finns det ju fortfarande ingen som helst orsak till varför man ska hålla allt i princip gratis.
Och varför blandar du in täckesbyten, ut och insläpp, fodringar o.dyl. i kallhyran!? Kallhyra är precis som det låter, kallhyra! Här hos mig är det kostnad för box, hage, bana, sadelkammare, täckestork, fikarum och toa. Varken mer eller mindre. Och varför ska man behöva ta in första bästa i stallet!? Det ska ju kännas rätt med den hyresgäst som man tar in!
Tycker att när man resonerar som du gör så borde man ta och prova på och ha ett eget stall med allt vad det innebär!!
Så till alla hyresvärdar, stå på er!! Ge inte bort bra boxplatser och era tjänster till folk som inte uppskattar detta! Samt se om ert hus och ha 3 mån. uppsägning, ni som inte har det redan!
Nu börjar du bli oförskämd som vanligt! Jag kan förstå hur du tänker och räknar eftersom du enbart är ute efter vinst på dina inackorderingar. Men du måste åxå inse att det finns dom som tänker och tycker annorlunda än du i denna fråga.
Jag VET att det är många som fyller ut stallet med inackorderingar i andra syften än rent ekonomiska. Skälen varierar och är ganska många. Jag vet att det är mkt jobb med att ha eget stall med massa hästar då jag under en period skötte hela ruljansen mot att få kraftigt sänkt hyra.
Berätta hur du ska kunna gå med vinst som stallägare med 3 mån. uppsägningstid när du inte skulle få in en enda hyresgäst i stallet häromkring i så fall? Den ekvationen går ju inte ihop... Om man höjer hyrorna så blir det färre som kommer att kunna ha häst=färre inackorderingar som betalar hyra.
Att jag blandar in fodring, utsläpp, täckesbyte etc i kallhyran är för att i mitt stall m fl stall här så ingår dessa tjänster i kallhyran på vardagmorgnar eftersom det inte skulle vara många som kan komma ut till stallet på morgonen innan man ska till jobbet. Vet även stall där maten ingår i en högre hyra och det är 1 mån. uppsägn.tid, då betalar man fullt (äv. för maten) under uppsägningstiden.
Men det ÄR ju inte kallhyra om fodring, utsläpp, täckesbyten etc ingår. Även om det kanske finns folk runt Gävle som arbetar gratis och bara tar betalt för el- och vattenförbrukning samt slitage på stallet (och som kanske till och med sponsrar delar av detta för sina inackorderingar).
Och hur du än räknar när du tycker att stallägarna inte ska höja hyran, ta betalt för sitt arbete eller ha 3 månaders uppsägningstid "för att de inte får hyresgäster annars" så blir det ju förr eller senare (troligen förr) en förlustaffär för stallägaren. Tar stallägaren bara ut kallhyra och väljer att fodra, täcka och släppa ut sina inackorderingar gratis så *vips* går stallägaren back på att ha inackorderingar. Dvs den sponsrar de hästägare som är inackorderade hos denne, och stallägaren får mer arbete och mindre pengar än om denne valt att bara ha sina egna hästar i stallet. Det får man ju göra om man tycker det är kul, men att försöka få det till att vara stilmall för hur alla stallägare ska uppföra sig är ju bara absurdt.
Nu börjar du bli oförskämd som vanligt! Jag kan förstå hur du tänker och räknar eftersom du enbart är ute efter vinst på dina inackorderingar.
Men det ÄR ju inte kallhyra om fodring, utsläpp, täckesbyten etc ingår.
Och hur du än räknar när du tycker att stallägarna inte ska höja hyran, ta betalt för sitt arbete eller ha 3 månaders uppsägningstid "för att de inte får hyresgäster annars" så blir det ju förr eller senare (troligen förr) en förlustaffär för stallägaren. Tar stallägaren bara ut kallhyra och väljer att fodra, täcka och släppa ut sina inackorderingar gratis så *vips* går stallägaren back på att ha inackorderingar. Dvs den sponsrar de hästägare som är inackorderade hos denne, och stallägaren får mer arbete och mindre pengar än om denne valt att bara ha sina egna hästar i stallet.
Jo, det brukar du ju tycka när man anser att du har fel!
Går inte med förlust, och jo, vinst, men tror du att det är storkovan!?
Nej det har absolut ingenting att göra med att man har annan åsikt än vad jag har. Däremot hur man uttrycker sig... t ex att jag inte skulle ha torrt under fötterna eller hitta på rena fablerna
Varför tror du att jag tror att du blir rik på stallhyrorna??? Om det finns ngn som blir det så är jag förvånad. Är det bara rika människor som har häst hos dig? Den uppfattningen får jag. Det är ju tur att det finns andra stall för alla oss som inte är rika.
Att jag blandar in fodring, utsläpp, täckesbyte etc i kallhyran är för att i mitt stall m fl stall här så ingår dessa tjänster i kallhyran på vardagmorgnar eftersom det inte skulle vara många som kan komma ut till stallet på morgonen innan man ska till
Menar du att det bara är att flytta sin häst imorgon?
Yes, så är det. Jag tycker det har funkat bra. Aldrig vart några problem hittills. Tror stallägarna är nöjda med det också, annars hade de ju inte haft det så. Här är det snarare svårt tycker jag att få stallplats med uppsägningstid, etc.