Finns det ångerrätt på kontrakt på boxplats?

Sv: Finns det ångerrätt på kontrakt på boxplats?

Det är klart att något kostar det alltid men om man är smart behöver det kanske inte överstiga intäkterna i form av stallhyrorna. Vips har man då en liten vinst. Verkligt exempel: gödseln hämtas gratis av bonde, ingen hyra el. inköpskostn. för containern, ingen vattenkostn pga egen brunn, hästarna inne minimalt (22-05) med mkt god tillgång på grovfoder både ute o inne medför lugna hästar som inte sliter speciellt mkt varken på stall eller staket. Stora marker gör att betet räcker länge och marken inte blir söndertrampad, man växlar vinter- o sommarhagar. Ingen ridbana och inget hindermaterial, ingen micro, alla mockgrejer följde med vid köpet av gården. Dock går det lite mera el åt men om någon grep går sönder, vattenkopp eller liknande så får hyresgästen köpa nytt eller ersätta detta med pengar, en självklarhet tycker jag. Elen blev den enda merkostnaden och den uppgår INTE till stallhyran. Nu förstår ni hur det kan gå till...

Det är klart att stallägarens tjänster på vardagmornar kostar. Vi betalar ca 200-300 kr i månaden för detta. Det går ju tyvärr inte att sätta en riktig timlön på detta arbete utan du skulle väl kalla det sponsring av hyresgästernas hästar. Men det beror på vad man jämför med. Att jämföra med ett "riktigt" jobb - då har du rätt men man kan även jämföra med att inte tjäna en enda krona - då har stallägaren trots allt gått med vinst och jag har rätt.

I vårat stall (kollektivt) hjälps vi åt med alla in-utsläpp samt fodringar. Man har ca 3 "pass" per vecka och häst. Stallägarna har själva 3 hästar. Vi har tävlingar på sommaren och hösten, går grepar eller annan utrustning sönder tas det av stallkassan (dit pengarna från tävlingarna går). I våran stallhyra ingår allt som el, slitage på stall, etc. Ägarna är väldans händiga, så staket, vattenkoppar, krubbor, hindematerial, ja allt man kan tänka sig- fixar dem :D I sommras fick vi ett nytt hindersjul som var uppe på några dagar :bump:

:eek:

Så du menar att de flesta kan, om de är smarta, fiffla till sig gratis gödselcontainer och få den gratis tömd av en bonde, ärva alla mockredskap som behövs (för all framtid?) av tidigare stallägare, och eftersom hästarna bara är inne 7h/dygn sliter de "inget" på stallet och därmed kostar de extra hästarna nästan inget?

Vattnet måste upp ur den där brunnen, och det går inte automagiskt - så vida man inte låter inackorderingarna själva hinka upp sitt vatten ur brunnen med sina egna hinkar då. Annars är det vattenpump och ev hydrofor som gäller som naturligtvis går på el som kostar pengar, kanske filter som måste bytas osv. Dessutom måste både hydrofor och pump bytas med jämna mellanrum när de är uttjänta.

Det blir mer springande i den uppvärmda sadelkammaren, och om man inte har synnerligt väluppfostrade hyresgäster kan man även ge sig katten på att antalet gånger dörren till sadelkammaren glöms öppen (om man inte varit smart och installerat självstängande dörr) blir många gånger fler än om man är själv. Man behöver dessutom en större sadelkammare om man har inackorderingar jämfört om man är själv.

Sopor så som hösilageplast, balsnören, avmaskningssprutor, gamla hästskor, flaskor och burkar till lädersmörjor, uttjänta ryktborstar och trasiga täcken måste deponeras på lämpligt sätt = kostar pengar och ökar definitivt i mängd med fler hästar.

De där fantastiskt stora hagarna där gräset alltid räcker och som hästarna aldrig, aldrig trampar sönder trots att de blir fler måste också underhållas och skötas. Fler hästar ger större parasittryck och större rator och kräver alltså mera underhåll. Dessutom tenderar de att kosta i inköpspris (iom att vi nu förutsätter att mockredskapen är ärvda så måste ju gårdsinköpet vara nytt) => större lån för den större bit mark som krävs för att markerna ska klara fler hästar och samtidigt ha mark nog för att låta hagarna vila vissa år.

Och det är ett faktum att även hästar med fri tillgång på gott grovfoder och långa utevistelser i stora hagar kan klia svansen mot boxväggen, slibba salt från saltstenen över väggarna och blaska vatten från vattenkopp/hink. Det är ju rätt normalt beteende men sliter ändå på inredningen. Men det finns också hästar som trots fri tillgång på grovfoder, stora arealer att röra sig på och harmonisk flock krubbiter, leker flistugg på träväggar, vandrar, gräver, väver och/eller leker utbrytarkungar. Inte nödvändigtvis för att de är stressade, utan för att det är en ovana de utvecklat. Det är inget man som stallägare kan försäkra sig emot.

Om det nu är så att man har ett avtal där hyresgästen ersätter saker som går sönder när denne använder det, står för reparationen av sin hästs box (inklusive arbetskostnad), lägger sin andel av kostnaden för att hårdgöra vägen till hagen och liknande arbeten där inackorderingens hästar är en del av orsaken så är det ju klart att hyran inte behöver vara lika hög som när hyran antas innefatta dylika saker.

Jag anser att en stallägare gör sitt arbete underbetalt när h*n inte får minst lika mycket pengar för besväret som den inackorderade skulle kräva för att göra samma arbete varje dag år ut och år in.

Jag är som sagt rätt övertygad om att det är omöjligt att leva på inackorderingar (undantaget kanske konvalecentstall för travare som tidigare nämnts). Får man det att gå runt - dvs plus minus noll i kassan - så får man i allmänhet vara nöjd.

Jag antar du menar att stallägaren får 300kr/månad för varje häst som fodras, täckas på vardagsmornarna. Det ger ungefär 15kr per dag och häst. Jag hoppas att du utan problem skulle åta dig att sköta fodra, täcka och leda ut en häst som du inte har något eget intresse av för 15kr/dag varje dag innan jobbet? Då är det ju en helt ok summa.

Vi hade tidigare 3 mån uppsägningstid från båda håll vilket ändrades till 1 månad i god demokratisk anda mellan stallägare och stallgäster.
Anledningen var att det upplevdes som onödigt lång och orättvis tid att betala hyra vid hastig avlivning av häst o.s.v.
Nog har jag förståelse för att man som stallägare vill säkra sig genom att binda upp sina hyresgäster men för mig ger det ett mervärde att ha en stallägare som även kan sätta sig in i hyresgästens ekonomiska situation.

Jo för många (som jag känner i varje fall) hästägare är studerande, sjukskrivna, etc vilket innebär dålig ekonomi i de flesta fall...Hästen är i många fall en stor glädje i deras liv, många lever nog på existens minimum för att kunna ha häst, om man då i all hast skulle vara tvungen att flytta vore det nog förödande för många att ha 3 mån uppsägningstid, i många fall 3 månader då ekonomin totalt rasar ihop. Kan bara tala för mig själv men det hade vart fruktansvärt jobbigt om jag hade behövt betala ytterligare 1000 kr i tre månader till i förra stallet, eftersom varken jag eller hästen trivdes och var tvungna att flytta snabbt. Jag vet inte hur jag hade gjort då :( Nej, jag trivs med att ha det såhär. Självklart kan jag inte svara för om det händer någongång att jag/alla andra i stallet måste flytta och vad man gör i en sådan situation, men än så länge är det ingen stallbrist häromkring, så visst man kanske får flytta hästen 2-3 mil hemifrån, men det får man ta om man ställer sig på stall utan uppsägningstid. Har inte hört någon som någonsin har blivit bedd att flytta ut samma dag i princip. Det har enbart gällt de som inte skött sig, och de har endå fått några veckor på sig att flytta.

Jag antar du menar att stallägaren får 300kr/månad för varje häst som fodras, täckas på vardagsmornarna. Det ger ungefär 15kr per dag och häst. Jag hoppas att du utan problem skulle åta dig att sköta fodra, täcka och leda ut en häst som du inte har något eget intresse av för 15kr/dag varje dag innan jobbet? Då är det ju en helt ok summa.

Inte innan ett ordinarie arbete men däremot under perioder av arbetslöshet då är det helt OK och ger mig en liten extrainkomst varje månad. Jag ska ju ändå åka ut till hästen och då kan jag göra det på morgonen då jag passar på att mocka, rida och göra allt åt min häst sedan jag fodrat och släppt ut alla hästar. Detta har faktiskt hänt under en period för mig.

15kr innan skatten är dragen förresten, så ca 10kr är väl det du får per häst, förresten. Om det är 300kr/månad. 200kr/månad blir naturligtvis mindre.

Moiran!

Började fila på ett hyggligt svar men såg sen att ditt svar var så ruskigt bra att jag inte behöver skriva något eget!

Som stallägare så förvånas man av hur någon ens kan tro att det är helt GRATIS med driften och skötseln av en gård!

Man blir nästintill förbannad faktiskt!

Vad är det som säger att man som stallägare ska låta de som är "fattiga" men ändå har häst att försörja stå inackorderade helt till självkostnadspris?

Att gå med vinst på ridsidan är omöjligt, jag vet att jag för några år sedan räknade ut på ett ungefär vad jag själv betalade för mina boxar i "kallhyra". Summan slutade då på ca 700/box och månad.

Jag har 3 egna hästar och 4 boxar, hyrde då ut en av boxarna till en tjej som jag gjorde en deal med, vi delade fodringar/ut/inläpp rakt av och hon betalade mig 300 i kallhyra.

Det funkade bra för mig för jag hade ju nytta av henne i och med att vi delade allt trots att jag hade 3 hästar och hon endast en.

Blir bara så trött på alla dina bugningar o bockningar överallt i tid och otid. Det tar upp onödig plats i trådarna och tillför inte alls speciellt mycket. Trådarna är så långa ändå många gånger... Diskussioner är väl en sak men detta?

Äsch....det säger du säkert till alla som du stör dig på! :D Finns väl ingen som helst anledning att jag upprepar allt som tidigare skrivits bara för att jag tycker att det är ett bra utttalande!?

Ovanstående tillför väl knappast denna diskussion något isf. heller så liknande kan du ju ta via pm om det känns viktigt för dig!! :smirk:

Kicki :)

Som stallägare så förvånas man av hur någon ens kan tro att det är helt GRATIS med driften och skötseln av en gård!

Man blir nästintill förbannad faktiskt!

Med risk för att göra någon upprörd.....

:bow::bow: Känner exakt samma sak! Som jag skrivit tidigare FLER bör få prova på att driva runt ett stall med allt som det innebär!

Och moiran, bra inlägg! :bow:

Senast ändrad av en moderator:

Hur mycket behöver du ta i månaden för att det ska gå runt med vinst?

Hur mycket behöver du ta i månaden för att det ska gå runt med vinst?

De flesta som står inhyrda hos mig har lite olika koncept till sin häst vad gäller foder, spånmängd t.ex. En mindre ponny äter ju inte lika mycket som ett halvblod på 170, samt att det går mindre spån. Och vissa hästar behöver ju en rejäl spånmängd p.g.a. "griseri". :) Så det är svårt att säga en exakt summa eftersom det är en hyfsad spännvidd. Men från c:a 2000:- och uppåt utan tak beroende på. Spån är ju numer en väldigt dyr kostnad. Men på den totala kostnaden så måste man ju lägga på runt 10% i runda svängar för att gå plus!

Det är klart att något kostar det alltid men om man är smart behöver det kanske inte överstiga intäkterna i form av stallhyrorna. Vips har man då en liten vinst. Verkligt exempel: gödseln hämtas gratis av bonde, ingen hyra el. inköpskostn. för containern, ingen vattenkostn pga egen brunn, hästarna inne minimalt (22-05) med mkt god tillgång på grovfoder både ute o inne medför lugna hästar som inte sliter speciellt mkt varken på stall eller staket. Stora marker gör att betet räcker länge och marken inte blir söndertrampad, man växlar vinter- o sommarhagar. Ingen ridbana och inget hindermaterial, ingen micro, alla mockgrejer följde med vid köpet av gården. Dock går det lite mera el åt men om någon grep går sönder, vattenkopp eller liknande så får hyresgästen köpa nytt eller ersätta detta med pengar, en självklarhet tycker jag. Elen blev den enda merkostnaden och den uppgår INTE till stallhyran. Nu förstår ni hur det kan gå till...

Det är klart att stallägarens tjänster på vardagmornar kostar. Vi betalar ca 200-300 kr i månaden för detta. Det går ju tyvärr inte att sätta en riktig timlön på detta arbete utan du skulle väl kalla det sponsring av hyresgästernas hästar. Men det beror på vad man jämför med. Att jämföra med ett "riktigt" jobb - då har du rätt men man kan även jämföra med att inte tjäna en enda krona - då har stallägaren trots allt gått med vinst och jag har rätt.

Det är sådana här inlägg som gör att hela branschen får problem. Det är lika idiotiskt som att tro att en ägare av en mataffär ska sälja sina varor i stort sett plusminusnoll eftersom hela hans familj kan äta gratis...:devil:

Finns väl inga andra branscher där folk förväntar sig att ägaren ska bedriva välgörenhet - än just hästbranschen?? Och det är sådana som du som bidrar till det.

En stallägare är en person som bedriver sin verksamhet hemifrån. Den personen är 1. psykolog 2. dagisfröken 3. polis och ska dessutom helst jobba gratis 24 h om dygnet.

Nej, fram för marknadsmässiga stallhyror så att vi kan få bort alla oseriösa svartjobb och utnyttjande av en hel yrkeskår. Den som inte kan betala det en stallplats kostar ska inte ha häst.

Ärligt talat - du driver med oss va?!

Tror du att ståfoder inte kostar något? Att bonden "hämtar gratis" är pga man köper stråfodret av honom. Finns väl inte en bonde i detta landet som gör något gratis?! Gödsel måste idag ligga på en gödselplatta oavsett vem som hämtar det - minsta mått på en sådan är ca 36 kubikmeter - tror du det är gratis att gjuta?

Egen brunn, javisst. Men rördragning för att få vattnet in till stallet då? Vattenkoppar?? - Gratis???? Skulle inte tro det...

God tillgång på grovfoder - vem ska betala detta? I det priset ingår frakt, hämtning av gödsel etc. Oavsett hur du löser det så finns det ett självkostnadspris/häst som INGEN kommer ifrån...

Och dom stora beteshagarna som man växlar mellan - tror du stolpar och tråd är gratis?! Kollar du upp det så kommer du märka att dessa prylar kostar en skön liten slant att sätta upp/laga/byta ut etc...

Gå med vinst är ett intressant sätt att se det - fundera på vad du tjänar själv i timmen och jämför det så får vi se vad du kommer fram till... Átt fodra och släppa ut hästar är inte ett mindre riktigt jobb än vad att stå i affär, eller jobba på dagis är. 200-300 kr i månaden per häst gissar jag att du menar? Ta ggr 5 hästar så blir det lätt matematik - då ger det 1000-1500 kr/månad för minst 1 timmas jobb per dag = ca 20 dagar/mån (vardagar) = 50-75 kr per dag för den arbetsinsatsen... GRYM vinst, verkligen!!!! :smirk:

Verkligt exempel: gödseln hämtas gratis av bonde, ingen hyra el. inköpskostn. för containern, ingen vattenkostn pga egen brunn, hästarna inne minimalt (22-05) med mkt god tillgång på grovfoder både ute o inne medför lugna hästar som inte sliter speciellt mkt varken på stall eller staket. Stora marker gör att betet räcker länge och marken inte blir söndertrampad, man växlar vinter- o sommarhagar.

Hämtas gratis.....:confused: Jag skulle aldrig sitta och hämta hästdynga gratis hos grannarna! Vet du vad en maskintimme kostar!? Och nej, det räknas inte att jag får skiten, det brukar man ha hyfsat gott om själv! :angel: Att gjuta platta kostar som tidigare sagts en hel del och ska man som lantbrukare ha intresse av dyngan så bör den ha brunnit, vilket då medför tillräcklig yta för lång lagring.

Och egen brunn = ingen kostnad!? Kostnad av borrning t.ex. har du inte tänkt på det, inte gratis!? Om sedan hästarna i princip har fri tillgång på grovfoder så är ju det åxå en merkostnad! Sedan hjälper det ju inte att man växlar vinter och sommarhagar, marken är ju för den skull inte gratis i varken inköp eller underhåll!

Precis! Har ju kollat på en del stallplatser i år, och ingen verkade ha noll uppsägningstid, och hade en stallplats haft det hade jag inte ens brytt mig om att åka och kolla på den.
Jag vill då inte hitta en lapp när jag kommer till stallet där det står att jag ska vara ute innan kvällen.. tror nog att det är många fler som tycker som jag också! Det är ju alldeles för osäkert! Då skulle jag inte kunna sova om nätterna..

Nu kan du sova lugnt om natten! :D ;)

Du har alltid haft svårt att hålla rätt på vad du skriver... För du har visst skrivit att jag hittat på rena fablerna tidigare, se inlägg 226 i tråden "Gör jag rätt? Avliva frisk häst!". Hur blir din förklaring nu då?

Man ska inte dra in andra trådar i diskussioner :devil:

Du har alltid haft svårt att hålla rätt på vad du skriver... För du har visst skrivit att jag hittat på rena fablerna tidigare, se inlägg 226 i tråden "Gör jag rätt? Avliva frisk häst!". Hur blir din förklaring nu då?

Det framgår mellan raderna att dina hyresgäster har gott om pengar, det vet du säkert mkt väl, inget du behöver hymla om.

En aning felciterat från din sida men din vansinniga tolkning av kickis tidigare inlägg i den tråden berättigade uttrycket fabulerande.
PL

Ärligt talat - du driver med oss va?!

Tror du att ståfoder inte kostar något? Att bonden "hämtar gratis" är pga man köper stråfodret av honom. Finns väl inte en bonde i detta landet som gör något gratis?! Gödsel måste idag ligga på en gödselplatta oavsett vem som hämtar det - minsta mått på en sådan är ca 36 kubikmeter - tror du det är gratis att gjuta?

Egen brunn, javisst. Men rördragning för att få vattnet in till stallet då? Vattenkoppar?? - Gratis???? Skulle inte tro det...

God tillgång på grovfoder - vem ska betala detta? I det priset ingår frakt, hämtning av gödsel etc. Oavsett hur du löser det så finns det ett självkostnadspris/häst som INGEN kommer ifrån...

Och dom stora beteshagarna som man växlar mellan - tror du stolpar och tråd är gratis?! Kollar du upp det så kommer du märka att dessa prylar kostar en skön liten slant att sätta upp/laga/byta ut etc...

Gå med vinst är ett intressant sätt att se det - fundera på vad du tjänar själv i timmen och jämför det så får vi se vad du kommer fram till... Átt fodra och släppa ut hästar är inte ett mindre riktigt jobb än vad att stå i affär, eller jobba på dagis är. 200-300 kr i månaden per häst gissar jag att du menar? Ta ggr 5 hästar så blir det lätt matematik - då ger det 1000-1500 kr/månad för minst 1 timmas jobb per dag = ca 20 dagar/mån (vardagar) = 50-75 kr per dag för den arbetsinsatsen... GRYM vinst, verkligen!!!! :smirk:

Nej det är inget skämt. Ett exempel hämtat ur verkligheten faktiskt. Det köps definitivt inget foder hos bonden som hämtar gödseln med torv helt gratis vilket jag vet sker hos flera andra stall oxå. Så visst finns det bönder som hämtar gratis, det är många bönder som inte har några djur alls och därmed ingen dynga. Gödseln kan mkt väl ligga i en container som följde med inköpet av gården liksom egengrävd brunn. Rördragning, vattenkoppar var sedan lång tid tillbaka ditsatt innan nuvarande ägare köpte gården.

Det är klart att gården inkl. mark och stängsel kostade en del men det är ju fasta kostnader som ägaren har vare sig hon får noll hyresgäster eller fullt i stallet!:)

Du pratar om fri tillgång på grovfoder som en merkostnad för stallägaren, men det stämmer inte. ALLT foder bekostas HELT av hyresgästerna själva och stallägaren gör varken vinst eller förlust på detta. Det är kallhyra som gäller förutom vardagmornar (tjänster).

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej, liten fråga. Jag har hyrt ett stall där jag haft 2 månaders uppsägningstid med inackorderade, men sedan blivit uppsagd med...
2
Svar
33
· Visningar
5 468
Senast: ameo
·
Ekonomi & Juridik Hej Jag skulle behöva lite råd. Jag blev tvungen att lämna min häst till ett försäljningstall efter att jag blivit arbetslös och...
2 3
Svar
41
· Visningar
7 252
Senast: ajdidodii
·
Gnägg Jag har av personliga skäl lånat ut min prins på foder. Körde iväg honom torsdags förra veckan, jag ville verkligen inte låna ut honom...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
7 761
Senast: Squie
·
Ekonomi & Juridik Jag behöver lite hjälp. De är så att jag har min ponny uppstallad på en ridskola, vi har skrivit kontrakt på pris och allt som ingår. I...
2
Svar
21
· Visningar
3 178
Senast: alltidhvit
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar