Finns det ångerrätt på kontrakt på boxplats?

Sv: Finns det ångerrätt på kontrakt på boxplats?

Jag har aldrig bett ngn stallägare snåla in utan det har dom gjort helt utav sig själva för att få fler hyresgäster gm lägre hyra. Det finns olika sätt att marknadsföra sig (nischa sig) som stallägare och det är väl bra att det finns stall för de flesta hästägare och plånböcker! Det finns många stallägare som har att välja på att antingen ha "marknadsmässiga höga hyror" och då inte få just ngn inackordering alls eller gå ifrån helpension till typ kallhyra (låg hyra) och då istället få in desto fler inackorderingar som inte heller de ger ngn större vinst men täcker kostnaderna för lån och andra fasta kostnader. Min stallägare har nu valt det sista alternativet efter att ha provat det första alternativet i över ett år. Det sista alt. funkar bättre och har nu ett år på nacken.

Du har ju just i denna tråd redogjort för dina stallhyror så lite insatt är jag väl. Jag tycker att jag är en ganska typisk hästägare utan eget stall. För så här är det: ARbetar man heltid har man ofta inte tid för egen häst vilket man har mkt bättre när man är arbetslös, studerande, deltidsarbetande, föräldraledig eller sjukskriven. Alla dessa tillstånd medför normalt en ganska dålig ekonomi som trots allt kan rymma en häst om man håller igen på annat. De flesta jag känner som är hästägare är INTE heltidsarbetande faktiskt. Är man ensamstående med eller utan barn så har man oxå sämre ekonomi och då kan juännu fler hästägare räknas in.

Och ja, jag rättar mun efter massäcken och därför har jag numer bara en häst istället för två-tre som tidigare!
Varför skulle man som heltidsarbetande inte ha tid för en häst? Jag tror inte jag känner någon arbetslös däremot som har råd att ha häst.
Om tiden inte helt räcker till eller om man har mycket på jobbet en period så kan man ju skaffa sig en medryttare?

Medryttare kan man ha av minst två skäl. Förutom det du nämner kan det även vara av ekonomiska skäl som man vill ha medryttare vilket är nog så viktigt om man tillhör de som har låg inkomst.

Jag är arbetslös nu och har häst, så nu vet du en i alla fall. Häst har jag haft i många år så även när jag jobbat och därför vet jag att det kan vara problem med tiden till hästen om man arbetar heltid och kanske övertid ibland. Det är väl rätt självklart att det blir brist på tid då jämfört med om man är ledig en stor del av sin tid? Har man ingen familj kan det ju gå bra ändå men dom som har häst och familj med barn har många ggr svårt att få ihop det tidsmässigt är min erfarenhet.

För hästens del (och äv. ofta för ägarens) tror jag det är bättre att ägaren har bra med tid för sin häst än att man har dåligt med tid men däremot har råd att köpa en massa nya grejer till sig själv och hästen. Så upplever jag det i alla fall.:bump:

Men det är ju det resonemanget som du för som gör att vissa som hyr ut en/två boxar c:a, dumpar priserna för andra! Hur sjutton ska man kunna få vettig ekonomi i en sådan branch!?

Om du menar redogjort i den bemärkelsen att jag skrev från 2000 och uppåt.... Men där står inget om vad man får exakt för dessa summor,så det är ju lite löst tycker jag trots allt.

Tycker personligen inte att du är en typisk hästägare utan stall, visst "du finns" även här där jag bor men som tur är inte i någon alltför stor utsträckning. Visst så är ekonomin olika men då väljer man t.ex. bort anläggning med ridhus och betalar och ser värdet i tjänster och foder och kostnad för den anläggningen man väljer ändå!

Tycker att det är konstigt att så många där du bor "har råd" att ha häst utan att vara heltidsarbetande!? Men det kan ju förklara det trista läget för alla stall som hyr ut boxplatser, det är den kundkretsen de i första hand måste anpassa sina priser till om de ska få hyra ut. Och visst kan man ha en häst även om man inte tjänar stora pengar om man är villig att hålla in på annat, men detta "annat" ska ju vara ting som finns i ens eget liv inte i stallägarens, som t.ex. dennes lön eller pengar för underhåll av byggnad o.s.v.

Kicki :)

För hästens del (och äv. ofta för ägarens) tror jag det är bättre att ägaren har bra med tid för sin häst än att man har dåligt med tid men däremot har råd att köpa en massa nya grejer till sig själv och hästen. Så upplever jag det i alla fall.:bump:

Visst är det bra för både folk och fä om man har tid för sin häst! Men det ska ju inte vara på bekostnad av någon annan. Vilket det blir om stalläg. måste dumpa priser för att folk i en trakt, där "alla" jobbar deltid, ska hyra in sig! Helt fel i mina ögon. Kan man inte få allt att gå ihop utan att andra pröjsar, ja då får man hitta en billigare hobby helt enkelt eller öka på arbetstiden.

Stallet jag syftar på har 21 boxar! Inte bara två.

När stallägaren är arbetslös utan a-kassa så är det ju inte så lätt att öka på arbetstiden eller skaffa en billigare hobby som du pratar om!
Tycker det är väldigt både långsökt och prat emot dig själv att du anser att man inte ska välja stall efter ens egen plånbok eftersom det då drabbar stallägaren som blir av med hyresgäster och inte kan få sin ekonomi att gå ihop. Å andra sidan menar du att man som hästägare ska välja bort häst eller ta ett billigt stall om man har dålig ekonomi. Jag får inte ihop det.

Gävleborg har länge haft landets högsta arbetslöshet om du inte visste det.

Stallet jag syftar på har 21 boxar! Inte bara två.

När stallägaren är arbetslös utan a-kassa så är det ju inte så lätt att öka på arbetstiden eller skaffa en billigare hobby som du pratar om!
Tycker det är väldigt både långsökt och prat emot dig själv att du anser att man inte ska välja stall efter ens egen plånbok eftersom det då drabbar stallägaren som blir av med hyresgäster och inte kan få sin ekonomi att gå ihop. Å andra sidan menar du att man som hästägare ska välja bort häst eller ta ett billigt stall om man har dålig ekonomi. Jag får inte ihop det.

Att stallägaren är arbetslös är ju en sak, det jag tänkte på var som hästägare ur inhyrningssynpunkt!

Du missar min poäng här! Pratar inte om "billigt" stall utan att man kan välja bort t.ex. anläggningar med ridhus. För att ta mig själv som ex. har inget ridhus och därmed inga kostnader runt det heller, men mitt jobb är väl lika mycket värt som på en sådan anläggning!? Mitt förstklassiga foder, stall o.dyl.!? Samt att mina omkostnader måste ju åxå betalas, vilket gäller för alla stallägare!

Givetvis måste man ju välja stall efter plånbok allt annat är väl dumt!? MEN det som jag opponerar mig emot är det det resonemang runt kostnader som stalläg. kan tänkas ha eller inte och som enligt dig då ska hålla ned hyran. För dig verkar det så väldigt enkelt och självklart vissa saker, något som i verkligheten ser eljest ut. Och få ekonomin att gå ihop....!? Om man jobbar gratis och knappt får varje box att bära sig, vilken ekonomi pratar vi om då!?

Det är ju tråkigt att Gävleborg har hög arbetslöshet men det får ju inte slå tillbaks på andra i den utsträckningen.

Är det en bra anledning till att vi som har stall inte ska få ta ut stallhyror av hyresgäster så att det blir någon förtjänst på det.?

Det tycker inte jag och säkert inte du heller.

Kan du förklara för mig exakt VAD det är som får dig att tycka att vi som äger egna stall ska låta andra stå helt till enbart självkostnadspris av foder och strö?

Det har jag inte förstått i denna märkliga diskussion ännu.

HUR kan du tycka att det är schysst?

Oavsett om man ärvt sin gård eller köpt kontant eller har lån på den så bör man ju i rimlighetens namn ha rätt att ta ut hyra för något man hyr ut!?!

Ingår sedan tjänster såsom in/utsläpp och fodringar och täckesservice, ja, då vill man ju såklart ha ersättning för det, varför man INTE skulle få det är för mig en himla gåta!

Är det en bra anledning till att vi som har stall inte ska få ta ut stallhyror av hyresgäster så att det blir någon förtjänst på det.?

Det tycker inte jag och säkert inte du heller.

Kan du förklara för mig exakt VAD det är som får dig att tycka att vi som äger egna stall ska låta andra stå helt till enbart självkostnadspris av foder och strö?

Det har jag inte förstått i denna märkliga diskussion ännu.

HUR kan du tycka att det är schysst?

Oavsett om man ärvt sin gård eller köpt kontant eller har lån på den så bör man ju i rimlighetens namn ha rätt att ta ut hyra för något man hyr ut!?!

Ingår sedan tjänster såsom in/utsläpp och fodringar och täckesservice, ja, då vill man ju såklart ha ersättning för det, varför man INTE skulle få det är för mig en himla gåta!

Att det är en bra anledning har jag aldrig påstått men det är däremot en förklaring till varför många här inte kan betala höga stallhyror och det även kan vara svårt att som stallägare få in hyresgäster om man har hög stallhyra samt att stallägarna även dom kan vara arbetslösa och vilja få in några kronor av hyresgäster. Har stallägarna för hög hyra får dom inga hyresgäster eftersom det finns fler stall än hästar (markanden styr-tillgång o efterfrågan)

Självklart tar ju stallägaren hyra för en stallplats, så måste det ju vara, men om det ger vinst eller inte är någonting helt annat. Tjänster betalar man naturligtvis åxå för, det har framgått tidigare i tråden om du läser noga. Kallhyra ca 700-800 kr/mån samt 200-300 kr/mån för fodring o utslägg vardagar. Inget konstigt med det. Ridhus finns inte förstås, då pratar vi om helt andra priser. Alltså läget på stallet spelar in precis som läget när man köper hus. Ligger stallet vid ridhus betalar man mer i hyra och tvärtom så betalar man mindre i hyra om stallet dels saknar ridhus och dels ligger långt bort från civilisationen.

Jag vet att det är många som har stall som insett att det inte går att göra någon större vinst på inackorderingar men ändå hyr ut boxplatser av olika skäl som: sänka kostnaderna, få hjälp med sina hästar på helger o när man reser bort, få ridkompiser och socialt umgånge i övrigt samt hästkompisar åt den egna hästen. Säkert finns det ännu fler skäl förutom vinst.

Det är nog många som hyr ut stallplatser till rena vrakpriset av de anledningar som du för fram. Men efter ett tag så känns det lite som om ngn annan alltid åker med mig till jobb på morgonen utan att bidra med ersättning för resekostnaden. I början känns det kul o trevligt med sällskap men efterhand som tiden går så inser man att det är ju ändå så att man ibland får vänta, man får köra en extra omväg och man kan inte vara lika flexibel som om man är ensam.När passageraren dessutom inte inser hur bra h*n har det så blir det så att man tröttnar efter ett tag och man känner sig utnyttjad.
Men det är också så att man vet inte hur himla dyrt det är att hålla stall om man inte har haft ett själv.
Om man inte är av typen att det är ok med råttbostandard. Och tycker det är ok att folk arbetar trots sjukskrivning/a-kassa, ta pengar svart, utan tillstånd för stallet,osv.
Men det är väl inte sådana stall vi pratar om , de stallen bojkottar vi väl ????

Det du skriver här stämmer mycket bra tycker jag! :bow:

Det är nog många som hyr ut stallplatser till rena vrakpriset av de anledningar som du för fram. Men efter ett tag så känns det lite som om ngn annan alltid åker med mig till jobb på morgonen utan att bidra med ersättning för resekostnaden. I början känns det kul o trevligt med sällskap men efterhand som tiden går så inser man att det är ju ändå så att man ibland får vänta, man får köra en extra omväg och man kan inte vara lika flexibel som om man är ensam.När passageraren dessutom inte inser hur bra h*n har det så blir det så att man tröttnar efter ett tag och man känner sig utnyttjad.
Men det är också så att man vet inte hur himla dyrt det är att hålla stall om man inte har haft ett själv.
Om man inte är av typen att det är ok med råttbostandard. Och tycker det är ok att folk arbetar trots sjukskrivning/a-kassa, ta pengar svart, utan tillstånd för stallet,osv.
Men det är väl inte sådana stall vi pratar om , de stallen bojkottar vi väl ????

Vrakpriser får stå för dig, det tycker inte jag. Och nej, det är inte råttbostandard i "vårt" stall utan det finns t ex spolspilta, varmvatten och fikarum. Att det är ett gammalt lite slitet stall som bara delvis renoverats på senare år är en annan sak. Det är inte svart betalning, stallägaren har varken sjukpenning eller a-kassa och tillstånd finns förstås sedan gammalt för stall och hästar.

Har nu bestämt att jag ska flytta min häst ganska omgående eftersom att jag känner att jag inte kan göra just detta. Tycker det är för dålig ordning överhuvudtaget..
Förhoppningsvis är det en annan inackordering på gång så att jag slipper betala kallhyra all tid som jag inte står där :smirk:

Kommer att flytta henne till ett ställe där jag vet att det är bra koll och priset är därefter, viktigast för mig är att jag vet att hästen har det bra och sen får det kosta vad det kostar.

Kan ju skriva under mitt vanliga användarnamn nu när jag har flyttat *puh*.

Jag fick nerförhandlat till 2 månaders uppsägningstid, fick betala kallhyra för februari eftersom att den nya hyresgästen inte skulle hinna komma förrän till mars.
Åkte till det gamla stallet idag för att hämta grejer som jag glömt, och jorå, de nya hästarna har kommit! Blir helt galen på hyresvärden, har inte lust att betala ett öre extra då det verkligen inte har känts bra att stå där.
Skrev ett meddelande på tavlan där att hon kunde sätta tillbaka kallhyran på mitt konto men jag tvivlar :smirk:

Nu har inte jag läst hela tråden men har du betalat för boxen denna månad skall du även kunna disponera den om det så är din cykel du ställer in där.
Säg till stallägaren att antingen skall du ha pengarna tillbaka eller så skall boxen vara tom omgående så du kan ställa in dina prylar där....

Men finns det ingen moral alls? Klart du ska ha dina pengar tillbaka om din box redan är uthyrd! Suck, handlar allt bara om att gama åt sig pengar nuförtiden?!!

Får det gå till såhär:

Jag sa ju upp min plats efter att ha stått där i två veckor. Uppsägningstiden var på 3 månader men fick det nerförhandlat till 2 månader då min häst skulle föla efter 3 så då kunde jag inte flytta. Jag sa att jag kunde flytta efter 2 eller 5 månader och hyresvärden ville att jag skulle flytta så fort som möjligt.

Flyttade sen efter en månad eftersom både jag och min häst vantrivdes. Hyresvärden sa att en annan skulle flytta in och jag sa att den fick gärna göra det så fort som möjligt så att jag slapp kallhyran för februari. Då skulle de bygga en lösdrift för att den som skulle flytta in hade två hästar men det blev ju bara en box ledig så stallägaren visste inte hur lång tid det skulle ta innan de nya hästarna kunde flytta in.

Dagen innan jag flyttar så ringer jag och pratar med stallägaren om hon vet när de nya ska komma och hon säger att det inte kommer bli klart med lösdriften på hela månaden så jag ska betala.

Några dagar efter att jag flyttat åker jag dit för att hämta mina vattenhinkar som jag glömt och då har de nya hästarna kommit. Skrev på tavlan att hon kunde sätta tillbaka kallhyran på mitt konto eftersom att hon inte var hemma och jag kunde prata med henne personligen.
Hon ringer upp kort därefter och säger att de använder inte boxen eftersom att de står på lösdriften så därför tänker hon inte betala tillbaka något.
Då frågar jag varför hon inte har sökt efter någon som vill hyra boxen och då säger hon att hon vill ha den tom för att de ska få föl och hon kommer behöva den till dem till hösten.

Ska jag behöva betala en kallhyra för en box som hon inte vill hyra ut? Blir helt galen på denna människa :crazy:

15kr innan skatten är dragen förresten, så ca 10kr är väl det du får per häst, förresten. Om det är 300kr/månad. 200kr/månad blir naturligtvis mindre.

jag antar att människor som anser att detta är en ok lön inte heller har nåt emot polsk arbetskraft?

Själv skulle jag aldrig ha samvete att utnyttja en arbetslös för 15kr per häst! :eek:

vad bor du i för konstig stad egentligen??

har aldrig hört talas om att de dyra, välskötta stallen med uppsäningstid är tomma och kallhyrestallen fulla.
Dessutom är det oftast hög ruljans i kallhyrestallen som dessutom ofta är kollektiva, det är inget positivt som stallägare.

Jag känner ingen i sthlm som skulle ha råd med häst om de var arbetslösa, att hinna med hästen har jag inga problem med.
Däremot skulle jag aldrig släppa ut andras hästar för 15kr/häst när jag i mitt vanliga jobb tjänar det tiodubbla i timmen.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej, liten fråga. Jag har hyrt ett stall där jag haft 2 månaders uppsägningstid med inackorderade, men sedan blivit uppsagd med...
2
Svar
33
· Visningar
5 468
Senast: ameo
·
Ekonomi & Juridik Hej Jag skulle behöva lite råd. Jag blev tvungen att lämna min häst till ett försäljningstall efter att jag blivit arbetslös och...
2 3
Svar
41
· Visningar
7 252
Senast: ajdidodii
·
Gnägg Jag har av personliga skäl lånat ut min prins på foder. Körde iväg honom torsdags förra veckan, jag ville verkligen inte låna ut honom...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
7 761
Senast: Squie
·
Ekonomi & Juridik Jag behöver lite hjälp. De är så att jag har min ponny uppstallad på en ridskola, vi har skrivit kontrakt på pris och allt som ingår. I...
2
Svar
21
· Visningar
3 178
Senast: alltidhvit
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar