Finns det ångerrätt på kontrakt på boxplats?

Sv: Finns det ångerrätt på kontrakt på boxplats?

Du pratar om fri tillgång på grovfoder som en merkostnad för stallägaren, men det stämmer inte. ALLT foder bekostas HELT av hyresgästerna själva och stallägaren gör varken vinst eller förlust på detta. Det är kallhyra som gäller förutom vardagmornar (tjänster).

Klart att det betalas av hyresgästen, men var det inte i syfte att hålla ned kostnaden!? Sedan så beror det ju på vad man har för lagring av fodret. sedan är det ju så att har man fri tillgång så är ju den individuella åtgången mer difus och hamnar lätt på hyresvärdens "bord"!

Kicki :)

Senast ändrad av en moderator:

:bow: Tack PL. :)

Nej det är inget skämt. Ett exempel hämtat ur verkligheten faktiskt. Det köps definitivt inget foder hos bonden som hämtar gödseln med torv helt gratis vilket jag vet sker hos flera andra stall oxå. Så visst finns det bönder som hämtar gratis, det är många bönder som inte har några djur alls och därmed ingen dynga. Gödseln kan mkt väl ligga i en container som följde med inköpet av gården liksom egengrävd brunn. Rördragning, vattenkoppar var sedan lång tid tillbaka ditsatt innan nuvarande ägare köpte gården.

Det är klart att gården inkl. mark och stängsel kostade en del men det är ju fasta kostnader som ägaren har vare sig hon får noll hyresgäster eller fullt i stallet!:)

Men man har ju likafullt betalat för det som "följer med" vid inköpet av gården! Samt att det på sikt ska bytas ut/repareras/underhållas. Och även om det finns någon som hämtar gratis så ska man inte bygga en verksamhet på detta! Det här resonemanget blir ju lite som att din arbetsgivare tycker att du kan lifta till jobbet och dra ned på lönen motsvarande för att du då slipper dessa kostnader eftersom du snikar på andra!

Senast ändrad av en moderator:

Om du diskuterar irl med någon, drar du då in tidigare orelaterade diskussioner som inte har med ämnet att göra och låtsas att det är något som din motpart sagt under pågående diskussion??

Nu kan du sova lugnt om natten! :D ;)

Har nu bestämt att jag ska flytta min häst ganska omgående eftersom att jag känner att jag inte kan göra just detta. Tycker det är för dålig ordning överhuvudtaget..
Förhoppningsvis är det en annan inackordering på gång så att jag slipper betala kallhyra all tid som jag inte står där :smirk:

Kommer att flytta henne till ett ställe där jag vet att det är bra koll och priset är därefter, viktigast för mig är att jag vet att hästen har det bra och sen får det kosta vad det kostar.

En stallägare kanske redan från början har räknat in stallhyror som ett sätt att täcka en del av de fasta kostnaderna. Anser du att vi som har egna gårdar skall ta in hyresgäster som ngn slags välgörenhet? Då betalar jag hellre kostnaderna med min lön!
PL

Kommer att flytta henne till ett ställe där jag vet att det är bra koll och priset är därefter, viktigast för mig är att jag vet att hästen har det bra och sen får det kosta vad det kostar.

Tycker att det är rätt inställning! :bow: Och det är ju så man som stallägare vill att det ska vara, man har hög kvalité på "varor" och tjänster och får betalt för dessa. Inte leva på "rost och röta" för att hålla ner priserna. Jag vill att mina hyresgäster ska få en bra stallmiljö för sig och sin häst, ett förstklassigt foder och pålitlig och bra service. Något som inte funkar om man samtidigt ska mer eller mindre stå för allt gratis! Sedan så kan man ju hålla ned sin stallkostnad genom att t.ex. välja bort anläggningar med ridhus som givetvis blir dyrare, men behålla det som är viktigt för hästen. :)

Klart att det betalas av hyresgästen, men var det inte i syfte att hålla ned kostnaden!? Sedan så beror det ju på vad man har för lagring av fodret. sedan är det ju så att har man fri tillgång så är ju den individuella åtgången mer difus och hamnar lätt på hyresvärdens "bord"!

Åtgången blir diffus men det gör inte så mkt när man turas om att köpa in hö, det är inte stallägaren som behöver köpa hö hela tiden (och jobba med att få upp det på skullen etc). Det håller nere kostanaden på så vis att stallägaren inte behöver gå back på hö.

Ok, det är väl din verklighet... :smirk:

Till TS - menade inte att sabba din tråd!

Men man har ju likafullt betalat för det som "följer med" vid inköpet av gården! Samt att det på sikt ska bytas ut/repareras/underhållas. Och även om det finns någon som hämtar gratis så ska man inte bygga en verksamhet på detta! Det här resonemanget blir ju lite som att din arbetsgivare tycker att du kan lifta till jobbet och dra ned på lönen motsvarande för att du då slipper dessa kostnader eftersom du snikar på andra!

Det var en väldigt dålig liknelse... Stallägaren är ingen arbetsgivare i mina ögon. Det beror helt på vilket perspektiv man har. Om man utgår från att det inte går att försöja sig på inackorderingar så blir ju resonemangen helt annorlunda. Då kan stallägaren vara nöjd med plus minus noll eller minskade kostnader. Detta medför att stallägaren inte heller behöver plocka ut så höga hyror av inackorderingarna. Det är stallägare som annars inte skulle ha en enda hyresgäst för med dina priser skulle vi normala inte ha råd med någon häst och då får stallägaren stå för sina fasta kostnader helt själv, vilket blir dyrare.;)

Om du diskuterar irl med någon, drar du då in tidigare orelaterade diskussioner som inte har med ämnet att göra och låtsas att det är något som din motpart sagt under pågående diskussion??

Förstår ej vad irl är? För det första var det inte orelaterat utan generallt (gav exempel för att klargöra) och för det andra har jag aldrig skrivit att motparten sagt detta i denna diskussion!

Nej men i syfte att sänka egna kostnader samt få arbetshjälp med hästarna (man hjälps ju åt).

Det är motsatsen till god netikett. Och dessutom helt vansinnigt irriterande för alla de (oss) som inte följer alla trådar alltid.

Personligen tycker jag det ger en hint om vendetta, att sitta och komma ihåg gamla förorätter.

Nej men i syfte att sänka egna kostnader samt få arbetshjälp med hästarna (man hjälps ju åt).

Men då får man ju inkvartera hästen i ett kollektivstall, där kan du hålla kostnaden på nivå självkostnadspris ekonomiskt sätt. MEN allt har ett pris, för i kollektiv brukar man få ersätta den ekonomiska delen med eget arbete samt även extra bidrag i pengar vid behov.
Då ska man inte söka ett inackorderings stall.

Det var en väldigt dålig liknelse... Stallägaren är ingen arbetsgivare i mina ögon. Det beror helt på vilket perspektiv man har. Om man utgår från att det inte går att försöja sig på inackorderingar så blir ju resonemangen helt annorlunda. Då kan stallägaren vara nöjd med plus minus noll eller minskade kostnader. Detta medför att stallägaren inte heller behöver plocka ut så höga hyror av inackorderingarna. Det är stallägare som annars inte skulle ha en enda hyresgäst för med dina priser skulle vi normala inte ha råd med någon häst och då får stallägaren stå för sina fasta kostnader helt själv, vilket blir dyrare.;)

Ser inte heller hyresvärden som arbetsgivare, det är ju hyresvärden som mot betalning stallar in någons häst! Den person som man ber "snåla in" så att man får lägre utgifter själv!

Spelar ingen roll om man kan försörja sig helt på sina inhyrningar eller inte, betalt för jobb och övriga omkostnader ska man ha, sedan så kan ju en ev. vinst variera.

Och vad grundar du uttalandet på om "mina priser" och "vi normala"!? Du är väl inte insatt något närmare i min prissättning!? Samt vad är det som säger att just du bör stå norm som hyresgäst!? Det kanske är du som lever över dina tillgångar och har häst fast din ekonomi egentligen inte klarar det!? Man ska inte, enligt mig skaffa "saker" man inte har råd med och låta andra betala! Finns väl mycket man skulle vilja ha/göra men man får rätta mun efter matsäcken och "dra sin egen vikt"!

Står nog hellre mina fasta kostnader helt själv än jobbar för andra för ingenting!

Det är motsatsen till god netikett. Och dessutom helt vansinnigt irriterande för alla de (oss) som inte följer alla trådar alltid.

Personligen tycker jag det ger en hint om vendetta, att sitta och komma ihåg gamla förorätter.

Kan bara helt instämma i ovanstående..

Den person som man ber "snåla in" så att man får lägre utgifter själv!

Spelar ingen roll om man kan försörja sig helt på sina inhyrningar eller inte, betalt för jobb och övriga omkostnader ska man ha, sedan så kan ju en ev. vinst variera.

Och vad grundar du uttalandet på om "mina priser" och "vi normala"!? Du är väl inte insatt något närmare i min prissättning!? Samt vad är det som säger att just du bör stå norm som hyresgäst!? Det kanske är du som lever över dina tillgångar och har häst fast din ekonomi egentligen inte klarar det!? Man ska inte, enligt mig skaffa "saker" man inte har råd med och låta andra betala! Finns väl mycket man skulle vilja ha/göra men man får rätta mun efter matsäcken och "dra sin egen vikt"!

Står nog hellre mina fasta kostnader helt själv än jobbar för andra för ingenting!

Jag har aldrig bett ngn stallägare snåla in utan det har dom gjort helt utav sig själva för att få fler hyresgäster gm lägre hyra. Det finns olika sätt att marknadsföra sig (nischa sig) som stallägare och det är väl bra att det finns stall för de flesta hästägare och plånböcker! Det finns många stallägare som har att välja på att antingen ha "marknadsmässiga höga hyror" och då inte få just ngn inackordering alls eller gå ifrån helpension till typ kallhyra (låg hyra) och då istället få in desto fler inackorderingar som inte heller de ger ngn större vinst men täcker kostnaderna för lån och andra fasta kostnader. Min stallägare har nu valt det sista alternativet efter att ha provat det första alternativet i över ett år. Det sista alt. funkar bättre och har nu ett år på nacken.

Du har ju just i denna tråd redogjort för dina stallhyror så lite insatt är jag väl. Jag tycker att jag är en ganska typisk hästägare utan eget stall. För så här är det: ARbetar man heltid har man ofta inte tid för egen häst vilket man har mkt bättre när man är arbetslös, studerande, deltidsarbetande, föräldraledig eller sjukskriven. Alla dessa tillstånd medför normalt en ganska dålig ekonomi som trots allt kan rymma en häst om man håller igen på annat. De flesta jag känner som är hästägare är INTE heltidsarbetande faktiskt. Är man ensamstående med eller utan barn så har man oxå sämre ekonomi och då kan juännu fler hästägare räknas in.

Och ja, jag rättar mun efter massäcken och därför har jag numer bara en häst istället för två-tre som tidigare!

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej, liten fråga. Jag har hyrt ett stall där jag haft 2 månaders uppsägningstid med inackorderade, men sedan blivit uppsagd med...
2
Svar
33
· Visningar
5 468
Senast: ameo
·
Ekonomi & Juridik Hej Jag skulle behöva lite råd. Jag blev tvungen att lämna min häst till ett försäljningstall efter att jag blivit arbetslös och...
2 3
Svar
41
· Visningar
7 252
Senast: ajdidodii
·
Gnägg Jag har av personliga skäl lånat ut min prins på foder. Körde iväg honom torsdags förra veckan, jag ville verkligen inte låna ut honom...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
7 761
Senast: Squie
·
Ekonomi & Juridik Jag behöver lite hjälp. De är så att jag har min ponny uppstallad på en ridskola, vi har skrivit kontrakt på pris och allt som ingår. I...
2
Svar
21
· Visningar
3 178
Senast: alltidhvit
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar