***FILMTRÅD NR 2 på våra vackra dressyrhästar***

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: ***FILMTRÅD NR 2 på våra vackra dressyrhästar***

KL

Idag stod det löshoppning på schemat för lilla dressyrhästen. Filmen är från näst sista vändan och då hade han lugnat sig en hel del, när vi började var han heeelt galen och redan innan vi la upp hindren så sprang han sådär 10 varv i räserfart (det blev liksom ett "upplöjt" spår runt i ridhuset efter honom :p ), när hindren kom upp körde han i samma tempo ett par varv men slog av på takten något när han började bli lite tröttare.
Iallafall, detta är ca 110cm.

http://youtu.be/4a79XsR65IU

Vad kul att se din ridhäst. Supertrevlig.
Calistra utmärkte sig redan som föl.
Jättekul att se tömkörningsfilmen. Hon är verkligen en riktig pärla.:love::love:

Självklart att han kallas Råttan :D Vad har du för smeknamn på honom :banana:

Han var en speciell kille, men himla rar ändå.

*KL

Hoppar in här med Ninya igen ;)

BRA dag idag, för att vara jag. Kändes som att jag redan från början och genom hela passet satt stabilare och rakare än vanligt (och stövlarna störde inte ett dugg idag). Undrar om inte till och med mina händer överlag var lite bättre idag också.

http://www.youtube.com/watch?v=zuLiYqcibeo&feature=youtu.be

Snygga och välmatchade som alltid :) Skänkeln ser jättebra ut, men du måste räta upp dig en bra bit till och SÄTTA dig i sadeln! Litet tips som du kan prova på stillastående häst (eller en stol :)) Sitt med helt avslappnade ben i rätt position, luta dig så långt bak du kan med överlivet, känn i rygg/mage hur dina muskler spänns för att hålla dig i det läget. Luta sedan överlivet rejält framåt och känn återigen hur du måste spänna dig. Prova sedan att luta dig mindre fram/bak tills du faktiskt sitter "rakt upp och ned" och därmed även kan sitta utan att spänna dig. Inget som löser sitsproblemet i ett nafs men ändå en intressant övning.
Har du ingen som kan longera dig så du kan fokusera enbart på sitsen?

fler tips som jag har gjort/gör för att få bättre balans/sists: mååånga sit-ups och gå balansgång.

Tycker jämt Ni är så fina och välmatchande!!

Tack :)
Det kan jag prova nästa gång jag blir longerad. Brukar bli longerad ibland just för att träna sitsen, fast det brukar inte vara så stor skillnad ändå... Problemet med sitsen finns såklart hela tiden, men det blir alltid värre på just Ninya :crazy: antar att det beror på hennes rörelsemönster eller sadel som gör det svårare än vanligt. Men jag försöker rida utan sadel ibland och bli longerad ibland för att få lite mer ordning på det ;)

arabians in my heart: Jag är faktiskt hyfsat bra på balansgång :D Magmusklerna är en annan femma :o Men har faktiskt börjat gymma med en kompis sedan förra veckan och då blir det alltid en del mage, så det ska väl bli bättre hoppas jag. Tack! :D

Måste bara börja med att säga att du verkar ha sån härlig inställning! :) Du har fått kritik på dina biljder och filmer på buke (som visserligen har varit levererad på ett bra sätt och i all välmening) och du tar i de flesta fall som en chans att bli bättre istället för att börja grina och säga att folk är elaka.

Jag tycker att det börja hända grejer med er, men det går lite hastigt i traven! Försök hitta ett lugnare tempo (därmed inte sagt att det ska gå mycket långsammare). Som det är nu springer hon ifrån dig.

Har du testat att stretcha höftböjaren? Ofta när man lättar från sadeln och vill luta sig framåt så är man kort i höftmuskulaturen och sätesmuskulaturen. Stretcha sätet och höftböjaren före du rider och efter varje gång du tränat, så kommer du att få effekt!

Det här är det trevligaste jag sett från dig - STOR skillnad nu med stövlarna! Bra jobbat :laugh:

Jag tycker alltid jättemycket om dina filmer, du verkar ha så himla härlig inställning till Ninya :love: Och även om du kan se väldigt obalanserad och "studsig" ut i sadeln så lyckas du ändå rida så mjukt och ha en så lyhörd häst!

När du sitter ner i traven och galoppen, är du rädd för att sitta för tungt i sadeln och störa hästen?

Hur funkar det för dig att göra skritt-trav-skritt-övergångar med bara några travsteg? Jag tänker mig att du sitter ordentligt på rumpan i skritten och sätter igång hästen för sätet och bara gungar med något steg i "nästan trav" och bryter sedan av. Allt fokus på att ha sätet i sadeln och bara hitta tekniken att följa med liksom? Och såklart utveckla till riktigt trav/kvickade övergång/längre sträcka.

Har du lättare att hitta sitsen om du börjar trava från skritt? Nu travade du långa sträckor och lite typ "nästan satt ner", det är inte lättare att bryta av och börja om?

Strechtips (från en till som har skitsvårt att sitta ner :D) är att strecha sätesmusklen mha ett bord, typ köksbordshöjd. Om du ska strecha höger ben så lägger du utsidan av höger fot mot bordet, fotsulan pekar alltså åt vänster. Du har högerfoten ungefär rakt framför naveln, viker ut höger knäet åt höger, håller en hand på var sida i bordskanten och sedan ska du få ned huvudet bak hälen. Jätteeffektiv och gör direkt skillnad på mig, som dock var jättekort och spänd i de musklerna :o

Men tack så mycket :D ashärligt att höra att det faktiskt syns.

Vet inte riktigt varför, men hamnade mer rätt än vanligt redan från början. Även om det inte ser BRA ut så är det ju iaf bra för att vara jag/oss. Och det är ju det jag måste utgå ifrån :D

_Zvea_: Visst händer det att jag känner mig rätt dålig efter kritik ibland, men de gångerna är det för att jag inte mår så bra. Jag vet ju att alla menar väl och att det blir inte bättre om jag inte försöker göra det bättre heller :)

För att vara Ninya är det där ingenting ;) Men jag ser vad du menar. Jag var ovanligt förlåtande idag med tempot eftersom hon faktiskt lyssnade bra tillbaka även när hon fick gå i högre tempo. Men jag ser ju nu att jag hade kunnat fånga upp henne mer.

Överlag är jag ganska rörlig överallt men jag får prova stretcha och se om det gäller höftböjaren också. Men jag tror tyvärr min sits beror på min balans och naturliga hållning.

Igår var vi på programridning för första gången. Hon var lite spänd men skötte sig ändå jättebra och höll sig på backen nästan hela programmet:D

http://www.videofy.me/v/474669

Den där hästen är verkligen så himla fin! Ni passar dessutom väldigt bra ihop och jag gillar verkligen ditt lugn:). Ni kommer att bli hur fina som helst när den bara spänner av lite mer. Men visst har ni redan kommit rätt långt med det?

Jag tycker alltid jättemycket om dina filmer, du verkar ha så himla härlig inställning till Ninya :love: Och även om du kan se väldigt obalanserad och "studsig" ut i sadeln så lyckas du ändå rida så mjukt och ha en så lyhörd häst!

När du sitter ner i traven och galoppen, är du rädd för att sitta för tungt i sadeln och störa hästen?

Hur funkar det för dig att göra skritt-trav-skritt-övergångar med bara några travsteg? Jag tänker mig att du sitter ordentligt på rumpan i skritten och sätter igång hästen för sätet och bara gungar med något steg i "nästan trav" och bryter sedan av. Allt fokus på att ha sätet i sadeln och bara hitta tekniken att följa med liksom? Och såklart utveckla till riktigt trav/kvickade övergång/längre sträcka.

Har du lättare att hitta sitsen om du börjar trava från skritt? Nu travade du långa sträckor och lite typ "nästan satt ner", det är inte lättare att bryta av och börja om?

Strechtips (från en till som har skitsvårt att sitta ner :D) är att strecha sätesmusklen mha ett bord, typ köksbordshöjd. Om du ska strecha höger ben så lägger du utsidan av höger fot mot bordet, fotsulan pekar alltså åt vänster. Du har högerfoten ungefär rakt framför naveln, viker ut höger knäet åt höger, håller en hand på var sida i bordskanten och sedan ska du få ned huvudet bak hälen. Jätteeffektiv och gör direkt skillnad på mig, som dock var jättekort och spänd i de musklerna :o
Tack så mycket :o:) Vad roligt med så mycket respons :D Ska försöka tänka efter nu...
När jag börjar studsa för mycket brukar jag försöka parera med att ha mer vikt i stigbyglarna för att det inte ska gå ut för mycket över Ninya. Och händerna försöker jag alltid att ha lika mycket kontakt/stöd i hela tiden (även när händerna flyger lite hit och dit brukar själva stödet vara ganska konstant).

I trav är jag inte rädd för att sitta tungt. Men när jag försöker så hamnar jag i obalans och studsar oftast. Och då slutar det oftast med att jag sitter framåt och tror jag sitter okej för att det känns mer balanserat för mig där. I galoppen är jag lite mesigare på det, i alla fall i höger galopp, hon har mer skjut över ryggen där så jag har svårare att sitta ordentligt och då sitter jag gärna "lättare" för att inte störa.

Det är faktiskt (oftast iaf) lättare från skritt. Får försöka ha tätare övergångar för då brukar jag hamna lite bättre (blir automatiskt lite bättre eftersom jag lutar mig tillbaka mer vid varje avsaktning). Men när jag väl travat en stund och kommit in i det så märker jag själv oftast inte när jag fallit framåt mer igen, och när man inte märker det så gör man ju inget åt det heller...

De musklerna är långa på mig... Kan ligga på mage, luta överkropp & huvud bakåt, medan jag viker vaderna framåt och på så sätt nå till min panna med tårna... Eller jag tror det är samma muskler iaf? Sträcker högt upp på låren och genom magen.

Gillar verkligen din häst, och du rider mjukt och trevligt. Ska bli kul att följa er. Du har säkert skrivit tidigare hur gammal den är och vad de är för stam, men berätta gärna igen.

Klar förbättring än tidigare filmer. Stövlarna har hjälpt dig en bit på väg, nu ska du bara våga rätta på dig och komma ner i sadeln.

Tack så jättemkt:D
Ja jag kan som bara sitta där och styra.. annars blir det kaos! Men jag tror det blir bra till slut:)
Ja hon har blivit mycket mycket bättre bara nu sista veckan så det är skönt!

Tack:D

Det är dock inte jag som äger henne, men rida får jag äran att göra:love:
Hon är 7, men har haft föl och inte gjort mycket alls. Camaro M - Swift

Jovius: Tackar:D

Håller med dom andra, du har en väldigt bra attityd och då är det också fler som vill skriva och hjälpa till eftersom man vet att du verkligen jobbar på att bli bättre = ) Tycker du kämpar på bra!!

Något som du skulle kunna testa är att sitta lite för bakåtlutad ett litet tag (gärna i kombo med utan stigbyglar). Överdriv åt andra hållet ett tag, inte så länge att det är bekvämt, men lagom så att du vänjer dig vid hur kroppen gör, när du då rättar upp dig igen så kommer du inte så långt fram som nu. Samma tänk som den övning cela beskriver, den är väldigt nyttig! Men gör detta med lite överbevakning, dels så att du faktiskt vågar sätta dig (för mycket) och att du får lite handledning när du ska upp igen (så du inte fastnar där istället). Tvinga dig ner i sadeln.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej! Finns säkert fler än jag som har hoppstammad men mest rider dressyr . Jag är inte så avancerad , msv:c/b. Tittar nu på lite olika...
Svar
7
· Visningar
1 080
Senast: Fiorano
·
Fritid Så klart vi behöver en ny tråd för oss Virkning, Stickning, Nålbindning.
35 36 37
Svar
726
· Visningar
48 686
Övr. Grenar Hej! Om tre veckor jag jag göra min första ”tävling” eller aa de är en pay and jump Jag har iallafall aldrig gjort något liknande...
Svar
4
· Visningar
2 082
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Jag är ny på denna sida, vet inte om den fortfarande används eller om jag är på rätt plats, ber om ursäkt för de! Jag måste lätta...
Svar
13
· Visningar
3 350
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama