***FILMTRÅD NR 2 på våra vackra dressyrhästar***

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: ***FILMTRÅD NR 2 på våra vackra dressyrhästar***

Här är en film från igår när vi var och tävlade vår andra tävling sedan operationen, och första för i år. En regional LA3 på Partille Ridklubb i Göteborg, sjukt nöjd med känslan - mindre nöjd med våra rätt stora missar, men vad gör det. Battis var glad, tuffade på och kändes precis som hemma typ ridmässigt. Kan det hålla i sig så så blir det jäkligt kul att tävla - då är det ju "bara" upp till mig att rida lite mer effektivt och ha lite bättre koll framöver.

http://youtu.be/hlCpW9cvJJU

Kom just på att ovan inlägg kanske hamnat i fel tråd, moderator får gärna flytta till tävlingstråden. Tänkte inte så långt... :o

Hur känns det ridmässigt annars efter op? Är det stor skillnad tycker du? Han ser ju lite jämnare ut i gången nu kan jag tycka.. eller mjukare kanske är rätt ord.

Det känns väldigt mycket bättre faktiskt, jag är bara rädd att det ändå inte skall gå vägen för jag känner en enorm skillnad. Som du säger så är mycket av det styva och stela som jag trodde liksom hörde till (eftersom det smög sig på under så lång tid på något sätt) borta och han kräver liksom inte någon värmning alls för att kännas skaplig från början. Bjudningen är mkt bättre också (såklart) och han känns fräschare i hela kroppen.

Nervöst och lite ångestladdat att inte veta hur långt det bär dock, framför allt som det är så jäkla roligt att rida honom nu.

Det tror jag nog.. Battis är en hårding! Tänk ändå hur länge han har gått med de där benbitarna och ändå inte tagit någon skada, för det kan man ju inte säga att han har gjort med tanke på hur stor skillnad det ser ut att vara!

Tror det kommer gå lysande :bump:

Det ser bättre ut för varje gång tycker jag!

Galoppen blir lite svår på henne kan jag tänka mig, hon sparar sig i båda varven. I högervarvet hade jag försökt tänka att jag red in ytterbogen mer och arbetat med svaga sidoförflyttningar (både svagt öppnatänk likväl som att faktiskt ställa utåt och rida undan ytterskänkeln några språng i taget för att få fatt på kroppen på henne) för att komma åt hennes dubbla spår. Hon ser ut att släppa vänstersidan rätt kraftigt - vilket syns i vänstergaloppen också där hon nästan blir oren i takten och får en tendens till fyrtakt när hon slappar till sig och slutar driva framåt på bakbenen.

Mer drivning helt enkelt, massor av ändringar av tempo och språnglängd - var inte rädd för att driva bara för att hon blir lite springig, det är det springiga du bör "driva bort"! :) Du rider henne mjukt och fint, tänk bara på att inte tränga med innerhanden i traven.

Heja på!

Men fiiin fröken svart! Är det för L?
Ser du vad fin hon är när det går lite lugnare och hon hinner med sig själv :)

Det ser bättre ut för varje gång tycker jag!

Galoppen blir lite svår på henne kan jag tänka mig, hon sparar sig i båda varven. I högervarvet hade jag försökt tänka att jag red in ytterbogen mer och arbetat med svaga sidoförflyttningar (både svagt öppnatänk likväl som att faktiskt ställa utåt och rida undan ytterskänkeln några språng i taget för att få fatt på kroppen på henne) för att komma åt hennes dubbla spår. Hon ser ut att släppa vänstersidan rätt kraftigt - vilket syns i vänstergaloppen också där hon nästan blir oren i takten och får en tendens till fyrtakt när hon slappar till sig och slutar driva framåt på bakbenen.

Mer drivning helt enkelt, massor av ändringar av tempo och språnglängd - var inte rädd för att driva bara för att hon blir lite springig, det är det springiga du bör "driva bort"! :) Du rider henne mjukt och fint, tänk bara på att inte tränga med innerhanden i traven.

Heja på!

Vad roligt :):D

Jag är själv dålig på att känna exakt VAD som är fel. Jag vet att hon gärna är otaktig i vänster (speciellt vid uppvärmningen, brukar bli mycket bättre på slutet - vissa pass blir vänster bättre än höger till slut), och att hon känns annorlunda i höger. Men jag kan inte nog mycket själv för att veta vad det är som ligger bakom, så det är ju bra att andra kan hitta det åt mig ;) . Jag kanske får koncentrera mig på galopp något helt pass någon helg, och börja försöka komma åt vänstersidan! Blir lätt att jag bara "flyter med" i galoppen för att det är trevligt, och inte gör så mycket, får börja jobba mer där.

Det där vet jag ju egentligen, men missar det i galoppen. Får skärpa mig i galopp helt enkelt. Men överlag är det så jag försöker tänka, först få fram och få igång motorn ordentligt, och sedan försöka få koll på den där energin så den inte bara går till att springa framåt, för det är det hon helst vill :angel:
Innerhanden jobbar jag med, den var mycket värre för någon månad sen, men är ju inte bra än heller. Ovana att försöka fixa ställningen med handen istället för skänkeln när det inte riktigt funkar.

Och tack så mycket! :)

Senast ändrad:

*knapplån*

Här kommer ytterligare en "utvecklingsfilm" på vår Atom CML f.2008 e. Figaro R u. Miramis ue. Master..

Det är två månader sedan jag senast såg honom och jag blir alldeles glad av att se hur han utvecklas styrkemässigt..
Som vanligt tränas och rids han av Yvonne Österholm

Han mäter nu 183 cm och jag håller tummarna för att det räcker med växande nu..

http://youtu.be/n7UFPBrAYv0

Jättefin!
och jaa, det borde väl räcka med växande nu -man kan ju undra hur stor han tänker bli? ;)

Film från idag:
http://www.youtube.com/watch?v=PIpGdURps50&feature=youtu.be

Kändes inte på topp med varken form eller sits. Men det fanns i alla fall stunder då det kändes bra ;) Och inte minst gjorde vi en smärre revolution när det gäller halter (vilket iofs inte finns på filmen) vilket känns himla kul eftersom vi grälat om dessa i 4 år :devil:

Haha ursäkta frågan som är lite OT, men är det en hund som ligger utslagen där i mitten? :rofl:

Idag :love: (helt oklippta 3,5 minuter ;) )

http://www.youtube.com/watch?v=VELiY0atlDw&feature=youtu.be

Vi började med att rida ut i skogen med ett par kompisar = jobbig terräng. Jag smått livrädd och utan sadel, satt och åkte häst kombinerat med att kontrollera hastigheten.

Tillbaka i paddocken så kändes det skitlätt att hålla balansen emot i vanliga fall. Först var Ninya allmänt tjurig för att sedan utan märkbar anledning bli jättehärlig :eek::love: Det ser inte perfekt ut någonstans, men det skiter jag i för det kändes jättetrevligt, hon lyssnade på allt, jag kände mig stabilare än vanligt och det var helt enkelt härligt.

Det är för att du kommit ned med rumpan och inverkar med sätet :)
Ser bra ut, kämpa på!

Fritidsryttare, ja det är tränarens hund som somnade och inte märkte när vi flyttade oss :)
Han fick agera levande kon.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej! Finns säkert fler än jag som har hoppstammad men mest rider dressyr . Jag är inte så avancerad , msv:c/b. Tittar nu på lite olika...
Svar
7
· Visningar
1 080
Senast: Fiorano
·
Fritid Så klart vi behöver en ny tråd för oss Virkning, Stickning, Nålbindning.
35 36 37
Svar
726
· Visningar
48 689
Övr. Grenar Hej! Om tre veckor jag jag göra min första ”tävling” eller aa de är en pay and jump Jag har iallafall aldrig gjort något liknande...
Svar
4
· Visningar
2 082
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Jag är ny på denna sida, vet inte om den fortfarande används eller om jag är på rätt plats, ber om ursäkt för de! Jag måste lätta...
Svar
13
· Visningar
3 350
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama