***FILMTRÅD NR 2 på våra vackra dressyrhästar***

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: ***FILMTRÅD NR 2 på våra vackra dressyrhästar***

Tack så mycket :o:) Vad roligt med så mycket respons :D Ska försöka tänka efter nu...
När jag börjar studsa för mycket brukar jag försöka parera med att ha mer vikt i stigbyglarna för att det inte ska gå ut för mycket över Ninya. Och händerna försöker jag alltid att ha lika mycket kontakt/stöd i hela tiden (även när händerna flyger lite hit och dit brukar själva stödet vara ganska konstant).

I trav är jag inte rädd för att sitta tungt. Men när jag försöker så hamnar jag i obalans och studsar oftast. Och då slutar det oftast med att jag sitter framåt och tror jag sitter okej för att det känns mer balanserat för mig där. I galoppen är jag lite mesigare på det, i alla fall i höger galopp, hon har mer skjut över ryggen där så jag har svårare att sitta ordentligt och då sitter jag gärna "lättare" för att inte störa.

Det är faktiskt (oftast iaf) lättare från skritt. Får försöka ha tätare övergångar för då brukar jag hamna lite bättre (blir automatiskt lite bättre eftersom jag lutar mig tillbaka mer vid varje avsaktning). Men när jag väl travat en stund och kommit in i det så märker jag själv oftast inte när jag fallit framåt mer igen, och när man inte märker det så gör man ju inget åt det heller...

De musklerna är långa på mig... Kan ligga på mage, luta överkropp & huvud bakåt, medan jag viker vaderna framåt och på så sätt nå till min panna med tårna... Eller jag tror det är samma muskler iaf? Sträcker högt upp på låren och genom magen.

Ang strechingen så är det utsidan på låret högst upp och sätesmusklen på utsidan av höften typ som ska kännas. Men det är som sagt på stela mig :D

Man får precis som du skriver känslan av att du liksom står lite över hästen för att inte störa, ur det läget tror jag det är jättesvårt att komma ner i sadeln igen? Åtm har jag det, jag är typ 99 gånger av 100 värdelös på att komma ner i sadeln om jag inte 1. börjar från skritt eller 2. kommer ner i sadeln direkt på typ första steget när jag över går från lättridning till nedsittning. Så då kanske det är lättare för dig att göra mer övergångar och försöka bibehålla sitsen från skritten en bit längre in i traven var gång?

Om jag ska försöka förklara helhetsintrycket och min egen känsla (jag har suttit mycket värre än du för jag stressade min stackars ponny också :o) så när man är så där lite för mycket framåt lutad så får man liksom inte riktigt plats att vara typ följsam i magen (?) och låta sätet följa med hästens rörelser i sadeln. Överkroppen är liksom ivägen "uppepå" och lite framför sätet. Och därför följer den också med upp och så blir det studsigt.

Jag behöver iaf tänka på att liksom släppa fram och ned höfterna och typ göra min mage lång och mjuk och låta huvudet växa uppåt/bakåt (eftersom uppåt för mig i känslan än så länge egentligen är uppåt/framåt), då kan jag följa med mycket bättre. Men det gäller att hitta tänket som funkar för en själv, och det kommer du säkert göra mer och mer :)

Anledningen till att du får så mycket respons är för att du är så ödmjuk såklart :idea: :bow:

*kl*

Filmer från dressyrträning 17 april
Trav
Galopp o trav

Behöver jobba mkt med min sits, känns som hela havet stormar ungefär :p Tänk att det kan vara så svårt att hålla koll på sina lemmar! :devil: Försöker hitta knapparna på herrn, o jag jobbar alldeles för mkt i onödan - behöver vara mer stadig o konsekvent. Vi missförstår varandra lite just nu, så vi får jobba vidare på samspelet. :)

Läxa att jobba på nu är start o stopp, tempoväxlingar samt att vara noga med att ställa igenom i nacke o bål (spec i höger varv). Och jag måste planera min ridning bättre. :angel: På lördag ska vi iväg till samma ställe för att öva på att rida inom dressyrstaket, ska bli spännande. :)

Igår var vi på programridning för första gången. Hon var lite spänd men skötte sig ändå jättebra och höll sig på backen nästan hela programmet:D

http://www.videofy.me/v/474669

Vilken underbar häst och fin ridning! Hur gammal och stam? Verkligen utvecklingsbar i alla gångarter.
Lite tips som du inte alls behöver bry dig om ;-) stötta mer med ytterhjälperna, gärna lite tillbakadragen ytterskänkel på böjt spår så hon rundar sig mer.
Verkar ha motor själv men på dessa hästar måste man rida framåt ändå, aktivt göra halvhalter så den finns framme för hjälperna.
Och sen sista, helt underbar skritt, försöka att träna dig med längre tyglar men med stöd och riktigt pendlande, följsamma händer så kommer du utveckla 9 till 10-or i ökade skritten!

Skicka gärna fler filmer!

Tusen tack för dina fina ord:)

Hon är 7 år. Camaro M - Swift.
Hon har knappt gjort något alls utan haft föl och grejer.

Angående yttehjälperna så är jag väl medveten om det, men eftersom hon har lite stegringstendenser så kan jag i dagsläget inte rida så mycket med ytter som jag skulle vilja, för då ställer hon sig rakt upp.. Så kan i princip bara sitta där och styra runt just nu, annars kokar hon över och det blir pannkaka av allt:p Angående skritten så har jag knappt kunnat skritta på henne alls innan utan hon har bara tagit bettet och travat iväg.. Men nu börjar jag kunna rida lite mer så vi tränar och tränar :D
Men med mer jobb så blir det nog bra tror jag:)

Klar förbättring än tidigare filmer. Stövlarna har hjälpt dig en bit på väg, nu ska du bara våga rätta på dig och komma ner i sadeln.
Tack, jag jobbar på det :)

Håller med dom andra, du har en väldigt bra attityd och då är det också fler som vill skriva och hjälpa till eftersom man vet att du verkligen jobbar på att bli bättre = ) Tycker du kämpar på bra!!

Något som du skulle kunna testa är att sitta lite för bakåtlutad ett litet tag (gärna i kombo med utan stigbyglar). Överdriv åt andra hållet ett tag, inte så länge att det är bekvämt, men lagom så att du vänjer dig vid hur kroppen gör, när du då rättar upp dig igen så kommer du inte så långt fram som nu. Samma tänk som den övning cela beskriver, den är väldigt nyttig! Men gör detta med lite överbevakning, dels så att du faktiskt vågar sätta dig (för mycket) och att du får lite handledning när du ska upp igen (så du inte fastnar där istället). Tvinga dig ner i sadeln.
Tack! :) Det är precis vad jag försöker varje gång jag blir longerad. Bra dagar kan jag luta mig bakåt bitvis utan att hålla på att ramla av, vissa dagar kommer jag inte längre bak än att jag sitter rakt när jag försöker luta bakåt. Övervakning har jag nästan varje gång, och hon har börjat påminna mig när jag hamnar för fel också.

Ang strechingen så är det utsidan på låret högst upp och sätesmusklen på utsidan av höften typ som ska kännas. Men det är som sagt på stela mig

Man får precis som du skriver känslan av att du liksom står lite över hästen för att inte störa, ur det läget tror jag det är jättesvårt att komma ner i sadeln igen? Åtm har jag det, jag är typ 99 gånger av 100 värdelös på att komma ner i sadeln om jag inte 1. börjar från skritt eller 2. kommer ner i sadeln direkt på typ första steget när jag över går från lättridning till nedsittning. Så då kanske det är lättare för dig att göra mer övergångar och försöka bibehålla sitsen från skritten en bit längre in i traven var gång?

Om jag ska försöka förklara helhetsintrycket och min egen känsla (jag har suttit mycket värre än du för jag stressade min stackars ponny också :o) så när man är så där lite för mycket framåt lutad så får man liksom inte riktigt plats att vara typ följsam i magen (?) och låta sätet följa med hästens rörelser i sadeln. Överkroppen är liksom ivägen "uppepå" och lite framför sätet. Och därför följer den också med upp och så blir det studsigt.

Jag behöver iaf tänka på att liksom släppa fram och ned höfterna och typ göra min mage lång och mjuk och låta huvudet växa uppåt/bakåt (eftersom uppåt för mig i känslan än så länge egentligen är uppåt/framåt), då kan jag följa med mycket bättre. Men det gäller att hitta tänket som funkar för en själv, och det kommer du säkert göra mer och mer :)

Anledningen till att du får så mycket respons är för att du är så ödmjuk såklart :idea: :bow:
Aha:idea: Men där tar det inte emot nämnvärt heller. Har överlag naturligt långa muskler nästan överallt.

Nja, det är bara bitvis jag försöker ta emot i stigbyglarna för att avlasta (syns ofta i kombination av att jag råkar rida lätt något steg av ren reflex). Större delen av tiden försöker jag sitta ordentligt även om det inte syns :crazy: Jag skumpar alltid mycket i början även om jag börjar från skritt, måste låta mig själv skumpa en stund och komma in i det innan det finns någon chans att jag kan sitta ordentligt. När jag däremot kommit över första tröskeln så hjälper skrittövergångar, så det ska jag försöka få med mer av.

Precis så känns det! Men samtidigt grejar jag ju inte att sitta nog mkt bakåt heller :crazy: Som jag skrev till Ponnyryttaren_ så är det precis vad jag övar på när jag blir longerad; att luta mig bakåt och försöka följa med höfterna. Verkligen skitsvårt, men jag hoppas det ska bli bättre med tiden.

:) Tycker det är ganska självklart egentligen, tror att alla här kan bra mycket mer än mig och även om jag inte alls kommer ihåg allt när jag rider så finns alltid en del med i bakhuvudet som jag inte skulle kommit ihåg annars. Och är det något tips som inte känns rätt för mig/oss så är det ju inte så mycket mer än att välja bort det.

kl

Här är den enda film jag har än så länge, på min lille gule spanjor. Den filmades lite spontant med mobilkamera när vi kutade runt i en hage i samband med en uteritt, så...ehum...balans och fokus kanske inte är hundraprocentiga ;)

Hästen i fråga är född 2007, dock sent (i slutet av september) och han kom till sverige för lite drygt ett år sedan, varefter han reds in. Jag har haft honom i ca ett halvår, men har inte börjat rida "mer ordentligt" förrän de senaste tre månaderna, detta då jag lyckades krossa en hög med revben efter en flygtur från en sprattlig treåring i höstas. Han har en underhals som han är väl medveten om hur man kan använda (;)) och blir lätt hög i formen. Särskilt såklart om man, som på filmen, befinner sig ute i en hage med spöken i buskarna och utan skyddande ridhusväggar:angel: Nu när det har torkat upp såpass kommer vi dock att utnyttja "naturliga ridbanor" mer, då jag själv har lättare att hålla ihop och få till en mer "äkta balans" i det fria.

Vi har under de senaste två månaderna i princip enbart fokuserat på att han ska slappna av samt bjuda ärligt framåt. Vi har ridit mycket ut i skogen och försökt att ha kul genom att studsa över stockar och inte krångla till saker och ting för mkt. Han har under sin korta "ridkarriär" innan han kom till mig, nog haft lite för höga krav på sig. Hans förra ägare är en jätteduktig tjej, dock hade jag kanske inte ridit en unghäst på pelham, eller börjat trampa med den. Fokus har alltså legat på att få hästen positiv till arbete, slappna av och inte försöka springa ifrån, våga ta stöd på bettet samt hitta framåtbjudning!

Målet är att kunna komma ut o rida lite lätta klasser framöver! Blir suget större efter det och om hästdjuret o jag klarar det, så kanske det blir mer:)

(filmen ligger just nu bara på facebook, så man måste ha konto där för att kunna se den...)
https://www.facebook.com/#!/photo.php?v=10150642710512136

Tack! Ja, han är som en liten barbiehäst:D (dock med en hel del attityd och Emil-i-Lönneberga-image;))

...o Zvea; ni får vara snälla mot varandra i helgen, du och puffen:)

Då är det riktigt bra jobbat. Såg en stegringstendens, inte lätt alls. Får en känsla att hon inte riktigt litar på eller är bekväm med hand/bett. När det släpper och då du då också, kan arbeta henne lite djup och rund, kommer det nog hända massor. Stort lycka till!

Stämmer bra det! Man kan knappt hålla i tyglarna.. Men det blir bättre för varje dag:)

För ovanlighetens skull så hänger jag ut mig själv med en film från dagens träning. Det var första träningspasset på kandar så det lämnar väl lite att önska förstås.

Hon blir lite kort i fram men överlag verkar hon trivas ganska bra, vi arbetar fortfarande på att få henne lugn och avspänd, loss i sidorna och helt utan att sätta tryck och gång. Det är därmed lite mellanmjölk men ack så nyttig för en häst som är av den lite hetare kalibern. Sedan kan ju självklart piloten i fråga räta på sig, titta upp, släppa ned benen, ta in armbågarna, lägga fram och ned handen lite grann osv. Men det är därför det är så sjukt bra med film så det bjuder jag på! ;)

http://www.youtube.com/watch?v=DiruX-rtcmw&feature=youtu.be

*KL*

Film på min tanthäst, som är lite under igångsättning efter en period med lite ridning så hon är sådär lagom ogenomriden, vi har konstig väderlek med sol, varmt och riktigt vårväder ena dagen och snöfall och 0-gradigt med regn och blåst andra dagen vilket gör att min häst känner av sitt ryggproblem väldigt mycket :( tyvärr är det övervägande regn och blåst och iskalla vindar... deprimerande

Här rider jag hon, har skaffat såna där läderchaps och jäklar vilken omställning det är :rofl: benen sitter ju fast emot sadeln! Ny sadel för övrigt och så har man hysteriskt ont i en fotknöl, klämde mysigt med skorna på :p och så kompletterar vi inte direkt varandra med varsitt ryggproblem så vi samspelade inte direkt under hela passet vilket syns

http://www.youtube.com/watch?v=1AuU...DvjVQa1PpcFPWCRM43N3WOZPq8TqPa3xRqkriLNY6r9Y=

kompisen provrider efter några år sedan hon satt på henne sist
http://www.youtube.com/watch?v=nFuo...DvjVQa1PpcFPWCRM43N3WOZ07ZZHBmULOOJF29gmy8-g=

Några minuter från dagens pass. Jag beklagar att jag inte har ridstövlarna ;) , de fick inte plats på cykeln och jag hade planerat att rida utan sadel, men ändrade mig eftersom Ninya kändes onödigt pigg. Passet kändes överlag fullt godkänt, Ninya var på trevligt humör, jag satt rakare än mitt genomsnitt åtminstone, men kände inte att jag riktigt var med.

Har upptäckt att Ninya går med bakdelen innanför i höger galopp på raka spår, hur rättar jag till det? (svag öppna-tänk, variera mellan öppna och raktställd, ha skänklarna annorlunda?)

http://www.youtube.com/watch?v=qXIc...DvjVQa1PpcFNy7fkieenTcspqeROwDmEM6yxYnl7asUQ=

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej! Finns säkert fler än jag som har hoppstammad men mest rider dressyr . Jag är inte så avancerad , msv:c/b. Tittar nu på lite olika...
Svar
7
· Visningar
1 080
Senast: Fiorano
·
Fritid Så klart vi behöver en ny tråd för oss Virkning, Stickning, Nålbindning.
35 36 37
Svar
726
· Visningar
48 689
Övr. Grenar Hej! Om tre veckor jag jag göra min första ”tävling” eller aa de är en pay and jump Jag har iallafall aldrig gjort något liknande...
Svar
4
· Visningar
2 082
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Jag är ny på denna sida, vet inte om den fortfarande används eller om jag är på rätt plats, ber om ursäkt för de! Jag måste lätta...
Svar
13
· Visningar
3 350
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama