***FILMTRÅD NR 2 på våra vackra dressyrhästar***

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: ***FILMTRÅD NR 2 på våra vackra dressyrhästar***

Han har blivit mycket bättre! Så han har inte ont, sadel utprovad och tänder kollade precis, utan han är en unghäst som inte riktigt accepterat bettet fullt ut. Och man kan ju inte begära att en snart 3 årig häst ska gå stadigt med huvudet i form hela tiden?:confused: Då hade jag börjat fundera...

Nu gör vi alla olika men jag hade lagt ner mer tid på att få hästen att acceptera bettet innan jag sätter fart med trav och galopp. Men alla vägar bär till Rom :) det blir säkert kanon i slutändan!

Jag håller helt med m85! Vilket jobb du gjort! :bow: Älskar harmonin i ditt sätt att rida henne! Bra jobbat! Förstår att du måste va stolt :)

Fast det är ju bättre att rida hästen fram till bettet än att börja joxa (som det lätt blir) för att få hästen att gå fram till bettet och det gör man ju lättare i en högre gångart.

Som andra har sagt så tycker jag att det ser ut som en helt normal unghäst :)

Oj tack så mycket, var det sån skillnad :o otroligt tacksam över den här hästen trots att hon har kostat mig mycket pengar och gett mig gråa hår, har lärt mig fantastiskt mycket inom ridningen som jag har till fördel på andra hästar. Vi upptäckte ett problem i länden som hon förmodligen har haft hela livet som har förklarat många av bekymren vi har haft genom åren, nu får hon fortsätta att gå som rid/körhäst på skogsmullenivå tills hon säger ifrån men just nu känns framtiden bara ljus när hon bättrar sig så från vecka till vecka :love:

Vem har sagt att man ska börja joxa?

Jag håller helt enkelt inte med att det skulle vara helt normalt att hästen slår så mycket med huvudet, hur grön den än är. Men alla tycker olika och tur är väl det :) Jag säger bara att jag själv inte hade tagit så lätt på det.

Det var därför jag skrev en parentes om att det lätt kan bli så om man fokuserar på att hästen ska vara helt stilla i munnen innan man går över till en högre gångart. Inte att någon hade sagt det eller att det är en definitiv sanning.

Visst hästen kan ha ont men på en så ung häst så är det inte ovanligt att den tycker att bettet är obehagligt med tanke på tandfällning osv. Vissa hästar är oroligare än andra i munnen och vissa spänner sig när man drar sadelgjorden men vid mer rutin så brukar det gå över. Det var därför jag reagerade på att du sa att det såg ut att ha ont, håller hästen fortfarande på så om ett halvår, ja då kanske man ska ta och kolla upp den.

halvt kl

Nu har jag ju ridit in ganska mycket unghäster, och tycker inte Zan Miguels häst ser ovanligt ostadig ut. Det beros lite på hur mycket den är riden, men jag personligen tycker det är ok för en unghäst att gå så de första 3-4 gångerna med ryttare, sedan bör den ha funnit sig till rätta om man rider frammåt med en stadig hand.

Annars jobbar jag alltid hästarna med inspänningar på lina tills de accepterat bettet och jobbar i en bra form innan jag börjar rida, och då vet de vad som förväntas när man sedan kommer upp på ryggen.

En del hästar är bara mer joxiga i munnen än andra, har ridit en annan Figaro avkomma som var exakt likadan och har även haft andra inridningshästar som betett sig likadant så jag tycker nog också att det är normalt.

ZM: Jättefin häst som du rider framåt på ett bra sätt, blir nog ännu bättre när du kan rida ut den i skog o mark så den koncentrerar sig på annat än bus...:o

Jag skulle till och med säga att den ser rätt stadig ut i formen om man ponerar att den endast är riden ett fåtal gånger. Hemskt söt är den också.

Svarar min egen knapp för ett sista inlägg i diskussionen.

Som sagt, vi tycker lite olika i den frågan. Jag skulle aldrig acceptera att hästen är så ostadig. Å andra sidan så ser jag alltid till att hästen har accepterat bettet innan jag sätter mig upp och rider. Genom att tömköra hästen får man den stadig och den lär sig hitta ett fint stöd till bettet. Brukar aldrig joxa med formen, det är inte det jag pratar om, utan bara lära hästen tycka att bettet är helt ok. Att hästen slår så med huvudet är ett tecken på att den inte är bekväm och jag tycker inte att hästen ska behöva utsättas för något som den inte är helt ok med, då får man backa. Speciellt med den unga hästen som behöver få känna tillit hela vägen. Hästen försöker ju visa att det är obehagligt.

Nu tycker inte jag att vi ska förstöra denna tråd utan enas om att vi är oeniga :angel: Men jag tycker det är intressant hur olika man kan se på utbildning av hästen. Men som sagt, alla vägar bär till Rom :)

Svarar min egen knapp för ett sista inlägg i diskussionen.

Som sagt, vi tycker lite olika i den frågan. Jag skulle aldrig acceptera att hästen är så ostadig. Å andra sidan så ser jag alltid till att hästen har accepterat bettet innan jag sätter mig upp och rider. Genom att tömköra hästen får man den stadig och den lär sig hitta ett fint stöd till bettet. Brukar aldrig joxa med formen, det är inte det jag pratar om, utan bara lära hästen tycka att bettet är helt ok. Att hästen slår så med huvudet är ett tecken på att den inte är bekväm och jag tycker inte att hästen ska behöva utsättas för något som den inte är helt ok med, då får man backa. Speciellt med den unga hästen som behöver få känna tillit hela vägen. Hästen försöker ju visa att det är obehagligt.

Nu tycker inte jag att vi ska förstöra denna tråd utan enas om att vi är oeniga :angel: Men jag tycker det är intressant hur olika man kan se på utbildning av hästen. Men som sagt, alla vägar bär till Rom :)

Det beror ju dock på hur man är som ryttare vs hur man är som "kusk". Jag är skitkass på att hantera tömmar och min häst funkade mycket bättre i tömkörningen (på inkörningskurs) ju mer han reds (reds in samtidigt) :)

Jag förstår inte alls din bedömning och ditt resonemang. Att den far lite med huvudet ser inte jag som att det är kopplat till att den skulle vara ovan med bett. Det är en unghäst som uppsutten ännu inte är så balanserad. Den är ovan vid ryttarinverkan och att hitta sin balans under ryttare. Då far huvudet lite på dem i början - helt naturligt och inga konstigheter. Dessutom tycker jag din reaktion är märklig i det att du får det att låta som om det skulle vara några extrema huvud grejer vi ser på filmen - så är ju långt ifrån fallet.

Upplyser bara om att jag inte ignorerar tränaren i öppnorna. jag försöker men får inte till det :devil: :D

Hur kan du kräva att en såpas ung häst som knappt är riden ska gå stadigt :confused:?

Sällar till mig skaran som inte heller förstår resonemanget?? En så ung häst skall inte klämmas in i en stadig form utan först och främst ska man skapa framåtbjudning utan några större krav på formen, den ska lära sig gå framåt för skänkeln och stanna för tygeltryck, sen kommer ju formen efterhand.

Det är inget konstigt som denna hästen går, man får inte ta bort glädjen genom att kräva för mkt av en så ung häst. Det är klart man kan tömköra hästen och befästa formen men det är ju ändå stor skillnad sedan när hästen ska balansera upp ryttaren också då kan man inte kräva att den ska gå lika stadigt som när man tömkör, det är ju rent utav taskigt att göra det.

Nu förvränger du allt jag skrivit! Skit sak samma! Lägg ner istället! Hur ska man kunna diskutera med någon som inte är läskunnig?!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej! Finns säkert fler än jag som har hoppstammad men mest rider dressyr . Jag är inte så avancerad , msv:c/b. Tittar nu på lite olika...
Svar
7
· Visningar
1 080
Senast: Fiorano
·
Fritid Så klart vi behöver en ny tråd för oss Virkning, Stickning, Nålbindning.
35 36 37
Svar
724
· Visningar
48 606
Senast: sthu
·
Övr. Grenar Hej! Om tre veckor jag jag göra min första ”tävling” eller aa de är en pay and jump Jag har iallafall aldrig gjort något liknande...
Svar
4
· Visningar
2 082
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Jag är ny på denna sida, vet inte om den fortfarande används eller om jag är på rätt plats, ber om ursäkt för de! Jag måste lätta...
Svar
13
· Visningar
3 350
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama