***FILMTRÅD NR 2 på våra vackra dressyrhästar***

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: ***FILMTRÅD NR 2 på våra vackra dressyrhästar***

Det ser ganska obalanserat ut, förmodligen på grund av din framåtlutande sits.
Prova att rida utan stigbyglar. För du MÅSTE komma ner i sadeln om ni ska få någon balans.
Försök att vinkla bäckenbenet. Så du sitter på rumpan och inte på musen. Prova när du inte sitter i sadeln och känns skillnaden. Tänk på att trycka ut ryggraden istället för att svanka.

Och om det är sadeln som gör att du sitter så illa, byt sadel. Hitta någon som hjälper dig till en bättre sits!

Absolut inget elakt menat, vill bara hjälpa! Hoppas du får rätt på din sits!

För övrig en trevligt ekipage :laugh:!

Det ser ganska obalanserat ut, förmodligen på grund av din framåtlutande sits.
Prova att rida utan stigbyglar. För du MÅSTE komma ner i sadeln om ni ska få någon balans.
Försök att vinkla bäckenbenet. Så du sitter på rumpan och inte på musen. Prova när du inte sitter i sadeln och känns skillnaden. Tänk på att trycka ut ryggraden istället för att svanka.

Och om det är sadeln som gör att du sitter så illa, byt sadel. Hitta någon som hjälper dig till en bättre sits!

Absolut inget elakt menat, vill bara hjälpa! Hoppas du får rätt på din sits!

För övrig en trevligt ekipage :laugh:!

Jag hade en period då jag red ganska mycket utan stigbyglar (mest pga att jag inte kunde sitta ner med dom) och det borde jag ju börja göra igen :) Problemet är väl till stor del att jag ofta inte ens känner att jag tippar framåt så mycket som jag gör. Rätar jag upp mig en del funkar det, men rätar jag upp mig mycket (vilket jag antar för mig motsvarar en normal lodrät sits på Ninya...) så upplever jag det som att jag både skumpar och stör mer.

Hästen är ridskolehäst som jag hyr en gång i veckan, så sadeln får jag leva med om jag inte vill rida barbacka.

Tack! Jag behöver ju höra det ;) Även om jag ser det själv också. Filmar ju inte för att jag är stolt direkt, utan för att man ser mer än man känner när man sitter på - och hoppas det blir intressant att se skillnad över längre tid såsmåningom.

kl
Första gången för tränare med hästen, har inte ridit denna särskilt länge så jag kan henne inte så bra. Hon håller på att omskolas till riktig ridhäst (kallblodstravare), så det är bara grunder. Sadeln gör det inte lättare heller.. Nu ska jag sluta med ursäkter. :)
http://youtu.be/RwaPvb9I8LY

Har tjatat på dig tidigare om att använda stövlar. Det är otroligt stor skillnad med en stövel och sko+chaps i fråga om att få en tyngre och stadigare skänkel som hjälper resten av sitsen! Investera i stövlar, det är klokt spenderade pengar är mitt råd på ditt "problem"

Jag har inte haft någon inkomst öht sedan i somras och lär inte ha det på minst några månader till, så pengar till stövlar finns verkligen inte. Är glad om jag får sponsring av mina föräldrar till nya chaps åtminstone.

Det där kan jag verkligen hålla med om!

Med en bra ridstövel får man en mkt stadigare skänkel.

KL.
En liten film på mig och min Solette. Dock ett par år gammal.

Tror faktiskt inte jag rider i stövlarna här.. lite svårt att se, men min skänkel är fladdrig.

http://www.youtube.com/watch?v=CDJZ9OKXh2g

..för er som följt min 11:a efter Zuidenwind så är detta hans mor:)

Nog för att det är en unghäst, men hästen är klart missnöjd! Har den ont någonstans? Sitter bett, träns, sadel som de ska? Vad anser du själv om detta skakande och kastande med huvudet?

Med tanke på att hästen är född 09 så tkr inte jag det är så konstigt om den kastar i huvudet. Den har nog antagligen inte blivit riden så många gånger. Den kanske inte har accepterat bettet till fullo ännu :) men jag vet ju inte det är bara en teori. Men nuvarande 6 åringen gick så de första gångerna den reds uppsuttet men sen var det bra när den började känna sig bekväm med situationen :)

Tycker inte heller det ser så märkligt ut. Ser mest ut som att den inte riktigt har accepterat bettet än, jag ser inga tecken på smärta. Den är ju förmodligen precis inriden.

Hästen har en trevlig galopp för övrigt och är söt!

Hahaha älskar att du tog med avramlingen också! Hoppas det gick bra! :rofl:

Jag som nästan aldrig har ro att titta på hela filmer kom direkt till avfallningen och blev helt överraskad och rädd :eek: :D

ZM: Hoppas du inte slog dig! Det lilla jag såg annars så fint ut, du hängde mest med och guidade och lät hästa finna sig tillrätta trots att du åkt i backen precis innan, schyst!

Lite nyfiken bara men varför skaffar man en häst e: Figaro R som hopphäst? Löshoppar den jättebra eller annan anledning?

Menade inte på något sätt att vara dum, vill jag förtydliga, jag reagerade bara på att hästen är så väldigt ostadig med huvudet.

De va nog ingen som menade att du var dum :) Men en så ung häst är ostadig i början :)

Han har blivit mycket bättre! Så han har inte ont, sadel utprovad och tänder kollade precis, utan han är en unghäst som inte riktigt accepterat bettet fullt ut. Och man kan ju inte begära att en snart 3 årig häst ska gå stadigt med huvudet i form hela tiden?:confused: Då hade jag börjat fundera...

JenniiePersson- Nej men exakt:) Han är inte riden så jätte mycket än och är inte helt nöjd med att ha bett i munen, men han blir bättre hela tiden:)

Donnatello- Tackar:)

Cashmir-the_connemara- Haha nej då, tur att det var inomhus och inte ute på isen;) Lär ju ta med lite spänning. Är precis som dig the_connemara, orkar oftast inte titta på hela filmer utan tittar på bitar;)

Angel- Det var inte meningen alls att jag skulle ha honom;)
Min kusin ägde honom och hans mamma. Jag fick sommaren -09 låna hans mamma för att betäcka med en hopphingst. Maj -10 så kastade hon ett döföttföl. Och då var min ute på annons för att hon skulle sälja honom. Men då tyckte hon synd om mig så jag fick köpa honom jätte billigt. Så jag kunde inte säga nej så att säga. Så tanken med honom är väl att hoppar han inte som jag vill, dock löshoppar han helt okey med bra teknik osv, så säljs han som dressyrhäst och jag köper mig en hopphäst:)

Senast ändrad:

Sikken fin häst :love:

*KL*

Kanske vågar lägga upp den senaste filmen på varmblodstanten :D vi har så mycket kvar att jobba med, men är så nöjd över att hästen börjar bli ganska harmonisk i dressyrarbetet på vanliga 2-delat bombersbett, har varit helt omöjligt att rida på såna milda bett i flera år så ja, hur jag än sitter och att hästen saknar mycket bärighet och styrka så är jag mycket nöjd med passet :)

http://www.youtube.com/watch?v=s_KYFjjkf_c&list=UUiDXHjR1eQUJ2GghhrfbOWA&index=2&feature=plcp

All :bow: till dig och allt jobb du har lagt och lägger ner på henne. Det är verkligen en enorm skillnad, tycker att det är så härligt att se att de framsteg och det resultat som kommer alltid är ärligt. Man ser att hon har mognat och utvecklats i varje steg och verkligen tar till sig arbetet, mer harmonisk och tillfreds. Inga "fuskresultat", blev aningen luddigt känner jag men hoppas man kan förstå vad jag menar :D

Du kan verkligen vara glad och stolt över hur fin och trevlig hon är !

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej! Finns säkert fler än jag som har hoppstammad men mest rider dressyr . Jag är inte så avancerad , msv:c/b. Tittar nu på lite olika...
Svar
7
· Visningar
1 080
Senast: Fiorano
·
Fritid Så klart vi behöver en ny tråd för oss Virkning, Stickning, Nålbindning.
35 36 37
Svar
724
· Visningar
48 606
Senast: sthu
·
Övr. Grenar Hej! Om tre veckor jag jag göra min första ”tävling” eller aa de är en pay and jump Jag har iallafall aldrig gjort något liknande...
Svar
4
· Visningar
2 082
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Jag är ny på denna sida, vet inte om den fortfarande används eller om jag är på rätt plats, ber om ursäkt för de! Jag måste lätta...
Svar
13
· Visningar
3 350
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama