Film på polishund

Sv: Film på polishund

beroende på väderlek, sömn, var i löpcykeln hunden befinner sig, träningsvärk osv osv. .

Läs vad jag skrivit!!! En frisk hund .Vet DU vad som händer i kroppen på en hund när den har tränings värk? Berätta gärna det för mig vad som händer i tex musklerna...

Läs vad jag skrivit!!! En frisk hund .Vet DU vad som händer i kroppen på en hund när den har tränings värk? Berätta gärna det för mig vad som händer i tex musklerna...

Men vadå en frisk hund?
Tror du inte det finns annat som spelar roll för prestationen än om hunden är fysiskt frisk?

vad är det där för goja? givetvis kan även en hund ha en dålig dag. beroende på väderlek, sömn, var i löpcykeln hunden befinner sig, träningsvärk osv osv. en riktigt duktig förare kan dock matcha hunden på bästa sätt för större prestationer, och därför syns det inte lika mycket. men att påstå att de aldrig har dåliga dagar är ren lögn.

Läs va hon skriver innan du skriver.
Hon säger ju om föraren gör samma förbredelser dag ut o dag in.

Kolla bara på de bästa IPO ekipagen varför kan dom prestera 296p tävling ut o tävling in o få bara 3-5p avdrag o det är olika platser oilka spårunderlag olika figuranter. Jo för dom förarna som lyckas och göra samma förbredelser hemma som på tävlingen. och hålla sin hund jämn och fin o gör exakt lika både på träning och tävling för inga dåliga dagar där inte. Vare sig dom löper eller inte.Väder kan man träna inför, Sömn kan man också lätt ordna till för hunden innan den ska jobba. Så det finns ingentligen inga bra ursäkter om hunden går dåligt för det är föraren som gjort den det i såna fall, genom att dom inte förbrett den gott nog.

Kolla på Pierre Whalströms och Ängsbackens Rosso där har du nåt o bita i när det gäller kvalité och nogrannhet när det gäller dressyr och prestation. Den hunden har nog aldrig gjort en dålig tävling i hela sin karriär. och då är det allt från Lokala tävlingar till VM o där VM 2:a

Senast ändrad:

Nej, inte vad jag kan se. Hunden arbetar bra utan att tända över. Lyssnar på sin förare som har mycket god kontroll. Hunden backar inte men är ändå inte för "på"...i mina ögon var det mycket snyggt genomfört. ;)

Det är ju en dålig hund!!! loj och tafatt!!!

Det är ju en dålig hund!!! loj och tafatt!!!

Ja, det får du ju tycka...den har, som syrran nämnde, tagit sig till NM. Hur den sen placerade sig och hur de andra hundarna jobbade har vi ju ingen aning om. Jag står fast vid min åsikt.:cool:

Det finns inga säkra svar på VAD träningsvärk egentligen är och vad som orsakar det, så det vore intressant om du hade ett vetenskapligt bevisat svar :crazy:
Men senaste forskning tror såhär:

Vid högintensiv belastning eller långvarig ansträngning av muskler (tex genom distanslöpning) gör att det blir små skador på muskelceller som ger smärta.
Skadorna uppstår där cellerna är som svagast och värken dröjer eftersom att nervcellerna är lokaliserade till den kringliggande vävnaden.
Inflammation och svullnad bildar tryck mot nervceller och blodkärl i musklerna= Smärta.

Vad det nu tillför den här tråden?!

Senast ändrad av en moderator:

kan även tillägga att träningsvärk i teorin (för som du säger vet ingen exakt) är när muskeln får ..ja hur ska man beskriva det. en överbelastning av mjölksyra som det tar tid för kroppen att successivt göra sig av med. Det är därför tex hästar kan få korsförlamning (bland andra faktorer). Men egentligen tycker jag att det är ganska ointressant i den här tråden.

Ja, de finns massa olika teorier om VAD det är och varför det uppstår.. Som jag förstår så har dom övergett den teori som du skriver.

Citat från ett häfte jag har, info plockat från riksoidrottsförbundet:

Tidigare var den allmänna uppfattningen att smärtan berodde på syraöverskott, genom ansamling av laktat, en slaggprodukt som bildas i musklerna vid energiproduktion. Men eftersom såväl elitidrottsmän som ovana motionärer producerar laktat, och träningsvärk dessutom är vanligare bland otränade och i samband med nya övningar, övergavs den teorin.

Slut citat

(laktat= Mjölksyra)

Men som du skrev, jag förstår inte heller vad det tillför i den här tråden.
Jag skrev det mest för att BOAN gärna ville veta :angel:

aha! Ja då vet man. Det är ganska logiskt att din teori stämmer också då vad jag förstått är ett känt faktum att musklerna går sönder när man tränar vilket såklart resulterar i smärta under läkningsprocessen. Medan muskeln läker blir den också starkare och för att muskeln ska kunna läka ordentligt krävs det att man vilar, annars bryts den ner istället. Det är ju ett känt faktum att vid benbrott eller påfrestning av skelettet så blir det mycket starkare där det ansträngts..det torde ju vara samma med muskler då?

Fast det bästa är att vara i rörelse och träna med lätt belastning på musklerna eftersom att det förbättrar cirkulationen= Underlättar läkningen.
Men läkningen från träningsvärken är ju som att muskeln förbereder sej på mer hårdare träning och blir starkare!!

Senast ändrad av en moderator:

ja, jag hade mina misstankar om vad det kom från...

först och främst. olika hundar reagerar olika vid löp och skendräktighet. en hund som blir mycket påverkad tävlas knappast vid de tidpunkterna, alt kastreras för att funka som tävlingshund. andra hundar påverkas knappast alls, och de kan prestera som vanligt.

båda mina hundar har bra och dåliga dagar, men jag har lärt mig att matcha dem för bästa prestation. eller rättare sagt, jag är en bit på väg. är det svalt och vi haft kort resväg till tävlingsplatsen så får jag automatiskt en hetare hund än om det är varmt och vi har rest långt, så för att få någorlunda jämt resultat med så olika förutsättningar får jag matcha OLIKA. det är alltså INTE SAMMA matchning varje gång!

sedan kanske det inte hade skadat om du och boan hade läst MIN text. ännu duktigare förare vet nämligen ännu bättre hur de ska göra för att nå topprestation. det jag påpekade var att hundens utgångsläge, eller förutsättningar, kan skilja sig åt mellan olika dagar.

Att dina hundar har bra o dåliga dagar beror på det som hänger efter i kopplet inte dina hundar. Det samma gäller för mig. Att du och jag inte kan matcha dom perfekt i alla väder och underlag ex. För dom bästa hundförarna dom lever enbart för o hålla på med hund dom gör det från morgon till kväll du o jag har andra sysslor också och intressen därför väljer vi o lägga oss på en nivå som är acceptabel men inte perfekt för vi har varken tid eller ork o förbereda våra hundar för allt som kan hända på en tävling, utan vi hoppas det blir ungefär gynsamma förhållanden på tävlingen så våra hundar funkar som vi vill.

Att dina hundar har bra o dåliga dagar beror på det som hänger efter i kopplet inte dina hundar. Det samma gäller för mig. Att du och jag inte kan matcha dom perfekt i alla väder och underlag ex. För dom bästa hundförarna dom lever enbart för o hålla på med hund dom gör det från morgon till kväll du o jag har andra sysslor också och intressen därför väljer vi o lägga oss på en nivå som är acceptabel men inte perfekt för vi har varken tid eller ork o förbereda våra hundar för allt som kan hända på en tävling, utan vi hoppas det blir ungefär gynsamma förhållanden på tävlingen så våra hundar funkar som vi vill.

Men alltså, som jag förstår dig, så menar du inte att hunden egentligen inte kan ha dåliga dagar, men däremot att föraren ska kunna väga upp till det genom sin dressyr.

Hunden kan i grund och botten, genom olika förutsättningar, ha ett bättre eller sämre utgångsläge. MEN, om hunden har en duktig förare så kan denna kompensera för detta och genom sin skicklighet få hunden att prestera lika bra ändå.

Känns som att vi i den här tråden pratar om varandra lite, för tänker man efter verkar det inte som att vi tycker så olika ändå. Eller?

men du är med på att olika förutsättningar kräver olika matchning? det är ju just det jag vill ha fram. att förutsättningarna kan skilja sig från gång till gång! sämre förutsättningar = dålig dag, goda förutsättningar = bra dag.

Kanske hunden på filmen inte är så dålig då, bra L-test har den gjort såg jag. Jag menar, polishundar måste ju träna mycket annat, och kan inte bara inrikta sig på att få till snygga modprov på en tävling, som en renodlad IPO/BHP-hund exempelvis, dessa nöter väl in modprov a la BHP i större utsträckning.

men du är med på att olika förutsättningar kräver olika matchning? det är ju just det jag vill ha fram. att förutsättningarna kan skilja sig från gång till gång! sämre förutsättningar = dålig dag, goda förutsättningar = bra dag.

Ja visst det är jag med på fullt ut. Men det är ju det vi måste träna på allt som kan hända på en tävling eller vad det nu må vara. Har vi inte ställt hunden inför den sitsen kan vi inte skylla på hunden utan oss som bara oss dressörer. att våra hundar inte lägger sig på läggandet undergång för det är en stor vatten pöl där.det är ju knappast hundens fel utan vi som dressörer efter som aldrig tränat ligg i vattenpölar.

När vi tränar på det oväntande det är då vi minimerar våran chans för o göra bort hunden. Sen har det med att vi blir nervösa på tävlingsdagen vi beter oss väldigt annorlunda mot på träning det är också dålig förberedelser.

Senast ändrad:

Fast det bästa är att vara i rörelse och träna med lätt belastning på musklerna eftersom att det förbättrar cirkulationen= Underlättar läkningen.
Men läkningen från träningsvärken är ju som att muskeln förbereder sej på mer hårdare träning och blir starkare!!

Jo precis, det jag menade var att man inte ska belasta redan "trasiga" muskler. En promenad är ju bara bra samt stretching som även det stärker muskeln....hmm..det här blev en riktig träningsvärkstråd:D

Jo precis, det jag menade var att man inte ska belasta redan "trasiga" muskler. En promenad är ju bara bra samt stretching som även det stärker muskeln....hmm..det här blev en riktig träningsvärkstråd:D

Jepp, de blev de :D

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 229
Senast: Hermelin
·
Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
16 524
Senast: Migo
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 793
Senast: Puffindog
·
L
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 512
Senast: Dentaku
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar