Femte vinthundstråden!

Lite bilder
11026303_10203066208894703_585996148033688701_o.jpg

11160616_10203066209934729_1800665568871389182_o.jpg

Hon ser väldigt vuxen ut i kroppen för att bara vara 8 månader, fin!

Ja dom är bara för söta!

Italiensk vinthund har jag varit inne på många ggr att skaffa, dom är helt underbara.
Har kommit fram till att jag ska försöka sikta på att, om jag inte ändrar mig tills dess vill säga, införskaffa en andra hund till nästa sommar. Då har Filimon hunnit bli 2 år, jag har hunnit jobba en del och kommer förhoppningsvis ha hunnit jobba ihop lite semester jag kan ta ut i samband med hundköpet.

I brist på saker att göra på jobbet så lägger jag upp lite bilder här :p

Inspirerad av senaste numret av Vinthunden så gjorde jag en egen föreställande Vilja :D

11196220_10152776344100588_2400905155686433132_n.jpg

Vilja med sin bästa kattkompis Nolte, 8 kg norsk skogkatt.

11220885_10152776344385588_3851195910963107747_n.jpg

En gammal bild från när vi var på besök hos en kompis :love:

10926215_10152776344875588_2293733311014798972_n.jpg

Vi har anmält oss till vår första LC. En av mina föreningar ordnar alltid skojtävling varje höst, och då finns det valpklass. Hundarna springer en i gången.

Hon har sprungit en del och hon är jäkligt snabb! Sen har vi tränat på att starta ur startbox också, vilket gått jättebra. Hon har starka instinkter och är helt salig varje gång hon ska få springa.

Ska försöka komma iväg till tammerfors någon helg och prova race också, även om det främst är LC vi kommer att satsa på.

Och så finns det en planerad kull om 1,5 år som jag är uppskriven på... Jag bara måste ha fler!

Vi har anmält oss till vår första LC. En av mina föreningar ordnar alltid skojtävling varje höst, och då finns det valpklass. Hundarna springer en i gången.

Hon har sprungit en del och hon är jäkligt snabb! Sen har vi tränat på att starta ur startbox också, vilket gått jättebra. Hon har starka instinkter och är helt salig varje gång hon ska få springa.

Ska försöka komma iväg till tammerfors någon helg och prova race också, även om det främst är LC vi kommer att satsa på.

Och så finns det en planerad kull om 1,5 år som jag är uppskriven på... Jag bara måste ha fler!

Hur gammal är hon nu din lilla? :)

Hej folket!

Jag har äntligen bestämt mig för att min nästa hund blir en vinthund, men vilken? Står och väger emellan Greyhound, Skotsk Hjorthund och Whippet... Kanske blir det en av varje i framtiden. ;) Men nu vill jag veta allt om dessa raser, och kanske framförallt vad som skiljer dem åt temperamentsmässigt, om någon ras är friskare än den andra o.s.v.

Hjälp? :)

Hej folket!

Jag har äntligen bestämt mig för att min nästa hund blir en vinthund, men vilken? Står och väger emellan Greyhound, Skotsk Hjorthund och Whippet... Kanske blir det en av varje i framtiden. ;) Men nu vill jag veta allt om dessa raser, och kanske framförallt vad som skiljer dem åt temperamentsmässigt, om någon ras är friskare än den andra o.s.v.

Har inte så mycket erfarenhet av varken greyhound eller hjorthundar mer än att jag sett dom i lite olika race-sammanhang och dom verkar vara som vinthundar är generellt. Lugna och coola :D
Angående eventuella sjukdomar så rekommenderar jag dig att läsa dom olika rasernas RAS (Rasspecifik avelsstrategi) som finns på SKKs hemsida. Det ligger som ett länkat dokument på varje hundras sida.

Hej folket!

Hjorthundarna är bland de dyraste att försäkra, bland de som lever kortast tid osv enligt agrias statistik. M.a.o. är det klokt att välja annan ras om du vill ha en sund hund, eller åtminstone vara väldigt noga i val av uppfödare.

När det gäller greyhound så är den ju delad i två raser, utställning och kapp. Jag har inte träffat många utställningsgrey (kallas för "standardgreyhound" av de som har sådana), men de jag träffat har jag upplevt som lite skarpare och otrevligare, vilket är en bild som flera verkar ha fått när jag diskuterat rasen med dem. Vill du ha en sådan, så kolla mentaliteten noga.

Kappgreyhounds har jag träffat ett gäng, och jag har blivit kär i alla :p De har alla varit så milda, trevliga och fina hundar. Har hört talas om några som inte kunnat vara lösa vid småhundar eftersom de sett dem som jaktbyten, men det verkar främst gälla importerade kappgreyhounds från Irland och liknande. De jag träffat har inte haft problem med sådant och den kappgrey som min bästa vän har kan utan problem umgås nära med hundar i alla storlekar, åldrar osv.

Även whippet är ju uppdelad, där är det väl främst "vanlig variant" som visserligen kan variera lite och en kappvariant som mer ser ut som små Greyhounds. Har bara lärt känna whippar av vanlig variant och de flesta har varit jättetrevliga, sunda och bra hundar. För livliga för min smak dock :p de är nog de mest "hundiga" vinthundarna och troligen bland de mer lätta att träna i tex lydnad.

Många är också för stora, så tänk inte "en whippet vore bra, för de är lite bra storlek". Mötte en gång en kvinna som velat ha saluki, men hennes man hade velat ha mindre hund så de köpte whippet. Deras whippethanar var nästan lika stora som min salukitik ;)

Tack för informativt inlägg, Red_Chili!

Åh; detta är så svårt. Är verkligen i valet och kvalet.

Ingen som har dessa raser som vill lobba lite för just sin ras? Kom igen nu, Grey, Hjort och Whippetfolket, ge mig allt ni har. :)

Tack för informativt inlägg, Red_Chili!

Åh; detta är så svårt. Är verkligen i valet och kvalet.

Ingen som har dessa raser som vill lobba lite för just sin ras? Kom igen nu, Grey, Hjort och Whippetfolket, ge mig allt ni har. :)

:D
Vad tänker du själv att du vill ha ut av hundägandet och vad är det som gjort att du fastnat för just de här raserna? Vad kommer du erbjuda hunden för liv?

:D
Vad tänker du själv att du vill ha ut av hundägandet och vad är det som gjort att du fastnat för just de här raserna? Vad kommer du erbjuda hunden för liv?

Här hemma finns redan en Kerry Blue Terrier och en Schipperke. Har länge velat ha vinthund, och har äntligen fått med sambon på tåget. Tidigare har han varit orolig för var man skulle kunna släppa dem, men jag har visat på att det finns ställen i närheten så han verkar ha släppt det nu!

Hans favorit är Hjorthunden, men han har haft lite dubier angående storleken. Detta även beträffande Greyhound, då. Jag är mindre orolig, "det löser sig". Visst, vår kombi är inte stor, men man kan ju också ha hund i baksätet med bälte på.

Vi bor i hus, så utrymme finns hemmavid. Tomten är 2700 kvadrat, men bara uppskattningsvis 400 används till hundarna just nu, och det är ju tämligen lite för en vinthund när det kommer till lösspring. Tyvärr sluttar tomten och är opraktisk på det sättet, men något mer skulle man kunna utöka.

Jag och sambon vill ha en mildare hund som motsats till våra tuffingar här hemma. Sambon gillar mest långpromenader och utställningar, jag gillar också rally och viltspår. Tänker definitivt pröva på coursingvärlden! Bor nära några träningar, tydligen; och ska dit och spionera framöver. :)

Så ett tämligen normalaktivt hundliv är väl vad vi har att erbjuda. :)

Bättre sent än aldrig.
Har bokat tid för anlagsprovet nu :D:D:nailbiting: 25 september!

10632578_10152251574900588_4361556492226364807_n.jpg

Kopierar inlägget från viltspårstråden.

Det gick ju bra, tillslut! :eek::banghead::angel:

Vilja som har spårat som en klocka innan och fått fina lovord av tränaren spårade jättefint första delen av provet. Tills vi stötte på en svampplockande tant i skogen :o
Vilja som hör till ras som jagar med synen undrade direkt vad det var för spännande objekt som rörde sig där bland träden. Hon stod å stirra... å stirra... å stirra... så jag till slut fick fråga domaren vad jag skulle göra. Han sa till mig att bryta henne och leda tillbaka henne till spåret och väl där så spårade hon lika fint som innan.

Jag trodde VERKLIGEN INTE att vi skulle bli godkända då det var hennes sämsta spår ever. Men domaren tyckte att hon spårade så himla fint i början och slutet så han godkände henne ändå men att vi måste träna med störningar om vi ska fortsätta oss uppåt :)

12065503_10153053287130588_4268425058968612343_n.jpg

Här hemma finns redan en Kerry Blue Terrier och en Schipperke. Har länge velat ha vinthund, och har äntligen fått med sambon på tåget. Tidigare har han varit orolig för var man skulle kunna släppa dem, men jag har visat på att det finns ställen i närheten så han verkar ha släppt det nu!

Har man redan en hyfsat aktiv hund hemma (som jag vet kerryn är) så gör det ingen skillnad med en vinthund i familjen också :D Dom gör inget väsen av sig och är generellt väldigt behagliga :love:

Här är Vilja och hennes kerrykompis Sam när dom var små.

261929_10150230822995588_1073251_n.jpg

Liknande trådar

L
Hundavel & Ras Hej! Endel kanske vet att jag har några favorit raser redan som jag nog skulle välja om jag skulle skaffa en egen hund. Men jag tänkte...
Svar
19
· Visningar
3 053
Senast: NOC14
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 072
Senast: inverterad
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
13 843
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 932

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka