Femte vinthundstråden!

Sv: Femte vinthundstråden!

hihi, söt-loppan! det där täcket får hon knappt över huvudet längre :P

vi måste träffas snart igen så hundarna får leka lite, om Cashmir får göra det vill säga...

Åh så tjusig han är :love: Stort grattis! Hur är han?

Tack! :) Han är hittills helt underbar, och han passar mig precis så som jag trodde att han skulle göra. Han är världens lugnaste hund inomhus, genomsnäll och glad både mot människor och hundar, hittar på roliga saker utomhus (tydligen gillar han att bada), social och glad till vår lilla familj och dessutom, så älskar han att leka med mig! Inget jag förväntade mig från en 8-årig saluki kanske. Men det ska vi bygga vidare på :)

När han, min andra hund, och pojkvännen mötte mig vid bussen så blev han överlycklig och började busa med mig när han hälsade på mig. Det var nog ganska rätt hund det här!

Det ska bli så roligt att få äga honom. Vi ska på utställningar och även LC-träning :D

KL

Kom precis in efter ett jobbigt möte med en border Collie tik.. Alltså Tindra älskar verkligen andra hundar och har alltid gjort det! Nästan varje gång vi träffar en ny hund så lägger hon sig på rygg och visar sig i underläge.

Men det finns en border Collie tik häromkring som hotade henne för någon månad sedan (hon gillar tydligen inte andra tikar sa ägaren) och i ställer för att inte bry sig eller visa sig i underläge mot henne så blir hon arg.. :( Jag och Tindra har bara stött på den en gång efter det, tiken började visa sig aggressiv mot Tindra, morra/spänna sig osv. Då börjar Tindra skäll-skrika som en galning :crazy: Jag tryckte ner henne i backen och då slutade hon. Detta var häromdagen.

Idag stötte vi på en helt annan border Collie tik, men som är lik den förra till utseendet. Allt börjar bra; Tindra viftar på svansen är nyfiken och glad. Jag fortsätter gå, hejar på ägaren och pang - Tindra blir galen.. :( Jag fick återigen trycka ner henne och denna gången släppte hon det snabbare (tittad inte efter den och skulle ha sista ordet) utan gick med mig super-fint. Men usch det känns så jobbigt.. Hon har alltid funkat med andra hundar.

Har ni några tips? Låter väl förövrigt lite hårt att jag trycker ner henne (tar ju inte i med våld) men det är liksom ett måste.. Det enda sättet att få kontakt med henne..

Senast ändrad:

Du ska absolut inte trycka ner henne i backen. Hon skäller sannolikt för att hon är osäker. Genom att trycka ner henne i backen så lägger du ytterligare börda på osäkerheten.

Försök istället att strunta i att hälsa på andra hundar och avled när ni går förbi. Min italienare gillade absolut inte att hälsa på främmande hundar när hon var kopplad. Släppte jag lös henne så kunde hon slappna av. Framförallt ska du visa henne att du vill att ni inte bryr er om andra. Bara gå förbi om en annan hund vill ta kontakt, avled om du behöver och ignorera henne om hon skäller och har sig.

Okej, ja du har nog rätt i det du säger.. Men jag har prövat att ignorera henne också då blir hon bara värre :crazy: Usch, känner mig som en dålig matte som "trycker ner sin hund" :( Älskae verkligen henne mest av allt!

Men annars är hon som sagt inte det minsta osäker hon är snarare ovanligt självsäker! Inte riktigt som rasen brukar vara så att säga.

Avleda hur förresten? Hon blir helt insnöad.

Förövrigt, hon lyfter nästan alltid på ena benet nu när hon kissar. (bara en fundering som inte har med detta att göra) men hur skulle ni tolka det? Dominans eller bara en grej?

Senast ändrad:

Jag har lite samma problem med Flora, 15 månader, hon tolererar inte att bli skälld på! Vi känner ett par som har en omplacering som är mycket osäker och gärna tar till våldsamheter mot nya hundar. Den tiken var kopplad men gjorde utfall mot Flora, som svarar upp och försöker hoppa på den andra hunden! (Flora var lös och ett antal meter från den andra). Hon är superenkel att distrahera, men när Nikki (vår andra hund) spänner sig blir det snabbt jobbigt. Dock går det framåt på den fronten. Men oroar mig för Floras sätt, hon svarar upp snabbt och våldsamt mot andra hundar som är aggressiva/osäkra. Hon har enbart fått leka med trevliga hundar!

Jag distraherar Flora med godis eller trickträning + någon form av skvallerträning. När hon ser en hund får hon godis, jag pratar glatt med henne medan vi gör lite småövningar, typ sitt, high five eller bara ögonkontakt. Det funkar bra för oss.

Tycker inte du behöver känna dig som en dålig matte, man gör så gott man kan. Det är kanske bara dags för en ny taktik? :) Hundar förlåter, det svåraste kan vara att förlåta sig själv tycker jag.

Ska absolut testa det!

Tack, kändes skönt att höra också. Jag märker ju på Tindra att hon älskar mig lika mycket iaf!

Förövrigt så glömde jag tillägga att jag trott det handlar om konkurrens. För första gången detta hände så var inte jag med, utan min pojkvän var ute med Tindra. Så var hans syster med, med sin hanhund. Tindra och hennes hane är tajta som syskon. De mötte iaf border Collie tiken och hanen är VÄLDIGT förälskad i henne. Border Collie tiken spände upp sig och då tände Tindra till (inte så värst mycket men hon gjorde det iaf)

När jag ser tillbaka på detta så är det faktiskt då det började med Tindra.. Dessutom löpte border Collie tiken då. Tänkte inte mer på det för det hade aldrig hänt när jag och Tindra mötte henne (de har lekt tillsammans tidigare) förrän häromdagen då :crazy:

vi måste träffas snart igen så hundarna får leka lite, om Cashmir får göra det vill säga...

Jaa du jag lovar jag bara väntar på ett positivt svar snart för att kunna göra mer saker med honom, och har såklart hela tiden velat träffa dig och Loppan igen!!
Men hela den här utredningen går så segt och vi har fortfarande inte fått röntgentid :crazy: Utan först på onsdag ska vi på "vanligt" besök hos veterinären, då ska dom kolla igenom honom igen för att sen besluta om en röntgen behövs....handlar nämligen om att försäkringsbolaget endast täcker MR om veterinären anser att det är nödvändigt.
Så jaa...jag bara väntar o väntar, som jag gjort i 7 månader nu.... :mad: Men förhoppningsvis så får vi äntligen snart veta vad det är som plågar min lilla älskling, och har vi tur så går det att göra något åt!

Men om du och Loppan vill ses för en lugnare träff/promenad så går det såklart jättebra! :)

Tack hälsar Cashmir! :laugh:

Och grattis själv till din fina nya vovve!!! Vad kul att höra att det går så bra för er redan! Uppdatera gärna mer med både bilder och text! :D

usch jag tycker så synd om dig och Cashmir! Hoppas verkligen att dom hittar felet och kan "fixa" det.
Träffas gärna för en lugn promenad nån dag :)

KL*

Loppan var på sin första race-träning igår och oj vad kul hon tyckte att det var! Tände på trasan direkt och sprang jättebra. Fick till och med beröm ifrån "kapplöpningsmänniskorna" för att hon var så duktig. Jättekul och det här kommer vi verkligen göra fler gånger! mycket roligare än att ställa ut!

2012-05-15191811.jpg

Loppan kollar in banan

2012-05-15192044.jpg

dags att springa och Loppan är redan heeelt fixerad vid trasan, hihi

photo71.jpg

Loppan fick såklart inte starta i startbur såhär första gången utan jag höll i henne och släppte när trasan susade förbi oss.

2012-05-15192119.jpg

FULLT ÖS!

och så en superkort filmsnutt. Är så stolt över min lilla tjej som var så duktig!
http://www.youtube.com/watch?v=uneCToxFbBA&list=UUerlR4vubsXg3N5rzoHxueg&index=1&feature=plcp

Loppan var på sin första race-träning igår och oj vad kul hon tyckte att det var! Tände på trasan direkt och sprang jättebra. Fick till och med beröm ifrån "kapplöpningsmänniskorna" för att hon var så duktig. Jättekul och det här kommer vi verkligen göra fler gånger! mycket roligare än att ställa ut!

Så himla kul! :) Visst är det underbart att se hundarna i sitt rätta element!

Haha, lillkillen till vänster i bilden är min Gaias kullbror Kendrik! :D Han var på sin första whippetraceträning igår.

ja helt fantastisk!

åh, lille kendrik! Han och Loppan tyckte jättemycket om varandra och busade som sjutton!

Loppan var jätteduktig och såg ut att tycka det var riktigt roligt också! Hoppas ni kommer fler gånger :)

Philosophia: Kendrik var kanonsöt! Duktig på att slingra sig också, jag tappade honom 2 gånger när jag skulle starta honom ;)

ja vi kommer garanterat fler gånger. Lär dyka upp redan nästa vecka om inget oförutsätt inträffar. Kul att träffa dig. Och jisses vad Lingon är snabb!

Vad himla fin loppan är och vad lyckat att hon tycker det är så kul! Finns ju inget bättre än att se dem i sitt rätta element :)

-KL-

En bild från idag på min Karim. Gillar hunden mer för var dag som går, han är så genomrar och härlig. Och lik både sin mor och syster :D

portrtt.jpg

Kul att det gick så bra - ser onekligen snabb ut! Söta snoken på Kendrik som blev BIS-3-valp på SvVks utställning i Ljungbyhed i helgen också.

Netted: Underbart foto på Karim och vad fint att han verkar älska sitt nya liv :)

Ja, apropå Ljungbyhed så kom Khaki fyra i ÖKL med fin kritik förutom att domaren inte tyckte om hans huvud. "Acceptabelt" tyckte han. Hmpf. Det är visserligen lite brett, men acceptabelt!?! Jag tycker att han har världens finaste huvud i vilket fall som helst :D

Khaki_mattes_gulling.jpg

86131_1337274458.jpg

Khaki.jpg

Liknande trådar

L
Hundavel & Ras Hej! Endel kanske vet att jag har några favorit raser redan som jag nog skulle välja om jag skulle skaffa en egen hund. Men jag tänkte...
Svar
19
· Visningar
3 054
Senast: NOC14
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 074
Senast: inverterad
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
13 843
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 942

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka