Femte vinthundstråden!

Sv: Femte vinthundstråden!

Tack för svar!
Så om jag är sugen på att börja tävla i lydnad så kankse jag bör kolla på någon annan ras?
tycker verkligen att whippets verkar så mjuka och trevliga hundar.. :)

Det går ju så klart att tävla lydnad med dem. Jag vet en (i Norge) som kör lydnadsklass 3. Men det hör till ovanligheterna får man väl säga. En whippet är kanske inte förstahandsvalet om man vill ha en hund att tävla lydnad med.

Men det är verkligen supertrevliga hundar! :)

Jag som har erfarenhet av både whippets och andra raser skulle nog vilja säga som så att whippeten är den optimala hunden om man vill ha en hund som hänger med på ex joggingturerna, strandpromenaderna, mysa i soffan osv.
Men det är ingen hund man ska satsa på om man vill köra seriös lydnadsträning. Det GÅR, men det kräver så otroligt mycket mer arbete än med många andra raser.

Min mamma har för tillfället 4 whippets som jag på skoj kallar blondinerna. Dom är vackra med sina långa ben och smala midjor men gud så frustrerad man blir ibland för dom gör verkligen ingenting gratis. :rofl: Men det är otroligt vänliga och trevliga hundar. Jag har nog aldrig mött en whippet som inte fungerar ihop med andra hundar ex.

Jämför man med min staffe så har hon en helt annan naturlig förighet. Väldigt förarvek och stor arbetslust. Hon skulle aldrig drömma om att fortsätta nåt om jag har bett henne låta bli (ex jaga fåglar). Hon vill vara till lags och göra saker för att jag ber henne om det. En whippet får man hela tiden motivera varför dom ska göra nåt. "För att jag säger det" duger sällan som förklaring. :angel:

Men jag älskar ändå whipparna. :love:

KL*

Var i Lidköping med Loppan i helgen. Min uppfödare var också där med ett gäng hundar och det var första gången dom såg Loppan sedan jag hämtade henne i september. Fick hjälp med att ställa min lilla Loppa och hon skötte sig kanonbra. Åkte dock ut med ett "very good". Hon är fortfarande väldigt valpig i kroppen och dessutom lite för tunn så hade inte förväntat mig nåt annat. Har nog kommit fram till att detdär med att ställa ut inte riktigt är vår grej. Både Loppan och jag föredrar att busa i skogen.
1-34.jpg

14-6.jpg

13-9.jpg

Syskonen Bus

12-10.jpg

"hallå, när får man springa efter harar eller nåt annat kul?"

Hon är så fin, jag älskar hennes färg :love:

Vi var oxå i Lidköping, jag och Krut-Rut.
BIR med cert(första :D) och sedan BIG-3a! Gissa om jag är lycklig! Mitt fina Hjärta!
7151517387_48ac7a25a2_o.jpg

7005428574_80b3de658f_o.jpg

tack :D

Rut är ju också helt fantastisk! Drömmer ju i hemlighet om att en gång ha en egen farao.

stort grattis till certet!

Nu vill jag veta mer om detta. Har ni stött på bla greyhounds och whippet med mer eller mindre dåligt pälsad buk såpass att de kan vara helt nakna? Det ska tydligen ha att göra med att hårsäckarna blir för varma??? Eller kan de fälla så extremt? Funderar på om jag ska kolla upp det med blodprov på min lille William för när han kom i aug förra året hade han en avlång fläck mitt på buken ungefär som var naken men normal hud och ingen klåda. Nu under våren har han blivit mer tunnhårig uppåt sidorna där den röda pälsen är ljusare närmast buken. Han är oxå om man tittar noga lite mjällig. Han fäller just nu, mycket men ändå? Är lite orolig för ämnesomsättningen t ex då han är kastrerad. Han är som vanligt annars men vill inte äta sitt torrfoder men äter glatt om han får bara VoH. Kan vara diffus halssmärta oxå. Ska ta bort tandsten snart och vill då veta om jag ska ta lite blodprover kanske. Han är jättepigg annnars och precis som vanligt.

KL*

2012591420374516258_sbig.jpg

201259142046223516258_sbig.jpg

201185172614430516258_sbig.jpg

201189233524280516258_sbig.jpg

2011991435882516258_sbig.jpg

2012327193253645516258_sbig.jpg

GRATTIS till min fina Cashmir (Hot Isle Nanante) som idag fyller 1ÅR!!! :bump:

Vi har inte haft det lätt på vägen, och tyvärr har inte mattehjärtat fått ro än då min lilla väns framtid fortfarande är oviss....men jag hoppas verkligen på många många fler år tillsammans med denna underbara lilla varelse! Trots smärta och andra hinder han fått möta under sitt korta liv, är han alltid glad och med en ständigt viftande svans skuttar sig fram i livet med kämparanda och otrolig livsglädje (som verkligen smittar av sig:D)!!

Min lilla kille börjar bli stor :love:
201259145558846516258_sbig.jpg

Grattis på födelsedagen fina Cashmir! :love:

Jag träffade förresten hans syster Frances i lördags. En liten, liten söt tik!

Gud så stor o vuxen hon ser ut nu! O jättefin!!! Jag har hela tiden den här bilden av henne i skallen:
:p

20125916549656516258_sbig.jpg

Han hälsar tack! :D

Jassåå, där ser man! Hon har ju en riktigt läcker färg :) Var hon liten? Lika liten som Dafne? :p

Cc är tunnpälsad och har i princip inget hår på magen under bröstkorgen. Han bara är sådan och ingenting ovanligt eller konstigt med det. Greys brukar ha mer päls överlag och jag har inte sett ngn med pälslös buk, men flera whippets.

Men menar du fläckvis? I så fall verkar det konstigt.

Hon var lika liten som Dafne, men det syns att hon har lite kvar att växa. Fast hon kommer inte att bli någon stor fröken, utan helt perfekt omkring 47 cm. :)

Jag träffade henne idag med förresten!

Liknande trådar

L
Hundavel & Ras Hej! Endel kanske vet att jag har några favorit raser redan som jag nog skulle välja om jag skulle skaffa en egen hund. Men jag tänkte...
Svar
19
· Visningar
3 054
Senast: NOC14
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 074
Senast: inverterad
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
13 843
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 937

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka