I vilken situation stack han och bockade?
Ja så klart det kan komma sämre perioder osv men tycker inte alls om beteendet han gör just nu. Pigghet, kylan, ont ja frågorna är många och vi får börja klura på dom.
Brukar ha en magkänsla när något av mina djur har ont och det har jag inte om Max. För han bockar osv även när han är lös och utan utrustning. Och då med öronen framåt och det är "glada skutt" haha hur man nu ska förklara det.
¨
Ja jag vet ju att han var satans pigg dagen jag trillade av då stallägaren sa att när hon fodrade så struntade
Max i maten och bara sprang runt och busade i hagen
.
Ja så red jag ut med 2 fullblod och allt gick bra tills vi skulle fatta galopp. Deras fullblod rusar iväg då vi låg sist och jag känner att jag inte har någon kontroll då max springer för glatta livet för att hänga med.
Då ber jag dom att sakta in då det var lerigt ( Max hatar lera och springer vid sidan om osv).
Försökte bromsa max fast dom sprang ( har alltid fungerat innan).
Men nu bara struntade han i mig och stannade inte förrän de andra hästarna stannade.
Jag ville inte galoppera mer efter det men dom ville tvunget galoppera tillbaka samma väg ( hemåt ).
Jag säger då att jag vill prova vara först då max kanske lugnar sig då.
Hinner knappt svänga och smacka och Max sticker iväg i snabb galopp som han bara ökar hela tiden trots mina försök till att bromsa..
Satt och försökte bromsa i kanske 100 meter men han bara ökade
! Blev så klart rädd då då jag har dåliga erfarenheter av hästar som sticker.
Han springer vid sidan om en stor lerpöl och då tappar jag balansen och försöker bromsa igen. Han bromsar 3 sekunder och sen hoppar han upp i luften och gör världens bocksprång.
Jag flyger som en vante och landar på ryggen hårt! Han stannar dock.
Hoppade upp och red hem. travade lite på en volt och när jag skulle byta håll så försöker han sticka men kunde hindra honom den gången.. Är som att sitta på en bomb hah
.
Har dragit ner rejält på kraften men märker inte direkt någon skillnad.
Var och kollade hans sadel den 23 och han hittade inget alls. Så har en kiropraktiker, veterinär bokad den 9 januari. Söker också efter en tränare då han börjat bocka när jag fattar galopp.
Så mycket av våra problem kanske är pga av mig
Har ganska dålig balans.[/QUOTE]
Jaha, så förstår jag varför han bockade! Hur tusan vågade du ut på ett fält med två fullblod
Jag kan säga att jag inte galopperar på fält med min 20+are
Hon kan få flipp och börja bocka om jag vill sakta av och inte hon.
Sedan måste jag säga att jag hade skaffat mig andra uteridkompisar. Så vansinnigt okamratligt och t o m farligt, särskilt när du ber dem att låta bli att galoppera hemåt i synnerhet. I vårt stall gör vi alltid upp om hur och var vi ska rida beroende på vem som är med.
När jag började rida igen efter mååånga års uppehåll fick jag ett bra råd av min tränare - "Rid aldrig fortare än att du känner att du har din balans och kontroll på allt. Är det typ b-ponnytrav så får det vara det."