Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tja, jag har haft min valack i ett halvår och vi har galopperat två gånger på den tiden.. Han är också ganska obalanserad ännu och orkar inte riktigt med att galoppera lugnt och samlat. Samma sak i traven, antingen travar han fort eller helst inte alls. Men det blir bättre, vi tränar på det i lugn och ro. Vill egentligen inte börja träna på galoppen innan traven blivit stadigare.Mitt största problem är galoppen. Det går jättebra om vi har en bra dag och en uppförsbacke. Men på t ex ridbanan vågar jag inte då jag tycker att han rusar iväg och svängen kommer alldeles för fort... Plan mark på t.ex en grusväg vågar jag inte riktigt heller då jag tycker att det rullar iväg för fort då.. Hästen är ju ung och omusklad så det är svårt att få en lugn samlad galopp. Jag har dessutom växt upp lite med att man inte har ridit ett ordentligt pass om man inte har galopperat så även där känner jag mig lite misslyckad efter dom flesta ridpass
Idag ska jag ut på en tur på egen hand. Försöker sänka ribban åt mig själv och bara rikta in mig på "lilla rundan" som är i skogen runt gården och inte tar mer än 20-25 min... Det är lite på den nivån det får vara just nu känner jag innan jag hittat tillbaka igen..
Följer gärna den här tråden! Jag har ett riktigt kaninhjärta och precis som alla här så älskar jag hästar mer än allt, men tyvärr har rädslan ofta tagit över. Från att jag började rida som liten knatte till nu har jag alltid varit rädd för något när jag rider. Ponnyer som bockar, galoppera och hoppa har varit saker jag varit väldigt rädd för. Nu på senare år har jag blivit väldigt rädd för att rida stora hästar, särskilt dressyrhästar, och hoppningen är fortfarande riktigt läskig. Det är väldigt få hästar jag känner mig trygg på. En av dem var en gammal tävlingsponny jag fick chansen att rida i våras. Hon var både stark och ett riktigt krutpaket, men gudasnäll. Henne vågade jag hoppa hinder över metern på och jag tyckte t om att det var mer roligt än läskigt!
Idag rider jag tyvärr inte alls. Jag har för det första absolut inte råd, men jag har inte heller längre det självförtroende som krävs. Det är mycket som sker i mitt liv och jag har blivit ordentligt deprimerad och har så mycket ångest och rädslor att jag knappt vågar gå utanför dörren. Jag drömmer om att få klappa mjuka hästmular och kanske t om kunna rida igen, men det känns väldigt avlägset. Men som sagt så följer jag gärna tråden och läser om er andra hariga hästvänner
Idag känner jag mej duktig red lektion för min kompis/tränare igår och det gick superbra. Lite dåligt väder idag och motivationen lite dålig, men kom mej upp på hästen ändå. Och det gick hur bra som helst, han var lugn och snäll precis som igår. Så klappar mej själv på axeln för att jag red en stund (helt ensam) och det gick bra, vilken tur att jag inte fegade ur och bara ryktade, pysslade och matade herr häst
Min häst kan också ha såna "spökperioder" emellanåt, men de brukar gå över ganska fort. Jag undrar om det har med vädret att göra? Men det är inte speciellt kul att försöka rida då.. Min häst brukar det märkas på redan påväg in i stallet om han har en dålig dag. Brukar faktiskt strunta i att rida sådana dagar..Bra jobbat!
Jag ska försöka ut på en skrittur på egen hand idag. Ponny har verkligen inte varit sig själv senaste veckan... Ser spöken och hittar på lite alla möjliga grejer Hoppas att det är något övergående och att det går bättre idag. Kan ju inte klaga på honom när jag själv sitter där och är livrädd för allt som rör sig i skogen
Min häst kan också ha såna "spökperioder" emellanåt, men de brukar gå över ganska fort. Jag undrar om det har med vädret att göra? Men det är inte speciellt kul att försöka rida då.. Min häst brukar det märkas på redan påväg in i stallet om han har en dålig dag. Brukar faktiskt strunta i att rida sådana dagar..
Jag är också en rädd ryttare. Inte alltid, men ganska ofta i alla fall. Jag är försiktig av mig och blir lätt otrygg..
Min nuvarande ponny köpte jag just för att när jag satte mig på henne kände jag mig på en gång trygg, och det är ovanligt. Hon är pigg och kan bli både het och stark, men är egentligen väldigt snäll. Bara väldigt väldigt glad. Vilket i sig är något positivt, men när hon blir taggad så laddar hon liksom "på höjden", och det är läskigt tycker jag. Det är som att sitta på en kanon!
Hur som helst, jag var helt trygg på henne tills den dagen då jag och en vän var ute och red med en kvinna från ett stall i närheten av där vi stod. Det var en fin, kall dag och min häst hade aldrig träffat den andra hästen förr, så hon blev jättetaggad. I galoppen vägrade hon stanna, hon började sparka åt den främmande hästen och var allmänt inte sig själv.
Sen blev det vinter och kallt och hon blev ännu piggare. efter en tolktur där hon nästan slog över då hon stegrade blev jag ännu räddare.
Nu jobbar vi fortfarande med det. Ju mer jag rider desto bättre känns det. Men det kommer stunder då jag blir riktigt rädd, framförallt när det går några dagar mellan passen.
Samtidigt älskar jag min häst och vill inget hellre än att vara med henne och att sitta på hennes rygg. För på många sätt är hon världens mysigaste och härligaste häst.
Duktigt!Ja så var det för mig i tisdags, tyckte när jag tog in honom att det var en dålig dag så valde att tömköra istället men då visade det sig vara en bra dag i alla fall
Kl
Idag tog vi oss runt våran lilla runda på egen hand helt problemfritt så en liten självförtroendeboost blev det
Förstår känslan. Visst kan det finnas hästar som passar en rädd osäker ryttare bättre än andra men har man dom där starka känslorna för hästen så har man. Då får man försöka jobba med rädslan istället känner också igen det där att rädslan genast blir värre om man inte rider regelbundet.
den där jävla depresionen förstör så mycket. har tack och lov kommit ur min för tillfället men självförtroendet är totalt i bott. det har aldrig varit särskilt bra men tack vare depresionen så har det blivit totalt bottenkört. så fort jag återfått lite så är det alltid något som sänker det igen och då börjar jag fega.Idag rider jag tyvärr inte alls. Jag har för det första absolut inte råd, men jag har inte heller längre det självförtroende som krävs. Det är mycket som sker i mitt liv och jag har blivit ordentligt deprimerad och har så mycket ångest och rädslor att jag knappt vågar gå utanför dörren. Jag drömmer om att få klappa mjuka hästmular och kanske t om kunna rida igen, men det känns väldigt avlägset. Men som sagt så följer jag gärna tråden och läser om er andra hariga hästvänner
den där jäkla handbromsen har ju lärt mej att rida framåt ute nu men som sagt hoppningen så enkelt det är att bromsa när man blir osäker. sen blir det kråkhopp och hästen som egentligen är jättesnäll blir så jäkla pissed of. och då blir man ännu fegare. konstigt att det är så himla svårt att göra rätt. man vet ju så väl att det blir fel och att det blir värre. det är som att hissen inte går ända upp.Det var verkligen en ögonöppnare för mig, jag är egentligen mest för att göra det man känner att man klarar av o jag hade liksom redan innan bestämt mig för att inte göra grejer som jag blev rädd av. Men när den rädslan började växa o inkräkta mer o mer på andra saker än just bara "att rida stora hästar" som eg var min grej jag vet jag är rädd för så fick jag lite nog. Jag fick rida bombsäkra hästar till en början men de tålde inte att jag hängde i tyglarna o försökte bromsa mig ur det. Dvs jag fick direkt lära mig att sluta dra i de jävla tyglarna för det blir vilken snäll häst som helt knäpp av.
Med min häst har jag tex länge velat rida utan huvudlag men jag har alltid fegat till slut o velat ha grimma (ridit en del utan också men blivit rädd om ngt hänt) bara för att kunna ta i ngt på huvudet vid behov. Utan den nödlinan har jag känt mig livrädd och extremt utelämnad. Men även det är bättre nu! Hästen är ju lika (o)lydig som innan o inte på ngt sätt farlig utan huvudlag utan det är bara en grej som suttit i mitt huvud.
Mitt tips är alltså att själv känna efter hur mkt rädslan begränsar en o sedan ta hjälp att hitta nivån man själv tycker är ok.
Idag ska jag ut på en tur på egen hand. Försöker sänka ribban åt mig själv och bara rikta in mig på "lilla rundan" som är i skogen runt gården och inte tar mer än 20-25 min... Det är lite på den nivån det får vara just nu känner jag innan jag hittat tillbaka igen..