FD sambon vill ta hunden ifrån mig!

Sv: FD sambon vill ta hunden ifrån mig!

Här finns det lite grann som man kan få en inblick i hur det ligger till. Dock är det ju inte precis så här det är i alla fall, men i det stora hela är det det.
Min källa från internet.
http://vovve.net/Juristen/question.asp?qid=146&str=0-54
Om sambolagen och hund.
http://vovve.net/Juristen/question.asp?qid=128&str=0-54

Räknas det som konkreta källor:confused:
Jag kan dock inte länka till min källa IRL, men som sagt det är ju fritt fram att fråga vilken jurist man vill.

Det finns även fall där man avsagt sig samägande, men i slutändan fått ändå rätt till hälften av värdet i en domstol, då personen indirekt hade betalat en stor del av huset.:crazy:

*suckar djupt*

OM det skulle gå till domstol, så står det ju också ord mot ord om han lagt pengar till inköpet av hunden eller inte..
Eftersom ts är den som står på köpekontraktet, där även köpesumman står och motparten inte har annat än sitt eget ord på att han lagt in pengar på hundköpet, så vilken av parterna har en enorm fördel??

Den som har köpekontraktet eller den som påstår att den också betalat en del av hunden, men som inte kan visa upp ett enda bevis för detta påstående?

Det finns även fall där man avsagt sig samägande, men i slutändan fått ändå rätt till hälften av värdet i en domstol, då personen indirekt hade betalat en stor del av huset.:crazy:
Vilket förmodligen styrktes med kvitton?

*suckar djupt*

OM det skulle gå till domstol, så står det ju också ord mot ord om han lagt pengar till inköpet av hunden eller inte..
Eftersom ts är den som står på köpekontraktet, där även köpesumman står och motparten inte har annat än sitt eget ord på att han lagt in pengar på hundköpet, så vilken av parterna har en enorm fördel??

Den som har köpekontraktet eller den som påstår att den också betalat en del av hunden, men som inte kan visa upp ett enda bevis för detta påstående?

Då vi inte vet hur deras ekonomi såg ut så kan jag inte veta vilka bevis det finns. Det kan vara så att TS kanske hade en mkt låg inkomst, eller ingen alls, då har du bevis där. Det kan vara så också att exet hade lägre inkomst, eller ingen alls, och då är det svårare för han att tycka att han är samägare.
Hade dom gemensam ekonomi behövs ju inga bevis.

Med indirekt, eller dold, menas att det inte finns kvitton:cool: annars är det ju inte indirekt eller dold:angel:
Hur kan man då veta att man indirekt har betalat en stor del av någon annan kostnad?

Jag kan lätt påstå att jag indirekt har betalat 90% av min makes uppehälle. Det betyder inte att det är sant.

Då vi inte vet hur deras ekonomi såg ut så kan jag inte veta vilka bevis det finns. Det kan vara så att TS kanske hade en mkt låg inkomst, eller ingen alls, då har du bevis där. Det kan vara så också att exet hade lägre inkomst, eller ingen alls, och då är det svårare för han att tycka att han är samägare.

Det låter ju helt sjukt... Hur stor inkomst de har i relation till varandra kan väl inte avgöra vem som äger hunden...? Det säger ju ingenting om vem som köpt den. Verkligen ingenting.
Det blir ju rena spekulationerna?

Senast ändrad:

Hade dom gemensam ekonomi behövs ju inga bevis.

På vilket vis är inkomsten bevis??

Man kan även med låg inkomst spara ihop till en hund. Eller få pengar av sina föräldrar/far eller morföräldrar etc. Det finns även uppfödare som säljer på avbetalning, sänker priset för en bra köpare osv.

Tänker man så, så äger jag alltså ingen av mina köpta hundar som jag är juridisk ägare till och står som ensam köpare av helt, eftersom maken har större inkomst än mig.. :smirk:

Helt orimligt och befängt att tro att inkomsten ska ha någon som helst juridisk betydelse för ägarskap av hund!

Det låter ju helt sjukt... Hur stor inkomst de har i relation till varandra kan väl inte avgöra vem som äger hunden...? Det säger ju ingenting om vem som köpt den. Verkligen ingenting.

Har man ingen inkomst, (eller mkt liten som inte täcker halva utgifterna)
så kan man inte bara köpa saker för andras pengar. Eller köpa saker och låta sambon försörja en, det går inte heller utan att sambon är samägare om inget annat är avtalat (då helst skriftligen);)

T.ex: TS köper en hund för 8000kr. Hon tar pengarna från sitt konto och står som ägare på hunden. TS sambo fick denna månaden betala alla räkningar som dom vanligtvis delade på, för att TS inte hade råd att både köpa hund och betala räkningar/mat. Då är hennes sambo en dold samägare då han indirekt har betalat en del av hunden.
Hänger du med?

Alternativt: Ullabella köper en hund för 8000 kr. Pengarna har hen sparat ihop under lång tid, samt att hen fått pengar i gåva från sin familj, samtidigt som hen bidrar som vanligt till hushållets drift och inköp. Hen betalar även för hundens uppehälle själv (i stället för att spara undan pengar) utan att detta påverkar hennes övriga bidrag till hushållets drift och inköp. Ullabellas sambo har därför inte påverkats ekonomiskt av Ullabellas hundköp.

Ja då är han inte samägare.

Slutsats: Låg inkomst och samboskap bevisar ingenting.

Slutsats: Låg inkomst och samboskap bevisar ingenting.

Trodde att du hade fattat men tydligen inte.
Man måste se det från fall till fall. Hon kanske har en låg inkomst, men ändå kan lägga undan 500kr i månaden till en hund. Han lägger undan lite mer pengar som dom senare kanske gör en resa för eller renoverar huset, eller köper en bil eller en diskmaskin eller....osv osv. Då tar det ut varandra om man inte gjort upp något annat i ett samboavtal. Köper man något för gemensamt bruk då ska det delas på sen också.
Förstår du nu varför det har med samboskapet att göra, eftersom det är svårt att dela lika på allt och ändå få behålla det man köpt utan att ha en dold samägare, utan att ha ett skriftligt avtal.

Trodde att du hade fattat men tydligen inte.
Man måste se det från fall till fall. Hon kanske har en låg inkomst, men ändå kan lägga undan 500kr i månaden till en hund. Han lägger undan lite mer pengar som dom senare kanske gör en resa för eller renoverar huset, eller köper en bil eller en diskmaskin eller....osv osv. Då tar det ut varandra om man inte gjort upp något annat i ett samboavtal. Köper man något för gemensamt bruk då ska det delas på sen också.
Förstår du nu varför det har med samboskapet att göra, eftersom det är svårt att dela lika på allt och ändå få behålla det man köpt utan att ha en dold samägare, utan att ha ett skriftligt avtal.

Men du drog ju tidigare i tråden slutsatsen att fd:n hade rätt till del av hunden pga olikheter i inkomst? Och nu säger du att man måste se från fall till fall?
:confused: (helt jävla vilse i pannkakan)

Och även om de åker på en gemensam resa så påverkar inte det ägandeskap på hunden.

Men du drog ju tidigare i tråden slutsatsen att fd:n hade rätt till del av hunden pga olikheter i inkomst? Och nu säger du att man måste se från fall till fall?
:confused: (helt jävla vilse i pannkakan)

Och även om de åker på en gemensam resa så påverkar inte det ägandeskap på hunden.

Förstår att du blir förvirrad då jag inte har påstått någonstans att fd sambon har rätt till hunden pga av just deras olika inkomster:smirk:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 926
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 117
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 608
Senast: fixi
·
Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
1 045
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka