FD sambon vill ta hunden ifrån mig!

Sv: FD sambon vill ta hunden ifrån mig!

Inte om det inte finns kvitton på att han också har betalat för hunden.
Det finns det inte, han har inga bevis alls på det. :D

Tillägger: De (ts + ex-sambon) kom gemensamt överens att vid separation så skulle hunden vara hennes. Då kan han inte komma nu och ska ha "delad vårdnad"..

Case closed :cool:

Tack!

Ja det har ju inte vart några problem innan.
Då var det självklart att jag skulle ha hunden.
Han håller väl på för att han är sur..

Nu har du fått svaret på din fråga. Bl.a Gnist har sagt hur det är :)
Men du, varför har du kontakt med din fd?
Spärra honom från msn och skit i honom.
Jag tror faktiskt han tröttnar då, han håller bara på så där för han vet att hunden betyder så mycket för dig.
Han vill bara såra, så gör så han inte kan få tag på dig, han kommer lägga av när han inser du skiter i honom.

Inte manipulativt...?

[/B]

Inte om man läser det helt neutralt, utan någon kontext. Tycker jag, ska jag väl tillägga. Men läser man det i kontexten - nu när jag har fått reda på den - så låter det naturligtvis annorlunda!

Lychantrope: Är det din hund på pappret, så är det din hund! :) Och är det så att han använder hunden för att försöka att manipulera dig så har han enligt min genomtänkta och välreflekterade mening inte heller någon som helst moralisk umgängesrätt med hunden.

/Philosophia (leg. moraltant)

:bow::bow:

Tack för alla kloka svar i tråden!

Bukefalos kan allt vara bra underbart!
Jag antar att jag inte behöver oroa mig över min bebis :love:

DSC00429.jpg

Aaw, hoppas verkligen det ordnar sig. Fredrik kan ju inte göra så mycket antar jag, det är ju din hund. Han är så söt lille vovven, men han hårar o dreglar ner mina byxor jämt! :devil::love:

Aaw, hoppas verkligen det ordnar sig. Fredrik kan ju inte göra så mycket antar jag, det är ju din hund. Han är så söt lille vovven, men han hårar o dreglar ner mina byxor jämt! :devil::love:

Hur kan du anklaga de där ögonen du ser ovan? :devil::o:love:

Det kan jag ju inte förstås :o
Förlåt :eek::eek:

Den juridiska ägaren till en hund, är den som står på köpekontraktet i fråga om hund = Han kan inte hävda äganderätt + att han har ingen dokumentation på att han lagt några som helst pengar till inköpet av hunden = hans påstående mot ett juridiskt hållbart kontrakt på att ägaren till hunden är ts...

Bara för att man bor ihop innebär det inte att man lagligen kan ta partnerns ägodelar vid flytt, speciellt inte när det kommer till hundar...

Du har rätt i att han inte kan hävda äganderätt. Däremot kan han hävda att han är samägare. Bevis i form av kvitto behövs inte, det kan räcka med kontouttag eller att dom har en låg inkomst som kan visa att den ene inte har råd att lägga ut några tusen på en hund utan att den andre har hjälpt till på något sätt. Man brukar göra upp i godo genom att den ena köper ut den andra om det blir en tvist. Det brukar inte gå så långt som till tinget för en av dom måste ju även ha bevis för att h*n köpt hunden för egna pengar utan att det berört den andre. Det kan vara lika svårt att bevisa.

Vid bouppdelning vid separation gäller sambolagen. Man delar upp boende och prylar som man köpt under sambotiden, oavsett vem som står som ägare på t.ex en bil. En hund är ju ingen pryl som man kan dela upp och därför går inte hunden under sambolagen. Däremot går den under samäganderättslagen då hunden är inköpt under sambotiden...om nu den ena vill tjaffsa om hunden.

En hund kan man inte vårdnadstvista om som man gör med barn, och därför löser man det oftast med att den ena löser ut den andre, eftersom man köper ju oftast en hund tillsammmans (oavsett vem som betalar) när man är sambo. Indirekt så har oftast båda betalat hunden. Man får se till att skriva ett avtal när man köper hunden om vem som ska ta hunden vid en ev separation, om bara den ena ska ha hunden. Ska man ha delad vårdnad så är det enklast att båda står på köpekontraktet för att undvika missförstånd (eller om den andre vill bli utlöst utan tjaffs).

Med tanke på att han redan kommit överens med ts att hunden tillfaller henne vid separation, så har han inget att komma med.

en av dom måste ju även ha bevis för att h*n köpt hunden för egna pengar utan att det berört den andre. Det kan vara lika svårt att bevisa.

Summan brukar ju stå på köpekontraktet, där även den juridiska ägaren står som köpare. Inget mer behövs från ts sida som bevis för att hunden är hennes..

Med tanke på att han redan kommit överens med ts att hunden tillfaller henne vid separation, så har han inget att komma med.

Det var ett muntligt avtal, visst? Det är lika gällande som ett skriftligt avtal. MEN det är svårt att bevisa att ett muntligt avtal gjorts om den andre säger en annan sak. Så tyvärr, TS kan inte komma med det.

Du har rätt i att han inte kan hävda äganderätt. Däremot kan han hävda att han är samägare. Bevis i form av kvitto behövs inte, det kan räcka med kontouttag eller att dom har en låg inkomst som kan visa att den ene inte har råd att lägga ut några tusen på en hund utan att den andre har hjälpt till på något sätt. Man brukar göra upp i godo genom att den ena köper ut den andra om det blir en tvist. Det brukar inte gå så långt som till tinget för en av dom måste ju även ha bevis för att h*n köpt hunden för egna pengar utan att det berört den andre. Det kan vara lika svårt att bevisa.

Vid bouppdelning vid separation gäller sambolagen. Man delar upp boende och prylar som man köpt under sambotiden, oavsett vem som står som ägare på t.ex en bil. En hund är ju ingen pryl som man kan dela upp och därför går inte hunden under sambolagen. Däremot går den under samäganderättslagen då hunden är inköpt under sambotiden...om nu den ena vill tjaffsa om hunden.

En hund kan man inte vårdnadstvista om som man gör med barn, och därför löser man det oftast med att den ena löser ut den andre, eftersom man köper ju oftast en hund tillsammmans (oavsett vem som betalar) när man är sambo. Indirekt så har oftast båda betalat hunden. Man får se till att skriva ett avtal när man köper hunden om vem som ska ta hunden vid en ev separation, om bara den ena ska ha hunden. Ska man ha delad vårdnad så är det enklast att båda står på köpekontraktet för att undvika missförstånd (eller om den andre vill bli utlöst utan tjaffs).

Kanske den som har låg inkomst har sparat pengar i madrassen i flera år för kunna köpa sin hund.

Jag tror faktisk ingen skulle strida som du skriver här. Och absolut inte ts fd.
Hon kan känna sig säker att hunden är hennes.

Och sambolagen gäller inte bil, båt mm. Sånt delas inte på när man går isär. Man kan köpa en egen bil fast man är sambo. Om inte detta har ändrats nyligen.

Det var ett muntligt avtal, visst? Det är lika gällande som ett skriftligt avtal. MEN det är svårt att bevisa att ett muntligt avtal gjorts om den andre säger en annan sak. Så tyvärr, TS kan inte komma med det.

Lika svårt är det för ts sambo att bevisa att han lagt pengar till inköpet av hunden :smirk:

Summan brukar ju stå på köpekontraktet, där även den juridiska ägaren står som köpare. Inget mer behövs från ts sida som bevis för att hunden är hennes..

Det som är det väsentliga i det här fallet är ju inte summan eller vem som står på köpekontraktet, utan det är vems pengar hunden är köpt för.

Och enligt kontraktet är det ts pengar hunden är köpt för, eftersom hon är ägare/köpare. Ts ex har inga bevis, annat än sitt eget påstående att han lagt pengar till inköpet av hunden eller hur????

Han måste fortfarande BEVISA att en del av hans pengar gått till inköp av hunden!!

Problemet är att han vill inte ha pengar, eller något sådant.
Han vill att hunden bor hos honom en vecka eller två varje månad ungefär :crazy:

Tror inte han kommer gå vidare med det, sånt fattar han inte, men det är ju jäkligt jobbigt att han ska hålla på....

Lika svårt är det för ts sambo att bevisa att han lagt pengar till inköpet av hunden :smirk:

Nu vet jag inte hur deras ekonomi ser ut, eller från vilket konto pengarna är tagna ifrån etc. Kanske uppfödaren kommer ihåg att han kanske plockade fram plånboken vid köpet, det finns många sätt att gå till väga det är inte bara kvitton som gäller. Man kan inte handla saker för andras pengar bara hur som helst.

Men står TS på sig om att dom gjorde ett muntligt avtal när dom köpte hunden, så har du bevis redan där för att dom köpte hunden tillsammans...det har ju TS redan erkänt.

Problemet är att han vill inte ha pengar, eller något sådant.
Han vill att hunden bor hos honom en vecka eller två varje månad ungefär :crazy:

Tror inte han kommer gå vidare med det, sånt fattar han inte, men det är ju jäkligt jobbigt att han ska hålla på....

Det är jobbigt när det ska vara så:(
Kanske han fattar om en tid att det blir inte ni två igen, och då slutar tjata om hunden.

Om det nu inte är hunden han vill ha.....?

Det som är det väsentliga i det här fallet är ju inte summan eller vem som står på köpekontraktet, utan det är vems pengar hunden är köpt för.
Det enda som är väsentligt är vem som står på köpekontraktet.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 926
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 117
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 608
Senast: fixi
·
Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
1 045
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka