FD sambon vill ta hunden ifrån mig!

Sv: FD sambon vill ta hunden ifrån mig!

Jo, det behövs visst kvitton. Sambolagen gäller inte alltid faktiskt, speciellt inte när det är köpeavtal och annat inblandat och i hundarnas värld.

Jag har skaffat båda mina hundar medan jag varit tillsammans med samma kille, som jag även har barn ihop med och bor ihop med. Hundarna är ändock mina, eftersom det är jag som skrivit ett kontrakt med uppfödaren och således är jag juridisk ägare och skulle vinna en tvist.

Finns inget kvitto med hans namn på, så är det enbart ts, som är den juridska ägaren!!

Har båda betalat hunden men det bara är TS som står på kontraktet så har fd sambon samäganderätt enligt lagen (1904:48 s.1).

Har t.ex jag betalat hunden från gemensam ekonomi (eller sambon fått stå för merkostnader pga mitt hundköp) och står som ägare, och köpt hunden till bara mig själv så är sambon indirekt samägande och har rätt till halva värdet av hunden.

Jo, det behövs visst kvitton. Sambolagen gäller inte alltid faktiskt, speciellt inte när det är köpeavtal och annat inblandat och i hundarnas värld.

Jag har skaffat båda mina hundar medan jag varit tillsammans med samma kille, som jag även har barn ihop med och bor ihop med. Hundarna är ändock mina, eftersom det är jag som skrivit ett kontrakt med uppfödaren och således är jag juridisk ägare och skulle vinna en tvist.

Jag pratar inte om sambolagen utan om samäganderättslagen.
Att du skulle vinna en tvist pga att du står som köpare beror helt och hållet på hur eran ekonomi ser ut och hur din ekonomi såg ut innan ni träffades. Han kan vara indirekt samägande.

Fortfarande så är den som står på kontraktet den enda juridiska ägaren. Och fortfarande om det skulle gå så långt som till rättssak, så är det den som inte står på köpekontraktet som måste bevisa att denne betalat en del av hunden.

Finns inget skrivet kvitto på detta är det ju väldigt svårt att bevisa för denne att den faktiskt har betalat en del av hunden..

Tillbaka till ts fråga; Nej exet kan inte komma och ta din hund!

Gör han det så polisanmäl honom för stöld, vilket är vad han gör sig skyldig till om han hämtar hunden mot din vilja :cool:

Om han verkligen är dum och har tänkt ta hunden ifrån dig så kanske du borde försöka köpa ut honom ur hunden på något vis, erbjud honom kanske en viss summa pengar för hans del av hunden och om han går med på det så finns det ingenting han kan göra efter det.

Tycker det verkar vara idiotiskt av honom som börjar tjaffsa om hunden faktist. Jag säger då det, ge inte ifrån dig hunden!!!

Att du skulle vinna en tvist pga att du står som köpare beror helt och hållet på hur eran ekonomi ser ut och hur din ekonomi såg ut innan ni träffades.

Köpekontraktet på en hund är det enda hållbara juridiska beviset på vem som är laglig ägare till hunden.

*kl*
Jag har en hund boende hos mig, jag och uppfödaren har inga papper skrivna oss emellan.
Jag vet att hon kan komma och hämta hunden när hon vill eftersom hon står som ägare och jag kan inget göra eftersom hunden är hennes.

Med det menar jag att står hunden skriven på TS så kan inte hennes ex komma och ta den utan vidare för då är det stöld och skall polisanmälas omedelbart.

Köpekontraktet på en hund är det enda hållbara juridiska beviset på vem som är laglig ägare till hunden.

Nej det är det inte i sånna här fall. TS har ju skrivit att dom köpte hunden tillsammans, alltså är fd sambo samägare. Han har samäganderättslagen på sin sida då dom just köpt hunden tillsammans.

Har ni kvitto på hunden?

Vem står på det?
Jag står på kvittot, enbart.

Däremot har sambon betalat försäkringen en period.

Jag förstår bara inte.
Han sa att lämnar jag hunden hos honom så kommer han sälja honom, för hundens skull. sambon erkänner själv sina sjuka uppetider som hunder inte kommer palla med osv. Så jag förstår inte vad han ska med hunden till..
Vill han träffa den får han komma hit och hälsa på.. Inget annat.

Du som undrade hur långt det är. Det är på olika sidor av landet, jag tror inte det är shyst mot hunden att resa däremellan (tåg) så ofta..
Jag tränar ju med hunden och så också, det gör inte sambon..

Jag hade låtit bli att låta honom så mycket som se hunden ens, och aldrig lämnat hunden i en sådan situation att "husse" kan komma och ta den.
Skulle han mot all förmodan få tag i hunden, så polisanmäl honom omgående.
Det är nog bäst så..

Tillbaka till ts fråga; Nej exet kan inte komma och ta din hund!

Gör han det så polisanmäl honom för stöld, vilket är vad han gör sig skyldig till om han hämtar hunden mot din vilja :cool:

Tack!
Det känns obehagligt att han skriver så.
Hotar med att ta hunden ifrån mig helt om han inte får sin vilja igenom.. :(

Han är INTE intresserad av hunden. Han använder den för att jävlas och såra TS. Han vet att hunden betyder massor för henne...

Jo i fråga om hund, så är det enbart den som står på kontraktet som är juridiska ägare till hunden, vilket han kommer att upptäcka om han drar det till tinget. Som jag sa, så kan han )om han har bevis för att han betalat en del av hunden) få sig tilldömt den summan, som då ts får betala honom.

Nu har han ju inga bevis, då han inte har något kvitto på att han betalat en del av hunden = Knappast troligt att han får någonting.

Hans ord står mot ett juridiskt bindande kontrakt mellan säljare och köpare, så vad tror du rätten tycker väger tyngst, om det nu skulle gå så långt??

Är det hans pengar (del av dom) så är han samägare oavsett vem som står som köpare.

Till TS: kan du inte köpa ut han från hunden?
Sälja hunden kan han inte göra då det är du som står som ägare.

Är det hans pengar (del av dom) så är han samägare oavsett vem som står som köpare.

Men snälla människa, det ska ju kunna bevisas också! Det kommer dels stå ord mot ord om det går så långt PLUS att han varken står som köpare på pappret eller har något som helst kvitto på att han betalat halva hunden = brist på bevis = han losar säkerligen.

Till TS: kan du inte köpa ut han från hunden?
Sälja hunden kan han inte göra då det är du som står som ägare.

Men hallå, det är en fråga om bevis!!

Den juridiska ägaren till en hund, är den som står på köpekontraktet i fråga om hund = Han kan inte hävda äganderätt + att han har ingen dokumentation på att han lagt några som helst pengar till inköpet av hunden = hans påstående mot ett juridiskt hållbart kontrakt på att ägaren till hunden är ts...

Bara för att man bor ihop innebär det inte att man lagligen kan ta partnerns ägodelar vid flytt, speciellt inte när det kommer till hundar...

En liten undran... Om dom nu blir överens om delad vårdnad. Sedan säger han att han fått låna hunden. Hon får inte tillbaka hunden... Blir det inte så att hon kan förlora hunden då? Har läst i en annan tråd där det var en tjej som blev av med sin hund pga att "fodervärden" inte ville lämna tillbaka hunden. Spelade ingen roll om hon stod som ägare. Finns ju folk som e knäppa och egoistiska!!

Fast med fodervärdar är det andra regler som gäller, än i detta fall.

Som uppfödare kan man aldrig hämta hem en fodervärdshund, men även fodervärden har skyldigheter gentemot uppfödare. Bryts dessa (kontraktsbrott blir det då) ska man kontakta skk's juridiska avdelning omedelbart för råd om hur man ska gå tillväga.

Det behövs inga kvitton om båda har betalat hunden och köpt den för att ha den tillsammans, det är ju det sambor gör oftast eftersom båda bor ju med hunden.
Då är vi tillbaka på det faktum att man inte behöver ha gemensam ekonomi bara för att man är sambo.

Nej det är det inte i sånna här fall. TS har ju skrivit att dom köpte hunden tillsammans, alltså är fd sambo samägare. Han har samäganderättslagen på sin sida då dom just köpt hunden tillsammans.
Inte om det inte finns kvitton på att han också har betalat för hunden.

Tillägger: De (ts + ex-sambon) kom gemensamt överens att vid separation så skulle hunden vara hennes. Då kan han inte komma nu och ska ha "delad vårdnad"..

Case closed :cool:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 926
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 117
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 608
Senast: fixi
·
Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
1 045
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka