FD sambon vill ta hunden ifrån mig!

Sv: FD sambon vill ta hunden ifrån mig!

Har man hund och lever på soc så påverkar det inte summan pengar han får av soc. Det är frivilligt om man själv vill lägga pengar på hunden eller om man vill köpa mat till sig själv.

man får inte ha en hund om man lever på soc. innan man får soc.bidrag måste man sälja alla ägodelar som djur, bilar (om den inte behövs för för att åka till arbetsförmedlingen och söka jobb = finns inga bussar mellan boende och afm.) och annvända sig av alla tillgångar, sälja aktier, leva som en parasit på släkt/sambo...

fast det går ju å mörka. jag mörkade att jag hade hund. men hade dom fått veta det så hade det gått jävligt illa för mig. dom frågade väldigt allvarligt om jag hade några djur - för dom var jag tvungen att sälja om det var så. det fanns ju pengar i dem! till saken var den att jag både hade häst och hund (bägge levde gratis dock).

Det beror på hur länge du behöver bidrag. Gäller det bara för en kort period kan man få behålla husdjur, bil. Ofta behöver man inte sälja hunden om man redan hade den då man söker bidrag, (det är ju en känslomässig sak) men du får ju inte bidrag till hunden. Sen är det väl inte så lämpligt att gå och köpa sig en hund under tiden man lever på soc. Får dom reda på det så, då...:crazy:

Fast du kan ju fortfarande ha delad ekonomi på så sätt att i detta fall TS har sin lön & exet socbidrag..

Att hon skulle försörja honom betyder ju om något att han INTE haft råd att köpa hunden gemensamt.

Nej, det måste de inte om de har delad ekonomi...

Nä, det fungerar inte så. Bor man ihop så måste man ha gemensam ekonomi enligt soc beräkningar. Jag och exet hade nämligen delad ekonomi, men när exet blev arbetslös så blev jag försörjningsskyldig. Fanns inga vägar runt det tyvärr. Vi kunde dock ha fått kompleteringsbidrag - eftesom min lön inte kunde täcka hyra+existensminimum för två personer.

Senast ändrad:

Häst kan man bli tvungen till att sälja eftersom det räknas som en ekonomisk tillgång. dock inte hund. Känner flera som haft hund och gått på soc, trost att soc mkt väl vetat om det.
Känner tom några som fått pengar till hundmat och pensionat när de varit inlagda. Det har då dock varit VÄLDIGT speciella skäl

Det beror på hur länge du behöver bidrag. Gäller det bara för en kort period kan man få behålla husdjur, bil. Ofta behöver man inte sälja hunden om man redan hade den då man söker bidrag, (det är ju en känslomässig sak) men du får ju inte bidrag till hunden. Sen är det väl inte så lämpligt att gå och köpa sig en hund under tiden man lever på soc. Får dom reda på det så, då...:crazy:

jag sökte bara hjälp för 3 månader när jag slutade gymnasium och blev lurad på jobbet jag fick. så jag skaffade ju lght men dom lurade mig på jobbet. happ, där stod jag. så jag sökte för 3 månader tills lägenheten var uppsagd och jag kunde flytta hem. men dom sa allvarligt till mig att om jag hade djur så var jag verkligen tvungen att sälja dem. en hund är värd lika mycket som två månaders försörjning.

men det kan nog variera väldigt mycket på olika soc kontor. med regeln säger väl att man inte får ha typ häst och hund som det finns pengar i. men sen gör dom naturligtvis personliga bedömniongar.

man får ha djur, då det är dina "nöjespengar" om man lever på soc. min soc tant har inte sagt nåt på alla år, utan frågar hur dom mår o så. Men dom ger inget extra ifall man måste till vet...
hon har till o med sagt att ja ska spara ihop pengar för att kastrera båda mina honkatt.
annars har soc olika lagar om man får ha djur överallt i landet !??! :confused:

nej, jag tror inte de hade gemensam ekonomi eftersom hennes sambo bodde ensam i lägenheten enligt soc´s ögon.
dvs TS bodde inte där på pappret.

En del människor VILL inte fatta..Jag fattar precis vad du säger TROTS att jag tycker allt är förjävligt å TS sida...
Men att tycka att det är förjävligt är ju inte juridiskt bindande heller.

Ja, då föll det ju direkt enligt PP:s mening :devil:

;)

Jag tror att ni lägger lite väl mycket personligt i detta mot PP...Hon har ju försökt förklara heur det FUNGERAR..och vad jag har läst så har hon inte idogt stönigt sagt att det är så i TS fall, utan lagen KAN fungera på det viset. Har på flera ställen läst att PP inte vet nåt om TS ekonomiska situation.Ni får lära er att se skillnad på vad som är vad

Och vi har försökt förklara hur det fungerar med hundar och juridiskt ägarskap, fast det väljer hon i sin tur att totalignorera....

På flera ställen har hon framstått som tvärsäker, för att sedan ångra sig och menat på att det var bara exempel/spekulationer.

Vi har svarat på vad som gäller i detta specifika fall och PP verkar svara utifrån hur det kan vara i något annat fall och inte detta. Synd bara att det inte framkom förrän långt in i tråden....

Senast ändrad:

:bow: för att du förstår precis vad jag menar.

Och vi har försökt förklara hur det fungerar med hundar och juridiskt ägarskap, fast det väljer hon i sin tur att totalignorera....

Dito:angel:

På flera ställen har hon framstått som tvärsäker, för att sedan ångra sig och menat på att det var bara exempel/spekulationer.
Det där får du gärna utveckla och gärna citera.

Vi har svarat på vad som gäller i detta specifika fall och PP verkar svara utifrån hur det kan vara i något annat fall och inte detta. Synd bara att det inte framkom förrän långt in i tråden....
För att ni ska förstå vad jag menar så har jag tagit exempel, och använt TS och hennes fd sambo i spekulationer, då vi inte vet hur deras ekonomi och nu även boende var.

Jag säger bara att det är inte alltid den som står på köpekontraktet som är ensam ägare. Var man gift eller sambo vid köpetillfället kan man ha en samägare, ofta är den dold, vare sig man vill det eller inte. Men som sagt, samäganderättslagen är disponibel och kan avtalas bort genom ett specifikt avtal om just t.ex hunden man köpt eller genom ett äktenskap/samboavtal.

Dessutom så har TS redan i sitt första inlägg skrivit att dom köpte hunden tillsammans, vilket NI har totalignorerat eller tycker att det kan TS ljuga om då fd sambo inte har kvitto. Här kommer ärlighet eller samäganderätten in. Det roliga med dold samäganderätt är ju just att det finns inga kvitton för att du just har indirekt betalt på hunden.

Jag står inte på någons sida i detta fall, vilket jag skrivit tidigare och anledning till det. Min personliga åsikt är att jag hoppas TS löser detta och får behålla hunden i fred (vilket jag skrivit tidigare). Men man kan inte bara tycka synd om TS och säga att hon har rätten på sin sida för hon står som ägare på hunden, och ändå har TS redan skrivit att dom köpte hunden tillsammans, och sen tillägga lite fint att hennes fd är ju en manipulativ idiot så han har inga rättigheter (ja man får det intrycket).
Men så är det inte alltid. Sen har jag försökt förklara i hur det kan ligga till och vad han har för rättigheter, tyvärr kan man tycka men så är lagen.
Men i mina spekulationer och exempel så har ni faktiskt skrivit att så är det ju inte för dom hade säkert delad ekonomi, ni har sagt emot hela tiden och inte hajat poängen med vad jag ville ha fram. Det var att ligger det till så här t.ex så har han rätt till det här osv. Sanningen är ju att dom köpte hunden tillsammans. En annan sanning är ju att dom hade ett muntligt avtal om att TS skulle få hunden när dom flyttade isär. Sanningen här är ju att det var dumt att ingå ett muntligt avtal, speciellt då man ofta är ovänner då man flyttar isär och det är lätt att påstå att ett sådant avtal hade vi inte.

För TS är det bättre om hon vet vad han har för rättigheter, så hon vet hur hon ska agera i situationen, och i sin tur ska hon självklart veta vad hon har för rättigheter.

Kom på en sak nu:eek: Lever han på soc så innebär det att ni har gemensam ekonomi:crazy:

Man kan inte ha delad ekonomi om den ena lever på soc och man är sambo. Jag har även för mig att sambon måste vara medsökande.

Jag pratade med honom igår. Han vill INTE ha pengar, han vill få träffa hunden. Jag vet att han tycker om hunden, men återigen igår så hotade han med att jag aldrig skulle få se hunden igen.
Han hotade att göra sig av med mina vinterdäck(DYRA) som fortf är i hans förråd, de ska jag, med hjälp av kompisar, hämta i veckan.

Jag kom dock på en sak tack vare ovan citat! :devil:

Han får INTE ha sambo, han står som ensamstående, men där bodde jag. Höhö. Jag kan alltså få honom utslängd om jag läcker det till hans soc kontakt. :devil: Hot mot hot?:angel:

en aggressiv bitch :rofl::rofl:

Jag hoppas det går bra för dig och att han släpper taget nu.

Bra!

Har två tuffa killar och en aggresiv bitch (en av mina bästa vänner) med mig till Kalmar för att hämta däck! Han ska då få träffa hunden, men inte mer.

men du tar väl för tusan inte med dig hunden! se till att hunden är i tryggt förvar i gbg innan ni åker till kalmar! :mad:

sedan är det så att för att han ska kunna fortsätta måste du spela med, vilket du uppenbarligen gör. vill du verkligen att han ska lämna dig ifred? låt då bli att svara när han försöker kontakta dig, och se till så era gemensamma (?) vänner vet om att du inte vill ha forsatt kontakt. som det är nu är du lika skyldig till det som sker, när du "pratar tillbaka". antingen håller man kvar eller så bryter man. det går inte att både äta kakan och ha den kvar (och dessutom fiska efter sympati).

men du tar väl för tusan inte med dig hunden! se till att hunden är i tryggt förvar i gbg innan ni åker till kalmar! :mad:

sedan är det så att för att han ska kunna fortsätta måste du spela med, vilket du uppenbarligen gör. vill du verkligen att han ska lämna dig ifred? låt då bli att svara när han försöker kontakta dig, och se till så era gemensamma (?) vänner vet om att du inte vill ha forsatt kontakt. som det är nu är du lika skyldig till det som sker, när du "pratar tillbaka". antingen håller man kvar eller så bryter man. det går inte att både äta kakan och ha den kvar (och dessutom fiska efter sympati).

Precis min tanke!
Lämna hunden hemma.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 926
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 117
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 607
Senast: fixi
·
Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
1 045
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka