FD sambon vill ta hunden ifrån mig!

Sv: FD sambon vill ta hunden ifrån mig!

Jag ser mest att flera stycken försöker förklara för dig vad som gäller, men att du inte vill förstå.

Då har jag helt missförstått det du har skrivit...

Då vi inte vet hur deras ekonomi såg ut så kan jag inte veta vilka bevis det finns. Det kan vara så att TS kanske hade en mkt låg inkomst, eller ingen alls, då har du bevis där. Det kan vara så också att exet hade lägre inkomst, eller ingen alls, och då är det svårare för han att tycka att han är samägare.

Har man ingen inkomst, (eller mkt liten som inte täcker halva utgifterna)
så kan man inte bara köpa saker för andras pengar. Eller köpa saker och låta sambon försörja en, det går inte heller utan att sambon är samägare om inget annat är avtalat (då helst skriftligen)

T.ex: TS köper en hund för 8000kr. Hon tar pengarna från sitt konto och står som ägare på hunden. TS sambo fick denna månaden betala alla räkningar som dom vanligtvis delade på, för att TS inte hade råd att både köpa hund och betala räkningar/mat. Då är hennes sambo en dold samägare då han indirekt har betalat en del av hunden.

Låg inkomst kan ha betydelse, men i kimzors fall så hade hon med en gåva och det räknas inte som gemensam inkomst. Ullabella kan göra precis vad hon vill med gåvan, alltså köpa vad som helst för pengarna. Alltså måste man ju se det från fall till fall. Kanske var det så att TS hade tagit emot en pengagåva eller ett arv...? TS kanske hade 100 000kr på sitt sparkonto innan dom flyttade ihop...?

Är man särbo och köper en hund tillsammans och bara den ena står som ägare, så blir det ju genast svårare för särbon att bevisa att han är delägare. Alltså har samboskapet något med det att göra. Utan en sambo är det dessutom mkt svårt att kunna ha en dold samägare i sin hund.

Då har jag helt missförstått det du har skrivit...

Det du citerar står det tydligt att det är exempel och spekulationer.
Fetstilsmarkerar för att göra det tydligt för dig i citaten du hade:

Citat:
Då vi inte vet hur deras ekonomi såg ut så kan jag inte veta vilka bevis det finns. Det kan vara så att TS kanske hade en mkt låg inkomst, eller ingen alls, då har du bevis där. Det kan vara så också att exet hade lägre inkomst, eller ingen alls, och då är det svårare för han att tycka att han är samägare.
Citat:
Har man ingen inkomst, (eller mkt liten som inte täcker halva utgifterna)
så kan man inte bara köpa saker för andras pengar. Eller köpa saker och låta sambon försörja en, det går inte heller utan att sambon är samägare om inget annat är avtalat (då helst skriftligen)

T.ex: TS köper en hund för 8000kr. Hon tar pengarna från sitt konto och står som ägare på hunden. TS sambo fick denna månaden betala alla räkningar som dom vanligtvis delade på, för att TS inte hade råd att både köpa hund och betala räkningar/mat. Då är hennes sambo en dold samägare då han indirekt har betalat en del av hunden.

Förstår att du är förvirrad om du tar ovanstående (exempel och spekulationer)som slutsatser för att TS sambo har rätt till hunden:crazy:

så tror jag att han har "umgängesrätt" med hunden.
Hur skulle det gå till? Det är ju inte som ett barn..
Vill han komma hit så får han väl göra det, men jag kör inte hunden till kalmar varje månad.

I ts fall, skulle jag aldrig i livet låta ex:et komma och hämta min hund :cool:
Nej, hämta den gör han INTE! :mad:
Tackar pappa som är vapenimportör :devil:

Hade dom gemensam ekonomi behövs ju inga bevis.
Inte för att det verkar vara relevant.
Men sambon lever på soc bidrag och har gjort sedan augusti förra året. Jag har haft jobb hela tiden med lön.

Hur skulle det gå till? Det är ju inte som ett barn..
Vill han komma hit så får han väl göra det, men jag kör inte hunden till kalmar varje månad.
Tydligen finns det något som heter nyttjanderätt, och det innebär då i hundsammanhang umgängesrätt. Och ja, man kan skriva ett avtal om nyttjanderätt om man inte kommer överens om vem som ska ha hunden...typ som delad vårdnad vad gäller barn:crazy:
Men i ditt fall tror jag mer på att han ska köpas ut ur hunden.

Det lät på dig som att han inte kunde ha hund pga sina tider (antog att det var jobbtider) men lever han på soc så har han väl all tid i världen för en hund. Om han nu är lämplig att ha hund? Men har han råd att ha hund när han lever på soc? Finns det inga bevis för att han är samägare, med tanke på att ni köpte hunden tillsammans, så får du väl ljuga/neka till det och behålla hunden utan att han får ett öre...precis som att han ljuger om erat muntliga avtal om att du skulle få hunden:crazy:

Om han vill låna hunden någon gång (iaf), så skriv ner när han ska lämna tillbaka hunden och en underskrift från er båda. Kommer inte hunden tillbaka på utsatt tid...polisanmäl:devil: och sen har du goda skäl till att inte låna ut hunden mera:angel:

Nästa gång du är sambo och köper hund, så kom ihåg att skriva ett avtal om vad som gäller om ni flyttar isär. Är det en liten valp det handlar om?

Kom på en sak nu:eek: Lever han på soc så innebär det att ni har gemensam ekonomi:crazy:

Ja, då föll det ju direkt enligt PP:s mening :devil:

;)

Lever den ena på soc så måste man ju ha en gemensam ekonomi.
Om nu bara den ena kan leva på soc...måste inte båda vara sökande:crazy::confused:

TS gör bäst i att helt avsluta alla kontakter med sin f.d. sambo, inte låta den f.d. sambon träffa hunden, samt göra klart för sin omgivning vad som gäller; att de under inga omständigheter får överlämna hunden till någon annan än TS eller ge ut TS bostadsadress eller telefonnummer.

Den f.d. sambon är inte ett dugg intresserad av hunden, han vill bara manipulera TS och slå där det gör ont. (Kan ju också vara värt att veta att eventuella pengar för hans halva av hunden kan påverka hans utbetalningar från soc.)

Enligt TS så är han ju inte ute efter hunden, egentligen. Men jag väljer att vara mer opartisk då jag inte har hört bådas version. Jag vet inte heller hur han var under deras förhållande då jag inte känner någon av dom, och kan då inte göra en rättvis bedömning om han är manipulativ eller om han har känslor för hunden.
Är det så att han behandlade TS illa under deras förhållande så ska hon genast lösa dett amed hunden och bryta all kontakt med människan. Går han inte vidare, enligt TS, så är det ju bara att bryta all kontakt. Byt telefonnummer bla är en bra början.

Har man hund och lever på soc så påverkar det inte summan pengar han får av soc. Det är frivilligt om man själv vill lägga pengar på hunden eller om man vill köpa mat till sig själv.

Man kan inte ha delad ekonomi om den ena lever på soc och man är sambo. Jag har även för mig att sambon måste vara medsökande.

Varför skulle man inte kunna ha delad ekonomi fast den ene inte har inkomst och går på soc??

I så fall skulle han inte fått socialbidrag eftersom att ts jobbat med full lön = de skulle haft pengar så det räckte.

Delad ekonomi = hennes lön = hennes pengar och hans lön = hans pengar som respektive gör vad de vill med eftersom det är deras egna pengar..

Är man gift däremot eller har gemensam ekonomi så ska båda stå på soc.ansökan..

Är man sambo ska bådas inkomster redovisas och därmed blir ju sambon medsökande(?). Soc räknar ut normen på bådas inkomster, och därefter om dom hamnar under minimum så får dom försörjningsstöd.

Har man hund och lever på soc så påverkar det inte summan pengar han får av soc. Det är frivilligt om man själv vill lägga pengar på hunden eller om man vill köpa mat till sig själv.
Men om den f.d. sambon får pengar av TS så kan det påverka utbetalningen från soc.

Aaah du tänkte så. Ja då minskar ju bidraget den månaden/arna iaf.

Inte om man har delad ekonomi. Man kan faktiskt ha det både som sambo och gift bara så att du vet...

Inte om man har delad ekonomi. Man kan faktiskt ha det både som sambo och gift bara så att du vet...

Inte enligt soc iaf.
"Sambor som lever under äktenskapsliknande former räknas vid ansökan om ekonomiskt bistånd som gifta. En sambos behov av ekonomiskt bistånd bedöms med hänsyn till båda parters sammanlagda inkomster och tillgångar."

Är man gift så är man ju försörjningskyldiga varandra, även under tiden som man separerat (bor i varsitt boende) och funderar på att skiljas. Har du då lite pengar och söker bidrag hos soc så får du inget om din man har råd att försörja dig också. Eller så får du en del bara. Och det gäller fram tills ni är skillda.

Ids inte ödsla mer energi i den här tråden. Ts har fått korrekta svar på sin fråga från fler håll och det får vara bra så..

Lycka till Ts med att skrapa bort ex-et ur ditt liv :cool:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 926
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 117
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 608
Senast: fixi
·
Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
1 045
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka