Fått ben, morrar Och reser ragg

Sv: Fått ben, morrar Och reser ragg

Läst, förstått men håller inte med om allt (om jag får be!). Precis som bland oss på buke finns det utbildade etologer som inte har samma åsikter och tolkningar.

För tillfället är jag trött i huvudet (sovit max 3½ timme i natt -.-) så orkar inte svara alla nu (kanske senare). Men det jag kan säga är att jag varken tycker det är bra om en hund försvarar mat/ben/leksaker osv eftersom människor kan komma till skada ELLER att bruka våld och tukta sina hundar (då detta ju också kan resultera att människor kommer till skada i framtiden pga osäker hund). Håller helt och fullt med vad Belethien skrev tidigare, att man ska försöka fostra och hålla sina hundar på ett sådant sätt att de inte känner något behov av att morra.

Jag vet inte om det bara blir otydligt när du skriver, men resursförsvar är dels ett väldigt naturligt beteende, dels så finns det genetiskt olika mycket hos olika hundar. Så samma ägare kan med samma hundhållning ha en hund som frikostigt delar med sig av allt, och en hund som vaktar varenda smula med sitt liv.

Så viktigast är att förekomma känslan hos hunden, att man tidigt lär den att det finns inget behov av att vakta saker. Och när den morrar, då bör man vara medveten att man har pressat hunden mer än den är bekväm med.

Vidare finns det vissa hundar som kanske bör äta sina ben ifred. De tycker kanske att det är så jobbigt att människor kommer nära dem när de äter att ingen träning i världen kan göra det helt bra. Jag har haft en hund som man absolut inte stoppade ner händerna till när hon hade något gott. På den här hunden löste jag det genom de väl inarbetade kommandona "loss" och "backa" de gånger jag behövde komma åt det hon åt på.

Kan bara svara utifrån mina erfarenheter av bruksschäfrar samt rottis, plus de få mallar jag har sett i arbete och träning. Jag har ännu inte sett en malle som faller mig i smaken, gillar inte den stress och det höga tempo de har. Det kan bero på att det helt enkelt inte passar mig som person och hundförare, alltså nödvändigtvis inte fel på hundarna.

Reliabiliteten hos cm är hög anser jag, han får önskat beteende varje gång. däremot så säger han sig inte vara vetenskapligt riktad. Anledningen till varför jag inte letar är eftersom jag tror att ex du tänker på specifika forskningsrapporter som du tar info från och därigenom så ska man ju se till deras metodik.

frågan väcks eftersom det är svårt att göra valida undersökningar redan på en människa, på ett djur lär det bli en mardröm.
men då du läst dessa rapporter (som jag misstänker att det handlar om) så har du säkert gått igenom metod också? Jag gör ett antagande att det inte handlar om ren teoritisering, utan att det finns empirisk data i grunden.

Om ni uppfattar det som otydligt är det i alla fall inte min mening ;) Jag håller med dig i vad du skriver!

Vidare finns det vissa hundar som kanske bör äta sina ben ifred. De tycker kanske att det är så jobbigt att människor kommer nära dem när de äter att ingen träning i världen kan göra det helt bra. Jag har haft en hund som man absolut inte stoppade ner händerna till när hon hade något gott. På den här hunden löste jag det genom de väl inarbetade kommandona "loss" och "backa" de gånger jag behövde komma åt det hon åt på.

Det är detta jag försökt säga x) Att man vid behov ska kunna ta ifrån hunden saker utan (större) risk. Men man kan behöva göra på olika sätt beroende på hur hunden beter sig.

hon kissade på sig av rädsla och efter det har hon inte gett ifrån sig ett enda ljud i samband med ben och sånt. men det gäller att reagera i tid, jag använde absolut inget våld

Allvarligt, om min hund kissade på sig av rädsla över något jag gjort så skulle jag känna mig totalt misslyckad och starkt överväga om jag över huvudtaget ska äga djur. Snacka om att missförstå hundens signaler om man tar till sådana metoder så hunden kissar på sig av rädsla, usch skäms!

Senast ändrad:

Reliabiliteten hos cm är hög anser jag, han får önskat beteende varje gång.

Hur vet du det då? Har du varit där? Annars kan du ju omöjligt veta om han lyckas med allt han tar sig till. Att visa misslyckande lär ju knappast sälja showen. För det är ju just det som CM är, en show, de säger han ju själv, för vissa är underhållning. Ingeting annat.

Åh Edwind kommer alltid med presenter när man kommer hem, så vi har godis i hallen som han får i utbyte :D

Ska man ifrågasätta allt går inget att tro på ^^
så, är det någon som känner till metoderna som man anväbt när man fått fram teorierna om... ja, att dominans inte existerar mellan arter exempelvis. det är det jag efterlyser valida metoder på.

Så, det går bra att ifrågasätta allt utom CM? Jag får också önskat resultat, med helt andra metoder.. Vad är det hos dig, som appelleras av att trycka ner och dominera?

Allvarligt, om min hund kissade på sig av rädsla över något jag gjort så skulle jag känna mig totalt misslyckad och starkt överväga om jag över huvudtaget ska äga djur. Snacka om att missförstå hundens signaler om man tar till sådana metoder så hunden kissar på sig av rädsla, usch skäms!

Jag mår också lite illa. Hur kan man bara få för sig att begå ett sånt övergrepp mot sin kompis?? :cry:

Då båda teorierna fungerar så är det väl något som kan tyda på att det är två sidir av samma mynt? Jag tolkar era svar som att ni inte känner till empirisk metod i studierna alternativt som att det ej finns empirisk data i datainsamlingen, stämmer något av det? Om inte, skriv gärna metod. om ni ej känner till metod, skriv det så kan jag sluta fråga om det.

Jag har inte varit med Runar Naess när han studerat beteenden. Så hur han(eller andra forskare) exakt gör, kan bara de tala om. Du får helt enkelt läsa deras studier/böcker och se själv. Det borde vara det anklaste sättet, och dessutom får du mer kunskap på köpet. Jag har läst Runar Naess men hans exakta tillvägagångssätt under studerandet av djur kommer jag inte ihåg.

Det jag finner oerhört märkligt är att en del människor VÄLJER att dominera och trycka ner, när de är helt medvetna om att det finns andra fungerande sätt att träna hundar. Det är inte bara märkligt, förresten... Det är skrämmande!

Senast ändrad:

Jag tror de flesta av oss inte är etologer, och därför med varm han överlämnar läsandet av vetenskapliga artiklar och utvärderingarna av dessa till experterna. Det ska ju dessutom till en peer review (vet inte det svenska ordet) innan artikeln öht hamnar i någon seriös tidning. Så påstår man något i en publicerad vetenskaplig artikel, ja då måste man ha ganska goda argument. Forskare är överlag ganska dåliga på att skriva så att lekmän förstår, men det finns en och annan (Kerstin Malm t ex) som lyckas förmedla svåra saker på enkla sätt. Men lekmannen frågar sällan om det finns "empirisk data i datainsamlingen". De flesta brukar undra om expertisen är någorlunda överens i frågan och gissa vad? Det är de i det här fallet.

Jag vet inte vad det är för forskning du är bekant med som kommer fram till "sanningen", inom mitt område existerar det inte (naturvetenskap). Väldigt ofta får man förlita sig på kvalificerade gissningar, gjorda av personer med expertkunnande. Jag ser inte hur det skulle kunna vara så fel att applicera denna metod på etologin.

En person som har forskat på ämnet i en 30 år eller så är etologen Per Jensen och han har också skrivit ett par böcker om ämnet. Etologen Kerstin Malm är också inne på samma spår. Hon har talat sig varm om boken "Hundars och vargars beteende" av Freddy Worm Christiansen som jag själv bara läst utdrag ur. Etologen Kenth Svartberg skriver väl också något om rangordning i sin bok "Bra relation". Jag har varit på utbildning för Kerstin Malm och fick med mig en liten referenslista, så om du vill ha fler namn/artiklar att läsa så kan jag leta fram papprena.

Böckers refernslistor brukar också vara en skatt att ösa ur!! ;) F.ö. är inte alla artiklar peer reviewade (konstigt ord det blev.. ).. Fann en när jag skulle skriva en uppgift häromsistens. Fast nästan alla är ju faktiskt det..

Alla seriösa tidningar kräver peer review innan de publicerar, det betyder dock inte att det publiceras artiklar i mindre seriösa tidskrifter. T ex rena debattartiklar som också kan vara intressanta att läsa.

Självfallet så är det en svår sak att bli publicerad, men der finns inte en enda publicerad studie som inte har fått ett ton kritik mot sig heller. Man går ju in på most citet och tror att det är den bästa artikeln, men det kan också betyda att det är en banbrytande artikel, inte en korrekt. av den anledningen behöver man själv läsa metod (och gärna kritik från experter i området) för att avglra om det finns validitet över huvudtaget.

Expertisen var ett tag överens om att behavorism hos människor vsr det enda rätta också. eller att jorden var platt. eller att växthuseffekten finns (trots att alla experter även säger att den ej gått att bevisa vetenskapligt). Man rider på den vinnande vågen för att få mer pengar till sin forskning.

Det skulle vara väldigt intressant att se hur dom kunnat motbevisa att dominans inte finns mellan arter, jag tror själv inte att hundar (ex) ser på en organism och räknar om det är en hund eller inte, (accepteras räven då?) och sen bestämmer sig för om den kan tänkas bli dominerad eller dominant mot den rasen. Låter det inte långsöt, speciellt när det tidigare talats om hundars begränsade hjärnkapacitet?

Jag vet inte om jag missförstår dig nu men menar du på allvar att du tror att hunden inte förstår att människan inte är en hund? Eller att den inte förstår katt, kanin, fågel inte är en hund?

Jag håller med dig... Mina hundar ser definitivt skillnad på en katt och en hund!! Likaså på en människa och en hund. Följaktligen beter de sig också olika i mötet med olika arter..

Jag håller med dig... Mina hundar ser definitivt skillnad på en katt och en hund!! Likaså på en människa och en hund. Följaktligen beter de sig också olika i mötet med olika arter..

Dessutom är många hundar rasister, de föredrar hundar ur den egna (hund)rasen.
Vad gäller domesticeringsprocessen så är det Ryska försöket med rävar väldigt intressant.

kl
Annars är det nästan gulligt med en person som har sin första hund o ifrågasätter all vetenskaplig forskning men sväljer CM med hull o hår.

Liknande trådar

Hundträning Hej! Vi har för en vecka sedan fått hem en gråhundsvalp, världens sötaste och piggaste lilla krabat! Jag har inte haft valp på 12 år och...
Svar
2
· Visningar
354
Senast: tanten
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla... 2 3
Svar
42
· Visningar
6 178
Senast: fixi
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom... 2
Svar
33
· Visningar
5 558
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 301
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka