Farmor vet inte om sitt barnbarn, berätta?

Usch... Ibland vill jag bara va superego och skita i alltihopa :(
Jag kan inte låta bli att tveka, tänk om det blir pannkaka av allt pga kk och farmodern bli osams och hon inte kan glädjas över sitt barnbarn.

Kanske dags att gå till en spåtant :up:
 
Usch... Ibland vill jag bara va superego och skita i alltihopa :(
Jag kan inte låta bli att tveka, tänk om det blir pannkaka av allt pga kk och farmodern bli osams och hon inte kan glädjas över sitt barnbarn.

Kanske dags att gå till en spåtant :up:

Eller också blir det helt fantastiskt bra! Din dotter får en engagerad farmor, hon och hennes son kommer närmare varandra och en vacker dag inser han att han också vill vara med på din dotters resa genom livet :)

Fundera inte mer nu utan skriv några rader och skicka iväg brevet. Det är mitt råd. Jag är inte spåtant men ändå ;)
 
Eller också blir det helt fantastiskt bra! Din dotter får en engagerad farmor, hon och hennes son kommer närmare varandra och en vacker dag inser han att han också vill vara med på din dotters resa genom livet :)

Fundera inte mer nu utan skriv några rader och skicka iväg brevet. Det är mitt råd. Jag är inte spåtant men ändå ;)

Jag ville ju ha svar av en spåtant :mad:

:D

Som du skriver finns ju chansen att allt blir superbra så jag ska sluta måla fan på väggen och författa det där brevet..
Tänkarhjärnan är igång vid den här tiden så kanske dags att rota fram brevpappret :)

Sen kan jag inte låta bli att tänka på vad mysigt det är med brev, alltså riktig snigelpost som är handskriven och helst på brevpapper :love:
 
Usch... Ibland vill jag bara va superego och skita i alltihopa :(
Jag kan inte låta bli att tveka, tänk om det blir pannkaka av allt pga kk och farmodern bli osams och hon inte kan glädjas över sitt barnbarn.

Kanske dags att gå till en spåtant :up:

Och om de blir osams och farmodern inte kan glädjas över sitt barnbarn, vems ansvar är det?
 
TS- jag tycker du ska sluta läsa tråden.
Skriv brevet,posta och vänta.
Och sen tar du det därifrån.
Man har ingen aning om hur hon kommer reagera så det är meningslöst att fundera i alla möjliga scenarion.

Andas...

Och glöm inte bort att du är fantastisk som fixar allt med dottern..,:)
 
Om du ska vrida och vända och försöka hitta en lösning där allas behov tillgodoses och alla är glada och lyckliga hinner nog dottern ta studenten innan du hunnit fran till ett beslut.

I början av tråden gav du uttryck för en tydlig önskan om att dottern skulle kunna ha sin farmor i sitt liv. Utslagsröst där har givetvis farmor.

Men du vill dottern ska ha sin farmor, och där är väl det hela avgjort? Hur farmoderns och hennes sons relation påverkas kan du dels inte veta hur mycket du än analyserar, och det är inte på ditt ansvar.

Om barnets far skulle ta ut din önskan om att barnet ska få ha sin farmor på barnet genom att inte ha en kontakt han annars (hypotetiskt) har haft, ja då har han väl ännu en gång visat vad för slags människa (jag vill inte skriva man, det beter han sig inte som)

Så gör som tidigare sagt. Skriv brevet, skicka det, vänta. Följ DITT hjärta och vad du anser är bäst för ditt barn. Och strunta i alla andra, det inkluderar både buke och hur andra ev kommer reagera.
 
Och om de blir osams och farmodern inte kan glädjas över sitt barnbarn, vems ansvar är det?

Farmoderns och eventuellt kk's..
Men det är ju fakto jag som startat det då..

Om du ska vrida och vända och försöka hitta en lösning där allas behov tillgodoses och alla är glada och lyckliga hinner nog dottern ta studenten innan du hunnit fran till ett beslut.

I början av tråden gav du uttryck för en tydlig önskan om att dottern skulle kunna ha sin farmor i sitt liv. Utslagsröst där har givetvis farmor.

Men du vill dottern ska ha sin farmor, och där är väl det hela avgjort? Hur farmoderns och hennes sons relation påverkas kan du dels inte veta hur mycket du än analyserar, och det är inte på ditt ansvar.

Om barnets far skulle ta ut din önskan om att barnet ska få ha sin farmor på barnet genom att inte ha en kontakt han annars (hypotetiskt) har haft, ja då har han väl ännu en gång visat vad för slags människa (jag vill inte skriva man, det beter han sig inte som)

Så gör som tidigare sagt. Skriv brevet, skicka det, vänta. Följ DITT hjärta och vad du anser är bäst för ditt barn. Och strunta i alla andra, det inkluderar både buke och hur andra ev kommer reagera.

Du har helt rätt i det du skriver. Jag MÅSTE sluta tänka på olika skräcksenarion och framförallt börja bete mig som "att han aldrig har existerat". Eller iaf sluta tänka på vad kk tycker/tänker/reagerar på!

Fast jag måste säga att buke faktiskt varit till största del bra i den här frågan många tips jag fått som jag knte ens tänkt på och lite pepp är aldrig fel i sånna här situationer!
 
Och om du INTE gör det alls, inte berättar alls så lär hon ju inte ens ha CHANSEN att glädjas över sitt barnbarn.

Så du ger henne chansen. Hon/kk väljer att sabba den. Det är aldrig ditt fel.

Det är ett bra sätt att se det på! När jag läste "ha chansen att glädjas över sitt barnbarn" kändes det väldigt självklart att hon ska få just den chansen :)
 
Nu har jag ringt Skatteverket och fått ut alla uppgifter om kk's mor och far. Snacka jag vart paff när jag inser att hans pappa är född den 4:e november.. Min dotter är född den 5:e, dottern, farfarn och farmodern är dessutom födda samma veckodag medans jag och kk är födda samma veckodag O_o
Intressant grej det här, har aldrig tänkt på det där med vilken veckodag man är född :o
 
Jag skulle som farmor bli skogstokig om min son betedde sig som kk. Men alla är ju inte lika, jag tycker att farmodern ska få en chans

Jag skulle också bli tokig, jag tror däremot att risken är rätt stor att hon blir väldigt chockad och då mer lättpåverkad vilket kk kan dra fördel av.
Tänker att när man blir chockad så brukar iaf jag köpa typ allt folk säger för man har inte kraft att handla och tänka själv.

Ska skicka ett info sms till kk (där jag även bjuder in honom till namngivningfesten) och sen börja knepa ihop ett brev till farmodern så får vi se vad som händer!
 
Om du läser tråden igen spekuleras det hej vilt om vad som eventuellt kan hända, och det är just spekulationer. Att bolla tankar fram och tillbaka är bra, men det är ingen som har en aning om hur stor sannolikheten är för att olika scenarion faktiskt kommer att ske eftersom ingen känner din dotters farmor.

Det enda du faktiskt kan påverka är att din dottern får en chans till att skapa en relation med sin farmor. Hur relationen mellan kk och farmor kommer bli är ingenting du kan påverka, inte heller hur kk kommer reagera i framtiden. Då känns det onödigt att spekulera kring det eftersom allt kan hända. Tar du inte kontakt kanske kk ändrar sig, tar du kontakt kanske kk ändrar sig. Sannolikheten känns precis lika stor hur du än gör, grundat på den information du har delgett oss i tråden.

Ditt syfte är ju inte att förstöra relationen mellan farmor och kk utan du gör det för din dotters skull. Det kommer gå! Jag tycker det är väldigt fint och starkt att du vill möjliggöra denna kontakten, för din dotters skull :).
 
Fast eftersom hon varit i samma sits själv så bör hon själv veta hur situationen ska hanteras och inte vara lättpåverkad av sonens eventuella förklaringar.

Jag hoppas det! Vad jag förstått så va dock kk's pappa med från början men sen har har bara varit närvarande till och från och numera svarar han inte ens när kk ringer.
Kk är döpt efter din far så jag antar att kk's föräldrars relation va bättre än min och kk's.

Om du läser tråden igen spekuleras det hej vilt om vad som eventuellt kan hända, och det är just spekulationer. Att bolla tankar fram och tillbaka är bra, men det är ingen som har en aning om hur stor sannolikheten är för att olika scenarion faktiskt kommer att ske eftersom ingen känner din dotters farmor.

Det enda du faktiskt kan påverka är att din dottern får en chans till att skapa en relation med sin farmor. Hur relationen mellan kk och farmor kommer bli är ingenting du kan påverka, inte heller hur kk kommer reagera i framtiden. Då känns det onödigt att spekulera kring det eftersom allt kan hända. Tar du inte kontakt kanske kk ändrar sig, tar du kontakt kanske kk ändrar sig. Sannolikheten känns precis lika stor hur du än gör, grundat på den information du har delgett oss i tråden.

Ditt syfte är ju inte att förstöra relationen mellan farmor och kk utan du gör det för din dotters skull. Det kommer gå! Jag tycker det är väldigt fint och starkt att du vill möjliggöra denna kontakten, för din dotters skull :).

Jag är väldigt grubblig och velig som person så spekulationer triggar igång mig rejält. Jag har ju haft några månader på mig att måla upp olika senarion i huvudet så att lägga till några gör ingen skillnad :D
Skönt att bolla lite och framförallt så har många saker tagits upp som jag inte haft en tanke på men som faktiskt är rätt viktiga!

Jag kan påverka den på så sätt att jag sätter dotterns bästa i andrahand och låter bli att kontakta farmodern. Då kan kk leva kvar i förnekelse tills han gifter sig/dör/nån kollar upp honom i folkbokföringen.

Men eftersom jag inte vet vad som kommer hända med kk i framtiden så tänker jag självklart handla utifrån dotterns bästa!

Kuvert och frimärke inköpt, nu ska jag bara komma på vad och hur jag ska meddela farmodern att hon är just farmor :cool:
 
Jag är väldigt grubblig och velig som person så spekulationer triggar igång mig rejält. Jag har ju haft några månader på mig att måla upp olika senarion i huvudet så att lägga till några gör ingen skillnad :D
Skönt att bolla lite och framförallt så har många saker tagits upp som jag inte haft en tanke på men som faktiskt är rätt viktiga!

Jag kan påverka den på så sätt att jag sätter dotterns bästa i andrahand och låter bli att kontakta farmodern. Då kan kk leva kvar i förnekelse tills han gifter sig/dör/nån kollar upp honom i folkbokföringen.

Men eftersom jag inte vet vad som kommer hända med kk i framtiden så tänker jag självklart handla utifrån dotterns bästa!

Kuvert och frimärke inköpt, nu ska jag bara komma på vad och hur jag ska meddela farmodern att hon är just farmor :cool:

Att du är grubblig är helt förståeligt, hade varit konstigt om du inte tänkt igenom det innan :). Menar inte att förringa olika tankar som kommit upp i tråden, de är såklart värdefulla. Det jag menar är snarare att det är svårt att veta hur både farmodern och kk kommer reagera och där får man bara ta det som det kommer. Men det ser jag att du inte kommer ta med i beräkningen när du kontaktar farmodern.

Håller tummarna för att det går bra med kontakten med farmodern. Nu när kuvert är inköpt är första steget taget :up:.
 
Relation eller inte, barnbarnet kommer att få ärva henne (genom sonen) och de borde vara den självklara anledningen att berätta!
 
Relation eller inte, barnbarnet kommer att få ärva henne (genom sonen) och de borde vara den självklara anledningen att berätta!

Fast hur tänkte du nu? Sonen ärver sin mor ja, men han kan göra av med hela det arvet - det finns ingen rätt för barnbarnet att få ärva någon del av det arvet i efterarv. Däremot om sonen är avliden när farmodern dör, då ärver barnbarnet genom istadarätten.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 689
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 098
Gravid - 1år Barnlängtan börjar komma ikapp mig och huvudet börjar snurra… Det som snurrar mest för tillfället är mina rökande svärföräldrar. Som...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
8 485
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
8
· Visningar
860
Senast: Stekspaden
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp