Blueeyes

Trådstartare
Nu MÅSTE jag få en förklaring.
Detta har jag hittat på internet:
Cremello är en färg som på svenska egentligen heter gulvit.
De flesta brukar felaktigt kalla dessa för Albino, vilket
alltså är helt fel. En albino saknar helt pigment, vilket inte en cremello gör.
En albino har dessutom röda ögon. Cremello har blå.
Albino förekommer inte på häst.

Där står det att en albino inte förekommer på hästar, men folk runt mig hävdar att de har sett hästar med röda ögon.
Kan någon förklara?

Sv: Färger

Såna ljusa hästar, som gulvita och även en del appalossor har ju rosa skinn runt ögonen, är det kanske det dom syftar på?? Missförstånd alltså? För en albino har ju riktigt röda ögon, även iris är väl röd om jag inte minns fel....

Det folk som påstår sej ha sett hästar med röda ögon har nog "bara" sett gulvita/pärlvita med blå ögon. Men glöm inte att huden och pälsen RUNT ögonen brukar kunna vara mer eller mindre rosa-aktig. Det har förvillat många hemma hos oss med våra kossor när det ploppat ut just "gulvita" kalvar (jadu, fråga mej inte om genetiken bakom dem, men färgen ser alltså likadan ut) som har HAFT blåa ögon men varit väldigt rosa runt ögonen och mulen - folk envisas med att påstå att kalven, som står mitt framför dem, är albino och alldeles VISST har röda ögon.....

Folk har svårt att använda ögonen :)

Vi har en cremello i stallet, och kommer ljuset från vissa håll, så ser hennes ögon absolut röda ut. De innehåller ju visserligen LITE pigment, men det är antagligen inte tillräckligt mycket för att helt "ta bort" det röda.

Skulle vilja veta om alla "albinos" ska kallas gulvita. De finns i så många nyanser.
miniru.jpg

Nej, är grundfärgen fux är den gulvit. Är grundfärgen brun heter det pärlvit och är grundfärgen svart så heter det sotvit.

gäller detta alla raser? har hört att olika raser benämner det med olika namn. Hur vet man vilken grundfärg fölet har? Om bägge föräldrarna är födda gulbruna bör då fölet ha brun som grundfärg? Tycker detta med färger är en djungel, tacka vet jag mina fjordhästar.

elmelts skrev:
gäller detta alla raser? har hört att olika raser benämner det med olika namn. Hur vet man vilken grundfärg fölet har? Om bägge föräldrarna är födda gulbruna bör då fölet ha brun som grundfärg? Tycker detta med färger är en djungel, tacka vet jag mina fjordhästar.

Gulvit, pälvit och sotvit är de svenska benämningarna på färgerna, oavsett ras. Utomlands säger man förstås annat.
Cremello säger man om gulvit, perlino om pärlvit, och om sotvit har jag hört smokey black, men vet ej om det stämmer. Många gånger tror jag man säger perlino om de sotvita också, eftersom de är så svåra att skilja från de pärlvita.

Det är inte alltid man vet grundfärgen, därför används ibland samlingsnamnet BEC (Blue Eyed Cream) för dessa "dubbelgula" hästar.
Enda gången man kan vara säker är vid en parning mellan två isabeller, det ger alltid fux, isabell eller gulvit.
Är bägge föräldrarna gulbruna så är chansen stor att den dubbelgula avkomman har brun grundfärg, men föräldarana kan ju även bära på anlag för både svart och fux, så man kan inte veta säkert (förrän hästen får egna avkommor).

Jag vet det. Men det förekommer inte så ofta. Det kan även vara svårt att se på fjordingarna vilken färg de har, då min syster har en musblack som ser ut som en smutsig ljusbrunblack, vi kallar färgen för skitblack.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
23 434
Senast: Hedinn
·
Fritid Jag samlar på leksaks- och modellbilar. Jag är ingen storsamlare, och har mer leksaksbilar än modellbilar eftersom det delvis är...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
5 449
Senast: Migo
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 368
Senast: QueenLilith
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 387
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka