Får man lämna barn?

Sv: Får man lämna barn?

Förat läste jag fel och trodde det stod 3½ min (alltså MINUT) och tyckte väl inte det var så mkt att bråka om ;) (Man kan ju inte sitta intill sängen hela tiden), men sedan lästa jag noggrannare, och undrar hur i h- e dessa människor är funtade? TS: Ring Soc - NU!

Lycka till!

Håller med dig där!
Anmälan med efterföljande utredning torde vara en självklarhet.
Tror inte heller de förlorar vårdnaden mer än kanske tillfälligt.
En stödperson låter som en mycket bra idé.

mvh

KL

Man förlorar inte vårdnaden om sitt barn om man missköter sitt föräldraskap, det ska MYCKET till innan något sådant sker. (Bla måste barnet ha varit placerat i samma familjehem i minst 3 år innan de enligt lag måste överväga att flytta över vårdnaden till särskilt förordnade vårdnadshavare och det är en rättsprocess som kan ta LÅNG tid)

Däremot om en utredning visar så stora brister att barnet far illa/finns risk att barnet far illa, så kan barnet bli placerat i familjehem.

Ur Socialtjänstlagen:
11 kap. Handläggning av ärenden

1 § Socialnämnden skall utan dröjsmål inleda utredning av vad som genom ansökan eller på annat sätt har kommit till nämndens kännedom och som kan föranleda någon åtgärd av nämnden.
Vad som har kommit fram vid utredning och som har betydelse för ett ärendes avgörande skall tillvaratas på ett betryggande sätt.

2 § Vid en utredning av om socialnämnden behöver ingripa till ett barns skydd eller stöd får nämnden, för bedömningen av behovet av insatser, konsultera sakkunniga samt i övrigt ta de kontakter som behövs. Utredningen skall bedrivas så att inte någon onödigt utsätts för skada eller olägenhet. Den skall inte göras mer omfattande än vad som är motiverat av omständigheterna i ärendet.
Utredningen skall bedrivas skyndsamt och vara slutförd senast inom fyra månader. Finns det särskilda skäl får socialnämnden besluta att förlänga utredningen för viss tid.
Den som berörs av en sådan utredning skall underrättas om att en utredning inleds.

Är själv familjehem och har ett barn som är vårdnadsöverflyttat och nummer två är på gång. Resan dit har varit lång.

Man ska alltid anmäla om man misstänker att ett barn far illa. Ibland kan det dock vara så att det krävs upprepade anmälningar innan något händer och att olika.

Coop

Jag tror inte mina ögon, hur kan man göra någe´ sånt :cry:

Jag som hade dåligt samvete när jag lämnade mina 5 o 6 år ensama när jag åkte och hämtade deras pappa som var i grannbyn 10min tur och retur , och hade fått på tok förmycket i kostymen :)

Nej anmäl dom!!

Dom kan ju för böveln råka ut för en olycka och dö och "ingen" vet att det ligger en 8mån bebis där hemma.

Här i kommunen hände en riktig tragedi i julhelgen när ett hus brann ner och en 3-årig flicka brann innne. Föräldrarna befann sig inne hos grannarna där de firade jul.

Jag lider otroligt mycket med alla inblandade och kan inte tänka mig en värre mardröm, men inte heller lämnar man väl en 3-åring ensam i ett hus?

tycker inte att man lämnar ett barn under 10 själv alls, fattar inte alls. Är de tio kan de ringa, de kan springa ut, de kan egentligen klara lite själv och vet när och hur de ska kontakta vuxen. Om 3 åringen vaknade av branden vem skulle hon berätta för?
Så mycket som kan hände även om själva barnet sover och inte gör nått själv. Om föräldrarna vill festa när barnet sover så får de väl sätta på öronmuffar och lägga barnet i ett rum i huset där festen hålls, så har det gjorts i våran familj.

Tänkte på det med när jag läste det i tidningen. Skulle aldrig kunna göra det! Men sen och andra sidan så lämnade nog morsan och farsan mig inne sovandes i vårat hus när jag var 3 medans de jobbade på gården . Är väl lika långt i väg som till grannen. Själv så lämnar jag Elias inne (i spjäl sängen) om det är pisseväder för att ta in hästar eller dylikt dock har jag ju babyvakten på.

Här i kommunen hände en riktig tragedi i julhelgen när ett hus brann ner och en 3-årig flicka brann innne. Föräldrarna befann sig inne hos grannarna där de firade jul.

Jag lider otroligt mycket med alla inblandade och kan inte tänka mig en värre mardröm, men inte heller lämnar man väl en 3-åring ensam i ett hus?

Fast om det är samma händelse jag läste om så stod det ju att elva personer tog sig ut ur huset men att 3-åringen blev kvar...

Du bör väl göra en anmälan, speciellt om det inte är första gången föräldrarna gör "knäppa saker". Socialjouren finns ju alltid, men jag tror knappast att det anses så akut. Även soc har julledigt och de flesta ärenden som inte är akuta tas nog omhand efter helgerna.

Nej, de elva befann sig i grannhuset som innehöll flera bostäder. 3-åringen var själv i huset som brann ner om man ska tro vad tidningen Corren rapporterat under veckan. Många har ifrågasatt hur barnet kunde lämnats ensam och det har aldrig dementerats...

Visst är det helt fel läge att anklaga familjen i, men i sammanhanget i den här tråden tycker jag ändå det var värt att ta upp att man kanske bör uppmärksamma de föräldrar TS skriver om att det är fel och att det kan hända saker. Innan tragedin ger.

Jag hade ringt till soc och berättat hur det var,
Jag lämnar fakstist indra själv sovandes på kväll/natten när jag måste ut med hunden snabbt på tomten s¨hon får göra såna behov men detta tar kanske bara 5 min MAX på sin höjd,

Men då är du där ändå... Du är inte och dricker kaffe hos grannen direkt.

Jag går ned i tvättstugan med babyvakten på. Ska jag bara ned och upp och det tar max fyra minuter har jag ingen babyvakt. Jag tar mig innanför dörren på under 60 sekunder om han skulle börja gråta.

Vad bra att du påpekade det.
Jag menade naturligtvis omhändertagna, var lite trött o slant i tankarna.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 679
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 146
Senast: lizzie
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 395
Senast: monster1
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 484
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Burkmat
  • Barn som inte sover