Får jag be för dig?

Jag har inte skrivit ett ord om vaccin mot svininfluensa.

Jag kan veta att alla beskrivningar av en gudomlig kraft som jag tagit del av är högst osannolika. Det handlar inte om att veta, utan att förhålla sig till vad som sannolikt är verkligt och inte.

Känns som att du kört fast rejält och tar varenda halmgubbe för att komma vidare.
Jag vet att du inte skrev om svininfluensa, men folk hävdade som du att det inte var någon risk/det var osannolikt att det blev allvarlig biverkningar etc. Precis på samma sätt son du hävdar nu. Och vi vet hur det gick.

Jag tycker det är du som kört fast vid att det är okej att trycka ner folk med att det är en vanföreställning att tro på gud etc. Och hävdar din rätt genom att tjata om att det är osannolikt att gud finns och extrapolerar det till att gud inte finns.

Låt folk ha sin tro, inse att du inte vet om gud finns (även om möjligheten är liten) och sluta med att vara nedlåtande och hävda att det är vanföreställningar.

Jag vet att du inte skrev om svininfluensa, men folk hävdade som du att det inte var någon risk/det var osannolikt att det blev allvarlig biverkningar etc. Precis på samma sätt son du hävdar nu. Och vi vet hur det gick.

Jag tycker det är du som kört fast vid att det är okej att trycka ner folk med att det är en vanföreställning att tro på gud etc. Och hävdar din rätt genom att tjata om att det är osannolikt att gud finns och extrapolerar det till att gud inte finns.

Låt folk ha sin tro, inse att du inte vet om gud finns (även om möjligheten är liten) och sluta med att vara nedlåtande och hävda att det är vanföreställningar.

Jag extrapolerar inte och samma sekund någon presterar minsta bevis är omprövningen på väg.

Hörde faktiskt ingen som beskrev det ganska okända vaccinet som bivetkningsfritt.

Nej, läs på igen. Vanföreställning är förknippat med att information och logiska argument inte biter på den.
Det är fortfarande ordentligt nedsättande att säga att någon har vanföreställningar.

Kom igen den dagen då du men 100% säkerhet kan bevisa att gud inte finns, då kan man möjligen tala om vanföreställningar.

Vare sig det ena eller andra stämmer.

Läs SAOB.

Vanföreställning i psykiatrisk mening är en av två vanliga användningar av ordet.
Googlar man på ordet kommer man enbart till psykoslänkar och liknande. Så det känns ju som att du valt ett lite missvisande ord om du inte menar att det är sjukligt att vara troende.

Läste på SAOB står det detta:

FÖRESTÄLLNING. [jfr t. wahnvorstellung] föreställning som bygger på felaktig slutsats l. falsk uppfattning av sakförhållande; särsk. (i sht psykiatr.) om i sjukdomsbild ingående (obehaglig l. skrämmande o.) orimlig o. förnuftsvidrig föreställning som inte låter sig korrigeras med förnuftsargument.

Googlar man på ordet kommer man enbart till psykoslänkar och liknande. Så det känns ju som att du valt ett lite missvisande ord om du inte menar att det är sjukligt att vara troende.

Läste på SAOB står det detta:

FÖRESTÄLLNING. [jfr t. wahnvorstellung] föreställning som bygger på felaktig slutsats l. falsk uppfattning av sakförhållande; särsk. (i sht psykiatr.) om i sjukdomsbild ingående (obehaglig l. skrämmande o.) orimlig o. förnuftsvidrig föreställning som inte låter sig korrigeras med förnuftsargument.

Du glömde uppenbarligen den betydelse som stod först!

"
69. (Epikuros) bekämpar .. en annan vanföreställning om vägen till lycka, nämligen uppfattningen att man blir lyckligare ju högre upp man når i samhället. FinT
"

Två olika vanliga betydelser. Ändå snöar ni in på att jag måste mena den betydelse som handlar om psykisk sjukdom. Trots att jag förklarat att det inte är vad jag avser.

Ge mig ett annat ord. Jag har inget bättre som betyder "felaktig uppfattning om verkligheten, som logiska argument inte biter på". Ni som är så säkra, ge mig det ordet så kan jag använda det på Buke. I den riktiga världen verkar min användning vara väldigt vanlig.

Ska du säga att någon har vanföreställningar ligger bevisbördan på din sida. Och att guds existens/icke existens inte går att bevisa är vi eniga om.

Det kan också stå en rosa enhörning bakom nästa vägkrök. Jag väljer dock att inte ägna möda åt en så osannolik företeelse och koncentrerar mig på de sannolika, så kan jag klara livhanken i trafiken.

Det kan också stå en rosa enhörning bakom nästa vägkrök. Jag väljer dock att inte ägna möda åt en så osannolik företeelse och koncentrerar mig på de sannolika, så kan jag klara livhanken i trafiken.
För att ägna liten möda åt osannolika företeelser är du väldigt energisk.

Ja det är din rättighet att förolämpa vem du vill. Jag hade stor respekt för dig men den har sjunkit drastiskt nu. Det betyder säkert inget för dig. Ha det gott.

Du glömde uppenbarligen den betydelse som stod först!

"
69. (Epikuros) bekämpar .. en annan vanföreställning om vägen till lycka, nämligen uppfattningen att man blir lyckligare ju högre upp man når i samhället. FinT
"

Två olika vanliga betydelser. Ändå snöar ni in på att jag måste mena den betydelse som handlar om psykisk sjukdom. Trots att jag förklarat att det inte är vad jag avser.

Ge mig ett annat ord. Jag har inget bättre som betyder "felaktig uppfattning om verkligheten, som logiska argument inte biter på". Ni som är så säkra, ge mig det ordet så kan jag använda det på Buke. I den riktiga världen verkar min användning vara väldigt vanlig.
Jag fattade inte det stycket. Tycker inte tro har något att göra med att komma "högre upp".
Han var tydligen en grekisk filosof. Jag har iaf aldrig förut stött på just den betydelsen av ordet. Utan tycker att ordet vanföreställning är starkt kopplat till sjukdom och helt fel uppfattning. Ordet är väldigt negativt laddat. Tror det är därför många reagerar på ordet.

(Edit: Epikuros stod längre ner med mindre text och inte längst upp.)

Jag fattade inte det stycket. Tycker inte tro har något att göra med att komma "högre upp".
Han var tydligen en grekisk filosof. Jag har iaf aldrig förut stött på just den betydelsen av ordet. Utan tycker att ordet vanföreställning är starkt kopplat till sjukdom och helt fel uppfattning. Ordet är väldigt negativt laddat. Tror det är därför många reagerar på ordet.

(Edit: Epikuros stod längre ner med mindre text och inte längst upp.)

Epikuros var första exemplet, sedan kom andra exemplet som handlade om sjukdom.

Du fattar det inte och därför får alltså ingen annan använda det heller?

För att ägna liten möda åt osannolika företeelser är du väldigt energisk.

Ja det är din rättighet att förolämpa vem du vill. Jag hade stor respekt för dig men den har sjunkit drastiskt nu. Det betyder säkert inget för dig. Ha det gott.

Personer med religiösa vanföreställningar är vanligt förekommande, de är inte osannolika. Jag möter dem dagligen. Företeelsen gör som sådan (inte varje individ) stor skada på vårt samhälle, därför har jag ett starkt engagemang för en modern kunskapssyn där vi lämnar medeltida uppfattningar bakom oss.

Det känns som att du för varje inlägg blandar ihop korten på något ytterligare vis.

Inlägg i debatten om ordet "delusion" är applicerbart på religion.

Why religion is not delusion

Och här skiljer författaren ut "pathological delusion" som separat begrepp (vilket inte är applicerbart generellt på religion). Då undrar jag om det finns någon sådan möjlighet på svenska att skilja de två begreppen åt - så att inte så många missförstår, eller åtminstone så att man kan förklara när man insett att någon missförstår?

Och här skiljer författaren ut "pathological delusion" som separat begrepp (vilket inte är applicerbart generellt på religion). Då undrar jag om det finns någon sådan möjlighet på svenska att skilja de två begreppen åt - så att inte så många missförstår, eller åtminstone så att man kan förklara när man insett att någon missförstår?

Han förkastar hela termen, oavsett om den används i patologisk mening eller inte. I första stycket anger han ju att någon som säger så enligt honom inte bara ger en ofarlig gliring utan HINTAR om något patologiskt. Är det inte precis den diskussionen vi har här just nu?

Han förkastar hela termen, oavsett om den används i patologisk mening eller inte. I första stycket anger han ju att någon som säger så enligt honom inte bara ger en ofarlig gliring utan HINTAR om något patologiskt. Är det inte precis den diskussionen vi har här just nu?

Vare sig gliring eller hint från min sida. Men har någon ett annat förslag för det jag menar då?
  1. felaktig uppfattning, som ibland delas av många personer, och som logiska argument inte kan förändra

Själv skulle jag alltså inte använda ordet vanföreställning om det inte gällde något som handlade om ett de facto patologiskt tänkande eller beteende(oavsett om det vore tillräckligt för att diagnosticeras eller inte).

Det finns bevis för påstådda religiösa fenomen, däremot gott om motbevisade sådana. Om någon säger att Crystal Palace är det bästa fotbollslaget vet jag å andra sidan ingen som kommer säga att den personen lider av en vanföreställning trots att situationen är densamma i det fallet.

Om jag kände mig manad att säga något skulle jag säga att personen hade fel, kort och gott, på samma sätt som jag skulle säga att en person som påstår att bön kan bota sjukdom har fel.

... som jag skulle säga att en person som påstår att bön kan bota sjukdom har fel.
Det är väl inte säkert?

Det mesta tyder på att det i vissa fall kan det, jämför med placebo-effekten som från början ansågs vara inbillad men som man nu mer och mer inser betydelsen av.

Liknande trådar

Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 508
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 732
Senast: LiviaFilippa
·
Relationer Det har börjat störa mig hur svårt jag har för att be andra människor om saker och ting. Det kan handla om allt från att jag säger...
Svar
12
· Visningar
935
Senast: Tuvstarr
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 139
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar