Ni som tar illa upp av att någon vill be för er och tar det som integritetskränkande, tar ni lika illa upp av att folk tänker på er ?
För mej är att någon "ber för mej" samma sak som att personen lägger extra tanke på/om mej.
Som i dessa dagar svämmar ju tex facebook över av folk som skriver "tänker på dej" när det händer något i personers liv. För mej är dessa "tänker på dej" likställt sak som "jag ber för dej" (oavsett religion)...
Och jag kan mkt väl "tänka extra" på en person. Ett vardagligt exempel är för mej att följa tävlingar. Jag hoppas såklart den som tävlar ska göra en bra prestation.
Men jag ber inte till gud att den ska hjälpa personen att hoppa felfritt osv (jag tror inte på gud). Jag är dessutom så osportslig att jag hoppas motståndare i en sport ska göra misstag så min egen eller andras prestation gör att man får en placering. Dvs tänker "elaka" tankar om min/andras motståndare såsom exempelvis "hoppas den river" "hoppas den får övertramp" osv.
Fotboll måste ju va den starkaste utövningen av "tro"... En massa männsikor som står och tror de kan påverka en domare och 22 spelare... 11 spelare att göra bra ifrån sej och 11st att göra dåligt ifrån sej. Där flödar "tänker på dej" under minst 90 minuter... "hoppas h*n gör sej fri" "hoppas h*n håller nollan" "hoppas h*n gör mål".
Sen har jag den vanföreställningen att jag tror på "en själ" ("spöken")
Jag kollar gärna på de okända tex... Och tänker själv spöka hos personer när jag dör om jag nu kan bestämma över det
Jag tror på flera solsystem, jag tror inte vi är ensamma i universum. Jag tror på evolutionsteorin. Jag tror på "the big bang" .... MEN sen kommer ju följdfrågan hur kan något komma till "ur tomma intet" ? Dvs hur startar allt ?
HUR kan det komma liv från en "big bang" ? Jag förstår folk som inte kan greppa att ALLT kommer ur "the big bang" ... Först är det inget. Så krockar två "inget" så det uppstår en explosion, som bildar en klump. På den klumpen kommer sen vatten. I det vattnet börjar det formas "liv". Som sedan muterar till olika däggdjur. Men varifrån kommer växter ? osv.... Många frågor som INGEN vet svaret på. Då ingen levde på den tiden det begav sej... Så även evolutionsteorin är just en teori... Men den som flest valt att tro på... Den kan inte heller "bevisas" ... Återigen för ingen var egentligen där. Sen finns "bevis" för att mutationer finns absolut. Och diverse ras-avel/forskning har visat hur man kan förändra tex djur/växters egenskaper.