Fångtråd del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 5

KL

Har ju haft mina pluttar i en liten (nu lerig) hage. Började vänja in dom på en liten bit där det finns nåt grässtrå. Har trimmat och räfsat bort så mycket jag kunnat. 45min var dom i lördas, kanske 1h 15min i söndas. No problemas. Då i måndas var dom där i flera timmar eftersom jag min dumma nöt tyckte synd om dom att stå i leriga hagen. Tänkte att det finns ju ändå inget att äta där. Men förståss fjordisen hade varma hovar + liite puls på kvällen.:( Jag gav stor dos av magpreparat vilket gjorde att igår på morgon var han normal igen! *puh* igårkväll samma sak. Anklagar mig själv och gör inte samma miss igen!:crazy:

Funderar alltså nu: Väntar nu några dagar igen och så börjar jag LÅNGSAMT introducera vanlig hage. Fjordisen väger 480kg. Han har svårt att minska i vikt. Han får i dagsläget 8,5 kg. Nån MJ för mycket. Sockerhalten i silaget 137g/kg ts. Ts 62%. Funderar om han är IR?? han har haft puls hela sommaren då han åt gräs (var endast några h på gräs) Köpte honom i juli. veterinärer visste inte om det var normalt för honom eftersom han inte visade några andra tecken. Nu då han är HELT utan gräs har han ingen puls. Så puls kan ju inte vara normalt för honom.

Jag har beställt munkorgar åt båda. Ska jag sätta på det åt honom direkt eller kan jag vänja in honom på några timmar utan? jag är ju livrädd att han ska få tillbaka. Han borde bli frisk NU så jag kan börja motionera honom!!

Tänkte börja blötlägga nattransonen så får jag ju bort en del socker. Då kan han ju kanske tåla liiite gräs i hagen. Fast egentligen äter de mest vad de krafsar upp, kvistar,löv och sånt. Har han större chans att klara lite gräs om han går ner 100kg i vikt? eller är det fortfarande "livsviktigt" med lite socker då (om han är IR).

Kan man annars kolla IR på nåt sätt? fastesocker? vet ni nån sida där referensvärden finns för hästar?

Varför är det så viktigt för den att få äta gräs- om den blir sjuk av det:confused:

Om den får fång varje år är det inte kroniskt, utan det är upp till hästägaren att se till att den inte får ÅTERFALL varje år.

Om hovarna är för långa tar man ut hovisen nu eller på en gång- i synnerhet om den verkar att ha fått fång- igen:crazy:
Det kan faktiskt bero på det. När tån ser ut som på bilden blir det slitningar i de mindre tåliga lamellerna som en fånghäst har. En fånghäst ska ha normal trakt o kort tå- alltid.

gräs ska hon inte gå på och hon har inte fått gå på gräs på mer än 5år, men pga att hon rymt från hagen några gånger genom åren så har hon fått i sig gräs då och fått fång av det (har 3 trådar i hagen och en grinden är av får-nät hon smiter ändå så fort hon får chansen).
anledningen till att hon fick gräs i sommras var att hon gick i en mindre jordhage för att hålla en halt häst sällskap i 5 veckor. vi klippte sen så mycket så möljigt och gränsade av gamla hagen så att hon inte kunde äta upp allt på en gång, hon fick då gå med vår andra häst så att de kunde hjälpas åt att äta upp det lilla som fanns.
förra året så fick vi för kratigt höselage (skulle vara svagt enligt de vi köpte det av). ibland så har hon också fått fång av det lilla nerbetade gräset i hagen då det frusit på morgonen. vi harvar hagen varje år så att det inte ska växa, men nått ogräs blir det alltid som hon äter upp.
bilden är tagen i somras dan innan hovslagaren kom, han hade varit magsjuk och inte kunnat komma på 2 veckor, och hans ersättares fru skulle få barn samma vecka.
shettisens hovar har alltid växt exremt fort så vi verkar alla hästarna minst var 5e vecka.
här är en bättre bild på hovarna(tagen samma dag)
29559044.jpg
[/url][/IMG]
ja sadlen passar inte längre med sen så har vi inte använt den eller ridit shettisen på 7år.

med kroisk fång menar jag att hon har hov deformation, höga trakter och lång tå + ringar, detta har vi behandlat genom avhuggen tå och genom att ta lite extra på trakterna.
då hon varit fång fri i år så tog vi inte tån senast för att kolla hur hon klarade det. men då hon blivit lång på kort tid nu så ska vi nog ta tån igen nästa gång.

förra ägaren behandlade inte fånget ordentligt, så hennes hovar har varit kassa sen 3år ålder,
det är inte varje år som hon haft fång, men mest på vintern då hon tills för 3år sedan gick i samma vinterhage som vår andra häst med gammalt gräs i.
jag tror inte att det är fång då hon inte har varma hovar eller puls och springer lätt i hagen utan några problem förutom dålig kondis.

Senast ändrad:

Funderar alltså nu: Väntar nu några dagar igen och så börjar jag LÅNGSAMT introducera vanlig hage. Fjordisen väger 480kg. Han har svårt att minska i vikt. Han får i dagsläget 8,5 kg. Nån MJ för mycket. Sockerhalten i silaget 137g/kg ts. Ts 62%. Funderar om han är IR?? han har haft puls hela sommaren då han åt gräs (var endast några h på gräs) Köpte honom i juli. veterinärer visste inte om det var normalt för honom eftersom han inte visade några andra tecken. Nu då han är HELT utan gräs har han ingen puls. Så puls kan ju inte vara normalt för honom.

Skulle vänta med gräset i ditt läge faktiskt. Lite väl med socker i silaget där men inte värsta sorten. Vad har du för värden, kan du ersätta silage med halm? Tyvärr tror jag inte det går att laka ur socker på samma vis ur silage som ur hö, jag kollade upp just det själv och det verkade inte så =/

Annars skulle jag sänka silaget, är ju lite utrymme kvar till minimiTS.

Jag har beställt munkorgar åt båda. Ska jag sätta på det åt honom direkt eller kan jag vänja in honom på några timmar utan? jag är ju livrädd att han ska få tillbaka. Han borde bli frisk NU så jag kan börja motionera honom!!

På direkt. Och skulle som sagt vänta med gräsinvänjning om det går. Men oavsett när så munkorg på direkt. Dels för de kan äta oanade mngder utan, dels för de brukar bli MER frustrerade/apatiska över munkorgen om de får vara utan stundtals i början. Bättre de 'tvingas' räkna ut hur man gör för att få nåt gräs ALLS direkt.

Tänkte börja blötlägga nattransonen så får jag ju bort en del socker. Då kan han ju kanske tåla liiite gräs i hagen. Fast egentligen äter de mest vad de krafsar upp, kvistar,löv och sånt. Har han större chans att klara lite gräs om han går ner 100kg i vikt? eller är det fortfarande "livsviktigt" med lite socker då (om han är IR).

Om han är IR och OM insulinnivåerna förbättras när han går ner i vikt så finns det chans han tål lite gräs igen. Men under själva IR-fasen när de är 'aktivt' IR eller vad mans äger räcker det med lite socker för att hålla igång fanskapet, så inte chansa med gräs då!

Kan man annars kolla IR på nåt sätt? fastesocker? vet ni nån sida där referensvärden finns för hästar?

Refvärdet har lab. Dock så enligt en av de ledande, och som var med tog fram värdena, så kan beroende på ras ett värde under gränsvärde ändå indikera IR. Men ja man kan ta prov. Det ska tas fasteprov på insulin och glukos. Vanligt blodprov, men hästen ska ha fastat HELT sedan kvällen innan. Sedan tas ett blodprov av hemmaveterinär i stallet och det centrifugeras och skickas till SLU på analys. De analyserar på fredagarna.

VIKTIGT är att hästen är lugn när provet tas, att man t ex inte gått ner på morgonen och matat de andra eller på andra vis stressat/upprört hästen då stress ger förhöjda värden.

Det finns olika definitioner på begreppet kronisk fång.

Men det betyder inte att hovarna ska vara förändrade utanpå resten av hästens liv. Min ponny hade ett ganska häftigt fånganfall som startade för nästan exakt ett år sedan. Det syns ingenting av detta på utsidan av hoven. Hon har endast rester kvar av hålrum på undersidan av hoven.

Mitt mål är att hon aldrig ska bli sjuk igen. Jag tycker att det verkar jättejobbigt för en liten ponny att få fång flera ggr i sitt liv.

Jag tror att det är en jobbig tid för de skånska fånghästarna nu. Gräset växer och blir kallare om vart annat vilket ger höga socker och fruktanhalter i gräset. och finns det inget gräs i hagen kan de hitta andra växter som är minst lika farliga.

Ska räkna om jag kan ersätta med halm. Kanske jag kan vänja in sojamjöl för att få upp proteinet?lucern har han ju ätit (då han bara fick halm) men det innehåller ju också socker och har högre MJ än mitt silage. Annars äter han nu tehobakt (finsk motsvarighet till mag/tarm). På den förp står att man ska bara ge en kur på några dagar. Men jag har gett i kurer på några veckor, t.ex 3v då jag vande in silaget. Kan tarmens bakterier bli lata och sluta produceras om man hela tiden tillför bakterier?:o

Ja jag kan nog vänta med gräs. De kan nog gå i lillplutthagen ännu. Tänke främst på att de ska få lite stimulans, men det är inte värt att chansa! Hur är det med grankvistar? är det ok? nåt måste de ju få tugga på i hagen. Han har ätit det under fångtiden (inte då han hade symptom) och det funkade.

Sen i vinter måste det ju gå att ha honom i normala hagen, bara det kommer SNÖ:cool:. Måste helt enkelt dela upp hagen i sektioner, säkra och mindre säkra - med munkorg.

Om det är vanligt fasteglukos som tas, borde jag kunna ta blodprov själv och analysera det själv. Jobbar alltså på labb ("människo labb;)") och har tagit blodprov av hästar förr. Eller åtminstone ta det själv och skicka iväg det för analys. Onödigt att ta ut en vet för 100€ när man har tillgång till nålar sj..

Fjordisem har riktiga fettdepåer på bogen och på ryggen. De har dock blivit mindre, vägde en bra bit över 500 då han blev sjuk. Hade du några sockervärden på halm? 5-5MJ var det ju, men socker? tänkte hur mycket jag sparar på att byta ut mot halm....

Lucern är ett grovfoder med lågt innehåll av socker och stärkelse. Det har ett lågt GI värde och det är en av anledningarna till att det är ett bra foder för en fånghäst.

Jag tror inte alls att bakterierna slutar att produceras för att man ger mag/tarm även om jag inte alls vet hur effektivt det är. Jag ger bakjäst till min. Men det man vill uppnå är en bra bakteriebalans. Man vill alltså att de "snälla" bakterierna ska trivas och må bra så att de ökar i antal och kan kontrollera de "elaka" bakterierna. Föröka sig klarar de säkert själva. (men slutsatsen är min egen och inget jag läst mig till)

Man ska nog vara försiktig med vinterbeten till IR hästar. De kan innehålla mkt socker. Det finsn flera bra artiklar om detta i länken till safergrass i denna tråd.

Jag antar att du kan ta provet själv? Det ska centrifugeras innan det skickas iväg. Ring till Ultuna och fråga hur du ska göra.

OK. du har inte ägt den hela tiden:angel:

Ringarna- hovväggen måste raspas på utsidan framtill. För annars drar det sjuka- kvittot på att lamellerna har släppt- med sig det nya som växer ut.
Hovväggen ska vara helt rak från sidan sett- ingen liten bananböj.

Skitsöt ponny.:love:
Försök att ge den motion när den är frisk.
Ta med den på hundpromenad o löshoppa, tömkör eller longera den.
Motion är av största vikt för alla hästar, men i synnerhet de små/ stora lättfödda.

Om det är vanligt fasteglukos som tas, borde jag kunna ta blodprov själv och analysera det själv. Jobbar alltså på labb ("människo labb;)") och har tagit blodprov av hästar förr. Eller åtminstone ta det själv och skicka iväg det för analys. Onödigt att ta ut en vet för 100€ när man har tillgång till nålar sj..

Fjordisem har riktiga fettdepåer på bogen och på ryggen. De har dock blivit mindre, vägde en bra bit över 500 då han blev sjuk. Hade du några sockervärden på halm? 5-5MJ var det ju, men socker? tänkte hur mycket jag sparar på att byta ut mot halm....

Fast det är ffa insulinet du vill åt. Ingen aning om man kan köra det i 'människolabb' dock? Eller om du får samma 'intervall' på värdena?

Ska du skicka så måste du ha en veterinär som står på pappret, tyvärr. Är jättedumt med labbet på SLU gör inga 'affärer' med privatpersoner. Så veterinär måste stå på remissen (den + provtagningsanvisning finns på nätet), och svaret går till veterinärern och bara veterinären och det är också veterinären som får räkningen.

Man kan inte ens får räkningen direkt och/eller en kopia på svaret som privatperson/icke-veterinär, de är rena gestapomänniskorna i det fallet. Till skillnad från SVA.

SÅ ta provet kan du själv, men du måste få vet att skriva på pappet, ta emot svaret och debitera dig för räkningen. Dumt som sagt men de är obevekliga på den punkten.

Halm ska inte innehålla socker. Nu visade ngn ny studie att det ändå kan det, men det tar jag ÄN med en nypa salt, måhända man kan analysera fram socker, men jag tror inte hästen kan utvinna det. Så räkna med att du vinner allt socker på att byta.

*KL*

Och Lillen har gått upp. Funderar snart på att ta ett nytt insulinprov på honom, ska diskutera med vet imorgon (då tas inget prov dock). Att han gått upp är iaf delvis mitt fel dock, han har fått alldeles för mycket silage senaste dagarna. Men han borde inte gå upp såpass på det ändå, och jag tycker som sagt han lagt på sig en depå vid länden igen.

Har vet (om jag orkar, vill helst avboka eg) imorgon för rörelsekoll + tandfix, så ska diskutera då.

Som sagt. Det är upp till hästägaren att förebygga fång.

Man kan lätt mata ihjäl dem- om man vill:crazy:

Som sagt. Det är upp till hästägaren att förebygga fång.

Man kan lätt mata ihjäl dem- om man vill:crazy:

Jag förväntar mig inte att du ska ha någon som helst förståelse att jag de senaste dygnen haft lite andra problem, och att jag har fått välja mellan att ge för mycket mat, eller låta honom stå för lång tid helt utan mat.

Jag är inte så perfekt att jag i den helvetiska mardröm som varit senaste dygnen har kunnat hålla en perfekt fodringsrutin med rätt mängd foder var fjärde timme, utan istället valt att när jag varit tvungen att akut åka ifrån istället har kastat in mat nog så att han inte skulle behöva stå många timmar utan mat även om det skulle dra ut på tiden innan jag kom hem igen. Och vet du, jag skäms inte ens - hur mkt du än försöker - av att jag i ett läge där den andra hästen står och dör på kliniken har prioriterat att vara hos den istället för att perfekt mata den andra.

Något mer du hade på hjärtat?

tack för svar. Dock bor jag ju i finland. kan nog ta prov, själv, centrifugera på jobbet och skicka iväg om det inte funkar på våra apparater. Tråkigt med hästen!:(

Forest autumn: Jag ger också bakjäst, har gjort innan dom fick fång. Kan räkna med lucernet i foderstaten, men det blir så mycket energi då. Skulle hellre ge mer silage. Men om det i fjordisens fall är lite för mycket socker så kanske jag borde byta ut mot lucern. Då skulle det innebära inget silage alls på kvällen eftersom han i dagsläget får 1,5 halm+1kg silage på kvällen. De får mest på morgon eftersom vi är borta hela dagen. Borde sluta jobba eg för att kunna mata optimalt.:cool: Måste räkna igen.... Han fick ingen reaktion på 9kg silage. Men lite gräs/löv/kvistar till var för mycket...

Min ponny regareda på ngt för ett par veckor sedan. Om det var en ny höbal (från samma fält som alla de andra) eller om det var för mkt socker/fruktan i hagen (trots munkorg och lite växter) lyckades jag inte lista ut. Men jag tog bort höet och minskade ett par timmar på utevistelsen och då gick det över. Nu har jag börjat öka igen med pyttelite hö och mer ute.

Har du verkligen mer energi per ts i lusernet än i ensilaget?
Om man är rädd för ett nytt fånganfall så är det formen av energi som är viktig. Socker, stärkelse och fruktan är då betydligt farligare än energin från fibrerna. Det senare blir den "bara" tjock av vilket i och för sig är skdaligt på lite längre sikt.

Min ponny levde hela vintern efter fånganfallet på lusern, halm och lite urvattnad betfor.

Det är främst insulinhalten i blodet som är intressant inte glukosvärdet. En insulinresistent häst har vanligtvis ett normalt glukosvärde. Insulinvärdet är däremot högt.

Jag tror att det endast är laboratoriet vid Universitetsdjursjukhuset i Uppsala som gör insulinanalyser. Dom tar bara emot order från veterinär så du kan inte ta blodprovet själv.

Även om dom rekommenderar att hästen ska fasta under natten innan provet tas så skulle jag inte följa deras rekommendation. Det man är ute efter är ett “normalt” insulinvärde så man bör varken fasta eller ge hästen kraftfoder innan provet tas. Följ de rekommendationer som ges här:

http://www.ecirhorse.com/index.php?...article&id=11:ddt-diagnosis&catid=2&Itemid=18

Observera att provet måste centrifugeras inom en timme efter att det tas och förvaras svalt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 236
Senast: skiesabove
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 354
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 224
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 179
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg