Fångtråd del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 5

Tillägg till spaderäss, så de svenska gränsvärdena är framforskade på fasta. Man har inte forskat på hur svenskt hö påverkar värdena.

Jag tog ju upp just det att svält kan innebära stress och att man utomlands anser hö är okej inför provet, men fick då ovanstående svar. Så jag vågade inte chansa den gången, men funderar på att ta DUBBLA prov nästa gång, ett på fasta och så ett väldigt snart efter utan fasta. Är det signifikant lägre utan fasta så...

Jag har också insett att man gör olika i olika länder.
Jag har nog också förstått det som att ett enkelt insulinprov taget efter hö eller fasta bara visar på att hästen kan vara insulinresistent. Det finns ju massor av faktorer som påverkar hur hög insulinhalten är vid ett visst tillfälle.

Om man vill vara helt säker så tror jag fortfarande att man måste göra en lite mer omfattande utredning än att bara testa insulinet.

På min ponny har de tagit glukosprov tre ggr och vid ett av dessa tilllfällen även insulinprov. Jag kan alltså bara gissa mig till att hon är IR. Men jag tycker att det viktigaste är att ta reda på det inför nästa sommar.

Ja, och viktigt är ju (enligt OW) att man inte bara tittar på provet, utan på hästen med, och att hästen är luugn vid blodprovstagningen osv.

Men glukosen, när man bara testar blodglukos, är som jag begripit det bara ett tillägg för att hjälpa till med insulinsvarstolkningen?

Men OW tryckte just på att man måste se på hästen och bedömma den med. Man är då en veterinär. Och sen just ta nya prov.

Men jag skulle som sagt inte våga 'hoppa över' fastan bara för att de gör det utomlands, iaf sålänge hästen inte blir helt kokobäng av fasta. T ex om jag skulle behövt testa min K, som boxvandrade rent maniskt såfort maten tog slut om hon stod inne, eller om hon stod inne vad hon ansåg var 'förlänge'. Hon hade ju kunnat ha rakethöga insulinvärden pga stress, utan att vara minsta insulinresistent.

Jag tror det. På silaget har jag 8,5MJ/kg ts, ts 62%=5.4 /kg foder. På lucernet 8.7MJ/kg ts..ts i det fallet 88% alltså 8,7x0,88? =runt 7.. eller är jag ute och cyklar (igen):o kan minska ner fjordisens till 6,5kg utan problem, annars blir det problematiskt då stoet behöver mer mat. Iof borde jag räkna om hennes mat också så att hon inte heller får för mycket socker. Hon är knappast IR för hon är inte känslig.

Förståss kan ju livet inte vara oproblematiskt. Stoet har trampat på en spik så hon går nu på sulfa. Är jätterädd att hon ska få återfall om magen kraschar.:crazy: Men jag har ökat på hennes magpreparat. Hon stod på tre ben och bara lyfter det ena. Dessutom är hela benet + hoven varm.

Grejen är den att jag rengjorde hoven så gott jag kunde och kunde inte se med blotta ögat nåt stort hål, över huvudtaget nånting. De hade sparkat löst en bräda som hade små skruvar som kanske stod upp en halv cm. Vi antar alltså att hon måste ha trampat på nåt, knappast nåt annat eftersom de står i sin leriga hage. Vetten trodde inte på fång eftersom det är en bakhov. Ingen puls på den och hon beter sig på helt annat sätt än då hon hade fång. Hon haltar då hon går. Han satte in sulfa för att det inte skulle utvecklas till hovböld. Blir det inte bättre till måndag ska hovis komma ut och ta bort skon och kolla hur det ser ut.

ja det är jobbigt denna tiden för fång hästana:( det är också oftast vid denna tiden som shettisen får fång känningar.
men nu så får hon bara 1-1,5kg hö om dagen att delas med en annan ponny(som får mer i hagen) och halm. inget hö i hagen och bara 1dl betfor om dagen. kyler benen på henne då hon får mer ont av värme, fungerar bakjäs? vi gav shettisen det ett tag men det verkade inte fungera, fick fång ändå och lika ont som annars. då shettisen får en ordentlig fång attack brukar vi ge djävuls klo och ha henne i boxvila med kylgel på benen, har varit det som fungerat bäst hittils.

*KL*

Det positiva är att Lillen rör sig som en liten miljon. Förvisso var det lilla krypet taggad som FÅ och vägrade ens visa skritt. Men jäklar vad trav han plockade fram. Jag vet ju att gång finns det så det räcker, men veterinären som inte sett lillskit när han mår prima blev impregnerad ;) Inte en antydan till orenhet någonstans, och som vet sa 'trevlig med en häst som har både finfina framben OCH finfina bakben'.

På minussidan så veterinären kunde ju bara konstatera detsamma som mig, att något är på tok med metabolismen, och han verkar av allt att döma blivit IR igen. Helt klart är i alla fall att han exploderat i vikt på mkt kort tid och lagt på sig rejäla depåer igen. Vet ville jag skulle höra lite med O.W. men vi har preliminärt bokat in att ta ett nytt insulinprov nästa vecka, och ligger det på samma nivå eller högre än det förra så är vet inte främmande för att vi provar medicinera honom och ser om det hjälper.

*KL*

Det positiva är att Lillen rör sig som en liten miljon. Förvisso var det lilla krypet taggad som FÅ och vägrade ens visa skritt. Men jäklar vad trav han plockade fram. Jag vet ju att gång finns det så det räcker, men veterinären som inte sett lillskit när han mår prima blev impregnerad ;) Inte en antydan till orenhet någonstans, och som vet sa 'trevlig med en häst som har både finfina framben OCH finfina bakben'.

På minussidan så veterinären kunde ju bara konstatera detsamma som mig, att något är på tok med metabolismen, och han verkar av allt att döma blivit IR igen. Helt klart är i alla fall att han exploderat i vikt på mkt kort tid och lagt på sig rejäla depåer igen. Vet ville jag skulle höra lite med O.W. men vi har preliminärt bokat in att ta ett nytt insulinprov nästa vecka, och ligger det på samma nivå eller högre än det förra så är vet inte främmande för att vi provar medicinera honom och ser om det hjälper.

Berättade du att den har fått mkt mer mat?

Man behöver inte ens ta prov utan dra ner på maten o börja motionera den- medans den är frisk. Inte vänta på att den ska få fång igen- en treåring:crazy:

kl
Jag tror allt att vår lilla shettis fick ett mindre fånganfall. Vad ska man göra nu - hur ska jag hitta orsaken???
Hon får ju bara hö som dessutom är fjolårets.
Hon har havrehalm i lösdriften är, har kollat noga och inga havrekorn finns kvar men dom äter ju halmen ibland, dock är dom väldigt renliga där inne så vi har aldrig fyllt på någon ny halm på 2månader. Är kornhalm bättre, inte så god att äta??
Borde ha varit något regält som hon har fått i sig tycker jag i och med att hon har kunnat äta gräs hela sommaren fast med betesmask på sig.....

Vad kul att han rör sig bra, men inte så bra att han lagt på sig mer vikt igen :crazy:... Antar att du har börjat ge mindre mat nu igen? Jag skulle ha dragit ner på maten så mycket det går för magens skull och tagit bort honom helt från gräs, om jag vore du, för att se om du kan få bort fettdepåerna igen.

Han ligger kvar på samma giva, går jag under den går jag ju under minimiTS samt att han kommer äta mer gräs i hagen/leta gräs mer tid.

Kan inte ta bort honom från det lilla gräs som är utan att ställa honom på box eller i bottendjup lera (= senskadagaranti med tanke på hur pigg han är), så ska försöka röra på honom mer och försöka påverka från den änden sålänge. Skulle gärna vilja ha Ultunaräkningen, men de tycks för ovanlighetens skull inte göra sig någon brådska med det alls - men skulle vilja veta hur mycket av de lånade pengarna som blev 'över' - om några. Och hur mkt grus det skulle kunna tänkas räcka till i så fall.

Usch, ja, det är rätt "kletigt" hos oss nu också...:crazy: skulle inte vilja kalla det bottenlöst kanske, men på vissa ställen är det inte helt kul... Och ändå ÄR det rättså mycket grus blandat i den här grus/flis-blandningen som jag har! Vi fraktade ju också bort matjorden. Men det är inte mycket som står emot hög luftfuktighet och duggregn alternativt spöregn i flera dagar i rad...:crazy:

Berättade du att den har fått mkt mer mat?

Man behöver inte ens ta prov utan dra ner på maten o börja motionera den- medans den är frisk. Inte vänta på att den ska få fång igen- en treåring:crazy:

Ge dig någon gång människa!

Ja jag sa till veterinären att 'inget har ändrats i menyn förutom att han fått lite för mycket silage ett par dagar, men han började gå upp innan det, och borde inte reagerat på silaget då han ätit mer än så innan, och gått ner'

Veterinären hade - till skillnad från dig - full förståelse för att det inte varit perfekt matning här tisdag och onsdag, men började han gå upp innan är det inte det som är felet, och dessutom kan en frisk häst hur lättfödd den än är, inte på 2 dagar lägga på sig sådana fettdepåer av knappt 20 MJ extra/dag.

Och motionsdelen skrev jag om redan innan, att det är pest eller kolera. Motionera honom för hårt för ålder och 'igångsättningsstatus' och riskera skelett/senor/leder, eller motionera vettigt men riskera fång pga IR:

Usch, ja, det är rätt "kletigt" hos oss nu också...:crazy: skulle inte vilja kalla det bottenlöst kanske, men på vissa ställen är det inte helt kul... Och ändå ÄR det rättså mycket grus blandat i den här grus/flis-blandningen som jag har! Vi fraktade ju också bort matjorden. Men det är inte mycket som står emot hög luftfuktighet och duggregn alternativt spöregn i flera dagar i rad...:crazy:

Nej, det har ju regnat och regnat och regnat. Och det är ju lerjord här, den 'ökända' upplandsleran. Blålera. Så marken håller inte.

Förra året så grävde jag ur, dränerade, la markduk och grusade stallplanen precis utanför stallet. Låt oss säga att stallplanen är också lerig, om än inte lika illa, och gruset är ett minne blott..

Jag slirade vilt med bilen i liiiilla uppförslutet när jag skulle upp med den tomma transporten nu idag efter att ha hämtat den på Ultuna.

Så, i hagen är det hyfsat - det ligger markdränering i hagen och än klarar dikena att ta bort det som rinner ut, är vidrigt vid grinden men i övrigt okej. Blött, ytlera osv. Men ska jag ha gräsfritt måste jag ju ställa honom i 'sjukruta' och det kommer bli decimeterdjup lera knappt innan man hinner blinka. Och med tanke på hur pigg han är, så kommer han bralla och bocka därinne, och då lär senorna gå åt skogen med mindre än ett mirakel.

Så, får chansa på att han håller för att sättas igång på det 'brutala' sättet och försöka hindra därifrån.

Tillägg - funderat på att sno hans nattmat, men då kommer han äta mer halm, vilket ger mer MJ. Sänker ju sockerhalten en aning, ca 4 gram/kg foder han inte äter, snor jag helt nattmaten är det 4 kg = en minskning på 16 gram socker. Så känns lite i valet och kvalet. Att 16 gram socker skulle göra skillnad känns mja, och istället kommer jag få mer MJ. Bästa sättet få ner sockret är ju att höja silaget, men då ger jag också mer MJ, vilket jag inte riktigt törs nu när han är inne i en ond cirkel.

Senast ändrad:

Såhär skrev du att din vet sa i somras
citera Alexandras egen veterinär när de diskuterar fångbehandling och ägare
Citat:
Det största problemet brukar vara att få ägarna att inse att de måset ge hästen mindre mat :bow:
Varför skulle ponnyn få senskador eller fång för att du sätter igång den på ett vettigt sätt:confused:
Om den nu är IR får den tillbaka insulinkänsligheten fort av bara moderat motion. Det går fort om man tar tag i det.
Nu med leran- är det ännu större anledning att se till att den inte fläker sig i hagen.

hittade detta oxå
Ursprungligen postat av Quinn
Som sagt ovan.... ett fiberrikt hö är det bästa för att hålla magen i form samt ge mättnadskänsla. Det flera här reagerar på är nog Alexandras oro för proteinbrist och att hon börjat ge ett nytt foder, d v s över 1 kg Luzern till en tjock ponny under pågående fånganfall....
Kan mkt väl tänkas varför det inte gav sig.

Sen fick höt skulden istället.

Senast ändrad:

Såhär skrev du att din vet sa i somras
citera Alexandras egen veterinär när de diskuterar fångbehandling och ägare
Citat:
Varför skulle ponnyn få senskador eller fång för att du sätter igång den på ett vettigt sätt:confused:
Om den nu är IR får den tillbaka insulinkänsligheten fort av bara moderat motion. Det går fort om man tar tag i det.
Nu med leran- är det ännu större anledning att se till att den inte fläker sig i hagen.

hittade detta oxå
Ursprungligen postat av Quinn
Kan mkt väl tänkas varför det inte gav sig.

Sen fick höt skulden istället.

Ditt citat är helt obegripligt, både det första och andra?

En ponny - eller häst - som bockar, brallar och halkar omkring i lera löper en extrem risk för senskador. Du har blandlat ihop begreppen. Ta honom från gräset = sjukhage = bottendjup lera = stor risk för senskador.

Inte göra någonting = stor risk för fång pga IR

Sätta igång brutalt och motionera honom på ett sätt som eg är olämpligt både utefter ålder och hur igång han är (läs: Trav 30 - 40 minuter/dag minst + även galopp) = risk att senor/leder/skelett tar stryk då han dels är ung och de dels inte kommer hunnit anpassa sig till den plötsligt ökade belastningen.

Det är pest eller kolera hur man än väljer, jag måste chansa hur jag än gör, och det blir på det tredje alternativet då det trots allt är 'minst risk'

Tillägg - funderat på att sno hans nattmat, men då kommer han äta mer halm, vilket ger mer MJ. Sänker ju sockerhalten en aning, ca 4 gram/kg foder han inte äter, snor jag helt nattmaten är det 4 kg = en minskning på 16 gram socker. Så känns lite i valet och kvalet. Att 16 gram socker skulle göra skillnad känns mja, och istället kommer jag få mer MJ. Bästa sättet få ner sockret är ju att höja silaget, men då ger jag också mer MJ, vilket jag inte riktigt törs nu när han är inne i en ond cirkel.

Min nolla fungerar uppenbarligen inte. Ska stå 4O respektive 16O gram ovan givetvis. Dvs ca 4Ogram/kg foder och en minskning på 16O gram socker

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 236
Senast: skiesabove
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 354
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 224
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 178
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix