Fångtråd del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 5

Förstog du inte vad din egen Vet sa?
citerar igen
Det största problemet brukar vara att få ägarna att inse att de måset ge hästen mindre mat
Quinn
Det flera här reagerar på är nog Alexandras oro för proteinbrist och att hon börjat ge ett nytt foder, d v s över 1 kg Luzern till en tjock ponny under pågående fånganfall....

Att du förkastar allt vad jag skriver är en sak, men din Vet o även den kunnige Q.

Nu låter det som ponnyn inte alls är lugn o du kanske ska försöka lösa det med sällskap eller på annat vis ge honom det han behöver.

Trav 30-40 min. vem gör så:mad:
Vet inte hur du får till allt- till att du alltid gör det optimala.

Kanske en "blandlösning" då? Du kan kanske ha honom i en större gräshage, med munkorg såklart, en stund om dagen så att han får busa av sig och sedan ställa honom in en mindre gräsfri hage resten av dagen?

Gräs finns inget kvar iallafall. Har gått i samma hage hela sommaren och hösten. Rötter kan hon ev ha hittat.....
Höt har dom ätit av i över 1 månad, samma bal. Den luktar gott och ser bra ut men man vet ju aldrig. Andra hästen har inte reagerat alls, men fångponnyer är kanske mer kännsliga för "dåligt" hö?
Känns som jag får prova en gång till men blir det samma sak igen så känns det som att jag inte kan göra mer för henne om hon nu så lätt får anfall....
Det svider att se dom sjuka och speciellt när man inte vet vad som felar :confused:
Nu är hon ju bättre igen frågan är om man ska chansa på ett foderbyte till nytt hö, hur reagerar hon då :(

Förstog du inte vad din egen Vet sa?
citerar igen

Quinn

Att du förkastar allt vad jag skriver är en sak, men din Vet o även den kunnige Q.

Nu låter det som ponnyn inte alls är lugn o du kanske ska försöka lösa det med sällskap eller på annat vis ge honom det han behöver.

Trav 30-40 min. vem gör så:mad:
Vet inte hur du får till allt- till att du alltid gör det optimala.

Jag ställer mig synnerligen frågande till citatet? Och vad har det med någonting kring L att göra nu? Vad har Quinn med det hela att göra? Du får nog tala ur skägget?

Han får MINIMIBEHOVET av TS uppfyllt, med det grovfoder som ger absolut minst MJ totalt alla kategorier. Går inte komma lägre.

Så igen - VAD ska jag göra? Dra ner under minimi och totalpaja magen på honom? Eller VAD rekommenderar du?

Lugn i meningen ej stressas, och pigg och energisk är två väsenskilda ting. Lika stencool som han var när vet klämde och kände osv, lika glad i hatten var han när vi sprang på grusvägen i halm storm med en glad hund bredvid. Jag ser inte problemet? Har skrivit läänge att han är pigg, glad och busig - så var han även med sällskap. Du har inte glömt att DU häftigt fördömde när han fick gå med sällskap igen va?

Han är ung, han mår bra och han är pigg och energisk, men han är inte stissig/stressad. Dvs en fullt normal treåring, och jag tycker det är enorm positiv att han är cool även när han är energisk. (Just nu är jag extra glad åt att även om han är IR igen så är han pigg än iaf)

Kanske en "blandlösning" då? Du kan kanske ha honom i en större gräshage, med munkorg såklart, en stund om dagen så att han får busa av sig och sedan ställa honom in en mindre gräsfri hage resten av dagen?

Jo, det skulle kunna funka, fast om jag byter den gräsfria hagen mot box. Törs inte ha honom hoppa och bralla i lera och är rädd han skulle det.

Men om jag drar ner utevistelsen, och mer tid inne (eller för den delen kan han ju få stå i uteboxen) samt att jag motionerar mer samtidigt, borde kunna funka. Enda 'minusen' (men finns ju ingen lösning utan minus innan jag fått ihop en gräsfri, grusad hage och det är tyvärr inte nära förestående) är att han kommer äta mer halm, och att han kommer röra sig mindre. Men jag får mer kontroll på maten.

Eller - insåg jag när jag skrev - är neddragen utevistelse en del av det hela. Ibland fungerar hjärnan långsamt. Men EN sak är ändrad senaste 2 v. Han har kommit in tidigare och ute senare. Dvs stått mer tid inne. När fbl varit på djursjukhuset så har jag ju känt att jag lika gärna kan ta in lillfjant än han ska stå där i mörkret och regnet. Men då borde han ju fått i sig MINDRE socker så blir ju än mer knas. Kan ju ätit mer halm (inte märkts på åtgången dock) och det kan han ju gått upp av - men det ger ju inget socker?

Senast ändrad:

Sen fick höt skulden istället.

Varför skulle inte en häst kunna få fång av hö?
Det är inte helt ovanligt att hö innehåller höga halter av både socker och fruktan.

http://www.safergrass.org/articles/index.html

I denna länk finns det flera artiklar som handlar om detta.
Läs dem gärna och förklara sedan för mig vad du menar. Jag minns också diskussionen från i somras och skulle gärna vilja veta hur du kan försvara att man fortsätter att ge ett hö till en akut sjuk fånghäst där det fanns en risk att det var just höet som var i alal fall en bidragande orsak tiil att det inte gav sig.

Men vad är A o 0 för en akut fångsjuk häst!
Att INTE utsätta den för fler foderbyten- här gjordes upprepade.

Alex skulle veta så pass att hon blötte höt.

Men vad är A o 0 för en akut fångsjuk häst!
Att INTE utsätta den för fler foderbyten- här gjordes upprepade.

Alex skulle veta så pass att hon blötte höt.

Alex blötte höet.

Och det var inga upprepade foderbyten, förutom mellan hö och hö när jag fick annan sorts hö andra leveransen från bonden. I övrigt inga foderbyten, mer än att det las till halm och melassfri lucern för att få ner sockret.

Sen byttes, för att få bort höet, till silage. Ett foderbyte. Som gjorde hela tricket och både hävde hans fånganfall och IR-delen.

Höet var rena sockerBOMBEN, så nog var det höets fel, det är konstaterat både med fakta och med 'effekten' det gav att byta det.

KL

Gissa vad jag har gjort idag :bump::D?

PB170007.jpg

PB170006.jpg

Kändes helt som vanligt fast det har gått ett år ungefär utan ryttare... Pigg och glad men uppförde sig bara bra!

Åh vad roligt för ER:banana:

Hon är jättefin. Sällan ser man Haflingers så slanka.
Lite muskler nu så:love:

Hon kommer att vara piggare o ha mkt lättare för att jobba:bow: o troligen inte få fång mer.;)

Hon kanske kan få lite mer mat med tiden.

Äter hon fortfarande frenetiskt?

Senast ändrad:

Mja, hon är nog fortfarande ett matvrak. Ett kilo hö går ner som ingenting... Men hon får faktiskt inte så hemskt lite mat längre. Jag ger 1 kg hö + 0,25 kg lucernhack på morgonen sedan får hon 1,5 kg hö vid lunch och 1 kg hö + 0,25 kg lucernhack på eftermiddagen vid insläpp. Till natten får hon 3 kg hö. Så allt som allt 6,5 kg hö och 0,5 kg hack. Men, visst, hon hade säkerligen kunnat äta det dubbla....:crazy:

Knapplånar mig själv...

Hur hade ni lagt upp igångsättningen? Frågade ju hovis för ett par månader sedan (innan två tappskor och en skadad bakhov :crazy:), men han menade på att det var omöjligt att ge några exakta direktiv. Utan det var mer att vara lyhörd, hålla koll på puls, etc. Men jag har aldrig satt igång en häst efter en längre tids skada, och absolut inte efter hovbensrotationer, så jag känner mig väldigt osäker på hur fort jag kan gå fram. Någon som har några konkreta förslag? Hur länge skrittar jag bara, och hur lång tid i taget? När kan jag börja lägga in lite trav?

Först och främst, jätteroligt att du får börja rida igen!!:banana:

Jag gjord såhär när jag satte igång min dam efter fånganfallet:

2 veckor bara skritt uppsuttet
2 veckor skritt med lite trav enbart på rakt spår (Obs! bra underlag)
2 veckor med mera trav

Sedan övergick jag sakta till mera normalt arbete.

Detta var den rekommendation som jag fick från kliniken åt just min häst.

Där påpekade vet också att man självklart måste vara lyhörd och hålla koll på puls och värme, visar hästen tecken på detta så skall man backa ett steg och t.ex. skritta en vecka då igen.

Lycka till!:) (Jo, glöm inte att hålla i hatten, eller skall jag säga halsremmen som i mitt fall:D)

Exit

Ah, glömde tiden.

Jag började med att skritta kanske 15 minuter och ökade sakta men säkert.

I början när jag var på stadiet med bara lite trav rakt fram så rörde det sig om 20-50 m åt gången kanske 10 ggr per ridpass men detta är förstås väldigt individuellt.

Jag antar att det är som med alla andra fångfrågor - det beror på :crazy:

Men jag tror att man för det första ska tänka som man hade gjort med vilken häst som helst som inte är riden på ett helt år. Och sedan ta det minst lika försiktigt. Det är nog jätteviktigt att ha koll på pulsen hela tiden. Lite puls som försvinner snabbt igen är nog inte så farligt. Men kanske man får backa lite i så fall.

Jag hoppas också på att få klartecken om några dagar och undrar egentligen samma sak. Jag har skrittat ca 10 min 2-3 ggr i veckan i säkert två månader. Det fick jag göra om jag höll mig på mjukt underlag.

Men nu ska hon snart röntgas igen.
Om allt är OK så tänker jag nog i så fall utöka skrittpasset sakta men säkert. Kanske så att jag kan rida 30 min till jul? Och sedan trava på mjuka vägar ung som exit har beskrivit det fast nog bara ett par ggr per pass i början. Och hela tiden kolla pulsen. Det är inte den lättaste perioden att sätta igång på precis. Jag kan bara rida max 5 dagar i veckan och dessutom kommer det säkert att vara hårt underlag ibland. Eller också massor av snö. Jag har inte vågat sätta på snösulor i denna lera. Jag har lösa snösulor som jag skickade efter från Tyskland förra vintern. De låg kvar länge i sin påse och jag har fortfarande inte riktigt listat ut hur jag ska lyckas klämma in dem i skon. Dessutom kan man ju undra hur mkt man vågar rida i djup snö? Fast det känns lite avlägset för tillfället förstås, ingen snö i sikt än precis.

Men av alla bekymmer och funderingar som vi har haft så är nog denna en av de trevligare.

men om det nu blir aktuellt efter röntgen så ska jag fråga min veterinär. Jag kan berätta vad hon svarar.

Din hovis låter som min:bow:

Skulle gör ung. som Exit, men skritta längre tid o sen trava på mjukt underlag.
hoppas att det blir snö.

Vad säger din hovis om snow grips?
Jag köpte polargrips som sätts fast med sömmen- för att inte få sultryck- som en hel sula med en grej på mitten som kastar ut snön- funkar även i skritt o är mer som en hel sula med stråltryckare:grin:.
Har även de man skruvar fast med tåbrodden.

Efter det har jag den fått ponnygrips som har en tunnare slangdel.

En vinter som förra- är rena döden. stenhårt o barmark.
Kanske ingen risk för det där du bor:confused:

Ang sulor så har det kommit en ny snösula i år. En hel sula, med en 'rörlig' del på mitten, som både 'motionerar strålen' och kastar ur snön. Tror inte jag får länka här då blir det ju reklam, men jag funderar starkt på att prova - iden verkar fenomenal.

Jag har ju hela sulor, törs inte ha huf grips på de..den :cry: Jag har nu, så haft hela. Bäst har hela jättetunna funkat som kastat ut snön när den fjädrat in/ut. Men den här nya varianten verkar som sagt än bättre.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 236
Senast: skiesabove
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 354
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 224
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 178
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix