Fångtråd del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 5

En vinter som förra- är rena döden. stenhårt o barmark.
Kanske ingen risk för det där du bor:confused:

Jodå, det är väldigt stor risk för det, tyvärr. Sådant väder hade vi också i flera veckor (månader?) förra vintern, och det var inte kul alls. Jag bävar för vad det kan göra med min lilla hage...:mad: Det är faktiskt inte särskilt stor chans att vi får snö någon längre tid, tyvärr! Det är mer broddar än snösulor jag har behov av, med andra ord.

Tack axel, Forest Autumn och Exit för igångsättningstips :)! Med hjälp av era råd ska jag nog få till något vettigt!

Vad säger din hovis om snow grips?
Jag köpte polargrips som sätts fast med sömmen- för att inte få sultryck- som en hel sula med en grej på mitten som kastar ut snön- funkar även i skritt o är mer som en hel sula med stråltryckare:grin:.
Har även de man skruvar fast med tåbrodden.

Efter det har jag den fått ponnygrips som har en tunnare slangdel.

En vinter som förra- är rena döden. stenhårt o barmark.
Kanske ingen risk för det där du bor:confused:

Även om ditt svar inte var till mig så
Var köper man de som man skruvar fast med tåbroddar?
Detta med snösulor gör mig nervös. Jag brukar ha sådana som sitter mellan skon och hoven. men det vill jag inte ha i denna lera som rätt vad det är kan bytas mot massor av underbar mjuk härlig snö!! hemska tanke att inte kunna rida då! Fasta snösulor går helt bort denna vinter vill inte utsätta hennes hovar för den risk som finns med dessa i leran. De jag har är antagligen bra men jag vet inte. De består av en kraftig typ ståltråd med plaströr runt om. Man ska trycka ihop dem inuti hoven/skon. Jag har diskuterat dem med hovis och han tror att de fungerar om man lyckas få dit dem och om de sitter kvar.

Jag kan lova dig att här hade vi rena döden vinter förra året. Mig spelade det ingen roll jag märkte den knappt. Men under normala förutsättningar hade det varit jättetråkigt! Jag bor inte granne med BM men det är inte så många mil mellan oss.

Hur ska man tänka med djupsnö. Är det Ok för en nyligen igångsatt fånghäst att pulsa omkring i detta?

Jag vill gärna se "reklamen" via pm eller mail?

Jag förstår det som att de måste dit mellan skon och hoven? Inga problem i och för sig min hovis har nog "gett upp" att jag ska bete mig som en icke besvärlig hästägare. Han lovade att komma hit och fixa snösulor om det blir nödvändigt.

Min ponny har lite hålrum kvar efter fången. Jag vill inte utmana ödet.

Jag har PMat om de sulorna axel pratar om.

Ja, de här nya spikas fast mellan sko och hov, som en vanlig sula. Men är inte bara ett 'rör' innanför skokanten som huf grips etc. De tycker jag är de bästa (huf grips) rent 'styltskyddsmässigt' men med tunna och/eller platta sulor, spec utan snö, så nöter de så lätt och ökar risken för hovböld, så inte vågat ha det på senaste tre hästarna (efter att ha fått hovbölden från helvetet på fbstoet av de)

PM:ar länk

Ni som bor i skåne borde klara er med glasslock- som enligt Mackan funkar suveränt om man klipper till dem optimalt.

Både billigt o bra.

ang. djupsnö( har fördomar om Skånes klimat:D) Det ger ju nästan 0 belastning på hoven, men om det blir drag i senorna vete Katten.

Era hästar är ju i ganska dåligt trim.
En stund bara, sen får ni ploga eller vänta tills det smälter- kan väl inte ta så många dagar:rofl::angel:

Ni som bor i skåne borde klara er med glasslock- som enligt Mackan funkar suveränt om man klipper till dem optimalt.

Både billigt o bra.

ang. djupsnö( har fördomar om Skånes klimat:D) Det ger ju nästan 0 belastning på hoven, men om det blir drag i senorna vete Katten.

Era hästar är ju i ganska dåligt trim.
En stund bara, sen får ni ploga eller vänta tills det smälter- kan väl inte ta så många dagar:rofl::angel:

Ibland längtar jag hem till stockholmstrakten!!!

Du har aldrig satt din fot i skåne en "vinter" det märks!
Glasslock har jag testat är nog inte tillräckligt händig för att få till det på ett bra sätt. Jag lovar jag kommer aldrig någonsin mer att testa igen! Det var den helgen med glasslock som hon blev dålig. Jag får ångest bara vid minnet av glasslock så aldrig mer.
(De funkar säkert för andra men inte för mig)

Jag minns en vinter för tre, fyra år sedan. Det började snöa på anandag jul och snön låg kvar långt in i mars månad. Min ponny och jag hade trampat upp en stig i skogen. Om man klev vid sidan om så var det djupt!
Jag tänkte mest på påfrestningen att pulsa i djup snö. Jag tycker själv att det är jobbigt.

Efter alla dessa snödiskussioner får vi säkert inte en snöflinga.:cry::cry::cry:

Jag som verkligen gillar snö.

Aj då:crazy:

Jag längtar ibland till Norrland o snön, men även om snön lyser upp lite- är det alldeles för lång mörkerperiod o tvärtom på sommaren med ljuset- för mkt:angel:
2 m snö är inte heller ngt att rida i:bump:

Nu har jag suttit och mixtrat och räknat och slitit tussar ur håret här. SMHI lovar minusgrader (24/7) från onsdag, och jag har panik.

Lillen har nu innan fått 47 MJ + det han ev får i sig av det lilla gräset, räknat på att han äter 1 kg halm. 1 kg TS/100 kg vikt räknat på 450 kg (jag tror han väger lite mer tyvärr).

Dock undrar jag om han inte nu senaste dagarna börjat proppa i sig mer halm. Inte säker, kan bero på att jag börjar få slut på halm och snålat lite och då går det alltid mer. Men tycker jag ser honom med halm i truten oftare nu än tidigare.

Om jag byter till ej ätbart strö igen, och hoppas att han kan tänka sig äta kornhalm (bonden har slut på havrehalm) och ger 10 kg silage och 2 kg halm ger det 52 MJ, och 1.2 kgTS/ 100 kg räknat på 450 kg. Plus det han ev får i sig av gräset.

Jag höjer TS vilket är bra, men höjer även MJ vilket är mindre bra. Samtidigt kan jag om han kan tänka sig äta kornhalmen som sagt, 'flytta över' mer silage till dagtid och då minska gräsknaprandet lite när frosten kommer.

Andra alt är att ge 9 kg silage + 2 kg halm vilket ger 48 MJ och 1.12 kg TS/100 kg, men då blir det mindre ättid från silage i hagen vilket ger mer tid att leta gräs.

SYnpunkter? Det som är lite 'haken' är att det är mer MJ/kg i halmen än silaget (men dubbelt så mkt TS, dock tar det inte med halmen nu iaf dubbelt så lång tid att äta upp den)

Jag tror fortfarande att det viktigaste är att du får bort honom från gräset i nuläget, i alla fall under merparten av dagen. Det skadar säkert inte heller att byta till något annat strö så att han inte har fri tillgång på halmen. En fundering jag hade är varför du räknar på 450 kg? Är det så mycket han ska väga?

Nej, det var så mkt han vägde när jag räknade TS sist, han reagerar ju på TS utefter aktuell kroppsvikt tyvärr. Men eftersom han inte är helt hundra i magen på den här TS, så törs jag inte sänka mer nu (spec som jag tyvärr tror han väger mer med).

Målvikten är 400 kg, men han har ju gång på gång visat att hans mage reagerar på under ca 1.3 kg/100 kg aktuell vikt. Nu hålls det ju i schack med jäst, men jag törs inte chansa på att sänka mer.

Jag tar ju in tidigare och släpper ut senare nu, för att minska tid på gräs, ska mäta och klämma idag och se om det verkar gett någon effekt alls.

Det var ett citerande av min tråd som gjordes. I mitt fall är haken just att 1 kg halm ger mer MJ än 1 kg silage. Dock iom att silaget är så blött så ger ju dock 1 kg halm mer TS. Per kg TS är ju värdet i halmen mkt lägre. Tyvärr tar det dock inte motsvarande längre tid att äta upp 1 kg halm, så jag får inte upp ättiden också genom att byta till halm (inte med nuvarande halm, får se med den nya som borde vara osmakligare)

Jag har - med flit - BLÖTT silage. Ca 40% TS, 4.2 MJ/kg foder och 51 gr SRP/kg foder.
1 kg halm är ju 84% TS och 5 - 5.5 MJ/kg foder.

Det 'Dame Edna' (eller vadhelst h*n vill kalla sig den här gången) far efter är det att ponnyn reagerar om man går för lågt i TS, och att jag har silage med LÅGT TS. Dock har D.E. gått vilse i begreppen...

Det spelar ingen roll om jag ger X kg TS via 6 kg halm eller 12,5 kg silage. TS blir detsamma. Det ponnyn reagerar på är totalTS, hans mage vill ha ca 1.3 kg TS/100 kg aktuell vikt. Dessvärre så innebär det beroende på vilket foder som ges endera för kort ättid, eller att han får på tok för mycket MJ.

Och det är just det som gjort att jag valt BLÖTT silage, jag kan ge mer kg foder på samma TS, vilket gör att han får mer tuggtid/dygn.

Äcklig halm är bra till sådant.
Då så äter de först när de blir tokhungriga.

Men om jag var du så skulle jag analysera halmen iom att det är så viktigt i det här fallet.
Det är dessutom mindre socker och längre kolhydratkedjor i halm vilket borde vara bra för en IR-häst.

Jo, han har ju tidigare HELT vägrat äta halm. Alls. Så jag har ju varit GLAD åt att han ätit den. Dock tidigare har det handlat om max 1 - 2 kg/dygn. Ens när jag VILLE han skulle äta halm, då när jag stod med mardrömshöet sockermässigt.

Nu får han ju lågsockersilage, det är utmärkt lågt sockervärde i det. Men det blir såpass lite till natten, så många långa timmar utan mat om man inte ger halm att pilla i. Och det har funkat fram till nu, han har just pillat i bädden framåt småtimmarna. Men nu tycks halmen blivit kalasgod.

Men, får se vad han tycker om kornhalmen, inte fått hem den än dock. Men förhoppningsvis är den tillräckligt osmaklig för att inte 'mumsa i sig', men ändå såpass att när hungern slår till på småtimmarna kan han tänka sig att pilla i sig den strå för strå.

Men vi får se, lite nervös han ska tvärvägra äta den. Halmen nu är den första han övht någonsin ätit.

KL
Fortsättning på stoet med "ev spiktramp i hoven". Jag tror att det blivit en hovböld. Hon har varm kota, hov, lyfter hoven, står ibland med den helt i luften eller vilar tån mot marken. Jag ser inget med blotta ögat, men jag fundera då hon har såndär halvgummisulor om det kan ha kilat in en sten eller nåt under sulan som trycker på och bildat böld. Hon står på sulfa med det hjälper nada. Hovis kommer ut i morgon, hade inte tid förrän då. Igår hade samma sidas framben svällt och varmt också. :(

Kan det vara för att hon belastar det så mycket? Hon har ingen puls i nått av benen och inga varma hovar förutom bak så jag tror ju inte att hon fått fång tillbaka - hoppas jag!! Läste på nåt ställe att lera kan orsaka hovbölder och det har varit ganska lerigt i sjukhagen där de står nu!

Sen fundera jag också över hennes mat. Hon är vanligtvis runt 500kg, finnhäst på 152cm. Hon har fått 60MJ om dagen, 11kg silage. För efteratt hon stått på halm så har hon sett så hemskt bukig ut. Revbenen har känts och ryggen har varit helt insjunken. Nu efter kanske 2 v på den dieten ser hon ännu mer ut som en ko! Magen var förr utsående på sidorna, men nu hänger den rätt ner. Nu känner man inte heller revbenen alls. :crazy: Viktmåttbandet var för 1v sen 450, denna vecka 470kg. jag funderar om hon tappat alla sina muskler som har gjort att kroppsformen har ändrats totalt. Alla ryggmuskler verkar ha "fallit ner." Vill inte dra ner på maten för hon är vrålhungrig då hon får nattmat. Kan det helt enkelt vara protbrist ännu? Tänkte vänja in henne på soja då hon blir frisk.

Den annars tjocka fjordisen är mycket snyggare i kroppsformen, han har ingen putmage eller insjunken rygg.

Hur mycket protein får hon nu?

Och ja det kan ha blivit böld av spiktrampet, inte ovanligt. Kan ha blivit värre med, så jag skulle slå en pling till klinik. Men jag har ju väldig respekt för dylika skador

Inget alls. Har inte hunnit vänja in henne då hon blev sjuk igen. Ids inte anstränga magen mer nu då hon går på medicin. Hennes vikt är väl det minsta bekymret nu just. Oj vad jag hoppas att hovis hittar en böld imorgon, annars blir det klinik för tanten! :( Kan dock inte fara förrän fredag för jag är på kurs denna vecka. man borde inte jobba då man äger hästar..blir alltid sjuka vid fel tillfälle!

Det var ett citerande av min tråd som gjordes. I mitt fall är haken just att 1 kg halm ger mer MJ än 1 kg silage. Dock iom att silaget är så blött så ger ju dock 1 kg halm mer TS. Per kg TS är ju värdet i halmen mkt lägre. Tyvärr tar det dock inte motsvarande längre tid att äta upp 1 kg halm, så jag får inte upp ättiden också genom att byta till halm (inte med nuvarande halm, får se med den nya som borde vara osmakligare)

Jag har - med flit - BLÖTT silage. Ca 40% TS, 4.2 MJ/kg foder och 51 gr SRP/kg foder.
1 kg halm är ju 84% TS och 5 - 5.5 MJ/kg foder.

Det 'Dame Edna' (eller vadhelst h*n vill kalla sig den här gången) far efter är det att ponnyn reagerar om man går för lågt i TS, och att jag har silage med LÅGT TS. Dock har D.E. gått vilse i begreppen...

Det spelar ingen roll om jag ger X kg TS via 6 kg halm eller 12,5 kg silage. TS blir detsamma. Det ponnyn reagerar på är totalTS, hans mage vill ha ca 1.3 kg TS/100 kg aktuell vikt. Dessvärre så innebär det beroende på vilket foder som ges endera för kort ättid, eller att han får på tok för mycket MJ.

Och det är just det som gjort att jag valt BLÖTT silage, jag kan ge mer kg foder på samma TS, vilket gör att han får mer tuggtid/dygn.

Merry Christmas.

av-9.jpg

knapplån

Jag vet inte om det är tanken på återbesöket i slutet av veckan som gör mig supernojig (vaknade mitt i natten och oroade mig över röntgenbilderna). Men igår och idag har min lilla häst haft puls efter promenaden. Igår försvann den efter ngn timme. Idag har jag inte hunnit kolla det än. Hovis skodde om henne förra måndagen alltså för en vecka sedan. Kan det påverka ngt så långt efteråt? Det är ingen bultande puls men den märks. Igår var den nog på båda fram mest på det ben där hoven blev mest påverkad av fånganfallet för ett år sedan. Idag var det bara på detta ben.

Ibland känns det som om detta aldrig tar slut. :crazy:

Jag har ökat fodret ngt. Det är snart inget kvar av hästen. Men jag är ganska säker på att det inte påverkar det alls.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 236
Senast: skiesabove
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 354
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 224
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 178
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix