Fångtråd del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 5

Men .... jag är inte på plats och ser din häst. Jag är med på hur du menar med att han är ung osv. Min ponny tar det mesta med ro även om hon inte har tyckt om att stå inne ensam tre timmar de två senaste dagarna.

Han tar det ju med ro han med, både den långa boxvilan, och nu (inkl 'nu-nu', han har ju i snart två veckor gått helt själv när fbl är på djursjukhuset) när han går ensam och i mindre hage. Men det pyser ju ur öronen på honom så att säga. Han är ju van att ha stoora hagar och en buskompis. Är nog ffa avsaknaden av buskompis som ger energipåslaget. Jag försöker roa honom så mycket jag kan, och han busar en hel del på egen hand i hagen, men det är ju en droppe i havet i jämförelse liksom, men tar man bort det med..

Det skulle ju krypa i honom än mer om jag tvingades dra ner ytan till sjukhagsstorlek, just iom att jag inte skulle kunna 'motionera bort' det. Där det skulle vara lättare med åldern. De är inte nödvändigtvis så himla mkt lugnare med åldern, det är ju högst individuellt, men generellt så och framförallt kan man ju motionera dem mera.

Jag tror - om det nu är värt ngt för det verkar ju omöjligt att veta - att antingen har du fått en ensilagebal som är annorlunda eller också är det gräset - elelr också ngn sorts hormonomställning pga årstiden (har fått för mig att de dvs IR hästarna får det men är inte insatt i detta).

Ah, intressant det där med årstiden, berätta mer om det du vet? Silagebal - kanske men känns lite tveksamt, har ju småbalar. Samtidigt så nu när fbl är borta har det ju ätits längre på samma bak, så omöjligt är det absolut inte. Fast silaget är ju neddraget nu mot tidigare (just för han går upp, det tycks dock inte hjälpa alls, vilket ju är logiskt om det är gräset, då förvärrar jag det ju när jag drar ner)

Men funkar det inte med att låta honom fortsätta med munkorgen? Räcker inte det? Kan du inte dela upp tiden i hagen och ta in honom och ge honom mat emellan så är han kanske inte så hungrig sedan?

Han går ju med munkorgen nu, får mat i hagen (han kan äta nya silaget med munkorg tack och lov). Och han kommer direkt i galopp när man kommer med mat, och lämnar inte matstället förrän vartenda strå är slut. Men när det är det går han ju och äter gräs. Hur mkt han får i sig med munkorgen är ju omöjligt att säga, men på en hel dag säkerligen en del. När det börjar bli dags för mat går han tillbaka och söker ev missade strån där silaget låg. Så han får def inte i sig nog med gräs för att bli mätt, och väljer (även de stunder jag haft munkorgslöst) tveklöst silaget före gräset.

Nu det senaste har jag dragit ner silaget, men det kan ju ha förvärrat det hela, just iom mindre silage = äter mer gräs. Samtidigt så nu går han upp, och att öka silaget ger mer MJ, så jag vet inte.

När de blir IR av att vara/bli tjocka, hur funkar det? Dvs vilket är värst, att han ev/troligen äter för mkt sockerrikt gräs och därför går upp/blir IR, eller att han får mer silage än han behöver, får för mycket MJ och går upp (blir IR?)

Ett annat alternativ är ju att släppa honom på ett annat bete med längre gammalt gräs. Men det är en vågad ide som jag nog inte hade vågat mig på själv. Hur ser det ut i hagen? Är det baar gräs eller massor av andra växter också?

Inte vågat det jag heller, mest för att då måste jag ta av munkorgen, så MÄNGDEN lär ju bli hysterisk? Möjligen alt att släppa honom på högre gräs med munkorgen kanske förstås.. Känns djävulskt elakt dock, då han inte får i sig det och blir extremt frustrerad (såpass att man hör på andningen hur frustrerad han är). Men jag har ju annat gräs att släppa på.

Har 4 gräsalternativ att välja på:

1. Kort/nedbetat och söndertrampat gräs/klöver. Ursprungligen klövervall, men en del kvickrot har etablerat sig, kanske 75% klöver och 15% kvickrot. Gräset är 'glest' då det är såpass söndertrampat. Det är där han går nu, och gått hela tiden (han har bytt hage inom samma hage bara så att säga). Mycket ren hage, inget ogräs.

2. Lite längre men ändå kort (slaget) gräs. Blandat, mycket ogräs (oätligt/hästarna rör det inte) men i övrigt en salig blandning, maskros, kvickrot osv. Utslaget på hela hagen så 50% ätliga gräs och 50% oätligare. Tätare (inkl ogräs) och frodigare än det andra. Här har fbl gått. Den hagen är mycket välanvänd och skulle eg ha vilats from nu i höst men jag har inte vågat byta (se alt 4)

3. Slaget men sedan uppvuxet, ej nedbetad klövervall. 95% klöver, 5% kvickrot. Ej betad alls i år i princip, slaget i höstas och sen stått. Mycket ren hage, inget ogräs.

4. Blandgräs, mest kvickrot och timotej. Men lite tistlar, kardborrar och så med. HÖGT, övervuxet. Orört i över ett år, inte slaget, inte betat. Gamla vinterhagen som vilat, skulle tagits i bruk i år men jag har inte vågat.

Jag har i ärlighetens namn inte tittat SÅ mycket på 2 och 4 men kan göra imorgon. Alt 1 och 3 är grönt 'all over' på håll, men på nära håll blandat brunt och grönt. Vad jag kan bedöma så växer fanskapet fortfarande, dock långsammare än det betas, men otäckt grönt det som spirar.

Ah, intressant det där med årstiden, berätta mer om det du vet?

När de blir IR av att vara/bli tjocka, hur funkar det? Dvs vilket är värst, att han ev/troligen äter för mkt sockerrikt gräs och därför går upp/blir IR, eller att han får mer silage än han behöver, får för mycket MJ och går upp (blir IR?)

Jag vet inte så mkt om årstiderna men kan försöka tänka ett tag.

Jag tror att det värsta för dem att äta mkt socker. Inte att äta mkt energi.
Men sedan beror det säker på hur mkt för mkt det är frågan om.

Svårt detta med olika växter,

Ja, hur mkt för mkt är ju en kuggfråga. Han står ju på ca 10 MJ för mkt + gräset nu. Å andra sidan när han fick sjukt mkt för mycket så gick han ner, så jag vet ärligt talat inte vad som är värst/exakt var gränsen går. Är bara rädd att prova öka silaget nu och han går upp ÄNNU mer. Känns som jag sitter i en rävsax.

Iom att din ponny är lättfödd o säkert letar föda hela dagen- som sig bör- skulle jag inte göra det så lätt för den att ge silage i hagen alls- givetvis om den har några strån att äta.

Lite frukost o sen ut hela dagen med munkorg- som gjort för en sdn.

Bara om det är frost skulle jag ge den ute- på morgonen eller kanske alltid- frukosten ute.

Iom att din ponny är lättfödd o säkert letar föda hela dagen- som sig bör- skulle jag inte göra det så lätt för den att ge silage i hagen alls- givetvis om den har några strån att äta.

Lite frukost o sen ut hela dagen med munkorg- som gjort för en sdn.

Bara om det är frost skulle jag ge den ute- på morgonen eller kanske alltid- frukosten ute.

Motivera gärna lite mer? Jag förstår helt grundtanken. Dock måste jag öka nattgivan om jag gör så, annars blir det på tok för lite TS och då kraschar ju magen.

Och just då nu när jag dragit ner ute nu när han gått upp igen (vilket 'måste' vara att något ändrats med gräset) så har han ju ägnat fler timmar åt att jaga grässtrån. Dvs fått i sig mer gräs - dock svårt säga hur mkt/lite gräs han får i sig. Lite skulle jag vilja säga med tanke på hur hungrig han är och hur lite gräs det finns. Men han har ju fortsatt gå upp.

Och är det det gräs som finns han går upp i för det är rena sockerbomben, så blir ju att ta bort silaget på dagarna resultatet att han får i sig mer gräs - och mer socker. MJ är ju svårt bedömma. Medan om han får mer silage får han i sig mer MJ än nu senaste tiden (exkl det okända från gräset), men en sockerhalt som är kontrollerad och som han tidigare tålt utmärkt.

Och det är där frågan är vilket som är sämst/bäst? Det borde finnas ett snabbtest för sockerkoll i gräs för hemmabruk..

'Idealet' vore om jag kunde servera honom halm ute, då skulle jag flytta honom till det övervuxna betet. Det är grönt i botten men han kommer få slita ihjäl sig för att få i sig av det med munkorgen, det är så långt, tjockt och inte minst blött. Men han får ju inte i sig halm med munkorgen, och tar jag av munkorgen och släpper honom på det så lär det blir en katastrof.

Jag tror att det är sockret du ska akta dig för och fruktanerna naturligtvis. Men jag menar att IR blir väl sämre om sockerhalten är hög och då kommer fettinlagringen att öka mer eller förbränningen i musklerna att minska? Vad som händer så att depåeerna ökar igen. Det är väl det som är farligt då IR blir värre fettdepåerna ökar och sedan är karusellen igång. Jag tror inte att energin i sig från en säkrare källa som ex fibrer eller olja är lika farligt. Men det är nog bara min egen tolkning och den kan vara fel.

Jag fastnade rätt mkt i det jag läste i helgen från safergrass. Där stod det ju bla att om ngt inte fungerar så ska man genast ta bort det och gå tillbaka till det som fungerar. Det gäller hela tiden att hitta det säkraste alternativet. Jag tror säkert att du gör det men det kan vara bra att tänka på det än en gång.

Ursäkta vimsigt svar. Jag antar att du inte blev klokare alls. :crazy:

INgen fara, och inte vimsigt. Är ju i samma funderingar jag själv landar, att mer MJ men från säker källa (silaget) borde vara bättre än mindre MJ men mer socker (=gräs). Frågan är dock var gränsen går sas. Teoretiskt kan jag ge honom fritt silage, och han skulle i princip inte röra gräset. Men få fruktansvärda mängder MJ för mycket. Och bli tjock av det. Och var går gränsen för när tjock av 'trygg mat' ger en ökad IR-risk/IR? Och om han börjat bli IR nu, hur mkt förvärrar det om han får blir tjock men man stryper sockret? Och var går gränsen för när totalantal kilo silage de facto ger mer socker än det gräs han får i sig?

Frågorna är till största delen retoriska, jag begär inte någon ska sitta på svaret, men är ju sådana funderingar som jag grubblar på, och där det finns få svar att hämta i litteraturen etc. Vilket är begripligt, då det liksom inte studerats så mycket mellan pest eller kolera just, utan mer säkert och mer osäker. Och det 'rätta svaret' är ställa i grushage och ge lagom mängd silage.

Men han fick 3 kg till frukost nu imorse i alla fall, normalt har han fått 2 kg, nu sista tiden 1 kg. Mätte innan utsläpp men det måttet ska jag nog tyvärr glömma. Det visade att han var nere under lägstamarkering, men det är nog synnerligen mycket fusk att mäta en utsvulten häst (på riktigt utsvulten, jag försov mig ju brutalt, så han har stått utan mat, exkl halm, i många många timmar)

Hoppas bara att inte fredagens tandkoll vidar sjukt felslitna tänder, jag är orolig för va det gör att tugga med munkorg så mycket. Dock fått tag i en munkorg i strl full nu, ska bara åka att köpa. Men hittat ställe där de har kvar iaf!

Jag ska hålla tummarna och hoppas verkligen att din häst blir bra igen. Jag minns när jag satt på min för första gånge efter allt detta. Det var inte långt till tårarna.

.

Jag började störtböla, var som att trycka på en knapp. Det var en sådan lättnad att han tyckte det var kul att få göra något (om ändå litet) med matte. Jag ringde till mamma och grinade och det tog ett tag innan hon förstod om det var bra eller dåliga nyheter :angel:

Jag förstår precis vad du menar. Det gäller att hitta den mest optimala lösningen på ngt sätt eller den minst farliga. Det beror ju på hur man ser det. Dessutom om det är kort- eller långsiktigt. En fet häst är ju aldrig bra men plötsligt förhöjda insulinhalter kan vara ännu värre.

kl

Står som ett frågetecken här hemma......:confused:

Mitt lilla shettis sto fick fång tidigt i sommras, gick sedan efter boxvila i gräshage med munkorg, senare reducerare och dom senaste månaderna utan något. Nu finns inget gräs kvar i hagen och det enda dom äter är hö från förra året som då analyserades med normala värden, och halm som dom har i lösdriften. Hon är inte tjock....
Så står hon nu här men stel gång precis som en fånghäst men utan svullna ben, utan puls, utan varma hovar och utan rektion vid tryck på sulan. Hon har inga andra tecken än sin stela gång. Men hur ska jag föda henne om hon nu inte kan gå endast på några kg hö / dag. Kan det vara något annat?

Om det nu är på väg mot ett nytt fånganfall?

Finns det ngt annat i hagen som hon kan stoppa i sig, ogräs, buskar eller annat? Hur varmt har ni?

Sedan kan det ju vara en annorlunda höbal. Om det är fjolårshö har det kanske sämre kvalite. Varför får den gammalt hö? Eller också kan det finnas ax kvar i halmen.

har du provat att ge den bakjäst? Om jag skulle misstänka ett nytt anfall på gång så hade jag ställt in hästen i boxen.

Det finns inget kvar i hagen nu. Vi hade kvar 3 storbalar med hö kvar, och vi brukar ge fjolårs hö först och gå över till nya sen, har aldrig vart några problem med det. Dom har fått hö i 2 månader. Kan vara ax kvar i halmen, dock har dom haft halmen i 1månad utan nytt då dom inte har vart i lösdriften så mkt.
Har också tänkt ställa in henne och se hur det utvecklas. Bakjäst nämnde du, hur ger jag det bäst? Hon får i dagsläget inget kraftfoder....

Det KAN vara så att hon är öm av ngn anledning.

Hade den några komplikationer efter fånganfallet?
Vad har hon gjort i övrigt? Rids hon?

Skulle kyla benen för säkerhets skull o ha den inne. Ge paraffinolja o inte ändra på kosten.

Anaplasma kan oxå ge dessa symotm- feber?

Nu är ju inte alla höbalar likadana. Men jag förstår vad du menar. Men ngn av dem kan ju naturligtvis ha blivit dålig eller innehålla mer vattenlösliga kolhydrater dvs de som är farliga för en fånghäst.

Bakjäst är nog lättast att ge om man ger det tillsammans med ngt.

Axel.
Jag vet att du inte håller med mig och naturligtvis ska man vara försiktig med nya foder till en fånghäst. Samtidigt så kan det vara ngt i fodret som har satt igång fånganfallet (om nu hästen har fång). Om det nu är så att den fångframkallande faktorn råkar finnas i det foder man ger så är det ju jätteviktigt att ta bort det.
Det kan vara en dålig höbal, en höbal med ett annorlunda innehåll tex em giftig växt, en halmbal som av ngn anledning har axen kvar (ett par av alla mina från samma sändning råkade ha det) osv. Om man inte hittar ngn annan anledning så bör man nog i alla fall tänka tanken att det kan vara fodret.

Tycker du att det enda symptomet verkar vara ett återfall`?

Jag skulle inte börja laborera o byta foder o då kanske utlösa ett riktigt.

Inget sa hur magstatusen var eller om den hade temp, var nyverkad...hur den vänder.......

Självklart ska man KOLLA fodret.

Ponnyn rids / körs lätt 2 ggr i veckan skritt och lite trav ca 30-45min sakta promenad med min 3-åring.
Inga andra visar något som äter samma foder dock har ingen annan haft fång förut heller.
Jag tycker inget känns fel med fodret men självklart kan det vara det....
Hon var inte nyverkad men är det nu då jag bad min hovis komma ut och kolla så han tog av lite i tån så hon fick kortare tå för att avlasta och han sa att hon inte alls var öm som hon var när hon fick fång i sommras.
Hon har ingen temp.
Hon går bra raktfram vändningarna är dåliga "fångvändningar" och hon går ovilligt upp och ner i "trappsteg".
Är bättre idag men inte bra och har inte fått något smärtstillande än, måste dock se en regäl förbättring i morgon annars blir det behandling igen....

Motivera gärna lite mer? Jag förstår helt grundtanken. Dock måste jag öka nattgivan om jag gör så, annars blir det på tok för lite TS och då kraschar ju magen.

:confused:

tell me more in basic feeding and things that provite laminites.

:confused:

tell me more in basic feeding and things that provite laminites.

Du vet alldeles säkert att frostgräs/stressat grär, pga dess höga fruktanhalt, kan utlösa fång. Du vet alldeles säkert att störd magtarmflora kan utlösa fång, speciellt om du kombinerar det med en annan riskfaktor (t ex frostgräs/stressat gräs). Du vet också alldeles säkert att TS-brist kan ge störd tarmflora.

Så, du kanske skulle prova med ett SVAR istället för intetsägande mumbo-jumbo?

hej jag är ny här men jag har en shettis med kronisk fång (haft det i mer än 10år) hon har haft fång varje år sedan min storasyster slutade rida henne ca 6-7 år sedan. hon går i samma hage året runt med kort kort gräs, hon får ca 2-3kg hö om dagen och 2dl betfor + halv näve lucern hack. hon har för första gånge på länge varit helt fång fri i 11 månader^^ och kunde till och med beta 1kvm gräsvaranan dag i en vecka(byggde ut hagen) under sommaren, men nu för 2 dagar sedan så gick hon långsamt när hon skulle till hagen och verkade trög. alla andra fång attacker har kommit direckt utan varningar. kan det vara fång igen?
hennes fång ringar på hovarna är nästan helt borta men växer fortfarande fort, så hennes hovar är lite för långa nu (hovslagaren kommer om 1-2 veckor) kan det vara det? sist så kapade vi inte av tån utan verkade som på en normal häst.
tacksam för svar.
bifogar bild på fång hästen^^
29559045.jpg
[/url][/IMG]

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 236
Senast: skiesabove
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 354
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 224
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 179
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg