Fångtråd del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 5

Skriva kan du, det har du bevisat många gånger! Men är du läskunnig? Jag har återgett ett svar som jag fick av en veterinär som är expert på utfodring av hästar med EMS och Cushing! Så undra på du, men jag kan inte svara dig på din fråga.

Jag undrade givetvis varför den veterinären tyckte att betforen skulle bort, eftersom det går stick i stäv med vad andra ledande experter på metaboliska sjukdomar hos häst anser i precis samma fråga?

Dvs, det handlar inte om att jag undrar varför du tycker, utan jag undrar varför den veterinären tycker tvärtemot de andra veterinärerna helt enkelt. Men det är ju du som pratat med henne/honom.

Jag är alltid lika intresserad av varför som av vad, gammal yrkesskada. Ibland har den enskilda som går stick i stäv med de övriga rätt, ibland har den enskilda fel. Men det är alltid intressant höra motiveringen. Påståenden som inte motiveras alls däremot är jag skeptisk till oavsett källa.

Blev det tydligt nog nu?

Och när jag ändå är igång, när man ensilerar hö så går det åt en mycket liten mängd socker. Konserveringen består i att det bildas koldioxid i balen. Det är tiden på dygnet som man slår vallen som är viktig. Vårt hösilage är slaget på eftermiddagen för att sockerhalten skall vara hög. Detta för att det blir mer mj i det då. Dom har tävlingshästar som behöver det. Däremot så är inte mj alltid samma sak som sockermängd men i det här fallet så är det så. Allt detta enl stallägaren som verkligen kan sina saker så honom lär ni inte kunna slå på fingrarna. Jag missuppfattar saker ibland, så då är det ju bra att man kan lära sig mer här och där...

Det är väl ingen som försökt 'slå dig på fingrarna'? Ledsen om du uppfattat det så, jag ser det som positivt om någon rättar mig om jag har fel - då lär ju jag mig något också.

Jag troddu ju mitt hö var 'stensäkert' ur fång/IR-synpunkt. Sent slaget, ängsslåtter, dvs inte vallodlat eller gödslat eller något. Dvs just sådant hö man förr ansåg säkert (och även idag generellt rekommenderar till t ex fånghästar och IR-hästar). Men tyvärr var det ju förvånande nog proppfullt med socker.

Mitt sent slagna high fibre silage (framtaget för just bla fånghästar) låg mycket lägre i socker (10.1%), min tidiga förstaskörd av silage (spätt, knallgrönt etc) var också låg. Och allra lägst so far ligger silaget som baske mig ser ut som konserverat gräs (har bild). Klöverrik andraskörd, väldigt väldigt spätt och 8.8% socker.

Det är/var inte riktigt det utfall jag förväntat mig om jag ska vara ärlig. Och jag blev POSITIVT överraskad av grässilaget, som jag befarade skulle ligga otäckt högt i socker just med tanke på när i växtfas det var slaget osv.

(Ensileringen av silage är inte så enkel som att det bildas koldioxid dock, men jag ska inte 'slå dig på fingrarna' genom att beskriva hur det går till, men det är en betydligt mer invecklad process i fler steg än att det bildas koldioxid)

Fånghästar bör inte äta stärkelse dvs kraftfoder som innehåller spannmål.
Men jag antar att din häst fick fång pga dräktigheten? Jag är inte så insatt i den typen av fång även om jag tror att även den kan bero på olika saker som tex ändrad insulinmetabolism under dräktigheten (har för mig att jag har läst att en del ston får sämre insulinkänsligheten då). Men den vanligaste är kanske ngn sorts belastningsfång pga den ökade tyngden. En sådan häst är kanske inte lika känslig för stärkelse resten av livet. Men som sagt jag vet inte riktigt.

Och när jag ändå är igång, när man ensilerar hö så går det åt en mycket liten mängd socker. Konserveringen består i att det bildas koldioxid i balen. Det är tiden på dygnet som man slår vallen som är viktig. Vårt hösilage är slaget på eftermiddagen för att sockerhalten skall vara hög. Detta för att det blir mer mj i det då. Dom har tävlingshästar som behöver det. Däremot så är inte mj alltid samma sak som sockermängd men i det här fallet så är det så. Allt detta enl stallägaren som verkligen kan sina saker så honom lär ni inte kunna slå på fingrarna. Jag missuppfattar saker ibland, så då är det ju bra att man kan lära sig mer här och där...

Jag är inte riktigt med på vad du menar. Hö går inte att ensilera men förtorkat gräs. Jag har nog inte riktigt ngn uppfattning om hur mkt socker som förbrukas vid processen men har svårt att tro att det är en pytteliten mängd. Såvida du inte har torkat det nästan till hö för då sker det inte så mkt ensliering till det torra hösilaget,

Sedan är det så att det är produktionen av mjölksyran och därmed sänkningen av pH som ger den konserverande effekten då det medför att bakterieaktiviter avstannar. Sedan är miljön dessutom syrefri vilket också bidrar till konservering. På villet sätt skulle koldioxid vara konserverande?

I hösilage är det bristen på vatten och syre som ska minska oönskad tillväxt.

Ovanstånde fakta är hämtad från Hästens utfodring och näringsbehov skriven av Christina Planck och Margareta Rundgren båda är agronomer.

Och nej jag är inte ute efter att slå någon på fingrarna. Men jag skriver oftast inte om ngt som jag tror ngt om utan om det som jag har läst i vetenskapliga texter. Om jag är osäker så skriver jag alltid det. Jag tycker inte att det är fel att ifrågasätta vad ngn annan har skrivit om jag kan lämna referenser till var jag har hämtat min kunskap ifrån. Jag tycker därför mkt väl att jag kan ha en annan uppfattning än din stallägare.

KL

Puh!

Idag släppte jag fånghästen i en lite större, grön hage. Och hej och hå vad det gick! Visste faktiskt inte att hon kunde hoppa jämfota rakt upp i luften typ en meter upp... Eller hur mycket man kan stegra, bocka och krumelura sej på en halvtimme... Hon hann inte äta så mycket gräs kan jag lova...
Varmblodet (20 år, sällskapshäst) höll igång som tusan i resten av hagen, än finns det krut i den gamla märren! :devil:
Jag stod bredvid :eek: och var livrädd! Gick iväg en stund då lugnade de ner sej, men när jag kom för att ta in henne blev hon sjövild igen. Jag ringde efter sambon som kom som moraliskt stöd och då gick det ju såå lugnt och fint. :angel:

Men aldrig att jag vågar mej på detta ensam igen, måste hitta en annan lösning, bygga en hage iaf i anslutning till sjukhagen (trots att det är lerigt en bit) så man bara kan släppa igenom och inte behöver leda, för det fixar jag nog inte. Kan inte gå och ha ont i magen hela dagen för att jag ska flytta hästen. :( Och jag som var så nöjd för att hon skött sej så bra hela tiden sen hon fick fång!

Hur snabbt får hon värme i hovarna om hon får några men av den här eskapaden???

Jag tog in dem vid 16 och nu vid 20 har hon svala fina hovar och är pigg och glad! Hoppas hoppas att hon inte får nåt mer problem nu!

Här mina vänner så skall ni få något att roa er med i några dagar :D! så kan vi alla återkomma när vi har tröskat oss igenom detta. Den här personen anlitades som expert på en stor fångkonferens i USA för ett par veckor sedan.

http://www.safergrass.org/articles/index.html

Tack för länken. Jag har läst den tidigare men nu har det kommit en del nya artiklar.

Jag har läst den första
Laminitis Attack: The First Line of Defense
och tycker att den var bra. Den tar verkligen upp svårigheten med att rehabilitera en fånghäst och vem man ska tro på.

Efter min översättning:

De kommer med en för mig ny tolkning av begreppet kronisk fånghäst. Det är en häst som har haft mer än ett fånganfall. Hos en sådan häst är vävnaden för alltid(?) skadad eller påverkad så att man måste tänka på det i all framtida hantering. Jag tolkade det nog som att det inte behöver handla om hovbenets förändrade läge utan om att blodkärl och nerver är skadade vilket tex gör att hästen kan frysa på vintern då den inte kan reglera hovtemperaturen mhja blodkärlen.

Författarna konstaterar att alla veterinärer inte är uppdaterade och att alla fånganfall är olika. Det är därför inte fel att kolla med fler veterinärer och andra med kunskaper om fång och/eller att läsa på själv. Eftersom det kommer nya forskningresultat hela tiden, det finns många olika orsaker till varför en enskild häst drabbas och att olika hästar reagera på olika "behandlingar" så är det inte helt säkert att det alltid är bäst att följa veterinärens råd helt och hållet. Den som ser hästen dagligen kan lära sig hur den reagerar på olika faktorer.

Om man har en fånghäst som har fått flera fånganfall så rekommenderar de att man för "dagbok" över ex vad man ger för foder, ändrar hage, skor, hovarnas temp, puls osv. Då kan man kanske se ett mönster så småningom. Man ska också bara byta ut/introducera en sak i taget annars kan man inte avgöra om hästen klarar det.

De är också ganska så kritiska mot alla dessa fångfoder/supplement som säljs till dyra priser. De menar att dessa företag utnyttjar fånghästägarnas förtvivlan och att det är jättelätt att bli "lurad" att köpa ngt som inte hjälper speciellt mkt. Om man ska köpa ngt av dessa tillskott så bör man granska det kritiskt och se om de verkligen kan visa att det hjälper. Det är vanligt att de inte kan det. Det är mkt bättre att lägga pengarna på de tre viktigaste delarna : en bra veterinär, bra hovvård och ett foder med lågt innehåll av socker, fruktan och stärkelse. Sedan kan man köpa magnesium, krom och annat som fattas och ge det som vanligt. Om man vill ge ngt som innehåller örter så är det mkt bättre att ge en ört i taget och se hur hästen reagerar. Ett foder utan innehållsförteckning ska man inte köpa. Foder som påstås "avgifta" kroppen eller hjälpa rent allmänt är inte heller särskilt trovärdiga då det inte fungerar så.

Det finns inga mirakelkurer eller tillskott som hjälper en fånghäst.

Ovanstående är min fria översättning av de delar av artikeln som jag fastnade mest för.
Jag tyckte på ngt sätt att det kändes bra att läsa den. Den ger bra vägledning i detta som är så svårt. (Men jag kommer inte att ge mig på att prova örter för det.)

Nu när vi är inne på foder o tillskott, så ser jag en fördel i att jag i många år har gett S J.
Inte för att jag tror att det sker ngn förbättring vaskulärt, men i övrigt hovmateriel.

Många hovisar äter det själv på filen. Jag har inte kommit längre än till snackstadiet- att jag ska äta det o även tokosel.:grin:

Det vet jag inte. Men jag tänker som så att: Åkern med enbart ogräs/skitgräs är en åker som inte blivit sådd på länge eller gödslad = gräset har inte tillräckligt med näringsämnen, blir stressat = innehåller mer socker. Åkern med rätta förhållanden alltså blivit gödd, sådd oftare, "brukad" = mindre socker.

Jag vet att det beror på så mycket olika faktorer, men i mitt fall så tycker jag att den förklaringen är mest logisk. Inte vet jag då? Kanske skulle ensilaget från "skitåkern" blivit sockrigare, det vet jag inte....

Det var per kg ts. I mitt fall då 85 g/kg foder.

KL

Egentligen ingen direkt fångfråga, men det är ju en fånghäst det handlar om...;)

Som ni ju vet skadade "skrället" ena bakhoven för någon vecka sedan. Hovis hittade en skada (var iväg i onsdags) där något okänt hade kilat fast sig mellan hov och sko och sedan orsakat en blödning. Ingen infektion, tack och lov, och han brände blödningen och lade på sula. Glömde att fråga, och fick inga speciella direktiv, men jag antar att det är okej att pållan går ute i hage på dagarna? Vid en sådan typ av skada borde det väl vara bra att hästen rör på sig? Hon har fortfarande puls vid kotan, men verkar inte ha ont längre... Hon fick stå inne i torsdags, och igår var de ute i ca tre timmar. Idag har de varit i hagen från kl 8.30 till 16.00.

KL?

Jag har ingen aning tyvärr.

Min ponny gick lite konstigt idag när vi var ute och promenerade/red. Hon trampade fel ett par, tre ggr med frambenen. Det kan naturligtvis ha varit en tillfällighet, typ trampat på en sten eller liknande. Jag provade att trava lite och då märktes det inte ngt. Men efter detta hade hon puls i ett par timmar i alla fyra benen (säkert inte pga de travsteg hon tog). Dags att bli orolig igen - suck! Jag tror att det har ngt med värmen och gräset att göra. Hon är lite, lite gallig i benen också och aningens orolig i magen (kanske). När det var dags att släppa ut dem för andra em/kväll passet i hagen så var pulsen borta och benen som vanligt igen. Men hon får vara inne ensam några timmar i alla fall. På måndag är det dags att sko om henne och jag ska boka tid till återbesök på kliniken. Det blir nog nervöst. Jag hoppas att röntgenbilderna är OK.

Även om jag säkerligen hade varit lika orolig som du är, skulle jag faktiskt anta att puls i alla fyra benen efter rörelse beror på att det är gräsligt varmt och fuktigt i vinterpälsen just nu. Shettis-stackaren svettas stillastående...:crazy:

Även om jag säkerligen hade varit lika orolig som du är, skulle jag faktiskt anta att puls i alla fyra benen efter rörelse beror på att det är gräsligt varmt och fuktigt i vinterpälsen just nu. Shettis-stackaren svettas stillastående...:crazy:

Tack för svaret känner mig genast bättre! :)
Hon har en rejäl vinterpäls och blir ganska varm i den.

Det är bara jag som är tramsigt nervös den här tiden på året. Jag tycker att jag har plockat bort allt som skulle kunna tänkas få allt att starta om igen. Men man vet ju aldrig. Men eftersom pulsen nu är borta (och hästen fortfarande lever) så var det nog inget allvarligt. Jag ska snart gå ut och pratat med henne lite och kolla igen. Hon tycker inte om att de andra är ute även om hon mkt väl kan vara ensam ett tag.

Senast ändrad:

Håller inte alls med om att en fånghäst inte skulle behöva speciellt foder. Det har ingenting med att göra med att utnyttja hästägarens förtvivlan. Naturligtvis så kan man hjälpa till på ett avgörande sätt igenom att fundera igenom sin hästs foder och hagvistelse. VARFÖR i hela fridens namn har man över huvud taget en häst som har drabbats av fång på gräs :devil:? Det finns ingen godtagbar ursäkt för det. Sedan så är det självklart att man kan påverka, på ett radikalt sätt, sin hästs hälsa genom foderstaten. Det håller inte med argumentet att det inte är trovärdigt att vissa foder/tillskott näppeligen kan fungera på ett avgiftande sätt. Det fungerar inte så, vissa tillskott bygger upp hästen och ser till att återställa brister som har påverkat hästen negativt. Självklart så kan man hjälpa till med att få hästen friskare igenom rätt tillskott. Likväl som man tar bort vissa saker. Det är faktiskt elementärt.
Utvecklingen går framåt, i Tyskland så har dom förstått att man kan tjäna pengar, antar jag, genom att forska på foder och anpassa sig till dagens hästar/hästägare. Tvivlar på att det är ett "tycka synd om projekt", dom vill säkert kunna få återkommande kunder också, det får dom inte om produkterna inte fungerar. Om några månader så kan jag säga ifall det har fungerat eller ej på just min häst. Det är 2009 nu, utvecklingen går framåt ;)!

. Naturligtvis så kan man hjälpa till på ett avgörande sätt igenom att fundera igenom sin hästs foder och hagvistelse. VARFÖR i hela fridens namn har man över huvud taget en häst som har drabbats av fång på gräs :devil:? Det finns ingen godtagbar ursäkt för det. Sedan så är det självklart att man kan påverka, på ett radikalt sätt, sin hästs hälsa genom foderstaten. Det håller inte med argumentet att det inte är trovärdigt att vissa foder/tillskott näppeligen kan fungera på ett avgiftande sätt. Det fungerar inte så, vissa tillskott bygger upp hästen och ser till att återställa brister som har påverkat hästen negativt. Självklart så kan man hjälpa till med att få hästen friskare igenom rätt tillskott. Likväl som man tar bort vissa saker. Det är faktiskt elementärt.
Utvecklingen går framåt, i Tyskland så har dom förstått att man kan tjäna pengar, antar jag, genom att forska på foder och anpassa sig till dagens hästar/hästägare. Tvivlar på att det är ett "tycka synd om projekt", dom vill säkert kunna få återkommande kunder också, det får dom inte om produkterna inte fungerar. Om några månader så kan jag säga ifall det har fungerat eller ej på just min häst. Det är 2009 nu, utvecklingen går framåt ;)!

Nu är jag inte alls med på vad du menar.
Jag trodde att du hade läst artiklarna i länken och att det var dem vi skulle diskutera. Var någonstans i den artikeln jag skrev om står det att fodret inet är jätteviktigt och att man kan strunta i foderstaten?
Det står också förklarat varför det inte kan finnas ett "mirakeltillskott" som kan hjälpa rent allmänt mot fång eftersom alla fånghästar är olika. Du måste ju tillsätta det som fattas och inte ngt annat.

Dessutom så var det just bristen på fodertillskott som verkligen bygger på forskning som kritiserades. Det finns mkt forskning kring foder men det är inte så vanligt att foderföretagen verkligen anpassar sina foder efter den även om detta verkar vara ngt som kommer allt mer vilket naturligtvis är mkt positivt.

Du får ursäkta men jag tror att du missade poängen med artikeln.

Idag var jag ute och gick med hästen (som vanligt). Men jag sadlade på honom, ifall det skulle komma ett tillfälle då det kändes "rätt" att sitta upp.

Hela promenaden verkade han seg, och lite andfådd, men det har nog med hans känsliga luftrör att göra, så fort luften blir fuktig får han problem.

Så hittade jag en liten mjuk slinga, som vi gick in på. Jag tyckte han verkade lite piggare så jag hoppade upp. Och han började gå direkt, lite raskare. Sen ville han självmant börja trava, och jag lät honom göra det, så vi travade en 20 meter och han började hoppa och busa, åhh vad jag har saknat alla hans rid-bus!

Det var så härligt :love: , tänk vad en 50 meter lång ridtur kan göra! Nu orkar jag med det här ett tag till!

Ja, vi antar att det var belastningsfång. Hon har bara en hov drabbad. Jag var och köpte lusern och linfröolja idag. På kraffts lusern står det tydligt att det är melass i den, men inte på den jag köpte så jag hoppas att det är så. Hon har ju fått betfor trots sin fång(från början kwikk beet). Min tanke var att jag kanske kunde byta betforn mot lusernen och på så vis få i henne lite mera energi? Det fanns inte linfrökaka, kan oljan duga tills vidare tro? Hon äter mag/tarm och alla foderbyten och ökningar gör jag över mycket lång tid. Tack för tipset med lusern!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 236
Senast: skiesabove
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 354
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 225
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 195
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Selenbrist
  • Atletix