Sv: Fångtråd del 5
Jag blandar lätt ihop alla fånghästar men tror jag har koll på läget.
Linfrökaka innehåller både energi och proteiner. Men oljan bara proteiner. så egentligen är det inte alls samma sak. Sedan innehåller linfröolja nyttiga omega fetter. jag har gett det till min fångponny hela tiden trots bantning. Så jag hade gett både linfröolja och lusern och betfor om det var min häst. Alla tre är mkt bra foder till en fånghäst. Man kan hälla av vattnet på betforen för säkerhets skull även om den fått fång pga dräktighet.
Lycka till med hästen!
Ja, vi antar att det var belastningsfång. Hon har bara en hov drabbad. Jag var och köpte lusern och linfröolja idag. På kraffts lusern står det tydligt att det är melass i den, men inte på den jag köpte så jag hoppas att det är så. Hon har ju fått betfor trots sin fång(från början kwikk beet). Min tanke var att jag kanske kunde byta betforn mot lusernen och på så vis få i henne lite mera energi? Det fanns inte linfrökaka, kan oljan duga tills vidare tro? Hon äter mag/tarm och alla foderbyten och ökningar gör jag över mycket lång tid. Tack för tipset med lusern!
Jag blandar lätt ihop alla fånghästar men tror jag har koll på läget.
Linfrökaka innehåller både energi och proteiner. Men oljan bara proteiner. så egentligen är det inte alls samma sak. Sedan innehåller linfröolja nyttiga omega fetter. jag har gett det till min fångponny hela tiden trots bantning. Så jag hade gett både linfröolja och lusern och betfor om det var min häst. Alla tre är mkt bra foder till en fånghäst. Man kan hälla av vattnet på betforen för säkerhets skull även om den fått fång pga dräktighet.
Lycka till med hästen!