Fångtråd del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 5

Ja, vi antar att det var belastningsfång. Hon har bara en hov drabbad. Jag var och köpte lusern och linfröolja idag. På kraffts lusern står det tydligt att det är melass i den, men inte på den jag köpte så jag hoppas att det är så. Hon har ju fått betfor trots sin fång(från början kwikk beet). Min tanke var att jag kanske kunde byta betforn mot lusernen och på så vis få i henne lite mera energi? Det fanns inte linfrökaka, kan oljan duga tills vidare tro? Hon äter mag/tarm och alla foderbyten och ökningar gör jag över mycket lång tid. Tack för tipset med lusern!

Jag blandar lätt ihop alla fånghästar men tror jag har koll på läget.

Linfrökaka innehåller både energi och proteiner. Men oljan bara proteiner. så egentligen är det inte alls samma sak. Sedan innehåller linfröolja nyttiga omega fetter. jag har gett det till min fångponny hela tiden trots bantning. Så jag hade gett både linfröolja och lusern och betfor om det var min häst. Alla tre är mkt bra foder till en fånghäst. Man kan hälla av vattnet på betforen för säkerhets skull även om den fått fång pga dräktighet.

Lycka till med hästen!

Vad köpte du för lucern?

TYvärr står det inte alltid melass, men du kan ju fått tag i melassfri, t ex Kvarnby och Dangrönt har melassfri, iaf på Dangrönts säck står det inget om melass, dvs inget om melassfri heller, men den är det.

Underbart att höra :D! Jag suger åt mig alla framsteg och framgångar som rapporteras i den här tråden!

Jag håller med dig! jag tycker att tråden är jättebra. Det är tufft med en fånghäst.

Jag har ägnat helgen åt att läsa de nya artiklarna i länken från safergrass ( och städat, börjat på julbaket, hjälpt yngste sonen med maC kursen, fysikA osv hjälp).

I alla fall så finns där några intressanta artiklar om vinterbete och ogräs/buskbete. Jag vet att dina hästar inte kommer i närheten av detta. :)

Men min ponny gör :cry:. Enligt denna artikel så kan brunt gräs vara rena socker/fruktan fällan för att inte tala om allt ogräs som finns i en avbetad hage. Eftersom hon fått fång två ggr vid denna tiden på året så måste jag nog misstänka att hon är mkt känslig för detta. igår försvann pulsen. Hon fick bara vara ute ca 2/3 av normal hagtid igår. Jag har tillfälligtvis plockat bort hö ur foderstaten och idag har hon också begränsad hagvistelse (trots att hon alltid har sin munkorg på). Men gallor och puls är nu borta. Idag gick jag promenaden med henne och pulsen kom inte tillbaka. Ja vem vet vad som beror på vad.

Men helt klart är nog att man ska se upp med fånghästarna på vintern/hösten.

Jag blir knäpp på det här gräset. Lillen går UPP i vikt, och dte måste bero på det förbannade gräset, att det dragit iväg i socker nu när det blev varmare. Han får ju i sig lika mkt eller mindre gräs nu, men går upp, och jag tycker nacken blivit lite 'större', men hoppas det är jag som nojar =/ Men upp har han gått i alla fall. Känns hopplöst, 10 grader plus och en vecka kvar till första advent.. =/

Läskigt :crazy:! Nej, det närmsta mina kommer gräs är de få tuggor de får i sig vid insläpp. De får ju springa in själv nu igen, och mellan hage och stall är det en liten inhägnad yta med några gräsplättar på. DET har de kommit på vid det här laget, så det gäller att smacka (och fösa) på ordentligt :D!

Håll nu tummarna för att bakhoven läker som den ska, och inget annat dumt händer, för jag längtar så efter att få sitta lite grann på pållan igen!

Tråkigt:(! Det borde väl gå att mäta "nackomfång" med måttband också för att hålla koll?

Jag, som inte har gräs i hagen, slits mellan vad för sorts väder jag egentligen önskar... Just nu regnar det för mycket, och vissa partier i hagen är jobbigt leriga och blöta. Dock vill jag inte har för kallt, så att det fryser, för då vet jag inte var jag ska våga släppa dem. För om det fryser i hagen som den ser ut nu, så kommer det att bli ett fruktansvärt "knöggel"...:crazy: Tror att jag önskar mig några få plusgrader på dagen, runt nollan på natten, samt uppehåll. Hästarna verkar må rätt bra då. Fukten och "värmen" är inte så hälsosam, känns det som.

Ett litet tips läs i det som kryddan har länkat - om du vill förstöra din nattsömn.
Jag är redan orolig så det räcker.

Jag är inte ute på att skrämma upp alla er andra, ursäkta.

Läskigt :crazy:! Nej, det närmsta mina kommer gräs är de få tuggor de får i sig vid insläpp. De får ju springa in själv nu igen, och mellan hage och stall är det en liten inhägnad yta med några gräsplättar på. DET har de kommit på vid det här laget, så det gäller att smacka (och fösa) på ordentligt :D!

Håll nu tummarna för att bakhoven läker som den ska, och inget annat dumt händer, för jag längtar så efter att få sitta lite grann på pållan igen!

Min får ju beta fem minuter i slutet av vår dagliga promenad. Jag har minskat även på det för tillfället.

Jag ska hålla tummarna och hoppas verkligen att din häst blir bra igen. Jag minns när jag satt på min för första gånge efter allt detta. Det var inte långt till tårarna.

Jag hoppas också att vi får fira jul denna gången.
Förra julen är helt försvunnen i en dimma. Jag minns bara min sjuka häst som hade sååå ont. Och alla veterinärer jag hade diskussioner med.
Det börjar att kännas det blir dags igen att fira jul. Jag gillar julen. Jag har börjat fundera på om det går att använda porterflaskorna jag köpte till förra julens vörtbröd. De står fortfarande kvar på samma ställe som jag ställde dem strax efter luciadagen. Men de är kanske för gamla. Ursäkta tramsigt inlägg än en gång. Men detta med en fånghäst har nog varit påfrestande.

Jag vet PRECIS vad du menar, och tramsig är du verkligen inte! Om det är någon (häst, hund, människa...) i familjen som inte mår bra, så påverkar det ju allt annat också. För hur det än är så måste ju det man har tagit sig ansvar för komma i första hand, och jag sitter knappast och njuter i lugn och ro av ett julbord om jag vet att hästen står i stallet och har ont!

Tråkigt:(! Det borde väl gå att mäta "nackomfång" med måttband också för att hålla koll?
.

Ja, jag hoppas det, är iaf just det jag börjat göra. Haken är ju att mäta på samma ställe osv, men mätte igår och ska kontrollmäta senare. Just för att ha något mindre trubbigt än mina ögon, som näranog hallucinerar just nu, tog precis in då det iaf pissrgenar ute, och hade han inte fått en gigantisk fettdepå vid länden jämfört med i morse? Du fattar, mina ögon är helt förstörda och jag formligen ser spöken överallt. Kan man söka psykvård för fångest måntro..

Ett litet tips läs i det som kryddan har länkat - om du vill förstöra din nattsömn.
Jag är redan orolig så det räcker.

Jag är inte ute på att skrämma upp alla er andra, ursäkta.

Nattsömnen är rätt störd av fbl sjukhusvistelse redan, så lite mer maror gör ingen skillnad. Jag har dock redan läst den, vilket är en stor del av ångesten.

Herrn springer gärna, på lätta fötter. Ingen puls etc. Men jag är söndernojad ändå. Och än värre när omfånget ökar - att han är/är påväg bli IR igen, och vad det kan leda till.

Faktum är att jag idag var NÄRA att tycka 'åt helvete med försiktig igångsättning, vi måste trava nu, massor!'. Sen fastnade jag i telefon med banken och tur var kanske det..

Men, jag har inga vettiga alternativ till gräs. Så om det så är värsta sockerbomben som finns, så alt är att ställa honom endera på boxvila, eller på 5*5 meter geggamoja. Inget är ett alternativ som för MIG är gångbart rent livskvalitetsmässigt. Där är MIN gräns passerad, för vad jag anser vara värdigt liv. Så jag får leva med ångesten. Värsta är eg att jag inte eg kan drömma om kylan och snön, för det satans gräset är ju där det är ändå, och minst lika farligt då =/

Haken är ju att mäta på samma ställe osv, men mätte igår och ska kontrollmäta senare.

Kan du inte märka honom på något sätt (någon sorts färg?), så att du vet att du hamnar rätt?

Just för att ha något mindre trubbigt än mina ögon, som näranog hallucinerar just nu, tog precis in då det iaf pissrgenar ute, och hade han inte fått en gigantisk fettdepå vid länden jämfört med i morse? Du fattar, mina ögon är helt förstörda och jag formligen ser spöken överallt. Kan man söka psykvård för fångest måntro..

Och här känner jag igen mig, rejält...:crazy: Kan stå och titta på henne genom fönstret och tänka: "Jisses, så rund hon ser ut!" Sedan kan jag känna på henne, och revbenen känns precis lika tydliga som förut. Ibland kan jag även titta på henne och tycka: "Nej, nu måste jag nog öka maten, för visst är hon på väg att bli alldeles för tunn?"

:crazy::confused::crazy::confused::devil: (eller?)

Herrn springer gärna, på lätta fötter. Ingen puls etc. Men jag är söndernojad ändå. Och än värre när omfånget ökar - att han är/är påväg bli IR igen, och vad det kan leda till.

Faktum är att jag idag var NÄRA att tycka 'åt helvete med försiktig igångsättning, vi måste trava nu, massor!'. Sen fastnade jag i telefon med banken och tur var kanske det..

Men, jag har inga vettiga alternativ till gräs. Så om det så är värsta sockerbomben som finns, så alt är att ställa honom endera på boxvila, eller på 5*5 meter geggamoja. Inget är ett alternativ som för MIG är gångbart rent livskvalitetsmässigt. Där är MIN gräns passerad, för vad jag anser vara värdigt liv. Så jag får leva med ångesten. Värsta är eg att jag inte eg kan drömma om kylan och snön, för det satans gräset är ju där det är ändå, och minst lika farligt då =/

Jag förstår hur du känner det. Mina möjligheter är också begränsade. Jag har haft min ponny i en ganska liten vinterhage ända sedan i våras. Den är nu ganska så nerbetad vilket inte är bra enligt artikeln. Men hon får gå i den med munkorg halva dagarna.

I ditt läge hade jag valt boxen och 5x5 geggamoja - denna vintern.
Jag tror och är egentligen ganska säker på att det tar ett tag för dessa hästar att hitta rätt balans i metabolismen igen.

Ett annat alternativ är naturligtvis att motionera hästen som attan om den håller för det.

Min tanke är att ponnyn ska bli bra igen och inte få fler fånganfall. Jag tror inte på att hålla på med detta år ut och år in. Det är inte ett värdigt hästliv.
Tänk på att min ponny har varit sjuk ett halvår längre än din och kan fortfarande inte leva ett normalt liv. ge inte upp nu!!
Men det är mina tankar vilka inte alls behöver vara de rätta elelr passa alla.

Jag har övervägt att just som du säger - för EN vinter - göra det. Men samtliga gånger (hitills i alla fall) kommit fram till att nej, det är inte 'värdigt liv'. Han är 3 år gammal, full av liv och energi. Han kan inte motioneras (ordentligt, i alla tre gångarter) dagligen, och jag ser redan nu vad 'bara' det att han går själv och på 'mindre yta' gör med energinivån. (han har inte liten yta, 99 av 100 skulle betrakta hans hage som stor, men jmf med vad han är van med så är den liten.)

Så att ställa honom på i princip box (alt är ju att ställa på större yta succesivt, börja med 5*5, när det är söndergeggat öka lite osv, men då lär senskadorna komma som ett brev på posten när han börjar härja och slira runt i leran) känns helt enkelt inte som ett alt.

Det minst sämsta alt jag 'kommit på' är att ha honom där han är, med munkorgen (måste försöka hitta en ny dock, den sitter väl tajt numera) såklart och så lite grovfoder jag törs ge honom - det är dock också tudelat - och sen motionera honom så mycket jag nånsin vågar. Dvs mer än han 'borde' motioneras för åldern.

Just åldern känns som det just nu stora 'problemet'. Hade varit så mycket lättare om han varit äldre.

Sen, ang tudelat med grovfoder. Ju mer silage jag ger honom desto mindre gräs äter han. Silaget har en låg och säker sockerhalt. Samtidigt blir det ju mer MJ. Jag vet dock ärligt talat inte vad sjutton som är värst just nu? Sålänge han gick ner eller iaf stod still så kändes det ju okej med mindre silage, men nu vet jag inte? Kanske ska jag öka silaget ändå. För varje kilo ökat silage så äter han motsvarande tid mindre gräs? Men ÄR det gräset som är boven, eller är det något annat som gått snett?

För snett är det utan tvekan, det känns som han är/håller på att bli IR igen, och jag har ju inte ändrat något, så han borde inte det. Och då är bara gräset kvar, även om det är mindre gräs i hagen nu än förut, så verkar det som finns vara 'rena giftet'.. Och jag som började drömma om att snart kunna ta av munkorgen..

Tänk på att min ponny har varit sjuk ett halvår längre än din och kan fortfarande inte leva ett normalt liv. ge inte upp nu!!
Men det är mina tankar vilka inte alls behöver vara de rätta elelr passa alla.

Normalt hästliv har ju inte L heller, men det är inte 'så illa', det är ett under omständigheterna godtagbart hästliv.

Men, och missförstå mig rätt nu, det är INTE på minsta lilla vis kritik mot dig!, så hade jag om jag varit i ditt läge gett upp redan i somras. Jag sa ju det direkt, och fick massa skit av det från vissa - att har han svåra/rejäla rotationer/sänkningar, då får han somna. Och det var ju 'förankrat' i just det jag fortfarande upplever som problemet nu - hans låga ålder. Att han bara är 3 år, och att jag inte anser det vara 'rimligt' att utsätta honom för det som rotationer/sänkningar skulle inneburit i form av konvalescens.

Om han bara hade varit äldre, så mkt enklare det hade varit - från båda hållen (både att begränsa utevistelsen, och att öka motionen). (och för att förtydliga - jag hävdar INTE någonstans att det är enkelt för er andra - absolut inte. Och jag är full av beundran att ni orkat och orkar!)

Normalt hästliv har ju inte L heller, men det är inte 'så illa', det är ett under omständigheterna godtagbart hästliv.

Men, och missförstå mig rätt nu, det är INTE på minsta lilla vis kritik mot dig!, så hade jag om jag varit i ditt läge gett upp redan i somras. Jag sa ju det direkt, och fick massa skit av det från vissa - att har han svåra/rejäla rotationer/sänkningar, då får han somna. Och det var ju 'förankrat' i just det jag fortfarande upplever som problemet nu - hans låga ålder. Att han bara är 3 år, och att jag inte anser det vara 'rimligt' att utsätta honom för det som rotationer/sänkningar skulle inneburit i form av konvalescens.

Om han bara hade varit äldre, så mkt enklare det hade varit - från båda hållen (både att begränsa utevistelsen, och att öka motionen). (och för att förtydliga - jag hävdar INTE någonstans att det är enkelt för er andra - absolut inte. Och jag är full av beundran att ni orkat och orkar!)

Det är lugnt. Jag tycker att det känns som att vi är några st som har kämpat tillsammans med våra hästar. Men det är kanske också därför jag skriver precis hur jag tänker. Jag har också full förståelse för den som väljer att ge upp även om jag inye menar att du är i det läget nu.
Men .... jag är inte på plats och ser din häst. Jag är med på hur du menar med att han är ung osv. Min ponny tar det mesta med ro även om hon inte har tyckt om att stå inne ensam tre timmar de två senaste dagarna.

Jag tror - om det nu är värt ngt för det verkar ju omöjligt att veta - att antingen har du fått en ensilagebal som är annorlunda eller också är det gräset - elelr också ngn sorts hormonomställning pga årstiden (har fått för mig att de dvs IR hästarna får det men är inte insatt i detta).

Men funkar det inte med att låta honom fortsätta med munkorgen? Räcker inte det? Kan du inte dela upp tiden i hagen och ta in honom och ge honom mat emellan så är han kanske inte så hungrig sedan?

Ett annat alternativ är ju att släppa honom på ett annat bete med längre gammalt gräs. Men det är en vågad ide som jag nog inte hade vågat mig på själv. Hur ser det ut i hagen? Är det baar gräs eller massor av andra växter också?

Apropå att mäta, så har jag ett litet tips. Klipp ett "hack" i manen och raka en liten plätt på undersidan av halsen, då vet du att du mäter på samma ställe :)

Då provar jag så här! Jag hoppas allt går vägen över vintern. Jag har nog inte riktigt förstått att jag verkligen skall få börja sitta på henne igen såsmåningom:laugh: När vi var in med henne under den akuta fången fick vi böna och be för att ta hem henne igen. Vetrinären tyckte att det mest skonsamma hade varit att ta bort henne med föl i magen, då dom inte trodde att det skulle gå vägen. Att se hennes nya bilder på hoven var fantastiskt, vetrinären var själv förundrad;) Tack för fina tips.

Det är en vit säck med grön text...ska kolla imorgon.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 236
Senast: skiesabove
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 354
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 225
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 195
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka